Už na prvý pohľad je jasné, že Peugeot stvárnením exteriéru kráča v „nemeckých“ šľapajách svojho koncernového bratranca Citroënu C4.
Ten taktiež upustil od francúzskych dizajnových kreácií, čo sme mu mali trochu za zlé, predsa len Citroën by mal ostať “Citroënom“, v tomto prípade však tlieskame. Peugeot je presa len konzervatívnejšie vnímaná značka. Predná maska so „zavretou papuľkou“, decentný, ale pútavý dizajn a klasický tvar, majú silný potenciál na predajný úspech v našich „germanizovaných“ končinách.
Po dizajnovej stránke nový Peugeot 308 tromfne nielen koncernového súrodenca C4, ale aj, aspoň podľa nášho hodnotenia, samotný „vzor“ VW Golf, ktorý akoby ostal po dizajnovej stránke stáť na mieste. Samozrejme, hodnotenie dizajnu je vec vkusu, ale je evidentné, že nápaditejší vzhľad Pugeotu 308 bez dizajnových výstrelkov má potenciál osloviť aj konzervatívnejšie založených zákazníkov VW Golf. Po nastúpení do interiéru je však všetko iné. Pokiaľ sa pri exteriéri Francúzi zdržali výstrelkov, tak v interiéri nechali prejaviť svoju kreativitu v niektorých nezvyklých riešeniach. Aj keď snaha o strohosť, ergonómiu (napr. skvele po ruke umiestnená radiaca páka) a prehľadnosť minimalizovaním počtu umiestených ovládačov, je evidentná. Opačný otáčkomer, umiestnenie ciferníkov na v hornej časti palubovky a nezvykle malý volant, nemusí každému vyhovovať. Hlavne môže prekážať jeho nižšie umiestnenie, ktoré aj po výškovom nastavení ostáva v nízkej pozícii, čo je logické ,ak má byť vidieť na tachometer a otáčkomer (vid foto) situovaný v hornej časti palubovky. Ich umiestnenie síce nie je tak prehľadné a ergonomicky ideálne ako pri VW Golfe, ale nedostáva negatívne body ako v Peugoete 208, kde cez volant v určitých pozíciách nevidíte na tachometer a otáčkomer. Inak, celkový príjemný dojem z prístrojového panelu dotvára veľký dotykový displej. Každému však nemusí vyhovovať výhradne len dotykové ovládanie rádia, navigácie… cez displej – klasické ovládače na stredovom paneli tu skrátka chýbajú- ich výhodou je fakt, že pri jazde menej zaťažujú pozornosť vodiča. Naopak plusom je prehľadná grafika, ľahká orientácia v menu dotykového ovládania, po ruke prakticky umiestnený prístup na USB.
Priestorové pomery zodpovedajú danému segmentu, aj keď v určitých parametroch vybočuje z priemeru. Či už v pozitívnom alebo negatívnom zmysle slova. Na predných sedadlách ocení vodič a spolujazdec nadpriemernú šírku v lakťoch 1484mm( VW Golf 1430mm) na úrovni vozidiel o triedu vyššie , ale naopak na zadných sedadlách už môžu frflať vyšší pasažieri na voľnosť pre kolená (Peugeot 308 od predné po zadné operadlo 745mm, VW Golf 805mm). Pre 175 cm vysoké postavy usadené „za sebou“ je však všetko okej. Kufor disponuje slušný(380m objemom 420 litrov. Vizuálne však nevyzerá, že je väčší ako kufor v Citroëne C4(380litrov) a VW Golfe(380litrov). Povedať však treba, že pod podlahou je umiestnená plnohodnotná rezerva. Zrejme údaj 420 litrov platí bez rezervy. Poďme však k tomu, čo robí tento model skutočne novým a lepším ako predošlý model, a to je celkový pocit z obsluhy a ovládania vozidla. Výrazne vnímame ako posun k lepšiemu nastavenie posilňovača riadenia, chod radiacej páky a charakteru podvozku, teda novej podvozkovej platformy EMP2. K lepšej ovládateľnosti prispel aj fakt, že Peugeot 308 schudol v porovnaní s predchodcom. Riadenie je strmé – vozidlo okamžite reaguje na povel volantu a nepreposilované sprostredkúvajúce dostatok informácií od kolies a vozovky a zároveň v mestskej premávke pri parkovacích manévroch ľahké. Radenie je presné, primerane ľahké a po krátkych dráhach. Radiaca páka postavená o niečo vyššie ako sme zvyknutí od ostatných konkurentov- je hneď po ruke. Jednoducho, nový Peugeot 308 sa radí k autám, s ktorými sa v pozícii vodiča nielen preveziete z bodu A do bodu B, ale si aj jazdu užijete.
Nastavenie podvozku na jednej strane zaručuje na danú triedu vozidiel prekvapivo veľkú dávku agility a zároveň aj dobrú filtráciu nerovností. Peugeot 308 sa hravosťou a ovládaním radí k tomu najlepšiemu, čo ponúka automobilový trh v tomto segmente vozidiel. Objektívne však treba konštatovať, že nový VW Golf taktiež nezaspal na vavrínoch a posunul agilitu a absorpciu nerovností opäť o stupienok vyššie. Pri priamom porovnaní sa javí vďaka robustnému podvozku lepšie predovšetkým pri jazde po nekvalitnej, resp. nerovnej vozovke, kedy ostáva istejší a stabilnejší. To však platí skôr pre naše slovenské cesty. Pokiaľ je vozovka kvalitná, tak Peugeot aj s jednoduchou zadnou nápravou bez problémov drží stopu s VV Golf. Poznamenať však musíme, že hovoríme o verzii 2,0 TDI s viacprvkovej nápravou, ktorá nie je štandardne k dispozícii od základnej motorizácie. Pokiaľ by sme porovnali Golf 1,6 TDI 77kW s jednoduchou zadnou nápravou, tak je možné, že by hodnotenie nemuselo dopadnúť v prospech VW, aj keď mu pomáha štandardne montovaná elektronická uzávierka diferenciálu XDS (pozn. VW Golf 1,6 TDI s jednoduchou nápravou sme nemali ešte na test). Celkový pozitívny dojem dotvára vznetový štvorvalcový turbodiesel HDI 115, ktorý patrí k špičke vo svojej motorizácii. Golf poráža kultúrou chodu motora, hlavne po naštartovaní je rozdiel evidentný, Golf dáva klepotom najavo svoj charakter, naproti tomu HDI maskuje príkladnou kultúrou chodu svoj pôvod. Jazdným výkonmi a spotrebou nie je väčší rozdiel. Peugeot 308 vykazujú slušnú pružnosť (v rozmedzí cca 1800-3500 ot.) a nízku spotrebu. V meste 6,2 l, 130 km/h 6,1 l/100 km, 90km/h 4,2 l/100 km, mix 5,4 l/100 km. Pre Peugeot hovorí aj fakt, že má k dispozícii 6-st. manuálnu prevodovku VW GOLF 1,6 TDI si musí postačiť s 5-st. manuál (pozn. 6-st. manuál je spriahnutý až od silnejšej verzie 2,0 TDI).
MOTOR | |
Typ | Zážihový, turbo |
Počet valcov/ventilov | R4/ 16 |
Zdvihový objem (ccm) | 1560 |
Vŕtanie x zdvih (mm) | – |
Stupeň kompresie | – |
Max. výkon k (kW) ot min-1 | 115(85)/3600 |
Max. krút. moment (Nm/ot min-1) | 270/ 1750 |
Pohon | pohon predných kolies |
Prevodovka | 6.st.manuál |
PODVOZOK | |
Predná náprava | McPherson |
Zadná náprava | jednoduchá |
Riadenie | s el. posilňovačom |
Priemer otáčania (m) | 10,40 |
Brzdy vpredu | kotúčové chladené |
vzadu | kotúčové |
Pneumatiky | 205/55R16 |
KAROSÉRIA | |
Typ karosérie | 5-dv., 5-miestna |
Dĺžka – šírka – výška (mm) | 4253 – 1804 – 1457 |
Rázvor (mm) | 2620 |
Rozchod kolies vpredu/vzadu (mm) | – |
Svetlá výška (mm) | 200 |
Objem batož. priestoru (l) | 420/1228 |
Objem palivovej nádrže (l) | 45 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1395 |
Užitočná hmotnosť (kg) | 385 |
Celková hmotnosť (kg) | 1780 |
VNÚTORNÉ ROZMERY (mm) Pre cestujúcich vpredu |
|
Vzdialenosť plynový pedál – operadlo sedadla | 980 |
Vnútorná šírka v oblasti lakťov | 1484 |
Vnútorná šírka minimum | 1384 |
Vzdialenosť sedák – strop min./max. | 935/1035 |
Vzdialenosť podlaha – sedák min./max. | 320/340 |
Pre cestujúcich vzadu 2. rad sedadiel | |
Vzdialenosť predné operadlo – zadné operadlo | 745 |
Vnútorná šírka v oblasti lakťov | 1435 |
Vnútorná šírka minimum | 1360 |
Vzdialenosť sedák – strop | 935 |
Vzdialenosť podlaha – sedák | 360 |
Dĺžka predný sedák | 510 |
Dĺžka zadný sedák | 490 |
Priestor pre chodidla vzadu pod pred. sedákmi: | ÁNO |
JAZDNÉ VÝKONY A SPOTREBA Udávané (výrobca) |
|
Zrýchlenie z 0-100 km/h | 10,2 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 196 |
Spotreba mesto (l/100 km) | 4,2 |
Spotreba mimo mesta (l/100 km) | 3,3 |
Kombinovaná spotreba (l/100 km) | 3,7 |
Emisie CO2 (kg.km-1) | 95 |
Namerané | |
Zrýchlenie z 0 – 100 km/h | 10,7 |
Spotreba v teste pri 90km/h (l/100 km) | 4,2 |
Spotreba v teste pri 130km/h(l/100 km) | 6,2 |
Spotreba v teste mesto (l/100 km) | 6,1 |
Spotreba v teste priemer (l/100 km) | 5,4 |
Brzdná dráha z 100 – 0 km/h (m) | – |
CENA MODELU OD (€ s DPH) | 12 890 |
CENA VERZIE OD (€ s DPH) | 16 740 |
CENA TESTOVANEJ VERZIE (€ s DPH) | 19 480 |
POISTENIE(€ s DPH) KOOPERATIVA a.s. | |
Havarijné, poškodenie, lúpež (5% spoluúčasť min. 133€, s 30% bonusom ) | 239 |
Povinné zmluvné (s max 60% bonusom ) | 504 |
Registračný poplatok (€) | 167 |
Bez straty hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky) | |
1. rok pri najazdení 15.000 km | 2003 |
1. rok pri najazdení 30.000 km | 3317 |
2. rok pri najazdení 30.000 km | 4060 |
2. rok pri najazdení 60.000 km | 7027 |
3. rok pri najazdení 45.000 km | 6116 |
3. rok pri najazdení 90.000 km | 10 377 |
So stratou hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky + reg-popl. + strata hodnoty) | |
1. rok pri najazdení 15.000 km | 8238 |
1. rok pri najazdení 30.000 km | 9597 |
2. rok pri najazdení 30.000 km | 12 340 |
2. rok pri najazdení 60.000 km | 15 307 |
3. rok pri najazdení 45.000 km | 15 346 |
3. rok pri najazdení 90.000 km | 20 557 |
Cena PHM (€/liter) | 1,350 |
Normohodina (€ s DPH) | 27,60 |
Gar. kontroly (km) | 20 000/rok |
Výmena oleja | 20 000/rok |
CENY NÁHRAD. DIELCOV (€ s DPH) | |
Predná kapota | 331 |
Predný blatník | 169 |
Svetlomet. + smerovka | 918 |
Spätné zrkadlo el. | 340 |
Predný nárazník | 360 |
Predný tlmič | 114 |
Predné brzdové platničky | 121 |
ZÁRUKA (roky) | |
Prehrdzavenie karosérie | 12 |
Lak | 3 |
Na celé auto | 2r. alebo 4r./80 000 km |
Motor a mechanické časti | 2r. alebo 4r./80 000 km |
PREDPOKLADANÉ CENY (€ s DPH) | |
Po 1. roku 30.000 km | 13 200 |
Po 2. roku 60.000 km | 11 200 |
Po 3. roku 90.000 km | 9300 |
PLUSY |
dizajn exteriéru a interiéru |
jazdné vlastnosti |
pružný a úsporný motor |
veľmi dobre odhlučnenie a kultúra na daný typ motora |
výbava |
viacprvková zadná náprava |
plnohodnotná rezerva |
presné radenie, po ruke umiestnená radiaca páka |
MÍNUSY |
pre vyšších pasažierov miesto pre kolená vzadu |
plytké dno kufra s rezervou |
len dotykové ovládanie klímy, rádia… |
výškový rozsah nastavenia volantu |