Slovenský importér značky Subaru pripravil testovací deň na motokrosovej dráhe v Šenkviciach, v rámci, ktorého bola k dispozícii pre moto-novinárov na testovacie jazdy okrem známych modelov: XV, Forester e-Boxer a Outback aj novinka, SUV elektromobil Solterra poháňaná čisto na elektrický pohon.
Elektrická Solterra je skutočné Subaru
Úctyhodná svetlá výška 210 mm (najviac v segmente, napr. Ioniq 5 160mm) spolu so stálym pohonom všetkých kolies podčiarkuje, že sa elektrická Solterra nezľakne aj ťažšieho terénu. Solterra si totiž poradila s výraznými náklonmi, stúpaním, klesaním či prejazdmi ostrých zlomov.
Vďaka mnohoročným skúsenostiam s vývojom technológií pohonu všetkých štyroch kolies sa spoločnosti Subaru podarilo skonštruovať pohonnú sústavu s agilne reagujúcimi elektromotormi a flexibilným rozdeľovaním hnacej sily medzi predné a zadné kolesá. Solterra tak môže naplno využiť priľnavosť všetkých štyroch kolies.
Tak ako iné SUV značky Subaru, aj Solterra má vo výbave systém ovládania pohonu všetkých kolies X-MODE, prinášajúci ešte väčší pocit istoty v rôznych podmienkach na cestách. X-MODE je možné nastaviť do dvoch módov tak ako pri SUV modeli Forester pre zlepšenie schopnosti v ťažkých podmienkach: jeden je pre zasnežený a suchý nespevnený povrch Snow/Dirt, a druhý do hlbokého snehu a bahna Deep Snow/Mud.
Pre tých, ktorí majú záujem vydať sa so Solterrou do terénu, je tu taktiež nová funkcia „Grip Control“, ktorá je v podstate tempomatom pri nízkej rýchlosti. Najrýchlejšia rýchlosť, ktorú môžete absolvovať so zapnutým Grip Controlom je 10km/h. V teréne je takto rýchlosť viac ako dostatočná, nakoľko pohyb v teréne si vyžaduje pomalú jazdu.
Na pohon elektrickej Solterry slúžia dva elektromotory
Na pohon elektrickej Solterry slúžia dva elektromotory (so systémovým výkonom 160 kW), ktoré samostatne poháňajú predné a zadné kolesá. Takto disponovaný elektromobil dokáže zrýchliť z 0-100km/h za 6,9 s. Čo je síce menej ako ma konkurencia s verziami AWD Hyundai Ioniq 5 (329 kW) a Volkswagen ID.4 (220kW), ale jazdné výkony sú aj napriek tomu stále pôsobivé. Hlavne pre tých, ktorí presedlajú z vozidiel poháňaných spaľovacími motormi je okamžitý nával krútiaceho momentu (337Nm) a trhnutie vodiča aj pri vyššej rýchlosti do sedadla s niečím, s čím sa pri bežných vozidlách nestretnete, resp. len pri športových hot hatchoch alebo modeloch s najvýkonnejšími motorizáciami.
Solterra dokáže nielen aktívne zrýchľovať, ale aj intenzívne brzdiť (čo pri elektromobiloch vždy neplatí). Neskôr by mala prísť ešte výkonnejšia verzia STi. K dispozícii je lítium-iónová batéria s kapacitou 71,4 kWh, ktorá by mala zabezpečiť podľa metodiky WLTP 412 kilometrov (Solterra s 20“ kolesami), respektíve 454 kilometrov (18“ kolesá). Solterra podporuje nabíjanie max. výkonom 150 kW (nabitie jednosmerným prúdom DC z 20 na 80 % za 30 min). Na batériu dostanete záruku, že si počas nasledujúcich 8 rokov či 160 tisíc kilometrov (podľa toho, čo nastane skôr) zachová aspoň 70% kapacity.
Rozmery | Solterra | Forester | Rozdiel |
---|---|---|---|
Dĺžka (mm) | 4 690 | 4 640 | 50 |
Šírka (mm) | 1 860 | 1 815 | 45 |
Výška (mm) | 1 650 | 1 730 | -80 |
Rázvor (mm) | 2 850 | 2 670 | 180 |
Svetlá výška (mm) | 210 | 220 | -10 |
Objem kufra (l) | 452 | 509 | -57 |
Moderný interiér s netradične umiestneným digitálnym prístrojovým štítom
Interiér prináša moderné pracovisko vodiča s dominantnou 12,3“ dotykovou obrazovkou infotainmentu spojenou s vyvýšeným stredovým tunelom, na ktorom je otočná hlavica radiacej páky. Na pracovisku vodiča udrie do očí vyššia poloha digitálneho prístrojového štítu. Takéto nezvyčajné riešenie je použité v modeloch značky Subaru po prvýkrát.
Jeho plusom je fakt, že digitálne ciferníky sú umiestnené v lepšom zornom poli vodiča (tak ako head displej) ako obvykle pri iných modeloch. Napriek tomu, že obdobná koncepcia je použitá u mnohokrát kritizovaných Peugeotov kde ciferníky môže zakrývať horná časť volantu, tak tu sme s usadením sa za volant a výhľad na digitálny prístrojový displej nemali najmenší problém. Vďaka nízkej palubnej doske je pritom z auta dobre vidieť.
Subaru XV: Nedostižná všestrannosť
Chválou tohto automobilu sú jazdné vlastnosti. Subaru XV sa prezentuje pre konkurenciu nedostižnou všestrannosťou v tejto disciplíne. Na jednej strane presviedča vyváženým a obratným správaním v zákrutách na pevnej vozovke a na druhej obdivuhodnými jazdnými vlastnosťami v teréne.
Asi len ťažko by ste našli v danom segmente vozidlo s lepšími jazdným prejavom v teréne. K tomu prispieva skutočnosť, že model Subaru XV je štandardne vybavený stálym symetrickým pohonom všetkých kolies, svetlou výškou podvozka až 220 mm, ochranným oplastovaním karosérie a terénnym režimom X-Mode.
V ponuke je v dvoch motorizáciách: 1.6 CVT a XV 2.0i-S ES MHEV. Druhú z nich tvorí zážihový atmosférický 2,0 litrový horizontálny štvorvalcový motor typu boxer s max. výkonom 110 kW/150 k (max. krútiacim momentom 194 Nm) a elektromotor s výkonom 12,3 kW/66Nm (ten je nápomocný hlavne pri rozjazdoch). Akumulátor hybridného systému e-Boxer sa dobíja sám pri rekuperácií ( brzdením alebo jazdou s kopca). Na rozdiel od dnes tak rozširujúcich sa mild-hybridov je pohonný systém testovaného modelu Subaru XV e-Boxer full-hybridom. To znamená, že automobil dokáže jazdiť čisto aj na elektrinu. V čisto elektrickom režime je možné s „ľahkou“ nohou prejsť až do 1,6 kilometra, pri max. rýchlosti do cca 40 km/h. Na vyššie tempo by už elektromotor nestačil.
Info ohľadom cien a výbav nájdete tu.
Subaru Forester e-Boxer: Komfortný a zároveň stabilný
Subaru Forester e-Boxer je štandardne vybavený stálym symetrickým pohonom všetkých kolies a terénnym režimom X-Mode, ktorý je možné nastaviť do dvoch módov pre zlepšenie schopnosti v ťažkých podmienkach: jeden je pre zasnežený a suchý nespevnený povrch Snow/Dirt, a druhý do hlbokého snehu a bahna Deep Snow/Mud.
Pri jazde na bežnej vozovke oceníte jeho komfortný a zároveň stabilný jazdný prejav. Riadenie je presné, okolo stredovej polohy nemá príliš veľkú „vôľu“ a rýchle reaguje na pootočenie volantom. Plusom je stabilný a istý prejav pri akcelerácii alebo brzdení na rozdielnych adhéznych podmienkach (napr. keď je pravá časť kolies na suchom povrchu a ľavá na mokrom), na rovine či v zákrutách. Úplnou čerešničkou na torte je jazda v teréne, resp. napr. jazda mimo pevnej vozovky, napríklad tak ako sme my jazdili na motokrosovej dráhe. Auto je prijemne komfortné a zároveň stabilné bez toho aby sa výraznejšie nakláňalo.
Pri redakčných testoch nás Forester e-Boxer prekvapoval kam až dokáže prejsť v teréne. Jeho limity v teréne samozrejme určujú aj offroadové parametre, tie sú však vo viacerých parametroch lepšie ako u konkurencie, i samotné obutie.
Subaru Forester e-Boxer má v ponuke iba jednu motorizáciu: hybridnú pohonnú jednotku, ktorú tvorí zážihový 2,0 litrový horizontálny štvorvalcový motor typu boxer s max. výkonom 110kW(150k) a elektromotor s výkonom 12,3 kW (ten je nápomocný hlavne pri rozjazdoch). V čisto elektrickom režime je možné s ľahkou nohou prejsť až do 1,6 kilometra, pri max. rýchlosti do cca 40 km/h. Na vyššie tempo už elektromotor nestačí. Len na voľnobeh dokáže plachtiť na elektrický pohon aj rýchlejšie. Pokiaľ toto dokážete využiť pri šoférovaní tak sa vám Forester e-Boxer odmení úsporou na palive.
Lithium-ionová batéria s kapacitou 0,6 kWh je umiestnená v spodnej časti vzadu tak, že neobmedzuje objem batožinového priestoru. Tu chceme poznamenať, že takéto umiestnenie vylepšuje rozloženie hmotnosti na predné a zadné kolesá a prispieva k lepšej ovládateľnosti, vďaka čomu nárast hmotnosti 110 kg pri jazde vôbec nevnímate.
Výkon hybridnej pohonnej jednotky sa prenáša štandardne na všetky štyri kolesá prostredníctvom bezstupňovej automatickej prevodovky typu CVT. S touto prevodovkou je výhoda, že radenie „rýchlostí“, resp. prevodový pomer prebieha hladko. Taktiež rozjazd je príjemne plynulý, nie skokový ako býva neraz pri dvojspojkových prevodovkách pri konkurencii.
Info ohľadom cien a výbav nájdete tu.
Subaru Outback 2023
Subaru Outback v modelovom vyhotovení pre rok 2023 dostal v exteriéri oproti predchodcovi iba nové zliatinové disky kolies. Naproti tomu v interiéri je tých zmien viac aj keď na prvý pohľad nebadaných. Napríklad je zmenená logika usporiadanie tlačidiel na volante, zväčšil sa ovládač klimatizácie a prehľadnejšie a ľahšie je ovládanie infotainmentu.
POROVNANIE S KONKURENCIOU Model kombi (4×4)
Rozmery/údaje | Subaru Outback | VW Passat Alltrack | Audi A6 allroad quattro |
---|---|---|---|
KAROSÉRIA | |||
Dĺžka (mm) | 4870 | 4780 | 4951 |
Šírka (mm) | 1875 | 1832 | 1898 |
Výška (mm) | 1675 | 1503 | 1542 |
Rázvor (mm) | 2745 | 2788 | 2925 |
Kufor (l) | 561/1822 | 639/1769 | 565/1680 |
Voľnosť pre kolená vzadu (mm) | 865 | 880 | 847 |
Voľnosť pre hlavu vzadu (mm) | 1002 | 955 | 940 |
Šírka vlakťoch vpredu (mm) | 1502 | 1530 | 1550 |
Šírka vlakťoch vzadu (mm) | 1497 | 1510 | 1510 |
OFFROADOVÉ PARAMETRE | |||
Nájazdový uhol predný (°) | 19.8 | 16 | 18.3 |
Nájazdový uhol zadný (°) | 23.1 | 13.6 | 21.5 |
Prejazdový uhol (°) | 20,4 | - | 12.8 |
Svetlá výška (mm) | 213 | 172 | 185 |
Cena modelu od (€ s DPH) | 41 250 | 50 490 | 65 840 |
Vysoká úroveň komfortu a zároveň ovládateľnosti
Outback vždy spĺňal vysoké nároky na komfort a zároveň ovládateľnosť v zákrutách, tá je v poslednej 6. generácii v porovnaní s predchodcom posunutá ešte o level vyššie. Vďaka novej platforme, podstatne tuhšej a pevnejšej karosérii je ešte lepšie vybavený zvládať nároky na komfort, resp. na absorpciu nerovnosti a zároveň stabilitu jazdy. To platí aj pri jazde po veľmi nekvalitnom povrchu vozovky, napríklad po poľnej ceste či v našom prípade pri jazde na motokrosovej dráhe. Fascinovalo nás, ako si auto dokáže poradiť aj pri rýchlejšej jazde s rozbitým a nerovným povrchom a zároveň ostať stabilné. Doslova sme si na štýl „rzety“ užívali rezkejšiu jazdu po rozbitej motokrosovej dráhe posiatej výmoľami a dierami. V tomto len ťažko dokáže držať konkurencia krok s Outbackom.
K tomu napomáha nadpriemerná vysoká svetlá výška podvozka 213 mm a štandardne ponúkaný stály symetrický pohon všetkých kolies a terénny režim X-Mode, ktorý je možné nastaviť do dvoch módov pre zlepšenie schopnosti v ťažkých podmienkach: jeden je pre zasnežený a suchý nespevnený povrch a druhý do hlbokého snehu a bahna. Tieto rôzne režimy jazdy zaisťujú perfektnú trakciu na každom povrchu a samozrejmosťou je aj podpora pri jazde zo svahu.
Výkon pohonnej jednotky 2,5i 124 kW/169 k ( pozdĺžne uložený štvorvalec typu boxer, atmosféricky ) sa prenáša štandardne na všetky štyri kolesá prostredníctvom bezstupňovej automatickej prevodovky typu CVT.
Info ohľadom cien a výbav nájdete tu.
Text +foto: Lukáš Vajda