Ponuka motorov Rapid Spaceback sa nelíši od Rapidu typu liftback. Základnú motorizáciu predstavuje trojvalec 1,2 MPi 55kW, ďalej 1,2 TSI 63 kW a 77 kW, 1,4 TSI 90kW a dva dieselové agregáty 1,6 TDI 66 a 77kW.
Pár viet k ponuke agregátov. Pokiaľ nerátate každú korunu pri nákupe auta (TSI stojí o 1000 € drahšie), tak sa vyhnite Spacebacku v základnej benzínovej verzii-atmosférickému trojvalcu 1,2 MPi s bubnovými brzdami na zadných kolesách (TSI kotúčové). Výkon 55kW a nízky krútiaci moment 112Nm/3750 ot.min-1 neveštia nič dobré z pohľadu jazdnej dynamiky. Štvorvalcová TSI verzia podporená turbom je o poznanie pružnejšia a dynamickejšia aj v slabšej verzii 1,2 TSI s max výkonom 63kW a max. krútiacim momentom 160Nm/1500-3500. Skrátka, z užívateľského hľadiska je TSi motorizácia v praxi napr. pri rozjazde alebo letmom zrýchlení ústretovejšia ako MPi pružnejším ťahom od nižších otáčok bez nutnosti vytáčania agregátu a podraďovania, čo sa pozitívne prejaví nižšou spotrebou a menšou úrovňou hlučnosti od motora v kabíne. Apropo, spotreba. Spaceback 1,2 TSI s 5-st. manuálom je na tom okej, ale nepatrí k žiadnym rekordérom, to platí aj pre testovaný model vybavený príplatkovým (+273 €) balíkom Greentec (pneu s nižším valivým odporom, start/stop, rekuperácia brzdnej energie), na to má v ponuke Spaceback dieselové agregáty. Len pre porovnanie – 1,2 TSI 63kW Greentec priemer v teste 6,3 l/100 km (1,6 TDI 66kW 4,8 l/100 km), mesto 6,8 l (5,6 l/100 km), diaľnica 6,7 (5,3 l/100 km), pri 90 km/h 5,1 l/100 km (3,9 l/100 km). Z tohto pohľadu je jasné, že TDI má navrch. Skrátka, technici a hlavne marketing, robia čo môžu, ale pri porovnaní reálnych spotrieb je na tom stále výrazne lepšie TDI. To však platí, pokiaľ nezačnete porovnávať ceny áut. Za benzínový Spaceback 1,2 TSI 63kW zaplatíte o 3.000 eur menej ako za porovnateľne výkonný Spaceback 1,6 TDI 66kW, čo je výrazný rozdiel. Z tohto pohľadu sa karta obracia v prospech TSI. Pri prepočte spotrieb je jasné, že sa vám investícia do dieselu vráti až po najazdení cca 150.000 km (TDI nižšia spotreba – 1,5 l/100 km, cca na 100 km ušetríte 2 eura, t.j 3.000 eur na 150.000 km). Plusom TSI je lepšia kultúra chodu motora a rýchlejšie zahrievanie počas zimných mesiacov.
Celkový pozitívny dojem zo Spacebacku 1,2 TSI dotvára jazdný charakter. So Spacebackom sa veľmi dobre šoféruje. Príjemne poteší optimálne nastavený posilňovač riadenia s dostatočnou spätnou väzbou, presné radenie s krátkym chodom radiacej páky a podvozok – jeho naladenie zabezpečujúce veľmi dobrý mix stability v zákrutách a zároveň komfort pruženia. Škoda Rapid Spaceback je v histórii značky Škoda prvý hatchback v nižšej strednej triede, resp. triede kompaktných vozidiel. Je to naozaj tak, je možné radiť Spaceback na úroveň VW Golf a Seatu Leon? Aspoň podľa marketingového oddelenia značky škoda áno. A aká je realita? Pokiaľ budete porovnávať rozmery, je Spaceback dokonca dlhší ako VW Golf, na zadných sedadlách má v pozdĺžnom smere voľnosť pre kolená takmer ako v Octavii a v kufri väčší objem (415 litrov, 384 s rezervou) pre batožinu ako v Golfe (380 litrov) a Leone (380 litrov). Batožinový priestor je možné ešte zväčšiť na objem 1380 litrov sklopením zadných operadiel na sedáky – pokiaľ však nechcete mať veľký schod, musíte si priplatiť za dvojitú podlahu (85 €).
Problém je však šírka karosérie, resp. kabíny a kufra, ktorá je na úrovni o segment menších áut ( napr. Skoda Fabia). Podvozkovo totiž nestojí na MQB, teda na základe VW Golf, Seatu Leon, ale na rovnakej podvozkovej platforme ako ma Rapid liftback, z ktorého samozrejme vychádza aj testovaný Spaceback. To platí aj pre interiér, aj keď na pohľad výrazne vylepšený o skvele vypadajúci volant a kvalitnejšiu povrchovú úpravu. V porovnaní s Rapidom liftback je však vidieť citeľný krok k solídnejšiemu dojmu. Napriek tomu kvalitou použitých materiálov – samé tvrdé plasty – nemôže súťažiť s kompaktami typu VW Golf, Seat Leon, Citroën C4…, skrátka, mäkké kvalitnejšie plasty tu nenájdete. K plnohodnotnému zaradeniu do triedy vozidiel typu VW Golf, Seat Leon… mu skrátka chýba hlavne širšia kabína, ďalej kvalitnejšie plasty, ponuka výkonnejších pohonných jednotiek a podvozok typu MQB s vyspelejšou zadnou viacprvkovou nápravou a rozsahom príplatkovej výbavy, napríklad ponukou asistenčných systémov. Čiže aj napriek marketingovému masírovaniu, kompakt značky Škoda čaká stále na svoju premiéru.
MOTOR | |
Typ | Vznetový, turbo |
Počet valcov/ventilov | R4/16 |
Zdvihový objem (ccm) | 1197 |
Vŕtanie x zdvih (mm) | – |
Stupeň kompresie | – |
Max. výkon k (kW) ot min-1 | -(63)/4800 |
Max. krút. moment (Nm/ot min-1) | 160/1500-3500 |
Pohon | predných kolies |
Prevodovka | 5-st. manuál |
PODVOZOK | |
Predná náprava | McPherson |
Zadná náprava | jednoduchá |
Riadenie | s posilňovačom |
Priemer otáčania (m) | 10,9 |
Brzdy vpredu | kotúčové chladené |
vzadu | kotúčové |
Pneumatiky | 185/60 R15 |
KAROSÉRIA | |
Typ karosérie | 5-miestna, hatchback |
Dĺžka – šírka – výška (mm) | 4304-1706-1459 |
Rázvor (mm) | 2602 |
Rozchod kolies vpredu/vzadu (mm) | 1463/1500 |
Svetlá výška (mm) | 134/141 (pre zlé cesty) |
Objem batož. priestoru (l) | 415/1380 |
Objem palivovej nádrže (l) | 55 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1150 |
Užitočná hmotnosť (kg) | 535 |
Celková hmotnosť (kg) | 1610 |
VNÚTORNÉ ROZMERY (mm) Pre cestujúcich vpredu |
|
Vzdialenosť plynový pedál – operadlo sedadla | 980 |
Vnútorná šírka v oblasti lakťov | 1420 |
Vnútorná šírka minimum | – |
Vzdialenosť sedák – strop min./max. | 955/1020 |
Vzdialenosť podlaha – sedák min./max. | 290/345 |
Pre cestujúcich vzadu 2. rad sedadiel | |
Vzdialenosť predné operadlo – zadné operadlo | 799 |
Vnútorná šírka v oblasti lakťov | 1420 |
Vnútorná šírka minimum | – |
Vzdialenosť sedák – strop | 875 |
Vzdialenosť podlaha – sedák | 350 |
Dĺžka predný sedák | 500 |
Dĺžka zadný sedák | 500 |
Priestor pre chodidla vzadu pod pred. sedákmi: | ÁNO |
JAZDNÉ VÝKONY A SPOTREBA Udávané (výrobca) |
|
Zrýchlenie z 0-100 km/h | 10,9 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 180 |
Spotreba mesto (l/100 km) | 5,9 |
Spotreba mimo mesta (l/100 km) | 4,3 |
Kombinovaná spotreba (l/100 km) | 4,9 |
Emisie CO2 (kg.km-1) | 114 |
Namerané | |
Zrýchlenie z 0 – 100 km/h | 11,5 |
Spotreba v teste pri 90km/h (l/100 km) | 4,8 |
Spotreba v teste pri 130km/h(l/100 km) | 6,7 |
Spotreba v teste mesto (l/100 km) | 6,8 |
Spotreba v teste priemer (l/100 km) | 6,3 |
Brzdná dráha z 100 – 0 km/h (m) | – |
CENA MODELU OD (€ s DPH) | 11 430 |
CENA VERZIE OD (€ s DPH) | 12 430 |
CENA TESTOVANEJ VERZIE (€ s DPH) | 15 200 |
POISTENIE(€ s DPH) KOOPERATIVA a.s. | |
Havarijné,poškodenie,lúpež (5% spoluúčasť min. 133€, s 30% bonusom) | 307 |
Povinné zmluvné (s max 60% bonusom ) | 143 |
Registračný poplatok (€) | 33 |
Bez straty hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky) | |
1. rok pri najazdení 15.000 km | 1966 |
1. rok pri najazdení 30.000 km | 3610 |
2. rok pri najazdení 30.000 km | 4120 |
2. rok pri najazdení 60.000 km | 7485 |
3. rok pri najazdení 45.000 km | 6068 |
3. rok pri najazdení 90.000 km | 11 294 |
So stratou hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky + reg-popl. + strata hodnoty) | |
1. rok pri najazdení 15.000 km | 6566 |
1. rok pri najazdení 30.000 km | 8210 |
2. rok pri najazdení 30.000 km | 10 002 |
2. rok pri najazdení 60.000 km | 13 385 |
3. rok pri najazdení 45.000 km | 12 718 |
3. rok pri najazdení 90.000 km | 18 694 |
Cena PHM (€/liter) | 1,450 |
Normohodina (€ s DPH) | 31 |
Gar. kontroly (km) | 30 000/2 roky |
Výmena oleja | 30 000/2 roky |
CENY NÁHRAD. DIELCOV (€ s DPH) | |
Predná kapota | 308 |
Predný blatník | 172 |
Svetlomet. + smerovka | 167 |
Spätné zrkadlo el. | 200 |
Predný nárazník | 255 |
Predný tlmič | 110 |
Predné brzdové platničky | 70 |
ZÁRUKA (roky) | |
Prehrdzavenie karosérie | 12 |
Lak | 3 |
Na celé auto | 2 alebo 4 roky/60 000 km |
Motor a mechanické časti | 2 alebo 4 roky/60 000 km |
PREDPOKLADANÉ CENY (€ s DPH) | |
Po 1. roku 30.000 km | 10 700 |
Po 2. roku 60.000 km | 9 300 |
Po 3. roku 90.000 km | 7 800 |
PLUSY |
+ príjemný vzhľad |
+ nadpriemerný priestor v pozdĺžnom smere na zadných sedadlách |
+ pružný a dostatočne výkonný motor |
+ objem kufra |
+ pružný a dostatočne výkonný motor |
+ podvozok stabilný v zákrutách a zároveň dobre absorbujúci nerovnosti |
+ riadenie |
+ kvalitne pôsobiaci interiér aj s množstvom tvrdých plastov |
+ nízka hladina hluku v kabíne |
+ konektivita autorádia (USB,AUX,Bluetooth audio) |
MÍNUSY |
– šírka kabíny |
– šírka kufra |
– schod po sklopení zadných operadiel |
– relatívne vyššia cena |
KONKURENCIA | ||
Typ auta | VW Golf 1,2 TSI | Seat Leon 1,2 TSI |
Max. výkon Kw(k)/ot.min-1 | 85(63)/4300-5300 | 85(63)/5000 |
Max.kr. moment (N.m/min) | 160/1400-3500 | 160/1400-3500 |
Max. rýchlosť (km/h) | 179 | 178 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) | 11,9 | 11,9 |
Prevodovka | 6-st. manuál | 6-st. manuál |
Komb. spotreba (l/100 km) | 4,9 | 5,2 |
Batožinový priestor (l) | 380 | 380 |
Cena motorizácie od (€) | 13 990,- | 11 990,- |
FOTOGALÉRIA