Ponuka motorov Rapid Spaceback sa nelíši od Rapidu typu liftback. Základnú motorizáciu predstavuje trojvalec 1,2 MPi 55kW, ďalej 1,2 TSI 63 kW a 77 kW, 1,4 TSI 90kW a dva dieselové agregáty 1,6 TDI 66 a 77kW.

DSC_0295

Pár viet k ponuke agregátov. Pokiaľ nerátate každú korunu pri nákupe auta (TSI stojí o 1000 € drahšie), tak sa vyhnite Spacebacku v základnej benzínovej verzii-atmosférickému trojvalcu 1,2 MPi s bubnovými brzdami na zadných kolesách (TSI kotúčové). Výkon 55kW a nízky krútiaci moment 112Nm/3750 ot.min-1 neveštia nič dobré z pohľadu jazdnej dynamiky. Štvorvalcová TSI verzia podporená turbom je o poznanie pružnejšia a dynamickejšia aj v slabšej verzii 1,2 TSI s max výkonom 63kW a max. krútiacim momentom 160Nm/1500-3500. Skrátka, z užívateľského hľadiska je TSi motorizácia v praxi napr. pri rozjazde alebo letmom zrýchlení ústretovejšia ako MPi pružnejším ťahom od nižších otáčok bez nutnosti vytáčania agregátu a podraďovania, čo sa pozitívne prejaví nižšou spotrebou a menšou úrovňou hlučnosti od motora v kabíne. Apropo, spotreba. Spaceback 1,2 TSI s 5-st. manuálom je na tom okej, ale nepatrí k žiadnym rekordérom, to platí aj pre testovaný model vybavený príplatkovým (+273 €) balíkom Greentec (pneu s nižším valivým odporom, start/stop, rekuperácia brzdnej energie), na to má v ponuke  Spaceback dieselové agregáty. Len pre porovnanie – 1,2 TSI 63kW Greentec priemer v teste 6,3 l/100 km (1,6 TDI 66kW 4,8 l/100 km), mesto 6,8 l (5,6 l/100 km), diaľnica 6,7 (5,3 l/100 km), pri 90 km/h 5,1 l/100 km (3,9 l/100 km). Z tohto pohľadu je jasné, že TDI má navrch. Skrátka, technici a hlavne marketing, robia čo môžu, ale pri porovnaní reálnych spotrieb je na tom stále výrazne lepšie TDI. To však platí, pokiaľ nezačnete porovnávať ceny áut. Za benzínový Spaceback 1,2 TSI 63kW zaplatíte o 3.000 eur menej ako za porovnateľne výkonný  Spaceback 1,6 TDI 66kW, čo je výrazný rozdiel. Z tohto pohľadu sa karta obracia v prospech TSI. Pri prepočte spotrieb je jasné, že sa vám investícia do dieselu vráti až po najazdení cca 150.000 km (TDI nižšia spotreba – 1,5 l/100 km, cca na 100 km ušetríte 2 eura, t.j 3.000 eur na 150.000 km). Plusom TSI je lepšia kultúra chodu motora a rýchlejšie zahrievanie počas zimných mesiacov.

DSC_0

Celkový pozitívny dojem zo Spacebacku 1,2 TSI  dotvára jazdný charakter. So Spacebackom sa veľmi dobre šoféruje. Príjemne poteší optimálne nastavený posilňovač riadenia s dostatočnou spätnou väzbou, presné radenie s krátkym chodom radiacej páky a podvozok – jeho naladenie zabezpečujúce veľmi dobrý mix stability v zákrutách a zároveň  komfort pruženia. Škoda Rapid Spaceback je v histórii značky Škoda prvý hatchback v nižšej strednej triede, resp. triede kompaktných vozidiel. Je to naozaj tak, je možné radiť Spaceback na úroveň VW Golf a Seatu Leon? Aspoň podľa marketingového oddelenia značky škoda  áno. A aká je realita? Pokiaľ budete porovnávať rozmery, je Spaceback dokonca dlhší ako VW Golf, na zadných sedadlách má v pozdĺžnom smere voľnosť pre kolená takmer ako v Octavii a v kufri väčší objem (415 litrov, 384 s rezervou) pre batožinu ako v Golfe (380 litrov) a Leone (380 litrov). Batožinový priestor je možné ešte zväčšiť na objem 1380 litrov sklopením zadných operadiel na sedáky – pokiaľ však nechcete mať veľký schod, musíte si priplatiť za dvojitú podlahu (85 €).

DSC

Problém je však šírka karosérie, resp. kabíny a kufra, ktorá je na úrovni o segment menších áut ( napr. Skoda Fabia). Podvozkovo totiž nestojí na MQB, teda na základe VW Golf, Seatu Leon, ale na rovnakej podvozkovej platforme ako ma Rapid liftback, z ktorého samozrejme vychádza aj  testovaný Spaceback. To platí aj pre interiér, aj keď na pohľad výrazne vylepšený o skvele vypadajúci volant a kvalitnejšiu povrchovú úpravu. V porovnaní s Rapidom liftback je však vidieť citeľný krok k solídnejšiemu dojmu. Napriek tomu kvalitou použitých materiálov – samé tvrdé plasty – nemôže súťažiť s kompaktami typu VW Golf, Seat Leon, Citroën C4…, skrátka, mäkké kvalitnejšie plasty tu nenájdete. K plnohodnotnému zaradeniu do triedy vozidiel typu VW Golf, Seat Leon… mu skrátka chýba hlavne širšia kabína, ďalej kvalitnejšie plasty, ponuka výkonnejších pohonných jednotiek a podvozok typu MQB s vyspelejšou zadnou viacprvkovou nápravou a rozsahom príplatkovej výbavy, napríklad ponukou asistenčných systémov. Čiže aj napriek marketingovému masírovaniu, kompakt značky Škoda čaká stále na svoju premiéru.

MOTOR
Typ Vznetový, turbo
Počet valcov/ventilov R4/16
Zdvihový objem (ccm) 1197
Vŕtanie x zdvih (mm)
Stupeň kompresie
Max. výkon k (kW) ot min-1 -(63)/4800
Max. krút. moment (Nm/ot min-1) 160/1500-3500
Pohon predných kolies
Prevodovka 5-st. manuál
PODVOZOK
Predná náprava McPherson
Zadná náprava jednoduchá
Riadenie s posilňovačom
Priemer otáčania (m) 10,9
Brzdy vpredu kotúčové chladené
vzadu kotúčové
Pneumatiky 185/60 R15
KAROSÉRIA
Typ karosérie 5-miestna, hatchback
Dĺžka – šírka – výška (mm) 4304-1706-1459
Rázvor (mm) 2602
Rozchod kolies vpredu/vzadu (mm) 1463/1500
Svetlá výška (mm) 134/141 (pre zlé cesty)
Objem batož. priestoru (l) 415/1380
Objem palivovej nádrže (l) 55
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1150
Užitočná hmotnosť (kg) 535
Celková hmotnosť (kg) 1610
VNÚTORNÉ ROZMERY (mm)
Pre cestujúcich vpredu
Vzdialenosť plynový pedál – operadlo sedadla 980
Vnútorná šírka v oblasti lakťov 1420
Vnútorná šírka minimum
Vzdialenosť sedák – strop min./max. 955/1020
Vzdialenosť podlaha – sedák min./max. 290/345
Pre cestujúcich vzadu 2. rad sedadiel
Vzdialenosť predné operadlo – zadné operadlo 799
Vnútorná šírka v oblasti lakťov 1420
Vnútorná šírka minimum
Vzdialenosť sedák – strop 875
Vzdialenosť podlaha – sedák 350
Dĺžka predný sedák 500
Dĺžka zadný sedák 500
Priestor pre chodidla vzadu pod pred. sedákmi: ÁNO
JAZDNÉ VÝKONY A SPOTREBA
Udávané (výrobca)
Zrýchlenie z 0-100 km/h 10,9
Maximálna rýchlosť (km/h) 180
Spotreba mesto (l/100 km) 5,9
Spotreba mimo mesta (l/100 km) 4,3
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 4,9
Emisie CO2 (kg.km-1) 114
Namerané
Zrýchlenie z 0 – 100 km/h 11,5
Spotreba v teste pri 90km/h (l/100 km) 4,8
Spotreba v teste pri 130km/h(l/100 km) 6,7
Spotreba v teste mesto (l/100 km) 6,8
Spotreba v teste priemer (l/100 km) 6,3
Brzdná dráha z 100 – 0 km/h (m)

DSC_0591

CENA MODELU OD (€ s DPH) 11 430
CENA VERZIE OD (€ s DPH) 12 430
CENA TESTOVANEJ VERZIE (€ s DPH) 15 200
POISTENIE(€ s DPH) KOOPERATIVA a.s.                         
Havarijné,poškodenie,lúpež (5% spoluúčasť min. 133€, s 30% bonusom) 307
Povinné zmluvné (s max 60% bonusom ) 143
Registračný poplatok (€) 33
Bez straty hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky)
1. rok pri najazdení 15.000 km 1966
1. rok pri najazdení 30.000 km 3610
2. rok pri najazdení 30.000 km 4120
2. rok pri najazdení 60.000 km 7485
3. rok pri najazdení 45.000 km 6068
3. rok pri najazdení 90.000 km 11 294
So stratou hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky + reg-popl. + strata hodnoty)
1. rok pri najazdení 15.000 km 6566
1. rok pri najazdení 30.000 km 8210
2. rok pri najazdení 30.000 km 10 002
2. rok pri najazdení 60.000 km 13 385
3. rok pri najazdení 45.000 km 12 718
3. rok pri najazdení 90.000 km 18 694
Cena PHM (€/liter) 1,450
Normohodina (€ s DPH) 31
Gar. kontroly (km) 30 000/2 roky
Výmena oleja 30 000/2 roky
CENY NÁHRAD. DIELCOV (€ s DPH)
Predná kapota 308
Predný blatník 172
Svetlomet. + smerovka 167
Spätné zrkadlo el. 200
Predný nárazník 255
Predný tlmič 110
Predné brzdové platničky 70
ZÁRUKA (roky)
Prehrdzavenie karosérie 12
Lak 3
Na celé auto 2 alebo 4 roky/60 000 km
Motor a mechanické časti 2 alebo 4 roky/60 000 km
PREDPOKLADANÉ CENY (€ s DPH)   
Po 1. roku 30.000 km 10 700
Po 2. roku 60.000 km 9 300
Po 3. roku 90.000 km 7 800

 

PLUSY
+ príjemný vzhľad
+ nadpriemerný priestor v pozdĺžnom smere na zadných sedadlách
+ pružný a dostatočne výkonný motor
+ objem kufra
+ pružný a dostatočne výkonný motor
+ podvozok stabilný v zákrutách a zároveň dobre absorbujúci nerovnosti
+ riadenie
+ kvalitne pôsobiaci interiér aj s množstvom tvrdých plastov
+ nízka hladina hluku v kabíne
+ konektivita autorádia (USB,AUX,Bluetooth audio)
MÍNUSY
– šírka kabíny
– šírka kufra
– schod po sklopení zadných operadiel
– relatívne vyššia cena

 

KONKURENCIA
Typ auta VW Golf 1,2 TSI       Seat Leon 1,2 TSI
Max. výkon Kw(k)/ot.min-1 85(63)/4300-5300  85(63)/5000
Max.kr. moment (N.m/min) 160/1400-3500  160/1400-3500
Max. rýchlosť (km/h) 179  178
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) 11,9  11,9
Prevodovka 6-st. manuál  6-st. manuál
Komb. spotreba (l/100 km) 4,9  5,2
Batožinový priestor (l) 380  380
Cena motorizácie od (€) 13 990,-  11 990,-

 

FOTOGALÉRIA

 

Reklama