Výrobcovia riešia tlak sprísňovania emisných noriem zavádzaním elektrických alebo hybridných modelov. Subaru stavilo pri XV na e-Boxer spájajúci benzín a elektromotor.

Model Subaru XV e-Boxer je tak ako jeho väčší súrodenec Subaru Forester e-Boxer k dispozícii s mild-hybridným pohonom.

Hybridnú pohonnú jednotku tvorí zážihový atmosférický 2,0 litrový horizontálny štvorvalcový motor s max. výkonom 110 kW/150 k (max. krútiacim momentom 194 Nm) a elektromotor s výkonom 12,3 kW/66Nm (ten je nápomocný hlavne pri rozjazdoch). Kombinovaný výkon Subaru neuvádza.

Promptnejšia reakcia

Reakcie na povel plynovému pedálu sa pridaním elektromotoru zlepšili. Rozdiel oproti predchodcovi poháňanému výhradne len spaľovacím motorom a normálnym typom prevodovky Lineartronic bolo vidieť nielen plynulejším rozjazdom pri zrýchľovaní na bežnej ceste, ale aj v teréne pri prekonávaní prekážok – napríklad cez väčší hrboľ alebo kameň, cez ktorý bolo treba sa kolesami prehupnúť, sa lepšie popasoval hybridný systém pohonu, ktorému tak dlho netrvá, kým zaberie. Pri zapnutom X-Mode sa režim Motor Assist aktivuje skôr, už pri 0 km/h, čím zlepšuje jeho účinnosť už od rozjazdu.

Taktiež bola pre nás príjemná zmena (nakoľko obvykle konkurencia v tomto segmente používa turbo-motory ale s menším zdvihovým objemom) absencia turbodúchadla, vďaka čomu sme si užívali lineárny nárast výkonu s narastajúcimi otáčkami a po prekročení 5 600 otáčok výkonovú špičku až po červené políčko. Tuto motorizáciu oceníte  napríklad aj pri jazde po diaľnici, kedy zrýchľuje plynule a takmer bezhlučne tak, že ani o tom neviete v porovnaní s „nervnými“ a hlučnejšími  malými turbomormi.

Nevýhodou sú však niekedy situácie, keď na výraznejšiu akceleráciu nemá vplyv ani vytočenie motora do otáčok, kedy dôjde k „vysávacimu“  efektu s nárastom hluku bez výraznejšieho nárastu elánu do zrýchľovania. Tento typ prevodovky skrátka nemusí v kombinácii s touto motorizáciou každému vyhovovať. My sme sa však s nim dokázali bez problémov zžiť.

Nové Subaru XV e-Boxer

Dokáže jazdiť čisto aj na elektrinu

Akumulátor hybridného systému e-Boxer sa dobíja sám pri rekuperácií ( brzdením alebo jazdou s kopca). Na rozdiel od dnes tak rozširujúcich sa mild-hybridov je pohonný systém testovaného modelu Subaru XV e-Boxer full-hybridom. To znamená, že automobil dokáže jazdiť čisto aj na elektrinu. V čisto elektrickom režime je možné s „ľahkou“ nohou prejsť až do 1,6 kilometra, pri max. rýchlosti do cca 40 km/h. Na vyššie tempo by už elektromotor nestačil.

V závislosti od štýlu jazdy vodiča dokáže znížiť spotrebu o 11 % v porovnaní s doterajším 2,0 l benzínovým motorom ( podľa tlačovej správy od Subaru). Napríklad pri posúvaní sa v kolónach s aktivovaným tempomatom dokáže vypnúť spaľovací motor a pokiaľ je nabitá batéria, ísť iba na elektrinu.

Lithium-ionová batéria s kapacitou 0,6 kW/h je umiestnená v spodnej časti vzadu tak, že neobmedzuje objem batožinového priestoru. Tu chceme poznamenať, že takéto umiestnenie vylepšuje rozloženie hmotnosti na predné a zadné kolesá a prispieva k lepšej ovládateľnosti, vďaka čomu nárast hmotnosti 110 kg pri jazde vôbec nevnímate. K tomu prispieva aj fakt, Subaru XV má pod kapotou motor typu Boxer, ktorý v porovnaní s inými  typmi motorov, je možné umiestniť nižšie vďaka čomu má Subaru XV položené nižšie ťažisko ako pri konkurencii.

Inak 2,0-litrový motor obsahuje 80 % nových komponentov, v kombinácii s elektromotorom a prispôsobenej prevodovke CVT obsahuje o 30 % lineárnejšie zrýchlenie a citlivejšie dávkovanie krútiaceho momentu. V porovnaní s predošlou verziou s benzínovým motorom 2.0 l prináša pohonné ústrojenstvo e-Boxer zníženie spotreby až o 11 % (podľa údajov výrobcu).

Najlepšie si viedol  pri ekonomickej jazde mimo mesta so potrebou 6,6 litra /100km a  v meste s hodnotu 7,5 litra na 100km. Na diaľnici si však už vypýtal 8,8 litra na 100km.  Čo sú hodnoty v podstate len o niečo nižšie aké vykazoval pri teste Subaru Forester e-Boxer. Spotreba je adekvátna typu motorizácie a typu vozidla, s čim však musíte rátať je menšia palivová nádrž (48 litrov), ktorá sa zmenšila cca o 10 litrov v dôsledku umiestnenia batérie.

Nedostižná všestrannosť

Poďme však ešte podrobnejšie k tomu čo je ďalšou chválou tohto automobilu a tým sú jazdné vlastnosti. Subaru XV sa prezentuje pre konkurenciu nedostižnou všestrannosťou v tejto disciplíne. Na jednej strane presviedča  vyváženým a obratným správaním v zákrutách na vozovke a na druhej obdivuhodnými  jazdnými vlastnosťami v teréne.

Asi len ťažko by ste našli v danom segmente vozidlo s lepšími jazdnými vlastnosťami v teréne. K tomu prispieva skutočnosť, že model Subaru XV je štandardne vybavený stálym symetrickým pohonom všetkých kolies, svetlou výškou podvozka až 220 mm, ochranným oplastovaním  karosérie a terénnym režimom X-Mode,

V rámci modernizácie prišlo nielen na techniku ale aj na samotný vzhľad či materiály v interiéri. Pozornosť púta po novom výrazne žiarivou modrou farbou (Lagoon Blue Pearl) karosérie a na strieborno lakované detaily nárazníkov. Interiér pôsobí veľmi kvalitným dojmom, aj napriek viacerým tvrdým plastom. Aktuálna verzia je vybavená  krajším viacfarebným poťahom sedadiel a novými obkladmi prístrojovej dosky.

Subaru XV e-Boxer -pristrojový panel

Moderný interiér 

V pozícii vodiča máte všetko tam kde to očakávate. Ocenili sme prehľadne umiestnené  veľké a dobre viditeľné ovládače a ľahko čitateľne klasické budíky a medzi nimi palubný počítač. Prístrojovému panelu dominuje 8“ dotykový displej. Jeho obsluha ( navigácia, info-média, …) je prehľadná a na zadávanie povelov reaguje promptne.

Zaujímavosťou a praktickým detailom je, že dotykový displej multimediálneho systému môžete vďaka veľkým ikonám a samotnému displeju ovládať aj v rukaviciach. K dispozícii je aj Apple Carplay a Android Auto.

Nad dotykovou obrazovkou, tak ako sme pri Subaru zvyknutí je umiestnená menšia obrazovka na ktorej môžete v prípade testovaného hybridu vidieť názorné zobrazenie aktuálne toky energie, rozdelenie pohonu na jednotlivé kolesá či nastavenie klimatizácie. Maličkým, no podstatným detailom je, že displej multimediálneho systému môžete ovládať v rukaviciach.

Vzadu nadpriemerne veľa miesta pre kolená 

Celkove môžeme povedať, že o posádku je veľmi dobre postarané či už pohodlnými a rozmernými sedadlami alebo dostatočne veľkým vnútorným priestorom. Za seba si do zadu v pohode sadne 1,87 m vysoký testovací jazdec. Čo však vzadu môže pasažierom chýbať, sú vyhrievanie sedadlá, vetracie otvory v stredovej konzole a  USB konektory, napríklad na dobíjanie mobilov.

Pre batožinu je k dispozícii  kufor s objemom  345 litrov, čo nie je hodnota, ktorá v tomto segmente ohúri. Avšak vďaka pravidelnému tvaru a ľahkému prístupu je kufor veľmi dobre využiteľný v praxi, a to aj pre objemnejšiu batožinu ( nemali sme napríklad problém doň napratať mohutnú hokejovú tašku).

Základná cena Subaru XV e-Boxer začína na sume 29 990€ (viď cenník) čo nie je pri zbežnom pohľade do cenníkov a porovnaní s ostatnými konkurenčnými modelmi v tomto segmente práve málo. Za to však dostanete vozidlo s jedinečným charakterom, s nadprieremerným v nútorným priestorom v pozdĺžnom smere a s bohatou výbavou, v ktorej si samostatnú pozornosť zaslúži vyspelý bezpečnostný asistenčný systém EyeSight (viď. video).

Tento systém je nápomocný a uľahčujúci šoférovanie aj v meste či na okreskách mimo mesta, napríklad pri rozjazde na križovatkách či v zápchach upozornením na rozjazd pred ním stojaceho vozidla či zabránením zrážke s chodcom alebo cyklistom. Kamery neustále sledujúce situáciu pred vozidlom identifikujú prekážku. V prípade krízovej situácie najskôr asistenčný systém výrazne varuje blikaním kontrolkou a výstražným zvukom, ale ak dôjde k indispozícii vodiča a nereaguje na výstrahu spomalením, tak dokáže samočinne zastaviť z rýchlosti 50 km/h, resp. pri vyšších rýchlostiach aspoň zmierniť prípadnú zrážku.

Na videu ukazujeme, ze tento systém skutočne funguje v praxi. V meste sám pridáva a brzdí až do samého zastavenia na križovatke.  alebo v prípade prekážky dokáže zastaviť ( do rýchlosti 50km/h)  alebo zmierniť pripadnú kolíziu.

Auto sa po naskočení zelenej a rozbehnutí áut pred ním však nepohne automaticky ale až po obnovení funkcie adaptívneho tempomatu. Inak musíme eygSight systém pochváliť, že kamery umiestnené v hornej časti predného skla fungujú aj za tmy a oproti  radarom umiesteným dole v prednej maske  majú výhodu, že fungujú aj na diaľnici pri snežení a nezanesú sa.

Podrobnejšie technické informácie, ceny, prevádzkové náklady, vnútorné rozmery, rozsah výbavy a porovnanie s konkurenciou nájdete v aktuálnom vydaní časopisu Autotest.

Plusy

+ imidž značky Subaru

+ všestranné jazdné vlastnosti

+ plynulejšie reakcie vozidla na plyn

+ veľmi dobré schopnosti v teréne

+ vzadu voľnosť pre kolená aj pre vyššie postavy

+ pohodlné sedadlá vpredu aj vzadu

+ vysoká svetlá výška podvozka (220mm)

+ výhľad z kabíny

+ kvalitne pôsobiaci interiér

Mínusy

–  vzadu chýbajúce USB porty

–  vyššia hmotnosť v porovnaní s predchodcom

–  nie je priestor pre rezervu

Reklama