Talisman vo verzii Grandtour je takmer rovnako dlhý ako verzia sedan, resp. o pár milimetrov dlhší (+16 mm), ale prekvapujúco podľa udávaných údajov disponuje menším kufrom (-36 litrov).

Na prvý pohlaď púta verzia Grandtour dizajnovo skvele zvládnutými zadnými partiami. Ďalej dlhou kapotou, širokou stavbou karosérie a vyšperkovaným dizajnom s bohatým chrómovým lemovaním a v interiéri meniacimi sa farebnými scénami. Pri nastavovaní režimov jazdy Sport, Komfort, ECO, Neutral (v ponuke len pre dve najvyššie výbavy, pre Initiale Paris štandardne), nemení, tak ako pri iných autách, len odozvu na stlačenie plynového pedálu, prácu prevodovky, účinnosť posilňovača riadenia, nastavenie tlmičov, ale aj zvuk motora (cez reproduktory), nastavenie klimatizácie a v 5-tich rôznych sfarbeniach podsvietenie prístrojového panelu a centrálneho ukazovateľa meniaceho zároveň aj grafiku TPF displeja (rýchlomera a otáčok).

Celkový dojem z interiéru je v poriadku, bez výhrad na kvalitu spracovania a kvalitu použitých materiálov, je však fakt, že ide o najbohatšiu výbavu, kde nechýbajú kožené sedadlá a prístrojový panel potiahnutý kožou. Otázne je, ako bude vyzerať v základnom prevedení, resp. v nižších úrovniach výbavy bez takýchto luxusnejších vymožeností. Aj v tomto prevedení sa totiž nájdu lacnejšie pôsobiace detaily, ktoré sa však v tomto luxuse viac-menej stratia (viď lacný plast na dvierkach skrinke spolujazdca pokračujúci k stredovému tunelu, lacno pôsobiaci stredový panel a ovládače klímy).

Inak Francúzi úplne upustili od nápaditosti a kreativity pri tvarovaní prístrojového panelu, napr. stredová konzola aj na konzervatívne založených zákazníkov môže pôsobiť príliš stroho, čo však vizuálne zachraňuje, resp. oživuje v najbohatšej výbave Initiale Paris väčší, vertikálne umiestnený 8,7“ displej s kvalitnejšou muzikou Bose Surround Sound System s 13 reproduktormi – viď testované vozidlo (pre nižšie úrovne výbavy Intens – 8,7“ displej + Bose 700 eur – a Zen je štandardne k dispozícii horizontálne umiestnený 7-palcový dotykový displej s multimediálnym a navigačným systémom Renault R-Link 2).

Talisman vo verzii Grandtour je takmer rovnako dlhý ako verzia sedan.

Skrátka, návrhári vsadili na jednoduché línie prístrojovky a dôraz na ergonómiu na spôsob nemeckých áut. Čo je fajn pre vodiča, ukazovatele sú jasne čitateľné a ovládače prehľadne umiestnené – snáď až na zabudnutý „zapínač a vypínač“ tempomatu na stredovom tuneli. Aktivácia a nastavovanie rýchlosti však už prebieha ovládačom na volante. Na tých, ktorí sa kriticky stavajú k výlučne dotykovému ovládaniu, Renault nezabudol a nastavenie funkcií je kombinované cez dotykovú obrazovku alebo klasicky manuálne ovládačmi na prístrojovke, pod volantom alebo na stredovom tuneli vedľa rýchlostnej páky (viď foto). Neplatí to však pre všetko, napríklad nastavenie ventilácie je výlučne cez dotykovú obrazovku, čo je pri jazde, pokiaľ si chcete prestaviť výkon ventilácie trafením prsta na miniatúrnu ikonu, viac odpútavajúce pozornosť ako pri klasickom manuálnom ovládači.

Vnútorný priestor zodpovedá typu auta – v podstate pre 4 pasažierov (piaty v strede by sa už tlačil) poskytuje nadbytok miesta vo všetkých smeroch, aj keď nejde o žiadneho rekordéra (napr. v pozdĺžnom smere Talisman 825 mm, Škoda Superb 923 mm, VW Passat 880 mm). Pozitívne dopadlo aj hodnotenie sedadiel a samotného posedu. Sedadlá sú vpredu pohodlné s masážnou funkciou (s nastaviteľným stupňom), v zákrutách však len s priemernou oporou. Vzadu  s optimálnym posedom (s dobrou oporou pre stehná) a vystlatím – ani tvrdým ani mäkkým – tak akurát. Nedajú sa však vzadu zasunúť chodidlá pod predné sedadlá. To však neprekáža, nakoľko je priestoru na podlahe nadbytok.

Pre batožinu má Talisman Grandtour, ako sa na typ kombi patrí, úctyhodne disponovaný kufor – objem 572 litrov hovorí za všetko (nad vyberateľným dnom 492 litrov). Je však nutne podotknúť, že konkurencia je na tom, aspoň podľa udávaných údajov, ešte lepšie (VW Passat kombi 650 litrov, Škoda Superb 660 litrov). Taktiež prekvapuje fakt, že objem kufra je o 36 litrov menší ako pri sedane. Údaj však pre verziu Grandtour platí iba po plató, v prípade nutnosti je možné naložiť batožinu až po strop, čo sú ďalšie využiteľné litre navyše. Nehovoriac v prípade verzie Grandtour o lepšom prístupe a praktickejšom tvare batožinového priestoru. Ďalej poteší a možnosť sklápania sedadiel priamo z kufra a pri preprave dlhších predmetov otvor v operadlovej časti zadných sedadiel – ten by však mohol byť väčší.

Na prvý pohlaď púta verzia Grandtour dizajnovo skvele zvládnutými zadnými partiami.

Pod kapotou pracovala najvýkonnejšia dieselová verzia Energy dCi 160 EDCdvakrát prepĺňaný 1,6 litrový turbomotor s max. výkonom 118kW (160k) a max. krútiacim momentom 380Nm. Motor je štandardne spriahnutý s dvojspojkovou 6-st. automatickou prevodovkou EDC, ktorá fungovala veľmi dobre – bez výhrad, na rozdiel od benzínovej verzie so 7-st. EDC. Pri benzínovej verzii TCe 150 EDC nám prekážala príliš promptná reakcia pri pohnutí z miesta, resp. v malých rýchlostiach, na stlačenie plyn. pedálu – pri rozjazde na križovatke sme to ocenili, ale pri parkovaní v stiesnených pomeroch podzemných garáží, kde sme potrebovali sa posúvať „krok sun krok“, to nebolo vôbec príjemne. Tu je to však v poriadku. Rozjazd je plynulý a bez skokovitého prejavu, ktorý je achillovou pätou neraz aj pri konkurenčných DSG dvojspojkových automatoch.

Inak prevodovka držala motor v pracovných otáčkach, a až na ekonomický režim ECO nepadali otáčky zbytočne nízko. Výsledkom bola, vďaka pružnému charakteru dieselového agregátu, v prípade potreby slušná porcia dynamiky. A to aj pri zaťažení vozidla, kedy Talisman nestrácal chuť do zrýchľovania. Klobúk dole!

Pozitívne hodnotenie jazdných výkonov bez výhrad platí však len dovtedy, pokiaľ si neuvedomíte, že ide v ponuke o najvýkonnejšiu verziu. Zrýchlenie z 0-100 km za 9,6 a max. rýchlosť 213 km/h je už zaostávajúce v porovnaní s konkurenčnými modelmi v najvýkonnejších dieselových motorizáciach. Predsa len konkurencia – napr. Škoda Superb – má v ponuke výkonnejší argregát 2,0 TDI 140kW prezentujúci sa lepšími jazdnými výkonmi – zrýchlenie z 0-100 km/h za 7,7 s a max. rýchlosť 237 km/h. Taktiež sme očakávali nižšiu spotrebu – mix v teste 6,7 l/100 km je viac ako dva litre nad proklamovanými nízkymi údajmi – mix 4,5 litra, mesto 5,0 l a mimo mesta 4,2 l/100 km. Na daný typ auta (pohotovostná hmotnosť 1615 kg) a výkonové parametre pohonnej jednotky však ide o akceptovateľnú hodnotu. Plusom je aj fakt, že pri jazde po diaľnici ďaleko za povolenú rýchlosť apetít nerastie tak, ako pri benzínových agregátoch. Naopak, nepoteší podpriemerný dojazdcca 700 kmktorý limituje palivová nádrž so 47 litrami, ktorá by mohla mať väčší objem (VW Passat 59-66 litrov, Škoda Superb 66 litrov).

Celkový dojem z interiéru je v poriadku, bez výhrad na kvalitu spracovania a kvalitu použitých materiálov.

Na záver ešte pár viet ohľadom jazdných vlastností, ktoré práve nebývajú silnou stránkou francúzskych modelov v tomto segmente vozidiel. Talisman má však v talóne také fajnovosti ako natáčanie zadných kolies, adaptívne nastavenie podvozku a 19“ široké pneumatiky, ktoré pomáhajú Talismanu ukázať sa v lepšom svetle v tejto disciplíne. Natáčanie zadných kolies sme ocenili hlavne pri malých rýchlostiach, kedy máte pocit, že šoférujete auto o triedu kratšie. Nárokom na protichodné požiadavky, t.j. na stabilitu a komfort, vychádza v ústrety nastavenie podvozku (Neutral Sport, Komfort).

Príjemne nás potešilo, že aj pri zaťažení nestráca výrazne na ovládateľnosti a stabilite. Auto aj pri výraznom zaťažení 5-mi osobami a naloženom plnom kufri batožiny ostávalo prekvapujúco dobre ovládateľné bez záludného chovania. To je jeho veľké plus a musíme zdôrazniť, že to nie je v tomto segmente stále samozrejmosť. Neraz sa nám stáva pri testoch vozidiel typu kombi, že pri naložení kufra auto vykazuje výrazne horšiu ovládateľnosť sprevádzanú v hraničných situáciách nekontrolovateľným a plávajúcim správaním. Ešte treba spomenúť chvályhodné odhlučnenie kabíny od motora, aerodynamického hluku a podvozku.   

 [pdf-embedder url=”http://www.autotest.sk/wp-content/uploads/2016/12/technicke_udaje__Renault-Talisman-Grandtour-Energy-dCi-160-EDC.pdf” title=”technicke_udaje__Renault Talisman Grandtour Energy dCi 160 EDC”]

 


NA STIAHNUTIE
Technické info, plusy & mínusy ⇐
Aktuálny cenník ⇐
Crashtest ⇐

VÝSLEDNÉ HODNOTENIE – 8/10

Dizajn 9/10
Interiér 7/10
Multimediálny systém 7/10
Kvalita spracovania 8/10
Motor & jazdné vlastnosti 9/10
Spotreba 7/10

 

 VIDEO CRASH TEST

Crash test – euroncap.com

Reklama