PRIDAJ SA K NÁM NA INSTAGRAM A SLEDUJ STORIES

Aktuálna doba praje triede SUV. Viacero značiek (Seat, VW, Hyundai, KIA, Opel, Peugeot, Renault…) zbrojí a prináša na trh ďalšie a ďalšie nové modely SUV. Tento trend neobišiel ani samotnú Škodu.
Prvý reprezentant značky Škoda v segmente SUV – model Yeti – oslovil veľký počet zákazníkov, ale v konečnom rátaní nepredstavoval taký tromf ako napríklad Octavia či Superb vo svojej triede vozidiel.
Druhý reprezentant značky Škoda v tomto segmente – väčšie SUV Škoda Kodiaq – dostal do vienka vlastnosti, ktoré z neho už v predstihu robia predátora triedy SUV. Úžitkové vlastnosti – kabína až pre 7 osôb a nadpriemerne veľký kufor, podľa udávaného údaju 650-835 litrov (posuvné zadné sedadlá), v kombinácii s tradične vysokou kvalitou spracovania, úrovňou pohonných jednotiek, širokého balíka prvkov výbavy a konkurencieschopnou nastavenou cenou – dávajú Škode Kodiaq dôvod na veľké sebavedomie.
Kodiaq štartuje na cene 21 690 €, resp. 25 490 € (v testovanej motorizácii 2.0 TDI 110kW s pohonom 4×4), t.j. cenovej úrovni obvyklej pre menšie SUV (viď tabuľka výbavy). Priama konkurencia, ak to tak môžeme povedať, napríklad Hyundai Santa Fe 2,0 TDCI 110kW s porovnateľne veľkým vnútorným priestorom, je v ponuke až na cene 34 999 eur.
Poďme však k hodnoteniu samotného testovaného vozidla Kodiaq 2.0 TDI 110kW. Na prvý pohľad je vidieť, že láka potencionálnu klientelu atraktívnym a zároveň originálnym dizajnom (skvelá práca dizajnéra Jozefa Kabaňa a jeho tímu) nepripomínajúcim žiadny model SUV. Tu, z nášho subjektívneho hľadiska, dávame veľký palec hore.
Taktiež interiér patrí k tomu najlepšiemu, čo je možné vidieť v tejto cenovej hladine triedy SUV, či už z pohľadu dizajnu prístrojového panela, použitému modernému 8 palcovému displeju multimediálneho systému, alebo kvality spracovania a použitých materiálov („klavírová“ dekorácia). Stredový tunel poteší šikovne riešenými odkladacími priestormi a praktickou posuvnou a vyklápacou lakťovou opierkou (viď foto).
Celkovo sme mali veľmi pozitívny dojem z hodnotenia kokpitu vodiča. Aj keď drobnosti hodné kritiky sa nájdu aj tu, napríklad na daný typ auta príliš plastovo pôsobiaca horná palubovka prístrojovej dosky v šedom prevedení (k dispozícii je Kodiaq aj s tmavou palubovkou, ktorá pôsobí menej plastovo) a „klavírové“ ovládače pod displejom multimediálneho systému z lacného „bakelitu“, nepridávajú interiéru práve na luxuse. Taktiež sa budete musieť uspokojiť s klasickými ciferníkmi, digitálne nie sú v ponuke ani za príplatok, tzv. virtuálny kokpit ostáva zatiaľ v rámci koncernu doménou VW či Audi. Inak sa môže interiér v tejto výbave postaviť v pohode aj o pár desiatok tisíc drahším „konkurentom“.
Kabína je k dispozícii v 5 alebo 7-miestnom prevedení. My sme mali na test 7-miestnu kabínu. Priestorové pomery sú nadpriemerné (viď tabuľka porovnania s konkurenciou), vpredu aj vzadu, dokonca aj v treťom rade sa usadí nielen dieťa, ale aj dospelý pasažier. Aj keď na rekordéra v pozdĺžnej voľnosti na zadných sedadlách – Škodu Superb – nemá (viď tabuľka porovnania), naopak je však na tom lepšie vo voľnosti pre hlavu.
Skvelé sú rozmerné a pohodlné sedadlá v prvom a druhom rade. Vpredu – s optimálnym vystlaním, ani nie príliš mäkkým ani príliš tvrdým – s dobrou oporou pre telo v zákrutách a vzadu v druhom rade s hlbším, pohodlným posedom s dobrou oporou pre stehná. Poznamenať však musíme, že slová chvály na zadných sedadlách patria len pre dvoch, krajných cestujúcich – v strede je sedenie nepohodlné – sedák je krátky a nepríjemne tvrdý a taktiež operadlo je tvrdé so schovanou lakťovou opierkou. Prostredné miesto s kratším sedákom a tvrdším operadlom v druhom rade bude slúžiť skôr na sklopenie lakťovej opierky ako na sedenie.
Zadné sedadlá v druhom rade sú posuvné (rozsah 180 mm), čo zvyšuje variabilitu prepravy osôb a batožiny. Samozrejmosťou je polohovanie operadiel v druhom rade. Vďaka tejto variabilite, dokonca aj v treťom rade, nie sú priestorové pomery pre dospelé osoby (do 175 cm) obmedzujúce, frflať však budú na nízko položené a krátke sedáky bez poriadnej opory pre stehná.
Ešte musíme poznamenať, že hodnotenie využitia tretieho radu sedadiel vylepšuje relatívne pohodlné nastupovanie cez posuvne sedadlá druhého radu.
Pre batožinu je k dispozícii úctyhodný objem kufra: v 5-miestnej konfigurácii 650 litrov, resp. 835 litrov po posunutí zadných sedadiel druhého radu (Škoda Superb kombi 619 litrov). Pri 7-miestnom usporiadaní však rátajte s menším prepravným priestorom (viď foto). Plusom je možnosť sklápania sedadiel z kufra a ľahko otvárajúce sa kufrové dvere, resp. s funkciou „podkopnutia“ (viď video). Nižší ľudia však nebudú nadšení relatívne vyššou nakladacou hranou batožinového priestoru 775 mm (konkurencia 700-740 mm).
Kodiaq aj v dynamickej časti testovania ukázal svoje prednosti. Vozidlo je suverénne najpohodlnejšia Škoda, pritom sa nechá veľmi dobre ovládať. „Škodováci“ na slušnej úrovni skĺbili komfort pruženia a ovládateľnosť. Vôbec by sme nepovedali, že šoférujeme viac ako 1,8 tony ťažký automobil. Aj keď v tomto prípade horíme o exemplári s adaptívnym podvozkom.
Na začiatku, v menších rýchlostiach pri rozjazde sme síce mali pocit, že vďaka nadpriemerne pohodlnému, aj keď nie neprimerane uplávanému charakteru a pocitovo voľnému riadeniu, bude mať problém v podmienkach, kde bude potrebné vedieť, kam idú kolesá – napríklad v zákrutách či úsekoch diaľnice so zúženými pruhmi (v časti, kde sa rekonštruuje). Testovacie jazdy však ukázali, že Kodiaq aj napriek 1770 kg (aj s výbavou), mäkšie nastavenému podvozku a voľnejšiemu riadeniu (rýchlosťou stuhne), zvláda bez väčších problémov vyhýbacie manévre, prejazd zákrutami či jazdu v stiesnených podmienkach – tu sme boli skutočne milo prekvapení, ako je ľahko čitateľný smer jazdy aj bez bezprostrednej spätnej väzby od kolies. To sa napríklad o mnohých vozidlách typu SUV nedá povedať.
V náročnejších adhéznych podmienkach príde vhod pohon 4×4 (medzinápravová elektronicky riadená viaclamelová spojka). Prejazd v teréne je limitovaný nielen samotným fungovaním pohonu 4×4 (prioritne na prednú nápravu 100:0 do 50:50), ale aj prejazdovými parametrami (viď tabuľka).
Kodiaq je dodávaný iba s jedným vznetovým agregátom – štvorvalcovým turbodieslom 2,0 TDI v dvoch výkonových verziách 110kW a 140kW. My sme mali pod kapotu slabšiu verziu 2,0 TDI 110kW s pohonom všetkých kolies a 7-st. automatom. Po naštartovaní za studena dával relatívne dosť o sebe vedieť, ale po zahriatí a pri samotnej jazde ostal jeho zvukový prejav zatlačený do úzadia. Jeho jazdné výkony neuchvátili, ale ani nesklamali. Z 0-100 km zrýchli za 10,3 s a podľa výrobcu dokáže uháňať max. rýchlosťou 195 km/h.
To iste platí aj ohľadom spotreby. Udávanú priemernú spotrebu 5,4 litrov sme nedosiahli ani pri najlepšej vôli. Počas testu sme spotrebovali priemerne 7,1 litrov na 100 km (pri 90 km/h 4,9 l/100 km, pri 130 km/h 7,5 l, v meste 7,8 l). Na jednej strane je to viac ako liter v porovnaní so Superbom (5,9 l/100 km), ale na druhej o liter menej ako Santa Fe (7,9 l/100 km).
Dá sa však jazdiť aj za menej (mix cca 6,5 litra na 100 km), bez nejakého trápenia, nakoľko 7-st. automat rád necháva motor pracovať v čo najnižších otáčkach – napríklad pri 130 km/h padnú otáčky až na 2250 otáčok. Naopak, v športovejšom režime jazdy a v teréne stúpne spotreba aj cez 8 litrov, resp. k 10 litrovej hranici. Plusom je aj súhra medzi motorom a sedemstupňovou automatickou prevodovkou, nielen samotným plynulým a promptným radením a optimálnym volením rýchlostných stupňov, ale aj pri rozchádzaní plynulým rozjazdom bez trhnutia (čo býva obvyklý nedostatok dvojspojkových prevodoviek).
POROVNANIE S KONKURENCIOU
Škoda Kodiaq | Hyundai Santa Fe | Hyundai Tucson | Kia Sportage | Ford Kuga | VW Tiguan | Honda CRV | Mazda CX-5 | SEAT Ateca | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Počet sedadiel | 7 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Dĺžka (mm) | 4697 | 4700 | 4475 | 4480 | 4524 | 4486 | 4570 | 4555 | 4363 |
Šírka (mm) | 1880 | 1880 | 1850 | 1855 | 1868 | 1839 | 1820 | 1840 | 1841 |
Výška (mm) | 1676 | 1690 | 1655 | 1750 | 1689 | 1632 | 1685 | 1670 | 1601 |
Rázvor (mm) | 2791 | 2700 | 2670 | 2670 | 2690 | 2681 | 2630 | 2700 | 2638 |
Kufor (l) | 650-835 | 585 | 513 | 503 | 456 | 520-615 | 589 | 503 | 510 |
Výška nakladacej hrany (mm) | 770 | 795 | 740 | 740 | 720 | 745 | 665 | 750 | 700 |
Voľnosť pre kolená vzadu (mm) | 645-835 | 625-882 | 810 | 790 | 795 | 696-870 | 820 | 795 | 817 |