Golf Sportsvan ako nástupca nafúknutej modelovej rady Golf Plus je dlhší +113mm, širší +17mm, vyšší +120mm a dlhší v rázvore +48mm ako päťdverový hatchback. Týmito parametrami sa radí do triedy MPV. Samotný vzhľad však napriek nárastu rozmerov pôsobí vizuálne štíhlym dojmom.
Priestorové pomery sú v interiéri na pocit vzdušnejšie a uvoľnenejšie ako v Golfe. V kabíne je viac miesta pre hlavu a v pozdĺžnom smere pre kolená na zadných sedadlách. Na šírku len symbolicky. To nie je dobrá správa, pokiaľ sa chcú na zadné sedadlá usadiť traja pasažieri. Pre dvoch je však miesta kráľovsky veľa vo všetkých smeroch. Vzhľadom na vyššie stavanú karosériu je voľnosť v oblasti hlavy očakávateľná, ale pri meraní v pozdĺžnom smere nám spadla sánka od prekvapenia. Len pre porovnanie – 865mm od predného po zadné operadlo deklasuje celý rad konkurentov. V praxi to znamená, že sa pasažieri vzadu dokážu uvelebiť tak, že si pred sebou bez problémov v pohodlí prekrížia ešte aj nohy. K celkovému pohodliu cestovania prispievajú rozmerné a pohodlné sedadlá s optimálnejším posedom ako napríklad vo VW Tourane. Taktiež na predných sedadlách je všetko okej. Sedadlá majú veľký rozsah výškového nastavenia, vďaka čomu je len na vodičovi a spolujazdcovi, či budú sedieť vyššie ako v MPV alebo nižšie ako v bežnom hatchbacku. V pozícii vodiča sme len ťažko hľadali dôvod na kritiku. Výborný vyhlaď dopredu a do strán, skvele ergonomicky riešené pracovisko s logicky umiestnenými ovládačmi a ľahko čitateľnými ukazovateľmi môže ísť príkladom viacerým konkurentom. Samozrejmosťou, tak ako sa na tento typ auta patrí, je vysoká miera variability. Vďaka polohovateľným, sklápateľným a posuvným zadným sedadlám v rozsahu až 180 mm, je možné prepravovať batožinu v rôznych kombináciách. So zadnými sedadlami posunutými v zadnej pozícii je k dispozícii 500 litrov a po ich posunutí do prednej maximálne možnej polohy až 590 litrov. Samozrejme, po ich sklopení, resp. preklopení operadiel na sedáky, narastie prepravný objem až na 1520 litrov (nevýhodou po sklopení zadných operadiel je väčší prenos hluku od zadnej nápravy do kabíny). Manipulácia so sedadlami je ľahká a jednoduchá. Nevýhodou je však, že po sklopení operadiel ostáva nerovná plocha, resp. výrazný schod, ktorý je však možne eliminovať tzv. dvojitým dnom, čím sa vytvorí rovná plocha.
Sportsvan svojim názvom môže vyvolávať očakávania agilnejších športovejších jazdných vlastností. Je to oprávnené? Splní nový Sportsvan očakávania v tomto smere? Stručne povedané – ani nie, toto tvrdenie však platí len pre testovanú verziu 1,6 TDI s jednoduchou zadnou nápravou a s 15“ obutím 195/65. V kombinácii s mäkšie nastaveným podvozkom splní skôr vysoké nároky na komfort pruženia a skvelú absorpciu aj väčších nerovností ako agilitu jazdy v zákrutách. Silnejšie verzie s nízkoprofilovými pneumatikami a s viacprvkovou zadnou nápravou budú zrejme iná káva. Aby sme však dali veci na správnu mieru – nejde tu o francúzsky mäkký podvozok, ale o robustnú konštrukciu, ktorá poskytuje výbornú filtráciu nerovností a zároveň ovládateľnosť, stabilitu v zákrutách a smerovú stabilitu vo vysokých rýchlostiach patriacu v danej triede k tým najlepším. Skrátka, VW Sportsvan aj vo verzii 1,6 TDI dokáže ukázať chrbát v tomto meraní síl celej plejáde konkurentov. Vozidlo aj napriek citeľnejšiemu nakláňaniu – je to skrátka MPV – ako s 5-dverovým hatchbackom, je stabilné a ľahko kontrolovateľné. Riadenie s dobrou spatnou vazbou a primeraným odporom, či už v mestskej premávke alebo na diaľnici, príkladne presné radenie po krátkych dráhach, mäkký zaber spojky, výrazný ale zároveň nie agresívny nárast brzdného účinku, uľahčujú obsluhu a ovládanie vozidla.
Pod kapotou pracoval dobre odhlučnený, úsporný (mix v teste 5,5 litrov/100 km, 130 km/h 6,4 litrov, pri 90 km/h 4,4 litrov/100 km, mesto 6,0 l/100 km) a pružný turbodiesel 1,6 TDI 81kW – známy aj z 5-dverovej verzie. Z 0-100 km zrýchli za 11,3 sekundy, čo nie je zas až taký úžasný výsledok. Jeho prednosťou je však letmé zrýchlenie a pružnosť od relatívne nízkych otáčok. K životu sa má už po prekročení cca 1500 otáčok, najlepšie však z neho dostanete v rozhraní cca 2000-3500 otáčok. Uvedená verzia je dodávaná výhradne s 5-st. manuálom, resp. 7-st DSG. 6-st. manuál je k dispozícii až s 2,0 litrovým turbodieselom. Celkový pozitívny dojem dotvárala výbava, ktorá už v štandarde zahrňuje klimatizáciu, deväť airbagov, rádio s päťpalcovým dotykovým displejom, elektronickú parkovaciu brzdu alebo el. uzávierku diferenciálu XDS.
MOTOR | |
Typ | Vznetový, turbo |
Počet valcov/ventilov | 6/16 |
Zdvihový objem (ccm) | 1598 |
Vŕtanie x zdvih (mm) | – |
Stupeň kompresie | – |
Max. výkon k (kW) ot min-1 | 110(81)/3200-4000 |
Max. krút. moment (Nm/ot min-1) | 250/1500-3000 |
Pohon | predných kolies |
Prevodovka | 5-st. manuál |
PODVOZOK | |
Predná náprava | McPherson |
Zadná náprava | jednoduchá |
Riadenie | s el. posilňovačom |
Priemer otáčania (m) | 11,1 |
Brzdy vpredu | kotúčové chladené |
vzadu | kotúčové |
Pneumatiky | 195/65 R15 |
KAROSÉRIA | |
Typ karosérie | MPV, 5-miestna |
Dĺžka – šírka – výška (mm) | 4338-1807-1578 |
Rázvor (mm) | 2685 |
Rozchod kolies vpredu/vzadu (mm) | 1543/1514 |
Svetlá výška (mm) | – |
Objem batož. priestoru (l) | 500-590/1520 |
Objem palivovej nádrže (l) | – |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1420 |
Užitočná hmotnosť (kg) | 575 |
Celková hmotnosť (kg) | 1920 |
VNÚTORNÉ ROZMERY (mm) Pre cestujúcich vpredu | |
Vzdialenosť plynový pedál – operadlo sedadla | 980 |
Vnútorná šírka v oblasti lakťov | 1495 |
Vnútorná šírka minimum | 1430 |
Vzdialenosť sedák – strop min./max. | 990/1065 |
Vzdialenosť podlaha – sedák min./max. | 350/400 |
Pre cestujúcich vzadu 2. rad sedadiel | |
Vzdialenosť predné operadlo – zadné operadlo | 680-865 |
Vnútorná šírka v oblasti lakťov | 1495 |
Vnútorná šírka minimum | 1420 |
Vzdialenosť sedák – strop | 980 |
Vzdialenosť podlaha – sedák | 375 |
Dĺžka predný sedák | 520 |
Dĺžka zadný sedák | 490 |
Priestor pre chodidla vzadu pod pred. sedákmi: | ÁNO |
JAZDNÉ VÝKONY A SPOTREBA Udávané (výrobca) | |
Zrýchlenie z 0-100 km/h | 11,3 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 192 |
Spotreba mesto (l/100 km) | 4,6 |
Spotreba mimo mesta (l/100 km) | 3,7 |
Kombinovaná spotreba (l/100 km) | 4,1 |
Emisie CO2 (kg.km-1) | 111 |
Namerané | |
Zrýchlenie z 0 – 100 km/h | 11,3 |
Spotreba v teste pri 90km/h (l/100 km) | 4,3 |
Spotreba v teste pri 130km/h(l/100 km) | 6,4 |
Spotreba v teste mesto (l/100 km) | 6,0 |
Spotreba v teste priemer (l/100 km) | 5,5 |
Brzdná dráha z 100 – 0 km/h (m) | – |
CENA MODELU OD (€ s DPH) | 15 280 |
CENA VERZIE OD (€ s DPH) | 19 120 |
CENA TESTOVANEJ VERZIE (€ s DPH) | 23 054 |
POISTENIE(€ s DPH) KOOPERATIVA a.s. | |
Havarijné,poškodenie,lúpež (5% spoluúčasť min. 170€, s 30% bonusom) | 628 |
Povinné zmluvné (s max 60% bonusom ) | 495 |
Registračný poplatok (€) | 167 |
Bez straty hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky) | |
1. rok pri najazdení 15.000 km | 2147 |
1. rok pri najazdení 30.000 km | 3510 |
2. rok pri najazdení 30.000 km | 4377 |
2. rok pri najazdení 60.000 km | 7203 |
3. rok pri najazdení 45.000 km | 6357 |
3. rok pri najazdení 90.000 km | 10 796 |
So stratou hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky + reg-popl. + strata hodnoty) | |
1. rok pri najazdení 15.000 km | 8501 |
1. rok pri najazdení 30.000 km | 9864 |
2. rok pri najazdení 30.000 km | 13 131 |
2. rok pri najazdení 60.000 km | 15 959 |
3. rok pri najazdení 45.000 km | 16 362 |
3. rok pri najazdení 90.000 km | 22 320 |
Cena PHM (€/liter) | 1,350 |
Normohodina (€ s DPH) | 36 |
Gar. kontroly (km) | 60 000/3 roky |
Výmena oleja | 30 000/2 roky |
CENY NÁHRAD. DIELCOV (€ s DPH) | |
Predná kapota | 387 |
Predný blatník | 200 |
Svetlomet. + smerovka | 226 |
Spätné zrkadlo el. | 313 |
Predný nárazník | 143 |
Predný tlmič | 135 |
Predné brzdové platničky | 120 |
ZÁRUKA (roky) | |
Prehrdzavenie karosérie | 12 |
Lak | 3 |
Na celé auto | 2 |
Motor a mechanické časti | 2 |
PREDPOKLADANÉ CENY (€ s DPH) | |
Po 1. roku 30.000 km | 16 700 |
Po 2. roku 60.000 km | 14 300 |
Po 3. roku 90.000 km | 11 800 |
PLUSY |
+ dizajn exteriéru a interiéru |
+ variabilita (posuvné a polohovateľné zadné sedadlá) |
+ vzadu nadpriemerná voľnosť pre kolená |
+ veľmi dobrá absorpcia aj väčších nerovností |
+ na daný typ (MPV) jazdné vlastnosti |
+ robustná a pevná konštrukcia |
+ kvalita spracovania |
+ ergonómia pracoviska vodiča |
+ objem kufra |
+ rozmerné a pohodlné sedadlá |
+ široká výbava |
MÍNUSY |
– jednoduchá zadná náprava |
– po sklopení zadných sedadiel prenos zvýšeného hluku do kabíny od jednoduchej nápravy |
– schod po sklopení zadných operadiel na sedáky |
KONKURENCIA | ||
Typ auta | Citroën C4 Picasso 1.6 | Ford C-MAX 1.6 |
Max. výkon Kw(k)/ot.min-1 | 85(115)/3600 | 85(115)/4400 |
Max.kr. moment (N.m/min) | 270(285)/1750-2500 | 350/1750-2500 |
Max. rýchlosť (km/h) | 189 | 184 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) | 11,8 | 11,3 |
Prevodovka | – | – |
Komb. spotreba (l/100 km) | 4,0 | 5,5 |
Batožinový priestor (l) | 535 | 432 |
Cena motorizácie od (€) | 19 290,- | 17 990,- |
FOTOGALÉRIA