SEAT Ateca v športovej výbave FR s vizuálnymi úpravami a doplnkami (čierne pozadie pre Full LED svetlomety, zadný spojler, strieborný difúzor, prahy dverí, dvojitá koncovka výfuku, tmavý „gril“ s logom FR… viac tabuľka výbavy), v atraktívnej, neprehliadnuteľnej oranžovej farbe Samoa, s efektnými 18“ zliatinovými kolesami, predstavuje príjemné osvieženie ponuky vozidiel v segmente SUV na slovenskom automobilovom trhu.
SEAT Ateca FR dokáže osloviť športovejšie založených vodičov nielen vzhľadom, ale aj nadpriemernou úrovňou jazdných výkonov a slušnými jazdnými vlastnosťami. Vo verzii FR sú na pohon k dispozícii dva motory: turbokompresorom prepĺňaný benzínový motor 2.0 TSI a naftový 2.0 TDI, obe motorizácie s pohonom všetkých kolies a 7-st. dvojspojkovou automatickou prevodovkou DSG.
My sme mali na testovacie jazdy zapožičanú benzínovú verziu SEAT Ateca FR 2.0 TSI vykazujúc max. výkon 140kW/190k. Jej dynamický prejav a chuť za každých okolností akcelerovať nás uchvátila. Subjektívne sme mali pocit, že je pod kapotou ešte o nejakých pár koní naviac. Ten pocit, že máte k dispozícii snáď viac výkonu ako potrebujete, a to nielen pre bežné jazdenie, ale aj dynamickejšiu športovú jazdu, je veľmi nákazlivý. K tomu prispieva aj práca 7-st. DSG prevodovky s promptným a plynulým radením bez skokovitého prejavu pri rozchádzaní (čo býva neraz Achillovou pätou tohto typu prevodovky).
Pokiaľ sa pozriete na tabuľku zrýchlenia a max. rýchlosti (z 0-100 km/h za 7,4 sekundy, max. rýchlosť 212 km/h), tak je jasné, že celá konkurencia (viď tabuľka porovnania s konkurenciou pod textom) pozerá v pomyselných pretekoch jazdných výkonov SEAT-u Ateca na chrbát.
Auto ide skrátka ľahko do zrýchlenia a zároveň bez výrazného prenosu hluku do kabíny. To isté platí aj pri jazde po diaľnici, kde neotravuje posádku zvýšenou mierou hluku, resp. ostáva vďaka dobrému odhlučneniu výrazne zatlačený do úzadia. Taktiež spotreba, aj keď nie je práve nízka – mix 8,4 litra/100 km (spritmonitor 8,9 l/100 km) – sa drží v porovnaní s konkurenciou na nižších úrovniach (viď tabuľka porovnania s konkurenciou). Vplyv na spotrebu a jazdné výkony má samozrejme aj nastavený jazdný režim. Štandardom pre najvyšší stupeň výbavy (Excellence a FR) je otočný ovládač jazdných režimov umiestnený na stredovom tuneli.
Nastaviť je možné režim eco, normal, sport, offroad a individual. Samotné šoférovanie pripomína, aj napriek vyššej stavbe karosérie, ovládateľnosťou takmer nižšie položený hatchback. Podvozok ostáva pomerne pevný a preferuje skôr stabilitu pred komfortom. To však hovoríme z pohľadu bežného zákazníka. Napriek tomu tí športovejšie založení, čo je v tomto prípade zrejme väčšina potencionálnej klientely, by zvládli ešte viac športovejšie a pevnejšie vyladený podvozok na úkor komfortu. Predsa len má auto čo robiť, aby zvládlo pri športovejšej jazde tak prekvapujúco výkonný a živý motor. V náročnejších adhéznych podmienkach či pri výjazde mimo pevnú vozovku príde vhod pohon všetkých kolies 4Drive a možnosť zvoliť offroad režim. V praxi však ukázal pohon 4×4, že je viac určený na cestu napr. v prípade zníženia trakcie v daždi, na snehu ako do terénu.
Poďme však ešte aj k statickému hodnoteniu. SEAT Ateca má veľmi vydarený dizajn aj v bežnom prevedení. Navyše v prevedení FR pridal ešte na atraktivite. Jej svieži, moderný a vskutku okulahodiaci vzhľad so svetlometmi tvarovanými do trojuholníka a karosériou pokrytou ostrými hranami vo všeobecnosti zdieľa pozitívne hodnotenie.
Pre interiér už tak jednoznačne pozitívne hodnotenie nemusí platiť. Niekto môže ohrnúť nos, niekto však práve pochváliť strohý štýl. Je to skrátka vec vkusu. Z pohľadu spracovania a použitých materiálov nezadáva na kritiku, ale predsa len pomerne strohý a hranatý prístrojový panel sa nemusí každému páčiť.
Pritom hovoríme o najbohatšej verzii FR s vizuálne osviežujúcim 8″ príplatkovým farebným dotykovým displejom (štandardne 5“) a dekoračných obkladoch FR na prístrojovm paneli a dverách. V tomto prevedení ešte zlepšuje dojem volant v koži s logom FR a hlavica radiacej páky a športové sedadlá potiahnuté alcantarou s červeným prešívaním, čierny strop a čierne čalúnenie dverí.
Inak kokpit vodiča je riešený ústretovo. Vyšší posed poskytuje dobrý výhľad, rozsah nastavenia volantu (veľmi dobre padnúci do rúk) a sedadlá, možnosť optimálnej polohy rôzne vysokým postavám. Pri pohľade na ukazovatele a ovládače ostáva vodič v pohode. Na nič si nemusí zvykať a hľadať. Všetko je prehľadne a logicky umiestnené. Jednoduchá grafika ukazovateľov je ľahko čitateľná, tak ako sa patrí na model à la VW Group.
Stredovému panelu dominuje spomínaná 8“ obrazovka s dotykovým ovládaním viacerých funkcií (zatiaľ nemá presklený displej ako VW a Škoda). Nastavovanie dôležitých funkcií, napr. klimatizácie, ostáva však našťastie stále manuálne. Rozlíšenie cúvacej kamery na 8“ obrazovke je v poriadku. Pod stredovou konzolou je k dispozícii hneď po ruke bezdrôtové indukčné nabíjanie mobilného telefónu (za príplatok 192 €) a dve USB koncovky, nie ako pri viacerých iných modeloch poschovávané v stredovej opierke či schránke pred spolujazdcom.
Nastupovanie a vystupovanie do vyššie položených sedadiel je pohodlné. Pri zatváraní dverí príjemne prekvapí ich mäkké dosadnutie ako v prémiovej triede – žiaden buchot, či nebodaj plechový zvuk. V danej triede nejde stále o samozrejmosť.
Viac sa dozviete v kompletnom teste uverejnenom v júlovom vydaní časopisu AUTOTEST.
POROVNANIE S KONKURENCIOU
Model (4x4) | SEAT Ateca FR | Hyundai Tucson | Kia Sportage | Ford Kuga | VW Tiguan | Honda CRV | Mazda CX-5 | Škoda Kodiaq |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Motor | 2.0 TSI | 1,6 T-GDi | 1,6 T-GDi | 1,5 EcoBoost | 2.0 TSI | 2.0 i-VTEC | 2.5 Skyactiv | 2.0 TSI |
Prevodovka | A7 | A7 | A7 | A6 | A7 | 5A | A6 | A7 |
Výkon (kW) | 140 | 130 | 130 | 134 | 132 | 114 | 143 | 132 |
Zrýchlenie ( z 0-100km/h) (s) | 7,4 | 9,1 | 9,1 | 10,1 | 7,7 | 12,3 | 9,2 | 8,0 |
Max. rýchl. (km/h) | 212 | 201 | 201 | 200 | 208 | 182 | 195 | 205 |
Spotreba (l/100km) | 7,0 | 7,5 | 7,5 | 7,5 | 7,4 | 7,7 | 7,1 | 7,4 |
Spotreba test (l/100km) | 8,4 | 9,2 | 9,2 | - | - | - | - | 9,6 |
Počet sedadiel | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 7 |
Dĺžka (mm) | 4363 | 4475 | 4480 | 4524 | 4486 | 4570 | 4555 | 4697 |
Šírka (mm) | 1841 | 1850 | 1855 | 1868 | 1839 | 1820 | 1840 | 1880 |
Výška (mm) | 1601 | 1655 | 1750 | 1689 | 1632 | 1685 | 1670 | 1676 |
Rázvor (mm) | 2638 | 2670 | 2670 | 2690 | 2681 | 2630 | 2700 | 2791 |
Kufor (l) | 485 | 513 | 503 | 456 | 520-615 | 589 | 503 | 650-835 |
Výška nakladacej hrany (mm) | 700 | 740 | 740 | 720 | 745 | 665 | 750 | 770 |
Voľnosť pre kolená vzadu (mm) | 817 | 810 | 790 | 795 | 696-870 | 820 | 795 | 645-835 |
Voľnosť pre hlavu vzadu (mm) | 1020 | 928 | 978 | 940 | 975 | 950 | 950 | 1002 |
Nájazdový uhol predný (°) | 21 | 17 | 17 | 21 | 18 | 18 | 19 | 19 |
Nájazdový uhol zadný( °) | 28 | 24 | 24 | 28 | 25 | 22 | 24 | 16 |
Prejazdový uhol (°) | 20 | 19 | 19 | 19 | 20 | 15 | 19 | 20 |
Stúpavosť (°) | 41 | 40 | 40 | 42 | - | 39 | 39 | 40 |
Svetlá výška (mm) | 180 | 165 | 172 | 190 | 200 | 170 | 195 | 188 |
Brodivosť (mm) | 300 | 500 | 500 | 450 | 300 | 300 | 300 | 300 |
Kríženie náprav (mm) | 130 | 140 | 140 | 140 | 150 | 150 | 150 | 150 |
Index kríženia náprav (%) | 49 | 52 | 52 | 52 | 140 | 57 | 56 | 54 |
Cena motor. (4x4, automat) od (€ s DPH) | 29 750 | 30 690 | 29 290 | 34 020,- | 37 050 | 32 950 | 34 700 | 39 000 |