„Škodováci“ majú opäť v ponuke ekologickú verziu Octavie. Pre tentokrát však, na rozdiel od predošlej generácie, nevyužíva LPG a atmosférický 1,6 75kW, ale stlačený zemný plyn CNG a turbo-benzín 1,4 TSI 81kW.
Výhodou takéhoto riešenia sú lepšie jazdné výkony – TSI poskytuje vozidlu viac pružnosti a dynamiky a v konečnom rátaní aj nižšie náklady na palivá (LPG verzia benzín 8,1 l/100 km + LPG 9,2 l/100 km a CNG verzia 7,8 l/100 km, 4,6 kg/100 km). Plusom je aj fakt, že jazdné výkony sa na CNG menej líšia ako na LPG v porovnaní s režimom jazdy na benzín. Pre CNG hovorí aj fakt, že vo viacerých krajinách absentuje zákaz vjazdu do podzemných garáží, pre LPG, ktorý je ťažší ako vzduch a drží sa pri zemi, platí striktný zákaz vo všetkých krajinách Európskej únie. Škodováci sa viac vyhrali a CNG ukazovatele nepridali niekde separé na prístrojovku ako pri LPG, ale zakomponovali údaje spotreby, úrovne paliva v nádrži a dojazdu do štandardných ukazovateľov v menu palubného počítača. Problém je však, že na rozdiel od LPG, nie je možne prepnúť režim CNG na benzín a naopak. Skrátka, pokiaľ je v nádrži CNG, tak Octavia využíva výhradne len tento druh paliva. Potencionálny zákazník však bude skôr riešiť pri kúpe dilemu CNG a TDI, ako CNG a LPG, aj keď, samozrejme, je ešte možnosť do Octavie externe dať namontovať LPG. V porovnaní s fabrickým CNG však môže byť problém otázka záruk. Poďme teda na porovnanie TDI a CNG. Porovnávame verziu 1,6 TDI 77 kW (105 k), ktorá vykazuje nielen podľa udávaných, ale aj nameraných hodnôt, porovnateľné jazdné výkony ako testovaná verzia 1,4 TSI-CNG. Z pohľadu jazdných výkonov nevidíme podstatný rozdiel, z pohľadu kultúry chodu a prenosu vibrácií áno. Hlavne po naštartovaní dáva diesel výraznejšie o sebe vedieť. Tento hendikep sa však do určitej miery stráca po zahriatí a pri jazde vo vyšších rýchlostiach v aerodynamickom hluku. Pre CNG verziu hovorí aj fakt, že zadná napráva pozostáva, nie tak ako pri TDI 77kW, z jednoduchej konštrukcie, ale viacprvkovej multilink, čo má hlavne na nerovnom povrchu v zákrutách pozitívny vplyv na jazdné vlastnosti. Naopak, v prospech TDI hovorí väčší kufor (CNG úbytok 130 litrov) a o niečo nižšia pohotovostná hmotnosť, inak nevidíme zásadný rozdiel.
To, čo v prvom rade bude zaujímať potencionálnych zákazníkov, je výhodnosť kúpy Octavie CNG a Octavie TDI, teda zohľadnenie vstupných nákladov (cena vozidla) a nákladov na palivo. Pri pohľade do cenníku je jasné, že rozdiel v cenách nie je výrazný – len 350 eur v prospech 1,6 TDI 77 kW (105 k). Pri priemernej spotrebe Octavie TDI 77kW 5,5 l/100 km, t.j. pri cene 1,15 eur/liter, sú náklady 6,64 € na 100 km, čo je výrazne menej v porovnaní s Octaviou CNG v režime s benzínovým agregátom 1,4 TSI pri spotrebe 7,9 l/100 km, t. j. pri cene 1,25 eur/liter 9,875 €. Rozdiel nákladov prevádzky na naftu a benzín (9,875-6,64) sa rovná 3,235 eur na 100 km. Z tohto pohľadu je jasné, že pokiaľ chcete ušetriť a vyrovnať sa TDI nákladom na naftu, resp. ju aj prekonať, tak musíte vo veľkej miere využívať pohon na CNG (priemerná spotreba 4,7 kg/100 km, pri cene 1,050 eur/100 km sú náklady 4,93 eur/100 km). To je však teória a výpočty. V praxi, pokiaľ chcete využívať hlavne CNG, však môže nastať problém s dojazdom na stanicu (palivová nádrž len 15 kg, dojazd cca 300 km), hlavne na Slovensku, kde je malý počet čerpacích staníc (cca 6). To je zásadný problém s ktorým sa, na rozdiel napríklad od Rakúska, kde je dokonca CNG staníc výrazne viacej ako LPG, bude musieť prípadný majiteľ vysporiadať. Inak majiteľov Octavie CNG pri využití oboch druhov palív, vďaka dvom nádržiam, poteší fakt, že absolvujú dlhší dojazd, bez potreby zastavenia a načerpania na benzínke. Daňou za úspornejšiu jazdu a väčší dojazd je úbytok 130 litrov z obrovského kufra v dôsledku umiestnenia nádrže CNG na jeho dne. V praxi však batožinový priestor aj so 460 litrami splní väčšinu nárokov na prepravu batožiny.
Pre vnútorne priestory platí to, čo pre ostatné verzie Octavia, v pozdĺžnom smere na zadných sedadlách 836 mm je na úrovni strednej triedy (Citroën C5 810 mm, VW Passat 834 mm, Opel Insignia 810 mm). Na šírku sa však stále radí skôr medzi kompakty typu VW Golf, Ford Focus, dokonca v porovnaní s Citroënom C4 je užší. Pre prepravu 4 osôb je však všetko v poriadku, dvaja sa vzadu odvezú v nadpriemernom pohodlí, ale traja by už frflali na relatívne úzky interiér. V pozícii vodiča hneď viete, že sedíte v Octavii. Výborná ergonómia, prehľadná grafika a jednoduché ovládanie dotykovej obrazovky a multimediálny navigačný systém (za príplatok), dávame za príklad mnohým konkurentom. Tu je Octavia a Golf niekde inde ako väčšina konkurentov. Plusom je v testovanej verzii rad prvkov základnej výbavy ako napríklad Bi-Xenony, tempomat, vyhrievané pred. sedadlá, dvojzónová automatická klimatizácia, parkovací asistent (video na tomto odkaze), bluetooth pripojenie a atď. (viď výbava).
TECHNICKÉ PARAMETRE
MOTOR | |
Typ | zážihový, turbo |
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Zdvihový objem (ccm) | 1395 |
Vŕtanie x zdvih (mm) | – |
Stupeň kompresie | – |
Max. výkon kW(k) ot min-1 | 81(110)/4800-6000 |
Max. krút. moment (Nm/ot min-1) | 200/1500-3500 |
Pohon | predných kolies |
Prevodovka | 6-st. manuál |
PODVOZOK | |
Predná náprava | McPherson |
Zadná náprava | viacprvková |
Riadenie | s elektromechanickým posilňovačom |
Priemer otáčania (m) | 10,4 |
Brzdy vpredu | kotúčové chladené |
vzadu | kotúčové |
Pneumatiky | 225/45 R17 |
KAROSÉRIA | |
Typ karosérie | liftback, 5-dverová, 5-miestna |
Dĺžka – šírka – výška (mm) | 4659-1814-1461 |
Rázvor (mm) | 2686/2680 |
Rozchod kolies vpredu/vzadu (mm) | 1549-1543/1512-1520 |
Svetlá výška (mm) | 140 |
Objem batož. priestoru (l) | 480/1610 |
Objem palivovej nádrže benzín(l)/CNG (kg) | 50/15 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1394 |
Užitočná hmotnosť (kg) | 550 |
Celková hmotnosť (kg) | 1878 |
VNÚTORNÉ ROZMERY (mm) Pre cestujúcich vpredu | |
Vzdialenosť plynový pedál – operadlo sedadla | 980 |
Vnútorná šírka v oblasti lakťov | 1460 |
Vnútorná šírka minimum | – |
Vzdialenosť sedák – strop min./max. | 940/1010 |
Vzdialenosť podlaha – sedák min./max. | 300/330 |
Pre cestujúcich vzadu 2. rad sedadiel | |
Vzdialenosť predné operadlo – zadné operadlo | 836 |
Vnútorná šírka v oblasti lakťov | 1450 |
Vnútorná šírka minimum | – |
Vzdialenosť sedák – strop | 890 |
Vzdialenosť podlaha – sedák | 330 |
Dĺžka predný sedák | 500 |
Dĺžka zadný sedák | 480 |
Priestor pre chodidla vzadu pod pred. sedákmi: | ÁNO |
JAZDNÉ VÝKONY A SPOTREBA | |
Udávané (výrobca) | |
Zrýchlenie z 0-100 km/h | 10,9 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 195 |
Spotreba mesto benzín (l/100 km), CNG (kg/100 km) | 6,9/6,8 |
Spotreba mimo mesta benzín (l/100 km), CNG (kg/100 km) | 4,4/4,4 |
Kombinovaná spotreba benzín (l/100 km), CNG (kg/100 km) | 5,3/5,3 |
Emisie CO2 benzín/CNG (kg.km-1) | 124/94 |
Namerané | |
Zrýchlenie z 0 – 100 km/h | 10,8/11,1 |
Spotreba v teste pri 90km/h benzín (l/100 km), CNG (kg/100 km) | 5,3/3,9 |
Spotreba v teste pri 130km/h benzín (l/100 km), CNG (kg/100 km) | 8,2/5,2 |
Spotreba v teste mesto benzín (l/100 km), CNG (kg/100 km) | 8,5/5,9 |
Spotreba v teste priemer benzín (l/100 km), CNG (kg/100 km) | 7,9/4,7 |
Brzdná dráha z 100 – 0 km/h (m) | – |
CENY A CELKOVÉ NÁKLADY
CENA MODELU OD (€ s DPH) | 14 590 |
CENA VERZIE OD (€ s DPH) | 18 240 |
CENA TESTOVANEJ VERZIE (€ s DPH) | 21 142 |
POISTENIE(€ s DPH) KOOPERATIVA a.s. | |
Havarijné,poškodenie,lúpež (5% spoluúčasť min. 170€, s 30% bonusom) | 552 |
Povinné zmluvné (s max 60% bonusom ) | 192 |
Registračný poplatok (€) | 167 |
CELKOVÉ NÁKLADY (EUR s DPH) BENZÍN/CNG | |
Bez straty hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + reg. poplatok + pneumatiky) | |
1. rok pri najazdení 15.000 km | 2096/1651 |
1. rok pri najazdení 30.000 km | 3516/2614 |
2. rok pri najazdení 30.000 km | 4280/3160 |
2. rok pri najazdení 60.000 km | 7427/5615 |
3. rok pri najazdení 45.000 km | 6375/5059 |
3. rok pri najazdení 90.000 km | 10 759/8239 |
So stratou hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + reg. popl. + pneumatiky + strata hodnoty) | |
1. rok pri najazdení 15.000 km | 12 667/8293 |
1. rok pri najazdení 30.000 km | 12 298/9283 |
2. rok pri najazdení 30.000 km | 18 587/12 302 |
2. rok pri najazdení 60.000 km | 16 569/14 757 |
3. rok pri najazdení 45.000 km | 16 746/15 530 |
3. rok pri najazdení 90.000 km | 21 701/19 181 |
Cena PHM benzín (€/liter), CNG (€/kg) | 1,04/1,250 |
Normohodina (€ s DPH) | 31,30 |
Gar. kontroly (km) | 20 000/1 rok |
Výmena oleja | 20 000/1 rok |
CENY NÁHRAD. DIELCOV (€ s DPH) | |
Predná kapota | 288 |
Predný blatník | 154 |
Svetlomet. + smerovka | 155 |
Spätné zrkadlo el. | 198 |
Predný nárazník | 276 |
Predný tlmič | 113 |
Predné brzdové platničky | 94 |
ZÁRUKA (roky) | |
Prehrdzavenie karosérie | 12 |
Lak | 3 |
Na celé auto | 2 |
Motor a mechanické časti | 2 |
PREDPOKLADANÉ CENY (€ s DPH) | |
Po 1. roku 30.000 km | 14 500 |
Po 2. roku 60.000 km | 12 500 |
Po 3. roku 90.000 km | 10 200 |
Výbava Style: Rádio BOLERGO s 6,5″ farebným dotykovým displejom, s USB a SD, 17″ zliatinové disky, multifunkčný volant v koži, svetelný a dažďový senzor, vyhrievané predné sedadlá, zadné svetlá s technológiou LED, parkovací senzor vzadu, vyhrievané dýzy ostrekovača čelného skla, odistenie operadiel zadných sedadiel z kufra, automatická dvojzónová klimatizácia.
KONKURENCIA
Typ auta | Seat Leon 1.4 TGI (CNG) Ecomotive |
Max. výkon kW(k)/ot.min-1 | 81(110)/4800 |
Max.kr. moment (N.m/min) | 200/1500-3500 |
Max. rýchlosť (km/h) | 194 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) | 10,9 |
Prevodovka | 6-st. manuál |
Komb. spotreba (l/kg 100 km) | 5,3/3,5 |
Batožinový priestor (l) | 380 |
Cena motorizácie od (€) | 17 600,- |
PLUSY & MÍNUSY
PLUSY |
+ nízke náklady na CNG |
+ dojazd pri využití benzín/CNG |
+ jazdné výkony s CNG porovnateľné na benzín |
+ zakomponovanie ukazovateľov CNG do palubného počítača (spotreby, dojazd) |
+ viacprvková zadná náprava |
+ 6-st. manuál |
MÍNUSY |
– na Slovensku riedka sieť čerpacích staníc CNG |
– úbytok na objem kufra (-130 litov) |
– o niečo vyššia pohotovostná hmotnosť |
– o niečo vyššia cena (+350€ v porovnaní s 1,6TDI 77kW) |