Škoda Octavia má v ponuke celý rad pohonných jednotiek: Päť turbo-benzínov (1.0 TSI 85kW, 1.2 TSI 63kW, 1.4 TSI 81kW, 1.5 TSI 110kW a 1.8 TSI 132 kW) a štyri turbodiesle (1.6TDI 66kW, 1.6TDI 85kW, 2.0 TDI 110kW a 2.0 TDI 135kW). My sme na test dostali verziu Škoda Octavia 2.0 TDI 110kW spriahnutú so 6-st. manuálom.
Aktuálna doba nepraje dieselom, či už vyššími nákladmi na plnenie emisných noriem alebo konkurenčným tlakom od stále sa zlepšujúcich benzínových turbomotorov, napriek tomu z pohľadu pomeru jazdných výkonov a spotreby a v neposlednej rade aj ceny (resp. straty hodnoty) nám stále vychádza ako favorit vznetová motorizácia 2.0 TDI 110kW.
Jej prejav je nadpriemerne živý. Promptný rozjazd, v podstate bez turbodiery, nie je stále v takej miere na túto motorizáciu samozrejmý. Záťah od spodných otáčok (cca 1400 otáčok) a pružnosť agregátu sa nám, vzhľadom na udávané papierové výkony, zdali až nadpriemerné. Je to dobrá správa pre tých, ktorí preferujú jazdné výkony. Hoci je k dispozícii aj výkonnejšia vznetová verzia 2.0 TDI 135kW, tak ani s touto verziou nebude mať športovejšie založený vodič pocit, že má pod kapotou málo koní.
S týmto agregátom sme sa mali možnosť zoznámiť aj v ostatných koncernových modeloch a v každom prípade nás oslovil nielen slušnými jazdnými výkonmi a nízkou spotrebou, ale aj kultúrou chodu motora a aj ochotou pracovať v nezvykle nízkych otáčkach bez toho, aby vás otravoval dunením alebo vibráciami. Najlepšie sa, pochopiteľne, cíti v stredných otáčkach a do sfér nad štvortisícovú hranicu sa púšťať ani nemusíte. Ak však treba, a podradíte a pritlačíte plynový pedál až na doraz, pustí sa štvorvalec ochotne aj nad spomínaných 4000 otáčok, pochopiteľne však, vzhľadom na typ motora, už bez výraznejšej akcelerácie.
Motor však poteší, vzhľadom k slušným jazdným výkonom, aj v otázke spotreby. Bežne sa dá jazdiť bez nejakého obmedzovania takmer na úrovni piatich litrov. V teste sme spotrebovali 5,3 litra na 100 km. Pri 90 km/h 4,4 l/100 km, pri 130 km/h 5,6 l/100 km a v meste 6,0 l/100 km.Celkový pozitívny dojem dotvára skutočnosť, že sa s autom veľmi dobre šoféruje, čo je jeho veľké plus. K tomu prispieva na daný typ auta nielen dobrá ovládateľnosť bez záludného chovania (aj s jednoduchou zadnou nápravou) a primeraný komfort pruženia (aj keď v porovnaní s konkurenciou – napr. Opel Astra, o niečo tvrdšie nastavený), ale aj samotná obsluha – nastavenie posilňovača riadenia, presnosť a chod radiacej páky radenia, rozmiestnenie pedálov, sily potrebné na ovládanie pedálov – záber spojky či nástup brzdného účinku, sú tak akurát, resp. bez dôvodu na kritiku. To však nemusí platí pre ženskú, nežnejšiu časť populácie, pre ktorú môže byť radenie príliš kostrbaté a na vytláčanie spojky potrebné viac síl ako je príjemné. V kolónach pri viacnásobnom pohýňaní poteší fungovanie sýtemu štart/stop. Po vypnutí motora nie potrebné ho opäť naštartovať vytlačením spojky – motor naskočí automaticky po pohnutí auta pred vami.
Pre veľkosť vnútorného a batožinového priestoru platí to, čo sme napísali pre ostatné testované verzie Octavie, či už z pohľadu rekordne veľkého objemu kufra 590 litrov (Opel Astra 377 litrov, Ford Focus 363 litrov), alebo nadpriemernej voľnosti pre kolená na zadných sedadlách. Nameraný udaj 836 mm – od predného operadla po zadné operadlo – je na tom lepšie ako pri mnohých reprezentantoch strednej triedy (VW Passat 834 mm, Opel Insignia 810 mm). Na šírku sa však radí skôr medzi kompakty typu Opel Astra, Ford Focus, Kia cee‘d, Peugeot 308. Pre prepravu 4 osôb je však všetko v poriadku, dvaja sa vzadu odvezú v nadpriemernom pohodlí, ale traja by už frflali na relatívne úzky interiér.
V pozícii vodiča hneď viete, že sedíte v Octavii. Výbornú ergonómiu, prehľadnú grafiku a jednoduché ovládanie dotykovej obrazovky a navigácie Amundsen (za príplatok 462 €), resp. Columbus (za príplatok 1.345 €) dávame v mnohých aspektoch za príklad – či už prehľadnou grafikou, promptnou odozvou alebo pikoškami typu zobrazujúcou sa spodnou „lištou“ s ikonami hlavných funkcií bez toho, aby ste sa dotykového displeja dotkli – stačí len priblížiť ruku. Veľmi praktické. Tu je Octavia niekde inde ako väčšina konkurentov a navyše ešte dostala faceliftovaná verzia väčší presklený 9,2“, modernizovaný a prehľadnejší dotykový displej. Aj keď objektívne treba povedať, že konkurencia taktiež nespí a robí pokroky, hlavne Opel a Ford, ktorí ešte nedávno v tejto disciplíne zbierali negatívne body.
Viacerým bude zrejme chýba v článku naše vyjadrenie ohľadom kontroverzného dizajnu, resp. faceliftu prednej časti na spôsob „štyroch očí“. Ešte potrebujeme na definitívne hodnotenie čas, na začiatku nás to šokovalo, ale časom si zvykáme a dokonca sa nám „štvoročka“ začína páčiť, hlavne keď ide so zapnutými LED-kami.
[ult_tab_element tab_style=”Style_3″ tab_animation=”Fade” tab_max=”on” tab_title_color=”#ffffff” tab_background_color=”#dd3333″ tab_hover_title_color=”#ffffff” tab_hover_background_color=”#333333″ acttab_title=”#ffffff” acttab_background=”#333333″ disp_icon=”Disables” tab_describe_color=”#333333″ enable_bg_color=”#ffffff” resp_style=”Title” title_font_style=”font-weight:bold;”][single_tab title=”Technické info, plusy & mínusy” tab_id=”1516014048712-3-9″] [/single_tab][single_tab title=”Cenník” tab_id=”1501420963896-2-4″]