Slovenský importér značky Subaru pripravil testovací deň na motokrosovej dráhe v Šenkviciach, v rámci, ktorého bola k dispozícii pre moto-novinárov na testovacie jazdy  okrem známych modelov: XV, Forester e-Boxer a Outback aj novinka, SUV elektromobil Solterra poháňaná čisto na elektrický  pohon.

Elektrická Solterra je skutočné Subaru

Úctyhodná svetlá výška 210 mm (najviac v segmente, napr. Ioniq 5 160mm) spolu so stálym pohonom všetkých kolies podčiarkuje, že sa elektrická Solterra nezľakne aj ťažšieho terénu. Solterra si totiž poradila s výraznými náklonmi, stúpaním, klesaním či prejazdmi ostrých zlomov.

Vďaka mnohoročným skúsenostiam s vývojom technológií pohonu všetkých štyroch kolies sa spoločnosti Subaru podarilo skonštruovať pohonnú sústavu s agilne reagujúcimi elektromotormi a flexibilným rozdeľovaním hnacej sily medzi predné a zadné kolesá. Solterra tak môže naplno využiť priľnavosť všetkých štyroch kolies.

Tak ako iné SUV značky Subaru, aj Solterra má vo výbave systém ovládania pohonu všetkých kolies X-MODE, prinášajúci ešte väčší pocit istoty v rôznych podmienkach na cestách. X-MODE je možné nastaviť do dvoch módov tak ako pri SUV modeli Forester pre zlepšenie schopnosti v ťažkých podmienkach: jeden je pre zasnežený a suchý nespevnený povrch Snow/Dirt, a druhý do hlbokého snehu a bahna Deep Snow/Mud.

Pre tých, ktorí majú záujem vydať sa so Solterrou do terénu, je tu taktiež nová funkcia „Grip Control“, ktorá je v podstate tempomatom pri nízkej rýchlosti. Najrýchlejšia rýchlosť, ktorú môžete absolvovať so zapnutým Grip Controlom je 10km/h. V teréne je takto rýchlosť viac ako dostatočná, nakoľko pohyb v teréne si vyžaduje pomalú jazdu.

Subaru Soltererra zadobokNa pohon elektrickej Solterry slúžia dva elektromotory

Na pohon elektrickej Solterry slúžia dva elektromotory (so systémovým výkonom 160 kW), ktoré samostatne poháňajú predné a zadné kolesá. Takto disponovaný elektromobil dokáže zrýchliť z 0-100km/h za 6,9 s. Čo je síce menej ako ma konkurencia s verziami AWD Hyundai Ioniq 5 (329 kW) a Volkswagen ID.4 (220kW), ale jazdné výkony sú aj napriek tomu stále pôsobivé. Hlavne pre tých, ktorí presedlajú z vozidiel poháňaných spaľovacími motormi je okamžitý nával krútiaceho momentu (337Nm) a trhnutie vodiča  aj pri vyššej rýchlosti do sedadla s niečím, s čím sa pri bežných vozidlách nestretnete, resp. len pri športových hot hatchoch alebo modeloch s najvýkonnejšími motorizáciami.

Solterra dokáže nielen aktívne zrýchľovať, ale aj intenzívne brzdiť (čo pri elektromobiloch vždy neplatí). Neskôr by mala prísť ešte výkonnejšia verzia STi.  K dispozícii je lítium-iónová batéria s kapacitou 71,4 kWh, ktorá by mala zabezpečiť podľa metodiky WLTP 412 kilometrov (Solterra s 20“ kolesami), respektíve 454 kilometrov (18“ kolesá). Solterra podporuje nabíjanie max. výkonom 150 kW (nabitie jednosmerným prúdom DC z 20 na 80 % za 30 min). Na batériu dostanete záruku, že si počas nasledujúcich 8 rokov či 160 tisíc kilometrov (podľa toho, čo nastane skôr) zachová aspoň 70% kapacity.

RozmerySolterraForesterRozdiel
Dĺžka (mm)4 6904 64050
Šírka (mm)1 8601 81545
Výška (mm)1 6501 730-80
Rázvor (mm)2 8502 670180
Svetlá výška (mm)210220-10
Objem kufra (l)452509-57

Moderný interiér s netradične umiestneným digitálnym prístrojovým štítom

Interiér prináša moderné pracovisko vodiča s dominantnou 12,3“ dotykovou obrazovkou infotainmentu spojenou s vyvýšeným stredovým tunelom, na ktorom je otočná hlavica radiacej páky. Na pracovisku vodiča udrie do očí vyššia poloha digitálneho prístrojového štítu. Takéto nezvyčajné riešenie je použité v modeloch značky Subaru po prvýkrát.

Subaru Solterra interierJeho plusom je fakt, že  digitálne ciferníky sú umiestnené v lepšom zornom poli vodiča (tak ako head displej) ako obvykle pri iných modeloch. Napriek tomu, že  obdobná koncepcia je použitá u mnohokrát kritizovaných Peugeotov kde ciferníky môže zakrývať horná časť volantu, tak tu sme s usadením sa za volant a výhľad na digitálny prístrojový displej nemali najmenší problém. Vďaka nízkej palubnej doske je pritom z auta dobre vidieť.

Subaru XV: Nedostižná všestrannosť

Chválou tohto automobilu sú jazdné vlastnosti. Subaru XV sa prezentuje pre konkurenciu nedostižnou všestrannosťou v tejto disciplíne. Na jednej strane presviedča  vyváženým a obratným správaním v zákrutách na pevnej vozovke a na druhej obdivuhodnými  jazdnými vlastnosťami v teréne.

Asi len ťažko by ste našli v danom segmente vozidlo s lepšími jazdným prejavom v teréne. K tomu prispieva skutočnosť, že model Subaru XV je štandardne vybavený stálym symetrickým pohonom všetkých kolies, svetlou výškou podvozka až 220 mm, ochranným oplastovaním  karosérie a terénnym režimom X-Mode.

Subaru XV

V ponuke je v dvoch motorizáciách: 1.6 CVT a XV 2.0i-S ES MHEV. Druhú z nich tvorí zážihový atmosférický 2,0 litrový horizontálny štvorvalcový motor typu boxer s max. výkonom 110 kW/150 k (max. krútiacim momentom 194 Nm) a elektromotor s výkonom 12,3 kW/66Nm (ten je nápomocný hlavne pri rozjazdoch). Akumulátor hybridného systému e-Boxer sa dobíja sám pri rekuperácií ( brzdením alebo jazdou s kopca). Na rozdiel od dnes tak rozširujúcich sa mild-hybridov je pohonný systém testovaného modelu Subaru XV e-Boxer full-hybridom. To znamená, že automobil dokáže jazdiť čisto aj na elektrinu. V čisto elektrickom režime je možné s „ľahkou“ nohou prejsť až do 1,6 kilometra, pri max. rýchlosti do cca 40 km/h. Na vyššie tempo by už elektromotor nestačil.

Info ohľadom cien a výbav nájdete tu.

Subaru Forester e-Boxer: Komfortný a zároveň stabilný

Subaru Forester e-Boxer je štandardne vybavený stálym symetrickým pohonom všetkých kolies a terénnym režimom X-Mode, ktorý je možné nastaviť do dvoch módov pre zlepšenie schopnosti v ťažkých podmienkach: jeden je pre zasnežený a suchý nespevnený povrch Snow/Dirt, a druhý do hlbokého snehu a bahna Deep Snow/Mud.

Pri jazde na bežnej vozovke oceníte jeho komfortný a zároveň stabilný jazdný prejav. Riadenie je presné, okolo stredovej polohy nemá príliš veľkú „vôľu“ a rýchle reaguje na pootočenie volantom. Plusom je stabilný a istý prejav pri akcelerácii alebo brzdení na rozdielnych adhéznych podmienkach (napr. keď je pravá časť kolies na suchom povrchu a  ľavá na mokrom), na rovine či v zákrutách. Úplnou čerešničkou na torte je jazda v teréne, resp. napr. jazda mimo pevnej vozovky, napríklad tak ako sme my jazdili na motokrosovej dráhe. Auto je prijemne komfortné  a zároveň stabilné bez toho aby sa výraznejšie nakláňalo.

Pri redakčných testoch nás Forester e-Boxer prekvapoval kam až dokáže prejsť v teréne.  Jeho limity v teréne samozrejme určujú aj offroadové parametre, tie sú však vo viacerých parametroch lepšie ako u konkurencie, i samotné obutie.

Subaru ForesterSubaru Forester e-Boxer má v ponuke iba jednu motorizáciu: hybridnú pohonnú jednotku, ktorú tvorí zážihový 2,0 litrový horizontálny štvorvalcový motor typu boxer s max. výkonom 110kW(150k) a elektromotor s výkonom 12,3 kW (ten je nápomocný hlavne pri rozjazdoch). V čisto elektrickom režime je možné s ľahkou nohou prejsť až do 1,6 kilometra, pri max. rýchlosti do cca 40 km/h. Na vyššie tempo už elektromotor nestačí. Len na voľnobeh dokáže plachtiť na elektrický pohon aj rýchlejšie. Pokiaľ toto dokážete využiť pri šoférovaní tak sa vám Forester e-Boxer odmení úsporou na palive.

Lithium-ionová batéria s kapacitou 0,6 kWh je umiestnená v spodnej časti vzadu tak, že neobmedzuje objem batožinového priestoru. Tu chceme poznamenať, že takéto umiestnenie vylepšuje rozloženie hmotnosti na predné a zadné kolesá a prispieva k lepšej ovládateľnosti, vďaka čomu nárast hmotnosti 110 kg pri jazde vôbec nevnímate.

Výkon hybridnej pohonnej jednotky sa prenáša štandardne na všetky štyri kolesá prostredníctvom bezstupňovej automatickej prevodovky typu CVT. S touto prevodovkou je výhoda, že radenie „rýchlostí“, resp. prevodový pomer prebieha hladko. Taktiež rozjazd je príjemne plynulý, nie skokový ako býva neraz pri dvojspojkových prevodovkách pri konkurencii.

Info ohľadom cien a výbav nájdete tu.

Subaru Outback 2023

Subaru Outback v modelovom vyhotovení pre rok 2023 dostal v exteriéri oproti predchodcovi iba nové zliatinové disky kolies. Naproti tomu v interiéri je tých zmien viac aj keď  na prvý pohľad nebadaných. Napríklad je zmenená logika usporiadanie tlačidiel na volante, zväčšil sa ovládač klimatizácie a  prehľadnejšie a ľahšie je ovládanie infotainmentu.

POROVNANIE S KONKURENCIOU Model kombi (4×4)

Rozmery/údajeSubaru OutbackVW Passat AlltrackAudi A6 allroad quattro
KAROSÉRIA
Dĺžka (mm)487047804951
Šírka (mm)187518321898
Výška (mm)167515031542
Rázvor (mm)274527882925
Kufor (l)561/1822639/1769565/1680
Voľnosť pre kolená vzadu (mm)865880847
Voľnosť pre hlavu vzadu (mm)1002955940
Šírka vlakťoch vpredu (mm)150215301550
Šírka vlakťoch vzadu (mm)149715101510
OFFROADOVÉ PARAMETRE
Nájazdový uhol predný (°)19.81618.3
Nájazdový uhol zadný (°)23.113.621.5
Prejazdový uhol (°)20,4-12.8
Svetlá výška (mm)213172185
Cena modelu od (€ s DPH)41 25050 49065 840

Vysoká úroveň komfortu a zároveň ovládateľnosti

Outback vždy spĺňal vysoké nároky na komfort a  zároveň ovládateľnosť v zákrutách, tá je  v poslednej 6. generácii v porovnaní s predchodcom posunutá ešte o level vyššie. Vďaka novej platforme, podstatne tuhšej a pevnejšej karosérii  je ešte lepšie vybavený zvládať nároky na komfort, resp. na absorpciu nerovnosti a zároveň stabilitu jazdy. To platí aj pri jazde po veľmi nekvalitnom povrchu vozovky, napríklad po poľnej ceste či v našom prípade pri jazde na motokrosovej dráhe. Fascinovalo nás, ako si auto dokáže poradiť aj pri rýchlejšej jazde s rozbitým a nerovným povrchom a zároveň ostať stabilné. Doslova sme si na štýl „rzety“ užívali rezkejšiu jazdu po rozbitej  motokrosovej dráhe posiatej výmoľami a dierami.  V tomto len ťažko dokáže držať konkurencia krok s Outbackom.

Subaru Outback 2023K  tomu napomáha nadpriemerná vysoká svetlá výška podvozka 213 mm a štandardne ponúkaný stály symetrický pohon všetkých kolies a  terénny režim X-Mode, ktorý je možné nastaviť do dvoch módov pre zlepšenie schopnosti v ťažkých podmienkach: jeden je pre zasnežený a suchý nespevnený povrch a druhý do hlbokého snehu a bahna. Tieto rôzne režimy jazdy zaisťujú perfektnú trakciu na každom povrchu a samozrejmosťou je aj podpora pri jazde zo svahu.

Výkon pohonnej jednotky 2,5i 124 kW/169 k ( pozdĺžne uložený štvorvalec typu boxer, atmosféricky ) sa prenáša štandardne na všetky štyri kolesá prostredníctvom bezstupňovej automatickej prevodovky typu CVT.

Info ohľadom cien a výbav nájdete tu.

Text +foto: Lukáš Vajda

Reklama