Už v roku 2025 a tým o 2 roky skôr, ako bolo pôvodne plánované, sa začne predávať model radu ID. v segmente malých automobilov. Jeho základná cena by mala byť cca 20 000 euro. Prvý náhľad na toto vozidlo prináša štúdia ID. LIFE, ktorú Volkswagen vystavuje na medzinárodnom autosalóne IAA MOBILITY 2021 v Mníchove.
Strohý retro dizajn s čistými líniami
Dizajn štúdie ID. LIFE je nápadne strohý s čistými líniami s retro charakterom. Zatiaľ čo modely ID.3 , ID.4, ID.5 a ID.BUZZ majú veľmi podobné dizajnové prvky, ID.LIFE sa vybral iným smerom. Dizajnéri vsadili na hranatý retro dizajn, ktorý trochu pripomína prvý Golf a Polo (1974 a 1975). Auto má vzpriamený a elegantný tvar so zaujímavou prednou maskou, v ktorej sú do karosérie zapustené LED svetlomety, logo VW a svetelná lišta.
Dizajnéri upustili od dekoračných prvkov, plastových nadstavcov, ako aj od komplexného mixu materiálov. K puristickému vzhľadu prispieva aj horizontálne členenie medzi pontónom karosérie, zasklenými plochami kabíny a strechou. Individualizovateľná strecha z textilu so vzduchovými komôrkami je pomocou zdrhovadla pripevnená k skeletu karosérie s troma ochrannými oblúkmi, tvorenými vo vrchnej časti priečne prepojenými prednými, strednými a zadnými stĺpikmi. Odnímateľná strecha umožňuje vytvoriť v ID. LIFE pocit open-air a prispieva k redukcii hmotnosti. Grafika svetlometov LED Matrix a veľké osvetlené logo VW vpredu sa opakujú pri zadných svetlách.
Kompaktná karoséria. Päťdverová karosérie typu crossover je dlhá 4,09 m, široká 1,85 m a vysoká 1,60 m. Svetlá výška 19 cm umožňuje jazdu aj mimo spevnených ciest. Rázvor osí štúdie je 2,65 m, čo spolu s rovnou podlahou kabíny bez stredového tunelu prispieva v veľkorysému vnútornému priestoru. Batožinový priestor je delený dvojitou podlahou vo výške nakladacej hrany. Základný objem hornej časti je 225 litrov, pod podlahou je k dispozícii ďalších 108 litrov. Okrem toho má ID. LIFE vpredu ďalší batožinový priestor s objemom 68 litrov. Pod servisnou klapkou v prednej časti „kapoty“ je okrem nabíjacej zásuvky aj osobitná schránka s objemom 8 litrov pre nabíjací kábel.
Elektromotor má poháňané predné kolesá
Elektromotor má poháňa predné kolesá. Štúdia ID. LIFE je skonštruovaná na novej verzii modulárnej stavebnice elektromobility MEB koncernu Volkswagen, špeciálne adaptovanej pre malé automobily. Po prvý raz je tak vozidlo na báze MEB vybavené pohonom predných kolies. Na rozdiel od doterajších modelov radu ID. s pohonom zadných a všetkých kolies má zadná náprava priestorovo úspornú konštrukciu s torznou priečkou. Elektromotor s výkonom 172 kW (234 k) a maximálnym krútiacim momentom 290 Nm udeľuje ID. LIFE zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,9 sekundy, maximálna rýchlosť je obmedzená na 180 km/h. Vysokonapäťová akumulátorová batéria s kapacitou 57 kWh umožňuje dojazd približne 400 kilometrov (WLTP).
„ID.LIFE opäť raz dokazuje jedinečnú flexibilitu MEB. Dajú sa na nej realizovať všetky koncepcie vozidiel od malého automobilu po van,“ povedal Thomas Ulbrich, člen predstavenstva značky Volkswagen pre vývoj. „Je to najlepšie modulárne rozšíriteľná elektrická architektúra v rámci branže. Až teraz začíname naplno využívať potenciál MEB. Výkon, kapacita batérie a dojazd sa budú aktualizáciami softvéru a každým novým modelom ďalej zlepšovať.“
Prírodné a recyklované materiály. Udržateľný charakter ID. LIFE sa osobitne odráža vo výbere materiálov, vrátane lakovania. V priehľadnom laku karosérie sa používajú na modro zafarbené drevené piliny ako prirodzený pigment. Textil so vzduchovými komôrkami použitý na strechu a kryt predného batožinového priestoru je vyrobený na 100 percent z recyklovaných PET fliaš.
V interiéri je použité drevo na obrubu prístrojového panelu certifikované FSC. Sedadlá a výplne dverí sú potiahnuté mikrovláknom Artvelours Eco, vyrobeným z recykovaných PET fliaš a tričiek. Dokonca aj na výrobu pneumatík s nízkym valivým odporom (trieda A) rozmeru 235/45 R 20 pre ID. LIFE boli ako suroviny použité prírodný kaučuk, rastlinný olej, prírodné živice a silica z ryžových šúp.
Multifunkčný interiér
V kabíne sa nachádza aj množstvo zaujímavých funkcií. ID.LIFE je napríklad vybavený projekčným plátnom, ktoré vyčnieva z palubnej dosky a zakrýva vnútornú stranu predného skla. Projektor sa potom používa na zobrazenie multimédií na tejto rozsiahlej 34-palcovej obrazovke. Môžete ho použiť na sledovanie filmu, ak si to želáte, pričom tento koncept má dokonca vlastnú videohernú konzolu. Ďaľšie elektronické zariadenia sa dajú pripojiť individuálne a napájať z elektrickej zásuvky 230 V/16 A v kabíne.
Flexibilná koncepcia sedadiel
Koncepcia sedadiel je extrémne flexibilná aby vyhovela požiadavkám posádky vo všetkých situáciách. Napríklad predné sedadlá sa dajú kompletne sklopiť, čo spolu so sklopnou zadnou lavicou umožňuje vytvoriť rozmanité konfigurácie až po lôžko dlhé 2 metre. Sklopením operadla sedadla spolujazdca a zadného sedadla sa dá batožinový priestor zväčšiť na maximálny objem 1285 litrov, pričom umožňuje prepravu podlhovastých predmetov do dĺžky 2,25 m. Okrem toho je zadná lavica vybavená aj systémom sklápania ako sedadlá v kine – po vyklopení sedáka dohora sa do kabíny dajú cez zadné dvere naložiť rozmerné predmety.
Inovatívna digitálna koncepcia ovládania. Kamery a displej nahrádzajú nielen vonkajšie ale aj vnútorné spätné zrkadlo. Najdôležitejšie funkcie vozidla sa ovládajú prostredníctvom dotykovej plochy na šesťuholníkovom volante s dohora otvoreným vencom. Na drevený spodný rám prístrojového panelu sa dá položiť ľubovoľné koncové zariadenie – napríklad smartfón alebo tablet – ktoré magnet bezpečne pridržiava na prístrojovom paneli.
Z tohto zariadenia sa potom dajú digitálne obsahy plynulo preniesť do vozidla, využívajúceho nový, vlastný operačný systém VW OS. Na koncovom zariadení potom môže bežať navigácia alebo hudba, pri stojacom vozidle sa filmy a hry dajú plynulo prenášať do integrovaného videoprojektora vozidla.
Stratégia ACCELERATE urýchľuje transformáciu. Rozšírenie modelového radu ID. do segmentu malých vozidiel s cenou od 20 000 eur je ďalším dôležitým krokom k úplne elektrifikovanej mobilite. Volkswagen do roku 2030 plánuje zvýšiť podiel elektrických modelov na celkovom predaji v Európe na najmenej 70 percent a v Severnej Amerike a Číne na najmenej 50 percent.
Zdroj: Volkswagen Michal Pospíšil