Toyota potvrdzuje zavedenie batérií novej generácie do roku 2027, ktoré by mali ponúknuť dojazd elektromobilom tejto značky až 1000 km.

Toyota po dlhodobej orientácii na rozvoj hybridných vozidiel po novom nastavuje smer tiež viac k vodíku a elektromobilom. Toyota doteraz totiž výrazne zaostávala za ostatnými výrobcami automobilov, pokiaľ ide o elektromobily. V  roku 2025 ich chce vyrobiť okolo 1,5 milióna, o 5 rokov neskôr má už ročná produkcia dosahovať 3,5 mil. elektromobilov. Toyota totiž chystá giga BEV továreň, teda fabriku čisto len pre elektromobily.

Ako je známe Toyota bola v minulosti dokonca 3 % akcionárom spoločnosti Tesla, keď v  roku 2010 zainvestovala do americkej firmy 50 mil. USD . Vďaka komponentom od Tesly následne vyrobila aj 2600 plne elektrických vozidiel Toyota RAV4 EV. Projekt však v  roku 2014 Toyota ukončila a začala sa aj zbavovať akcií Tesla . Ku koncu roka 2016už v americkej firme žiadny podiel nevlastnila. Každopádne teraz chce určitým spôsobom ísť už vlastne Teslou prešliapanou cestičkou.

Toyota reflektuje na kritizovaný, relatívne malý dojazd elektrických modelov, prípravou batérií novej generácie s väčším dojazdom. Najprv sa začnú batérie novej generácie objavovať v sériových automobiloch v roku 2026 s dojazdom 805 km ( čo je takmer dvojnásobok oproti terajšiemu dojazdu) a neskôr do roku 2027 príde na trh elektromobil s dojazdom 1000km.

Podobne ako iné spoločnosti vrátane Fordu a Tesly, aj Toyota sa rozhodla vytvoriť rôzne druhy batérií, ktoré vyhovujú rôznym nárokom na dojazd  a výkon, podobne ako sa vyrábajú spaľovacie motory s rôznymi výkonovými parametrami a spotrebou. Spočiatku to budú dve: výkonnejšia batéria, ktorá využíva lítium-iónovú technológiu pre drahšie modelové verzie, a batéria využívajúca lítium-železo-fosfátovú chémiu, ktorá je navrhnutá tak, aby boli elektromobily základnej úrovne cenovo dostupnejšie.

Toyota dojazd 1000km (2)

Toyota tvrdí, že výkonnejšia batéria Performance príde ako prvá a do elektromobilov sa dostane v roku 2026, keď ponúkne 20-percentnú úsporu nákladov (Toyote) v porovnaní s batériou používanou v súčasnosti v bZ4X. Pritom ponúkne dojazd 800 km a z 10 na 80 percentné nabitie za 20 minút alebo aj menej. Lacnejšia verzia LFP, ktorá príde neskôr v roku 2026 alebo možno v roku 2027, zlepší úsporu nákladov o 40 percent, zvýši dojazd o 20 percent ( na 600 km) a bude schopná sa nabíjať z 10 až 80 percent za 30 minút.

Na roky 2027-28 je naplánovane zavedenie High-Performance vysokovýkonnej lítium-iónovej batéria, ktorá prinesie 10-percentnú úsporu nákladov, nabitie z 10-80percent za 10 minút a dojazd cez  1000 km, hoci tento údaj sa dosiahne iba s vozidlom s optimalizovaným dizajnom s nízkym odporom vzduchu  a nížšou pohotovostnou hmotnosťou.

A tým to nekončí. V neďalekej budúcnosti by sa mal dojazd elektrických vozidiel značky Toyota predĺžiť na 1 200 km, resp. až na neuveriteľných 1 500 km.

Toyota tiež pracuje na znížení hrúbky svojich akumulátorov, aby zmenšila celkovú výšku vozidla a tym zlepšila aerodynamiku. Taktiež znížením hrúbky svojich akumulátorov zlepšila pohodlie (nižšie položenou podlahou) v interiéri pre pasažierov. Batéria v aktuálnom bZ4X meria 150 mm vrátane krytu, neskôr to u bežných vozidiel sa zmenší na 120 mm a 100 mm  v športových autách.

                                    Zdroj: Toyota                                           Lukáš Vajda

Reklama