Toto je nový plne elektrický Ford Explorer, ktorý nemá nič spoločné s americkým modelom Explorer alebo jeho plug-in hybridným variantom predávaným na vybraných európskych trhoch.
Ford má teraz na európskom trhu dve podobne veľké, päťmiestne, elektrické SUV: Mustang Mach-e nový Explorer, ktoré však spolu spolu vôbec nesúvisia.
Elektrický Explorer, vyvinutý špeciálne pre Európu, je úplne nový model, ktorý sa stáva prvým Fordom, ktorý využíva architektúru MEB koncernu Volkswagen (na rovnakej platforme stoja Volkswagen ID.4 a Škoda Enyaq). Toto SUV je vyrobené v Európe ( v Kolíne nad Rýnom v Nemecku) v novom závode spoločnosti Ford, ktorý je zameraný na výrobu elektrických vozidiel.
S dĺžkou pod 4,5 metra je Explorer EV o niečo kratší ako Volkswagen ID.4, s ktorým má spoločnú platoformu MEB. Po vizuálnej stránke však nemajú v podstate nič spoločné, Ford na rozdiel od VW vsadil na úplne iný, hranatý dizajn. Niečo na spôsob nedávno prezentovaných modelov KIA EV9 a EV6. Podľa nás sa však Ford s týmto dizajnovým prístupom lepšie vysporiadal ako Kia a vďaka tomu Explorer pôsobí pre vkus Európana ústretovejším dojmom ako spomínané kórejské modely s príliš extravagantným dizajnovým štýlom.
Vizuálnymi prvkami, ktoré dotvárajú vydarený vzhľad tohto modelu, sú aj čierne A-stĺpiky a C-stĺpiky vytvárajúce efekt plávajúcej strechy a dizajny kolies z ľahkých zliatin s rozmermi 19, 20 a 21 palcov. Taktiež nový Explorer ponúka okrem známych farieb Frozen White, Magnetic grey, Agate Black a Lucid Red aj nové farby karosérie ako napríklad Arctic Blue a Vibrant Blue My Mind.
Interiér s displejom infotainmentu, s ktorým môžete hýbať
Pracovisku vodiča dominuje 15“ obrazovka inofotainmentu umiestnená na výšku uprostred. Zaujímavosťou je, že s displejom je možné hýbať v uhlovom rozsahu cez 30 stupňov. Softvér infotainmentu vozidlo síce zdieľa s ID. a spol., grafika je však úplne iná. Ovládanie väčšiny funkcií je výhradne dotykové, nastavenia klimatizácie je však riešené aj manuálne na samostatnej lište. Ford sa vyhral aj s odkladacími priestormi, napríklad v stredovej konzole je pod lakťovou opierkou obrovský odkladací priestor s objemom 17 litrov. Vystačí na tri 1,5-litrové fľaše a jednu 1-litrovú fľašu.
Kufor je menší ako pri VW ID.4. Explorer má 450 litrov ( VW ID.4 …543 litrov). Ak sa sklopia zadne sedadlá, do Explorera sa zmestí viac ako 1400 litrov batožiny – presné číslo zatiaľ Ford neuviedol.
O technických parametroch el. pohonu je zatiaľ Ford skúpy na slovo, stačí sa však pozrieť do technických dát Volkswagenu ID.4, ktoré môžu všeličo napovedať… môžeme očakávať že k oficiálne oznámenej veľkej batérii so 77 kWh zrejme pribudne aj menšia z modulárneho systému VW.
To znamená, že k oficiálne oznámenej veľkej batérii so 77 kWh zrejme pribudne aj menšia z modulárneho systému VW. Na výber by mal byť el. pohon s výkonom 170 alebo 286 koní s pohonom zadných kolies, plus špičková verzia s elektromotorom vpredu aj vzadu – tie spolu dávajú 340 koní. Ten by mal zrýchľovať z 0 na 100 km/h pod šesť sekúnd a dosiahnuť max. rýchlosť 180 km/h. Maximálny dojazd má byť až 500 kilometrov WLTP.
Ceny Exploreru začínajú na 45 000 eurách ( v Nemecku)
Základná cena nového e-SUV modelu Ford Explorer bude začínať na sume približne 45 000 eur ( v Nemecku), pritom už v základnej výbave bude mať 19-palcové zliatinové disky, masážnu funkciu pre sedadlo vodiča a infotainment SYNC Move s veľkou obrazovkou. Medzi ďalšie štandardné komfortné prvky výbavy patrí taktiež bezkľúčový prístup, dvojzónová klimatizácia, bezdrôtové Android Auto a Apple CarPlay, úplne nové predné sedadlá s integrovanými opierkami hlavy, 10-farebné ambientné osvetlenie a ďalšie.
Zdroj: Ford
Michal Pospíšil