Po dizajnovej stránke nový Peugeot 308 SW, patrí k tomu najvydarenejšiemu – tromfne, aspoň podľa nášho hodnotenia, samotný „vzor“ VW Golf Variant, ktorý akoby ostal po dizajnovej stránke stáť na mieste.
Samozrejme, hodnotenie dizajnu je vec vkusu, ale je evidentné, že nápaditejší vzhľad Peugeotu 308 SW bez dizajnových výstrelkov, má potenciál osloviť aj konzervatívnejšie založených zákazníkov VW Golf Variant. Po nastúpení do interiéru je však všetko iné. Pokiaľ sa pri exteriéri Francúzi zdržali experimentov, tak v interiéri nechali prejaviť svoju kreativitu v niektorých nezvyklých riešeniach. Aj keď snaha o strohosť, ergonómiu (napr. skvele po ruke umiestnená radiaca páka) a prehľadnosť minimalizovaním počtu umiestených ovládačov, je evidentná. Opačný otáčkomer, umiestnenie ciferníkov v hornej časti palubovky a nezvykle malý volant, nemusí každému vyhovovať. Hlavne môže prekážať jeho nižšie umiestnenie, ktoré aj po výškovom nastavení ostáva v nízkej pozícii, čo je logické, ak má byť vidieť na tachometer a otáčkomer (viď foto) situovaný v hornej časti palubovky. Ich umiestnenie síce nie je tak prehľadné a ergonomicky ideálne ako pri nemeckej konkurencii, ale nedostáva negatívne body ako v Peugeote 208, kde cez volant v určitých pozíciách nevidíte na tachometer a otáčkomer. Inak, vizuálne príjemný dojem z prístrojového panelu dotvára veľký dotykový displej. Každému však nemusí vyhovovať výhradne len dotykové ovládanie rádia, navigácie, teploty… cez displej – klasické ovládače na stredovom paneli tu skrátka chýbajú, ktorých výhodou je fakt, že pri jazde menej zaťažujú pozornosť vodiča. Napríklad, pri klasickom otočnom ovládači teploty klimatizácie stačí „naslepo“ pootočiť a nastavať teplotu, tu musíte spustiť dotykom klímu a až potom nastavovať. Naopak, plusom je prehľadná grafika, ľahká orientácia v menu dotykového ovládania, (v porovnaní s C4 Picasso nám pripadla lepšia odozva na dotykové ovládanie ) a po ruke prakticky umiestnený prístup na USB.
POROVNANIE ROZMEROV
Typ auta | Dĺžka (mm) | Šírka (mm) | Výška (mm) | Rázvor (mm) | Kufor (l) |
Peugeot 308 | 4253 | 1804 | 1457 | 2620 | 420/1228 |
Peugeot 308 SW | 4585 | 1804 | 1470 | 2710 | 610/1660 |
Škoda Octavia kombi | 4659 | 1814 | 1465 | 2686 | 610/1740 |
VW Golf Variant | 4562 | 1799 | 1481 | 2635 | 605/1620 |
Priestorové pomery zodpovedajú danému segmentu, aj keď v určitých parametroch vybočujú z priemeru. Či už v pozitívnom alebo negatívnom zmysle slova. Na predných sedadlách ocení vodič a spolujazdec nadpriemernú šírku v lakťoch 1484 mm (VW Golf 1430 mm) na úrovni vozidiel o triedu vyššie, ale, naopak, na zadných sedadlách, aj napriek dlhšiemu ráz ako má kratší hatchback, platí to, čo sme konštatovali aj pri verzii hatchback, že vyšší pasažieri už môžu frflať na voľnosť pre kolená (Peugeot 308 SW 770 mm VW Golf Variant 815 mm). To však platí pre pasažiera usadeného za vodičom, za spolujazdcom je situácia v pozdĺžnom smere aj pre vyššie postavy v poriadku. Poviete si prečo? No, vďaka výraznému výrezu v prístrojovom paneli ostáva toľko miesta vpredu pred kolenami spolujazdca, že ten nemusí posúvať sedadlo dozadu tak ako vodič za volantom. Snáď to najdôležitejšie, kvôli čomu si ľudia kupujú tento typ vozidla, je veľkosť batožinového priestoru. A v tomto meraní síl je Peugeot 308 SW dobre pripravený. Kufor pri päťmiestnom usporiadaní sa objemom 610 litrov radí jednoznačne k tým najväčším, resp. sa dokonca sa vyrovná dlhoročnému lídrovi v tejto disciplíne Octavii Combi (610l). Po sklopení operadiel, ktoré je možne aj priamo z kufra naložíte batožinu až do 1660 litrov objemu.
Poďme však k tomu, čo robí tento model skutočne novým a lepším ako predošlý model, a to je celkový pocit z obsluhy a ovládania vozidla. Výrazne vnímame ako posun k lepšiemu nastavenie posilňovača riadenia, chod radiacej páky a charakter podvozku, teda novej podvozkovej platformy EMP2. K lepšej ovládateľnosti prispel aj fakt, že Peugeot 308 SW schudol v porovnaní s predchodcom. Riadenie je strmé – vozidlo okamžite reaguje na povel volantu. Na diaľnici a v zákrutách dostatočne pevné, nepreposilované, sprostredkúvajúce dostatok informácií od kolies a vozovky a zároveň v mestskej premávke pri parkovacích manévroch ľahké. Radenie rýchl. stupňov je presné, primerane ľahké a po krátkych dráhach, čo u Francúzov nie je obvyklé. Radiaca páka postavená o niečo vyššie ako sme zvyknutí od ostatných konkurentov – je hneď po ruke. Jednoducho, Peugeot 308 SW sa radí k autám, s ktorými sa v pozícii vodiča nielen preveziete z bodu A do bodu B, ale si aj jazdu užijete. Nastavenie podvozku na jednej strane zaručuje na danú triedu vozidiel prekvapivo veľkú dávku agility (aj keď v porovnaní s kratším hatchbackom cítiť pri vyhýbacích manévroch dlhší zadok a rázvor náprav) a na druhej strane zároveň dobrú filtráciu nerovností. Peugeot 308 SW sa ovládaním radí k tomu lepšiemu, čo ponúka automobilový trh v tomto segmente vozidiel. Objektívne však treba konštatovať, že najlepší v týchto disciplínach VW Golf Variant a Focus Kombi taktiež nezaspali na vavrínoch a posunuli úroveň ovládateľnosti a absorpcii nerovností opäť o stupienok vyššie. Pri priamom porovnaní sa javí napríklad Golf Variant vďaka robustnému podvozku lepšie predovšetkým pri jazde po nekvalitnej, resp. nerovnej vozovke, kedy ostáva istejší a stabilnejší, bez tendencie odskakovania podvozku a vrtenia zadnou časťou – čo je hendikep nielen testovaného modelu, ale aj Citroënu C4 Picasaso postaveného na rovnakej podvozkovej platforme EMP2.
Inak, celkový pozitívny dojem dotvára vznetový štvorvalcový turbodiesel 1.6 e-HDI/84 kW, ktorý patrí k špičke vo svojej motorizácii. Nemeckú konkurenciu (Golf, Octavia, Seat) poráža kultúrou chodu motora, hlavne po naštartovaní je rozdiel evidentný. TDI dáva výraznejším klepotom najavo svoj dieselový charakter, naproti tomu HDI maskuje príkladnou kultúrou chodu svoj pôvod. Jazdným výkonmi a spotrebou nie je väčší rozdiel. Peugeot 308 SW vykazuje slušnú pružnosť (v rozmedzí cca 1800-3500 ot.), aj keď s menším záberom v porovnaní s TDI a nízku spotrebu. V meste 6,0 l, 130 km/h 5,9 l/100 km, 90 km/h 4,2 l/100 km, mix 5,3 l/100 km. Pre Peugeot hovorí aj fakt, že má k dispozícii 6-st. manuálnu prevodovku VW GOLF 1,6 TDI Variant si musí postačiť s 5-st. manuál (pozn. 6-st. manuál je spriahnutý až od silnejšej verzie 2,0 TDI). K nižším hodnotám spotreby prispieva štart/stop systém, ktorý, na rozdiel od iných konkurenčných systémov, pracuje o poznanie snaživejšie a s predstihom – motor sa vám už samočinne vypína pri cca 15-20 km rýchlosti, pokiaľ ho nie je potreba. Napríklad, pri posúvaní v kolónach, keď ešte nestojíte stačí vytlačiť spojku a pustiť plyn a štart-stop systém sa spustí a motor vypne – vďaka tomu sa môže v reálnych podmienkach ušetriť vyššia porcia paliva ako pri konkurenčných systémoch štart-stop.
TECHNICKÉ PARAMETRE
MOTOR | |
Typ | Vznetový, turbo |
Počet valcov/ventilov | R4/16 |
Zdvihový objem (ccm) | 1560 |
Vŕtanie x zdvih (mm) | – |
Stupeň kompresie | – |
Max. výkon k (kW) ot min-1 | 115(85)/3600 |
Max. krút. moment (Nm/ot min-1) | 270/1750 |
Pohon | predných kolies |
Prevodovka | 6-st. manuál |
PODVOZOK | |
Predná náprava | McPherson |
Zadná náprava | jednoduchá |
Riadenie | s el. posilňovačom |
Priemer otáčania (m) | 11,20 |
Brzdy vpredu | kotúčové chladené |
vzadu | kotúčové |
Pneumatiky | 205/55 R16 |
KAROSÉRIA | |
Typ karosérie | kombi, 5-miestna |
Dĺžka – šírka – výška (mm) | 4585-1863-1461 |
Rázvor (mm) | 2730 |
Rozchod kolies vpredu/vzadu (mm) | – |
Svetlá výška (mm) | 200 |
Objem batož. priestoru (l) | 610/1660 |
Objem palivovej nádrže (l) | 45 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1455 |
Užitočná hmotnosť (kg) | 420 |
Celková hmotnosť (kg) | 1850 |
VNÚTORNÉ ROZMERY (mm) Pre cestujúcich vpredu | |
Vzdialenosť plynový pedál – operadlo sedadla | 980 |
Vnútorná šírka v oblasti lakťov | 1484 |
Vnútorná šírka minimum | 1384 |
Vzdialenosť sedák – strop min./max. | 935/1035 |
Vzdialenosť podlaha – sedák min./max. | 320/340 |
Pre cestujúcich vzadu 2. rad sedadiel | |
Vzdialenosť predné operadlo – zadné operadlo | 770 |
Vnútorná šírka v oblasti lakťov | 1435 |
Vnútorná šírka minimum | 1360 |
Vzdialenosť sedák – strop | 935 |
Vzdialenosť podlaha – sedák | 360 |
Dĺžka predný sedák | 510 |
Dĺžka zadný sedák | 490 |
Priestor pre chodidla vzadu pod pred. sedákmi: | ÁNO |
JAZDNÉ VÝKONY A SPOTREBA Udávané (výrobca) | |
Zrýchlenie z 0-100 km/h | 12,0 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 193 |
Spotreba mesto (l/100 km) | 4,2 |
Spotreba mimo mesta (l/100 km) | 3,3 |
Kombinovaná spotreba (l/100 km) | 3,7 |
Emisie CO2 (kg.km-1) | 95 |
Namerané | |
Zrýchlenie z 0 – 100 km/h | 12,5 |
Spotreba v teste pri 90km/h (l/100 km) | 4,2 |
Spotreba v teste pri 130km/h(l/100 km) | 6,0 |
Spotreba v teste mesto (l/100 km) | 6,2 |
Spotreba v teste priemer (l/100 km) | 5,3 |
Brzdná dráha z 100 – 0 km/h (m) | – |
CENA MODELU OD (€ s DPH) | 14 990 |
CENA VERZIE OD (€ s DPH) | 17 440 |
CENA TESTOVANEJ VERZIE (€ s DPH) | 22 020 |
POISTENIE(€ s DPH) KOOPERATIVA a.s. | |
Havarijné,poškodenie,lúpež (5% spoluúčasť min. 170€, s 30% bonusom) | 569 |
Povinné zmluvné (s max 60% bonusom ) | 239 |
Registračný poplatok (€) | 167 |
Bez straty hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky) | |
1. rok pri najazdení 15.000 km | 2012 |
1. rok pri najazdení 30.000 km | 3256 |
2. rok pri najazdení 30.000 km | 4068 |
2. rok pri najazdení 60.000 km | 6915 |
3. rok pri najazdení 45.000 km | 6143 |
3. rok pri najazdení 90.000 km | 10 044 |
So stratou hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky + reg-popl. + strata hodnoty) | |
1. rok pri najazdení 15.000 km | 8832 |
1. rok pri najazdení 30.000 km | 10 076 |
2. rok pri najazdení 30.000 km | 13 380 |
2. rok pri najazdení 60.000 km | 16 235 |
3. rok pri najazdení 45.000 km | 16 543 |
3. rok pri najazdení 90.000 km | 21 564 |
Cena PHM (€/liter) | 1,350 |
Normohodina (€ s DPH) | 27,60 |
Gar. kontroly (km) | 20 000/1 rok |
Výmena oleja | 20 000/1 rok |
CENY NÁHRAD. DIELCOV (€ s DPH) | |
Predná kapota | 337 |
Predný blatník | 173 |
Svetlomet. + smerovka | 248 |
Spätné zrkadlo el. | 340 |
Predný nárazník | 368 |
Predný tlmič | 115 |
Predné brzdové platničky | 104 |
ZÁRUKA (roky) | |
Prehrdzavenie karosérie | 12 |
Lak | 3 |
Na celé auto | 2 roky bez obmedzenia km alebo 4r./80 000 km |
Motor a mechanické časti | 2 roky bez obmedzenia km alebo 4r./80 000 km |
PREDPOKLADANÉ CENY (€ s DPH) | |
Po 1. roku 30.000 km | 15 200 |
Po 2. roku 60.000 km | 12 700 |
Po 3. roku 90.000 km | 10 500 |
KONKURENCIA | ||
Typ auta | VW Golf Variant 1,6 TDI | Škoda Octavia kombi 1,6 TDI Green tec |
Max. výkon Kw(k)/ot.min-1 | 105(77)/3000-4000 | 105(77)/3000-4000 |
Max.kr. moment (N.m/min) | 250/1750-2750 | 250/1750-2750 |
Max. rýchlosť (km/h) | 193 | 194 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) | 11,2 | 10,8 |
Prevodovka | 5-st. manuál | 5-st. manuál |
Komb. spotreba (l/100 km) | 3,9 | 3,8 |
Batožinový priestor (l) | 605/1620 | 610/1740 |
Cena motorizácie od (€) | 18 440,- | 17 890,- |
PLUSY |
+ objem batožinového priestoru |
+ dizajn exteriéru a interiéru |
+ jazdné vlastnosti na kvalitnej vozovke |
+ pružný a úsporný motor |
+ veľmi dobré odhlučnenie a kultúra chodu na daný typ motora |
+ výbava |
+ plnohodnotná rezerva |
+ presné radenie, po ruke umiestnená radiaca páka |
+ 6-st. manuál (VW Golf Variant 1,6 TDI 5-st. manuál) |
MÍNUSY |
– pre vyšších pasažierov miesto pre kolená vzadu za vodičom |
– pomerne krátky sedák vzadu |
– len dotykové ovládanie klímy, rádia |
– výškový rozsah nastavenia volantu |
– nedostatok odkladacích priestorov pre nápoje „Mc Drive“ |
FOTOGALÉRIA