Nová Octavia sa predáva so širokou paletou motorizácii. Na výber je benzínový a dieslový motor, ďalej benzínový motor podporený elektromotorom, t.j. ako mild-hybrid a plug-in hybrid a nakoniec benzínový využívajúci na pohon aj zemný plyn.
Na testovacie jazdy sme dostali – novinku v ponuke modelového radu Octavia-plug-in hybridnú verziu s označením iV. Na pohon tento model používa benzínový štorvalcový turbomotor 1,4 TSI s max. výkonom 110kW, ktorému pomáha elektromotor s výkonom 85 kW a krútiaci momentom 330 Nm. Táto hybridná pohonná sústava vykazuje systémový výkon 150 kW (204k). Pohonné ústrojenstvo je spriahnuté s automatickou 6-st. prevodovkou DSG. Ich súhru sme hodnotili bez pripomienok.
Takto disponovaná Octavia Combi iV dokáže poskytnúť nielen úspornejšiu prevádzku, ale aj zážitok z jazdy á la elektromobil (tichý a dynamický rozjazd), ktorý s bežnou Octavia s výhradne so spaľovacím motorom nezažijete.
Pri naštartovaní využíva Octavia Combi iV akumulátor a spaľovací motor obvykle nezapojuje, samozrejme pokiaľ máte nabitú batériu alebo teplota počasia neklesne pod -10 stupňov.
Škoda Octavia Combi iV sa vie slušne rozbehnúť (z 0-100km/h zrýchli za 7,7 s, max. rýchlosť 220 km/h). Obvykle zaváhanie v nízkych otáčkach je kompenzované návalom krútiaceho momentu od elektromotora. No paráda! Toto ukazuje, že plug-in hybrid sa dokáže v porovnaní s ostatnými ponúkanými motorizáciami (napríklad Octavia Combi 2.0 TDI z 0-100km zrýchli za 8,8s, Octavia Combi 1,5 TSI 110kW 8,3s) najlepšie pozbierať z nízkych otáčok a akcelerovať.
Z križovatky sa bez zaváhania a bez sprievodného hluku vytáčajúceho spaľovacieho motora auto po tichu, ale rázne rozbehne a akceleruje na spôsob elektromobilu. Vlastne úplne ticho nie. Auto vydáva, kvôli predpisom mierny zvuk, ktorý má upozorniť chodcov na približujúce sa elektrické auto.
Striedanie pohonu dokážete vnímate len vtedy keď sa na to sústredíte. Prechod zapájania pohonov je v podstate promptný a plynulý.
Jazdné režimy:
Octavia Combi iV ponúka možnosť nastaviť cez haptický ovládač na stredovej konzole a následne cez dotykový displej tri režimy jazdy: režim čisto na elektrinu e-Mode, ďalej na hybridný pohon “Hybrid” alebo automatický hybridný pohon “Auto”.
Elektrický režim e-Mode
Jazdu čisto na elektromotor je možné absolvovať podľa údajov výrobcu čisto na elektrinu do 65 kilometrov a do max. do rýchlosti 140 km. Stávalo sa nám však, že aj pri zvolení jazdy výhradne na elektromotor sa zapájal spaľovací motor aj pri nižších rýchlostiach ako 140km/h. Potom – bez pričinenia vodiča – pohon automaticky preberie spaľovací motor. K tejto zmene automaticky dochádza vtedy, ak vozidlo potrebuje väčší výkon.
Po vybití batérie sa vozidlo prepína automaticky do hybridného pohonu, kde ale aj potom elektromotor pomáha do určitej mieri pri zrýchľovaní.
Hybridný režim “Hybrid”
V tomto režime je k dispozícii zaujímavá vychytávka, ktorá sa môže v praxi veľmi hodiť. Na dotykovom displeji si môžete nastaviť udržanie úrovne nabitia batérie, ktorú je možné potom využiť na záver jazdy napríklad pri príchode do mesta. Taktiež je možné zvýšiť úroveň nabitia batérie (viac v odseku “Nabíjanie batérie”).
Hybridný režim “Auto”
Pokiaľ ide o jazdu na dlhšiu vzdialenosť, je výhodné si nastaviť automatický hybridný režim „ Auto“. Škoda Octavia Combi iV v režime „ Auto“ dokáže využiť navigáciu ( so zadaným cieľom jazdy) na manažovanie čim najvhodnejšieho využitia energie batérie. Jednoducho priorizuje jazdu s elektrickým pohonom v meste a so spaľovacím motorom na diaľnici, tak aby ste v pohode dosiahli uvedený cieľ cesty.
Spotreba a dojazd
Silnou stránkou testovanej motorizácie pri využívaní elektromotora, sú nízke náklady na PHM a nízka úroveň emisií. Pokiaľ dokážete jazdiť do rádiusu cca 60 km s využitím jazdy na elektromotor, tak oceníte nielen tichý a dynamický prejav, ale aj minimálne náklady na palivo a nízku úroveň emisií, v tomto režime v podstate nulovú.
My sme spotrebovali s nabitou batériou pri jazde po okolí Viedne, vrátane krátkeho úseku diaľnice (so zapnutou klimatizáciou) priemerne 3,5 litre na 100km a 10,8kW/h. Pri pendlovaní na kratších trasách pri dobíjaní batérie a využívaní v maximálne možnej miere elektromotor, pôjde samozrejme spotreba benzínu ešte dole.
Porovnanie s verziami 1.5 TSI a 2.0 TDI
Model | Octavia iV Combi | Octavia 1.5 TSI Combi | Octavia 2.0 TDI Combi |
---|---|---|---|
Motor | 1,4 TSI + Elektro | Benzínovy, turbo | Dieslový, turbo |
Prevodovka | 6-st.DSG | 6-st. Manuál | 7-st.DSG |
Výkon (kW/k) | 150/205 | 110/150 | 110/150 |
Krúť. moment (Nm) | 350 | 250 | 340 |
Zrýchlenie z 0-100km/h (s) | 7.7 | 8.3 | 8.8 |
Spotreba (l/50km) * | 0.3 | 3.5 | 3.5 |
Spotreba (l/100km) ** | 5.7 | 7.5 | 6.2 |
Spotreba s nabitou batériou kombin. trasa(l/100km) | 3.5 | 6.5 | 5.6 |
Spotreba s vybitou batériou kombin. trasa(l/100km) | 7.2 | 6.5 | 5.6 |
Dojazd (km) | 810 | 692 | 803 |
Pohotovostná hmotnosť + 75kg vodič (kg) | 1 533 – 1 673 | 1 263 – 1 428 | 1 386 – 1 551 |
Užitočná hmotnosť (kg) | 410-561 | 469-602 | 449-601 |
Objem kufra (l) | 490 | 640 | 640 |
Výbava | Ambition | Ambition | Ambition |
Cena (€) | 32 710 | 22 760 *** | 27 570 |
* Mesto trasa 50 km s dobitou batériou
** Diaľnice trasa 200km s dobitou batériou
*** DSG nie je v ponuke
Pri nabitej batérie (s kapacitou 13kW/h) ukazoval palubný počítač dojazd v kombinovanom režime so spaľovacím motorom 725 km a čisto na elektrinu 73 km. V praxi však prejdete obvykle menej, to platí aj na čisto elektrický pohon. Pokiaľ si zapnete klimatizáciu či iné elektrospotrebiče tak táto hodnota klesne. My sme počas testovacích jázd dokázali prejsť výhradne na elektrinu cca 60 kilometrov.
Ešte k spotrebe, samozrejme jej hodnota je výrazne závislá od zvolenej trasy. A buďme úprimný, Octaviu si nekúpite len pre jazdu v meste či na kratšie trasy. Práve preto sme v rámci testovania zvolili aj dlhšiu trasu z Bratislavy do Zvolena s dobitou batériou, po ktorej nám palubný počítač ukázal spotrebu 5,7 litra/100km.
Apropo emisie, tie činia v kombinovanej prevádzke s využitím plne nabitej batérie na prvých 100 kilometrov menej než 35g/km. Nízke emisie potešia ekologicky založených vodičov nielen ohľaduplnosťou k životnému prostrediu ale aj praktickou stránkou a to voľným vstupom do viacerých veľkých miest, kde je prístup áut s klasickými spaľovacími motormi obmedzený alebo zakázaný.
Výraznejšia rekuperácia
Pri jazde si na rozdiel od bežnej Octavii Combi všimnete, že auto akoby brzdilo za vás samé. Zvyknúť si treba že pri uvoľnení plyn pedálu nejde auto na voľnobeh, ale rekuperuje, a v tomto prípade viac ako sme boli zvyknutí pri iných plug-in hybridoch ( je však pravda, že účinnosť e-pedálu sa dá zmierniť alebo zvýrazniť v rôznych režimoch nastavenia na dotykovom displeji). Pokiaľ sa napríklad blížite k obci, križovatke či úseku trasy s obmedzenou rýchlosťou tak vozidlo dokáže automaticky zosilniť rekuperáciu a začne citeľne brzdiť (informácie ohľadom dopravných značiek,…dostáva vozidlo zo svojich senzorov, kamier či radarov).
Nabíjanie batérie
Pri nabíjaní sa musíte uspokojiť iba so základnou 3,7kW palubnou nabíjačkou. Pokiaľ budete dobíjať 13 kW/h batériu iba doma, tak to nevadí, pokiaľ by ste však využívali verejné nabíjačky, tak by prišla vhod výkonnejšia palubná nabíjačka, ktorá by čas nabíjania skrátila. V tomto prípade totiž musíte rátať pri nabíjaní s časom dobíjania cca 3 a pol hodiny (pri nabití batérie na 100%), resp. s 2 a pol hodinami pri nabití na 80%. Poviete si aký je dôvod, že je k dispozícii iba 3,7kW palubná nabíjačka. No, zrejme životnosť batérie, predsa len rýchlonabíjanie by malo negatívny vplyv na jej životnosť.
Inak cez dotykový displej si môžete nastaviť mieru nabitia batérie. Okrem nabíjania zo zásuvky dokáže Octavia Combi iV dobíjať batériu aj spomínanou rekuperáciou behom jazdy. Takto sa dobíja batéria najrýchlejšie v meste alebo na okreskách. Nám sa pri najazdení cca 60 kilometrov dobila batéria na rovných 50%, t.j. na hodnotu, ktorú sme si dopredu nastavili. Je to praktické, rátať však treba v tomto režime jazdy so zvýšenou spotrebu benzínu.
Komfortný podvozok
Pri bežnej jazde sme nevnímali, že by zaťažený zadok batériou mal negatívny vplyv na ovládateľnosť a stabilitu v zákrutách. Vyššiu pohotovostnú hmotnosť vie testovaný model Octavia Combi iV celkom dobre maskovať.
Pri prechode od Neusiedleru do Viedne cez kopčeky pripomínajúce naše Malé Karpaty však v ostrejších zákrutách prichádzal jeho limit sprevádzaný zásahom el. stab. systému skôr ako by sme očakávali. S ľahším predkom sa síce ľahko nasmeruje auto do zákruty, ale pri výjazde sa už ťažšie z nej vychádza bez toho aby nedochádzalo k nervóznejšiemu správaniu sa zadnej nápravy a následnému zásahu el. stab. systému.
Toto sa dá aspoň sčasti eliminovať športovým módom (v tomto prípade má adaptívny podvozok DCC). Hovoríme však o situácii keď jazdíte, tak ako by ste normálne s týmto autom nejazdili. Octavia Combi iV skrátka neslúži na to aby ste sa vyžívali s ním v ostrých zákrutách. Pri bežnej jazde je však veľmi dobre ovládateľné a šoférsky celkom príjemné, aj napriek tomu, že elektromotor s batériou pridal na vyššej pohotovostnej hmotnosti ( viď tabuľka porovnania).
Tu skôr vidíme Octaviu Combi iV ako vozidlo ktoré dokáže vo veľkej miere spĺňať nároky na pohodlnú a rýchlu prepravu, a v prípade keď treba, tak aj s promptným a bezpečným predbiehaním. Octavia Combi iV vás totiž odvezie v nečakanom komforte. K tomu prispieva nielen komfortnejšie naladený podvozok ( už v normálnom móde Normal) ale aj pohodlné a rozmerné sedadlá (tkz. Ergo sedadlá). V tomto hodnotení by si v ničom nezadala aj s autami o segment vyššie či rádovo o desiatky tisíc eur drahšie. Z nášho pohľadu je to prekvapujúco jeden z hlavných vlastností, ktoré by sme zobrali do úvahy pri kúpe tohto vozidla.
Požadované nastavenie podvozku si vodič zvolí na dotykovom displeji, po čom automobil sám prevedie potrebné zmeny v nastavení. Každé z týchto troch nastavení (Sport, Comfort, Normal a Eco) ovplyvňuje nielen charakteristiku tlmičov, ale aj odozvu posilňovača riadenia, a taktiež reakciu na stlačenie plynového pedálu. Zvláštnosťou novej Octavie je nastavenie adaptívnych tlmičov DCC medzi pólmi Comfort a Sport. Čiže nielen ako pri iných autách je možné zvoliť na pevno režimy Sport a Comfort, ale aj niečo medzi tým.
Menší kufor
Pri nakladaní batožiny sa budete musieť zmierať s menším kufrom 490 litrov ( liftback 450 litrov) v porovnaní s bežnou Octaviou, nakoľko jeho časť objemu padla za obeť umiestneniu batérie pod podlahou v batožinovom priestore. Pre väčšinu ľudí však aj tento objem kufra spĺňa vo veľkej miere nároky na prepravu batožiny.
Vyššia cena
Octavia Combi iV je v ponuke až od druhej úrovne výbavy Ambition za cenu 32 710€ (vo výbave Style za 34 860€) čo nie je na prvý pohlaď práve málo. V rovnakej výbave v benzínovej motorizácii 1.5 TSI 110kW dostanete tento model za 27 570€ a v dieslovej 2.0 TDI za 30 300€. Pokiaľ však dokážete tento model využívať v prevažnej miere na elektrický pohon ako napríklad pendler do práce, napríklad s trasou 25 km tam a 25 km späť (plus jeden výlet po diaľnici napríklad cez víkend do vzdialenosti 200km alebo počas týždňa najazdíte ešte 400km na diaľnici), tak sa vám v tomto prípade vyššia cena v porovnaní s benzínovou (lacnejšia o 9950€, ale bez DSG) vráti vďaka nižším nákladom na PHM po najazdení cca 230 000 km a v porovnaní s dieselovou verziou (lacnejšia o 5140€) vráti po cca 144 000 km.
Pri vyššom podiele jazdenia v meste alebo na okreskách na čisto elektrický pohon alebo s využitím rekuperácie energie sa vyššia cena vráti skôr, resp. po menšom počte najazdených kilometrov, naopak, napríklad pri vyššom podiele diaľničných kilometrov bez nabitej batérie, neskôr, resp. po väčšom počte najazdených kilometrov.
Záver
Pokiaľ sa rozhodnete pre Octaviu Combi iV, tak okrem všetkých benefitov, ktoré ponúka bežná Octavia Combi (komfortné cestovanie, vyspelý infotainment, širokú výbavu,…) dostanete navyše ako bonus pri využívaní elektromotora úspornejšiu prevádzku ( takmer “nulové”, resp. nižšie emisie), tichší chod pohonnej jednotky a lepšie akceleračné schopnosti, hlavne z nižších otáčok.
Samozrejme na druhej strane má plug-in hybridná verzia vyššiu pohotovostnú hmotnosť, menší kufor (pre bežné využívanie však úplne postačujúci) a predpokladanú vyššiu stratu hodnoty.
Text a foto: Michal Pospíšil