S novým mestským crossoverom Taigo s pohonom predných kolies prináša Volkswagen po prvý raz na európsky trh model SUV-kupé.

Spomenieme, že tento model je v ponuke v Brazílii už nejaký čas pod názvom Nivus. Volkswagen však zdôrazňuje, že v skutočnosti ide kvôli iným kvalitatívnym štandardom v Európe, rozdielnej výbave a iným parametrom o odlišné modely. Taigo sa spolu s modelmi Polo a T-Cross vyrába v španielskom meste Pamplona.

Modelom Taigo rozširuje Volkswagen svoje portfólio v segmente malých vozidiel, skonštruovaných na báze modulárnej stavebnice MQB-A0, ako Polo a T-Cross o tretiu dynamickejšie pôsobiacu verziu SUV-kupé s výraznejšie  klesajúcou strechou od B-stĺpika, ktorá bola doteraz vyhradená predovšetkým modelom vyšších cenových kategórií.

Športovo ladená výbava R-Line

Na test sme dostali Taigo v športovo ladenej úrovne výbavy R-Line, ktorá je v porovnaní so základnou  verziou Life doplnená o špeciálne nárazníky v dizajne „R-Line“ (zadný s difúzorom) a exteriérové na čierno lakované doplnky karosérie a 17“ zliatinové disky kolies, ktoré pridávajú už aj tak atraktívnemu autu na atraktivite. Taktiež, nielen k lepším svetelným podmienkam, ale aj príťažlivejšiemu  vzhľadu prispievajú  príplatkové adaptívne  adaptívne svetlomety IQ.LIGHT – LED Matrix s osvetlenou lištou masky chladiča a štandardne navzájom prepojené LED zadné svetlá.

VW Taigo- test (2)Dlhší ako VW T-Roc

Volkswagen Taigo meria na dĺžku 4,269 metra, na šírku 1,757 metra a výšku 1,497 metra. Jeho rázvor je 2,54 metra, teda v podstate rovnaký ako má Polo a T-Cross. V porovnaní s nimi je oveľa dlhší, o 195 milimetrov viac ako Polo a dokonca o 26 mm viac aj ako VW T-Roc. A je tiež o 61 mm vyšší ako Polo, ale o 62 mm nižší ako T-Cross. Rozdielna výška v prípade modelov  VW Taigo a VW T-Cross je daná nielen  samotnou stavbou karosérie, ale aj inou svetlou výškou vozidiel (viď tabuľka porovnania rozmerov). Taigo premieta dynamickejší vzhľad aj do agilnejších jazdných vlastnosti a lepšej obratnosti v zákrutách, k čomu mu napomáha aj rozumná svetla výška 150 mm (VW T-Cross 184mm).

Objem kufra je viac ako postačujúci, v základom 5 miestnom usporiadaní naložíte doň 440 litrov.  Pokiaľ samozrejme využijete  dvojitú podlahu v hornej pozícii tak je kufor plytší a objem menší, ale pri sklopení zadných sedadiel sa  vďaka dvojitej podlahe vytvorí pekne rovná plocha. Nevýhodou je pomerne vysoko položená nakladacia hrana kufra (760 mm, optimum cca 650-680mm), čo je však zrejme daň za pevnosť karosérie.

Porovnanie rozmerov    

ModelVW PoloVW T-CrossVW TaigoVW T-RocVW Tiguan
Dĺžka (mm)40744120426942434509
Šírka (mm)17511760175718191839
Výška (mm)14361559149715331660
Rázvor (mm)25522551255425902678
Svetlá výška (mm)140184150161189
Kufor (mm)351358-455440445615

Taigo usporiadanie interiéru zdieľa so súrodencami  Polo a T-Cross

Taigo usporiadanie interiéru zdieľa so súrodencami  Polo a T-Cross, pričom spája staršie a najnovšie prvky pracoviska vodiča – zatiaľ čo na volante sú napríklad na rozdiel od VW Golfu (s dotykovými) klasické manuálne ovládače, klimatizácia sa ovláda modernejším dotykovým panelom. Obvykle kritizujeme dotykové ovládanie klimatizácie, tu to však vnímame bez výhrad. Jeho koncepcia na samostatnom dotykovom paneli umiestenom na spodnej časti stredovej konzole je ľahko ovládateľná, v podstate rovnako ako pri manuálnych klasických ovládačoch. Taktiež sme nemali výhrady na ovládanie infotainmentu MIB3, ktorý dostal od nás napríklad pri VW Golfe a ID.3 skôr kritiku ako pochvalu (za pomalší rozbeh, za pomalšie reakcie, nestabilné fungovanie,…Pozn. prešiel však už vylepšením). Tu sme s ním nemali najmenší problém, navyše vďaka manuálnym ovládačom na volante a spomenutému samostatnému panelu klimatizácie  nemusíte naň veľmi siahať.

Prístrojový štít  je v základe digitálny s uhlopriečku 8“, resp. môže byť, tak ako my máme, za príplatok s väčšou uhlopriečkou  10,25“, ktorý voľne v tej istej línii nadväzuje na displej  infotainmetu novej generácie MIB3. Ten môže byt taktiež v rôznych veľkostiach, základný ma veľkosť 6,5“, vo vyššej výbave s 8“ ( už má navigáciu), alebo s 9.2“ obrazovkou, tak ako sme mali aj my.

VW Taigo-športové sedadlá
Prístrojový štít je v základe digitálny s uhlopriečku 8“, resp. môže byť, tak ako my máme, za príplatok s väčšou uhlopriečkou 10,25“, ktorý voľne v tej istej línii nadväzuje na displej infotainmetu novej generácie MIB3. Ten môže byt taktiež v rôznych veľkostiach, základný ma veľkosť 6,5“, vo vyššej výbave s 8“ (už má navigáciu), alebo s 9,2“ obrazovkou, tak ako sme mali aj my.

Interiér vo výbave R-Line

Interiér vo výbave R-Line má čierny strop kabíny, športové sedadlá a pedále z nerezovej ocele. Za volant sa usadia do optimálnej polohy rôzne výškové typy postav vďaka nielen obvyklému nastaviteľnému volantu ale hlavne veľkému výškovému rozsahu nastavenia sedadla. Vodič sa rýchlo zorientuje pri ovládaní  jednotlivých funkcii a v praxi  ocení výbornú ergonómiu pracoviska vodiča.

Testovaný model, tak ako sme vyššie napísali, mal k dispozícii  športové sedadlá, ktoré majú v porovnaní s normálnymi sedadlami o niečo výraznejšie  bočné vedenie, ale tak, že si bez toho aby vás boky príliš tlačili, sadnete aj keď ste širší a korpulentnejší.  Skrátka sú to sedadlá, ktoré poskytujú dobrý komfort a zároveň dobrú oporu v zákrutách. To platí aj pre sedadlá vzadu. Tak hlboký posed a výraznejšie bočné vedenie nie je obvyklé pri bežných autách. Vzadu si dve osoby nájdu na zadných športovo strihnutých sedlách nielen slušnú oporu v zákrutách, ale aj vďaka nadpriemerne dlhým zadným sedákom a vysokým operadlám veľmi dobrý komfort cestovania.

VW Taigo- zadné sedadlá (1)Dostatok miesta vpredu aj vzadu

K pohodliu cestovania prispieva aj dostatok miesta vpredu aj vzadu. Pokiaľ si napríklad za seba sadne 1,75 metra vysoký človek tak mu vzadu pre kolena ostáva ešte 75 mm. Pre hlavu ja taktiež napriek klesajúcej streche dostatok voľnosti. Aj keď ide o 5-miestne vozidlo, tak usadiť 3-teho pasažiera do stredu na zadné sedadlá však nebude dobrý nápad, a to aj vtedy, ak ide o útlejšie postavy, ktoré sa dokážu na šírku usadiť. Pohodlie v strede usadaného pasažiera vzadu je totiž determinované nielen šírkou kabíny, ale aj obmedzenou voľnosťou pre chodidlá v dôsledku vystupujúceho (z podlahy) stredového tunela a úzkeho a krátkeho sedáka, ktorý nedostatočne podopierať dostatočne stehná. Ďalej pri užívaní tohto vozidla ocenia cestujúci ľahšie nastupovanie a vystupovanie v porovnaní s hatchbackmi (VW Polo), čo by sme však očakávali je úplné prekrytie prahov, ktoré zabraní ich zaneseniu nečistotami  a tým aj zašpineniu nohavíc pri vystupovaní. To však nemá ani konkurencia, len SUV a crossovery vyššej triedy.

Veľmi dobrá súhra motora a 7-st. dvojspojk. prevodovky

Volkswagen Taigo, ktorý má výlučne pohon predných kolies, sa na Slovensku predáva s dvoma benzínovými motormi. Základný trojvalec 1.0 TSI dosahuje výkon 81 kW (110 k) a štandardne sa kombinuje so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, za príplatok so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG. Výkonnejší štvorvalec 1.5 TSI, vybavený systémom vypínania valcov pri čiastočnom zaťažení, poskytuje výkon 110 kW (150 k) a montuje sa iba s prevodovkou DSG7.

My sme mali Taigo poháňané výkonnejším motorom 1.5 TSI so 7-st. dvojspojkovou prevodovkou DSG. Ich súhra je veľmi dobra. Radenie je rýchle a plynulé. Motor okamžite reaguje na plyn a de facto hneď dáva auto do pohybu. “Cukanie” pri pohýnaní  nezaznamenáte (čo býva neraz achillovou pätou  dvojspojkových prevodoviek), s autom dokážete v prípade potreby, napríklad pri parkovaní doslova po centimetroch sa pohýnať dopredu alebo dozadu. Benzínový turbomotor dokázal s pomerne ľahkým vozidlom (1298kg) slušne zamávať. Z 0-100km/h zrýchli za 8,3 s a dokáže podľa údajov výrobcu dosiahnuť max. rýchlosť 213km/h.

VW Taigo- test (5)A ako je na tom so spotrebou? Tá sa pri bežnom užívaní držala v kombinovanej prevádzke okolo 7,5 litrov na 100 km. Pri jazde v meste však spotrebuje cca 8 litrov a pri  dynamickej jazde dokonca spotreba preskočí aj k 10 litrom. Naopak pri pokojnej jazde mimo mesta na  okreskách mu stačí 6,5 litrov. K nižšej spotrebe prispieva aj funkcia vypínania dvoch valcov (absolútne nebadateľné, všimnete si ho len na displeji), napríklad pri jazde z mierneho kopca. K ešte úspornejšej prevádzke mu však chýbal príplatkový režim Eco (290€ spolu s el. uzávierkou diferenciálu XDS), v ktorom sa motor  dokáže dokonca vypnúť na voľnobeh a  určitá forma elektrifikácie. Modely s mild-hybridnou motorizáciou 1.5 eTSI ( ako VW Golf ci SEAT Leon) sa totiž uskromnia so spotrebou o cca jeden liter nižšou. Taktiež by prišla vhod väčšia palivová nádrž, 40 litrov je síce pre mestské auto, t.j. VW Polo, postačujúca, Taigo však už túto triedu prerástol.

Spomenúť treba ešte, že výkon agregátu 1.5 TSI je prenášaný výhradne len na predné kolesá, pohon na všetky kolesá nie je v ponuke , to by však aj tých, ktorí sa pohybujú v horských oblastiach, nemalo odradiť od kúpy takéhoto typu auta. Veľmi dobrá trakcia dokáže totiž robiť divy, a aj s pohonom 4×2 umožňuje modelu Taigo zvládať nástrahy náročnejších adhéznych podmienok. Samozrejme v dôsledku  výkonnej pohonnej jednotke, pri rozbiehaní na plný plyn už pri vlhkej vozovke, dochádza k pretáčaniu predných kolies.

Excelentný podvozok

Jeho silnou stránkou je nielen samotný atraktívny typ karosérie SUV-kupé, charakteristický  s výraznejšie dozadu klesajúcou strechou, ale aj excelentne vyladený podvozok. Na auto, ktoré ma rodokmeň v Brazílii sme toto po pravde povedané vôbec  nečakali. Už po par metroch jazdy sme vnímali, že VW Taigo je model, na ktorom si technici dali náramne záležať. Pritom Taigo má vzadu jednoduchú zadnú nápravu a  testovaná verzia  nemala vpredu  elektronickú uzávierku diferenciálu XDS, ten je však možné si priplatiť za 290€.

Nie je veľa áut trhu, a to aj drahších,  ktoré dokážu do takej mieri spojiť ovládateľnosť vozidla a komfort pruženia. Taigo je tak na jednej strane príjemne komfortné a na druhej pri svižnej jazde na  okreskách stabilné a chovaním veľmi predvídateľné. Tu je na tom jednoznačne lepšie ako celý rad jeho konkurentov ako napríklad Škoda Kamiq, Hyundai Kona alebo Bayon, Kia Stonic, Renault Captur, Nissan Juke, Opel Mokka či Peugeot 2008.

Jeho žehlenie nerovnosti je obdivuhodné, skvele si dokáže poradiť s akýmkoľvek typom nerovnosti či už hrboľov, dier a to aj priečnych, ktoré robia obvykle problém veľkej väčšine predávaných modelov, detto v triede malých áut.  Pritom v zákrutách oceníte jeho veľmi dobrú ovládateľnosť a taktiež, že dokáže vykrajovať zákruty aj na nerovnom povrchu bez toho aby došlo k prenosu rázov od kolies do riadenia alebo znervózneniu zadnej časti vozidla.

VW Taigo- test (7)
Veľmi dobrá trakcia dokáže robiť divy, a aj s pohonom 4×2 umožňuje modelu Taigo zvládať nástrahy náročnejších adhéznych podmienok.

K celkovému pozitívnemu jazdnému prejavu a pocitu, že máte auto v rukách prispieva aj samotné riadenie, ktoré okamžite reaguje na povel pootočením volantom (bez toho aby malo riadenie vôľu v stredovej polohe). Pritom pri šoférovaní vnímate len priemernú spätnú väzbu od kolies, čo športovejšie založeným vodičom síce nebude práve po chuti, ale zas ocenia  fakt, že nepocítia aj na nekvalitnom povrchu vozovky takmer žiaden prenos rázov od kolies do riadenia. Podľa nás riadenie s takýmto  charakterom bude vyhovovať väčšej časti potencionálnej klientely. Aby sme však iba nechválili, aj pri Taigu sme našli jeho slabinu, a tou je prenos hluku do interiéru od kolies, ktorý by mohol byť lepšie odhlučnený. Je však možné, že je to dané použitými zimnými pneumatikami.

HODNOTENIE

Plusy
  • atraktívny dizajn
  • komfortný a zároveň agilný podvozok
  • ergonómia pracoviska vodiča
  • jednoduchá obsluha
  • kvalita spracovania
  • nadpriemerne rozmerné sedadlá
  • priestranný interiér
  • kufor
Minusy
  • odhlučnenie podvozka (od kolies)
  • nezakryté prahy dverí
  • vyššia nakladacia hrana
  • palivová nádrž 40 litrov

Viac informácii (kompletné tech. údaje, vyrátané prevádzkové náklady, rozmery vnútorného priestoru, samotnú cenu,  ceny poistenia, stratu hodnoty vozidla, záruky,  …) nájdete vo februárovom vydaní časopise Autotest.

Text+foto: Jozef Pospíšil

 

Automobil na test nám zapožičalo
Autonovo Banská Bystrica

Skladové vozidlá k odberu ihneď

 

PRIDAJ SA K NÁM NA INSTAGRAM A SLEDUJ STORIES

Reklama