Peugeot 3008 prešiel minulý rok faceliftom v rámci, ktorého najväčšími dizajnovými zmenami prešla predná maska, ktorá sa rozšírila a stratila chrómové orámovanie.
Ďalej Peugeot 3008 dostal v rámci omladzovacej kúry iný tvar predných svetlometov a „levie“ tesáky siahajúce až do nárazníku na spôsob väčšieho modelu Peugeot 5008. A aby ste vedeli na aký model sa dívate, tak Peugeot po vzore ostatných modelov umiestnil na predok kapoty nad masku označenie 3008.
Zozadu sa v podstate vôbec nezmenil, nové sú len LED svetlá. V rámci faceliftu dostal Peugeot 3008 ešte nové farby karosérie, v tomto v tomto prípade tmavomodrú farbu Celebes, pozmenený dizajn zliatinových diskov kolies ako aj nový balík doplnkového príslušenstva.
i-Cockpit s novou širokouhlou 10“ dotykovou obrazovkou
Pracovisko vodiča, resp. i-Cockpit s moderným, konfigurovateľným digitálnym prístrojovým štítom (navoliť si môžete aj klasické „analógové“ ciferníky či podrobné údaje palubného počítača) dostal po novom dominantnú širokouhlú 10“ dotykovú obrazovku. Povedať však treba, že digitálny kokpit ostal rovnaký, nedostal 3D zobrazenie, ktoré dostala súčasná generácia Peugeotu 208.
Určujúcim prvkom usporiadania i-Cockpitu je, tak ako sme písali aj pri iných modeloch značky Peugeot, netradičné umiestnenie ukazovateľov v hornej časti prístrojovej dosky a nezvykle malý a tvarovo sploštený volant (inak veľmi dobre padnúci do rúk).
Pri hodnotení tohto usporiadania sme napísali pri nedávnom teste Peugeot 208, že nemusí každému vyhovovať, nakoľko volant môže čiastočne zakrývať vyhlaď na ciferníky. To však platí skôr pre nižšej pozície sedenia (pre modely Peugeot 208, modely Peugeot 308 a Peugeot 508), v tomto prípade, keď sedíte vyššie (aj v najnižšej polohe sedáku), tak je vyhlaď aj na spodnú časť displeja prístrojového viac–menej v poriadku.
Pozícia v Peugeote 3008 je tak ako pri ostatných vozidlách typu SUV/Crossover tejto značky za volantom prirodzenejšia ako v nižšie postavených autách typu Peugeot 208, Peugeot 308 či Peugeot 508 kde sme museli, pokiaľ sme chceli vidieť na ukazovatele, umiestniť volant do nezvykle nízkej polohy (čo taktiež nemusí každému vyhovovať). Tu je to však lepšie.
Kvalitne pôsobiaci interiér
Interiér pôsobí veľmi kvalitným dojmom. Dizajnom, spracovaním a použitými materiálmi patrí k tomu najlepšiemu čo ponúka táto trieda vozidiel. Mäkčené plasty na prístrojovej doske, strieborný kovový dekór a látkový poťah na prístrojovke a na vnútrach dverí, spolu so sedadlami potiahnutými kombináciou koža/láka a volantom s perforovanou kožou, vytvárajú v testovanej verzii pocit nadpriemernej kvality.
Ďalej sme ocenili dostatok odkladacích priestorov, ktoré boli ešte v nedávnej minulosti achillovou pätou francúzskych áut. Na stredovom tuneli je umiestnená plocha pre odkladanie a dobíjanie mobilu, jedna prípojka na USB a jedna na 230V. K dispozícii sú tiež dva porty USB-C (pre najnovšie mobilné telefóny) umiestnené na stredovom tuneli pre cestujúcich na zadných sedadlách.
Ešte pár slov k obsluhe na vodičovom pracovisku. Funkcie sa nastavujú na stredovej konzole cez 10“ dotykový displej, ďalej pod nim umiestnenými efektnými klávesovými ovládačmi a ešte pod nimi manuálnymi ovládačmi zoradenými na lište a samozrejme na volante. K obsluhe v podstate nemáme výhrady, snáď až na nastavovanie teploty a výkonu klimatizácie, ktorá sa ovláda výhradne cez dotykový displej čo nepovažujeme práve za bezpečné riešenie.
Prestavovať si teplotu posúvaním s prstom na úzkom pásiku po dotykovom displeji za jazdy nie je práve jednoduché. Toto však, napriek tomu, už celkom, po viacerých testoch s týmto typom vozidla, zvládame, čo je však škoda, že aj napriek tomu, že sa teplota trvale po novom zobrazuje po vzore DS 7 Crossback na bokoch dotykového displeja, tak ju nie je možné zmeniť. Kvôli zmene teploty musíte zmeniť celú obrazovku, na ktorej napríklad máte nastavenú počas jazdy navigáciu, čo je celkom otravné.
Je však dobré, že na rozdiel od Peugeotu 308, sú k dispozícii aj spomínane manuálne ovládače umiestnene pod dotykovým displejom na základný vstup do klimatizácie či audiosústavy a navigácie. Taktiež mame pripomienku k umiestneniu páčky tempomatu pod volantom, ktorú z pozície vodiča cez prekrývajúci volant vôbec nevidieť.
Dostatok miesta pre kolená a pre batožinu
Peugeot 3008 ponúka na daný segment nadpriemerný komfort sedenia. K tomu prispievajú pohodlné sedadlá a vzdušný interiér ponúkajúci dostatok miesta vo všetkých smeroch vpredu aj vzadu. Pokiaľ si napríklad sadne za 1,75 metra vysokého vodiča rovnako vysoký pasažier, tak ostáva pre kolená vzadu ešte 1050 mm a pre hlavu úctyhodných 150 mm. Z týchto údajov je jasne že si za seba sadne v pohode aj pasažier vyššieho vzrastu.
Inak je vidieť, že si v Peugeote dali záležať na pohodlí cestovania. Napríklad aj takým detailom ako sú pohodlné opierky hlavy. Podľa našich skúsenosti sú opierky hlavy obvykle v poriadku na predných sedadlách, ale na zadných sú často prehliadané a neraz odfláknuté. Či už tým, že sú príliš tvrdé alebo tvarované tak, že už po pár kilometroch cestovania z nich bolí hlava.
Aby sme však len nechválili, tak aj tu sa našiel nedostatok a tým sú kratšie zadne sedáky (475 mm, optimum 490-500 mm), ktoré nám síce nevadili (pre postavu 1,75 metra vysokú), ale vyššie postavy s dlhšími nohami sa môžu sťažovať na nedostatočnú oporu pre stehná a tým na menej pohodlný posed.
Plusom takéhoto typu vozidla je nielen vzdušnejší interiér, ale aj pohodlnejšie nastupovanie a vystupovanie do vyššie položených sedadiel. V tomto prípade uľahčuje vystupovanie aj prekvapujúco nie široké prahy dverí cez ktoré obvykle v iných konkurenčných modeloch so širšími prahmi musíte pri vystupovaní namáhavejšie prekračovať.
Tých, ktorí majú na sebe dlhé nohavice poteší fakt, že si ich pri vystupovaní nezašpinia o prahy dverí. Pokiaľ je totiž auto špinavé, tak prahy dverí ostávajú stále čisté vďaka tomu, že sú úplne prekryté spodnou častou dverí.
Pochvala pokračuje aj pri hodnotení prepravných možnosti batožiny. V základnom usporiadaní pojme 520 litrov a po sklopení zadných operadiel 1482 litrov. Sklápanie operadiel je možné aj priamo z kufra – páčkou. Plusom je fakt, že tvar kufra ma pravidelný, kubický tvar po sklopení zadných sedadiel ostáva rovná podlaha. Taktiež príde vhod pri preprave dlhších predmetov otvor v strede zadných operadiel, ktorý vznikne po sklopení zadnej lakťovej opierky.
Už v základenej motorizácii dostatočne výkonný
Peugeot 3008 má v ponuke benzínový trojvalec s objem 1199 ccm v dvoch výkonových verziách 1.2 1.2 PureTech 96 kW a 1.2 PureTech 133 kW. My sme na test dostali základnú motorizáciu, teda tu menej výkonu verziu 1,2 PureTech 96kW spriahnutú s 8-st. automatom (s meničom).
Aj napriek tomu, že ide o trojvalec a jeho slabšiu verziu tak prekvapujúco jeho prejav z pohľadu dynamiky nezadáva dôvod na kritiku. Benzínový trojvalec podporený turbom dokáže udeliť autu zrýchlenie z 0-100km za 9,6 s, a podľa údajov výrobcu dosiahnuť max. rýchlosť 188 km/h. Čo sú hodnoty pre bežné jazdenie viac ako dostačujúce. Na reakcie motora má vplyv aj nastavenie režimov jazdy (Sport, Eco a Normal). V režime Eco sú reakcie mierne letargickejšie na stlačenie plynového pedálu, naopak v Sporte promptnejšie, ale nie výraznejšie.
S čim sa však musíte, hlavne v porovnaní s dieslovými pohonnými jednotkami, zmieriť je relatívne vyššia spotreba 7,7 litra na 100km, ktorá nám vyšla na deciliter rovnaká ako udáva nemecky “spritmonitor” udávajúci spotreby od majiteľov áut. Na diaľnici spotrebuje 8,8 litrov/100km, v meste 7,8 litrov/100km a pri jazde po okreskách aj pod 6 litrov/100km.
K nižším hodnotám spotreby na diaľnici nepomáha prekvapujúco ani viac stupňová – konkrétne 8-st. automatická prevodovka, ktorá točí motor pri rýchlosti 130km/h iba 2400 otáčok. Tu by sme kritiku z tohto dôvodu na automatickú prevodovku nehádzali. Veľakrát, hlavne pri jazde v meste, konkrétne pri rozjazde z križovatiek však nechávala uvedená prevodovka zbytočne dlho točiť motor vo vyšších otáčkach. Neraz sme prevodovke museli pomôcť manuálnym preradením o stupeň vyššie a tým odľahčiť zbytočne dlhé zaťaženie motora.
Inak pochvalu si zaslúži 8-st. automat za plynule a promptné radenie a dostatočne mäkký rozjazd. S touto prevodovkou sme sa mali totiž možnosť zoznámiť už v modeli Peugeot 2008, ktorý sa síce taktiež pozitívne prezentoval plynulým radením, ale nie najlepšie sa ukázal pri parkovaní pomerne prudkými reakciami na stlačenie plyn. pedálu, niečo na spôsob dvojspojkových/suchých spojek. Tu sme sa však na prekvapenie dokázali s autom vybavenou rovnakou prevodovkou pohýnať jemne aj v prípade, že sme potrebovali auto posunúť len o pár centimetrov.
Kladné hodnotenie jazdných vlastností
Asi povieme pravdu, že len málokto by očakával od vyššie postaveného auta, navyše „Francúza“ s jednoduchou zadnou nápravou pozitívne hodnotenie jazdných vlastností v podstate bez výhrad. Auto sa veľmi dobre ovláda, s ľahším motorom je agilné a po šoférskej stránke na daný typ auta veľmi ústretové. K tomu prispieva aj nastavenie posilňovača riadenia, ktoré je veľmi závislé od rýchlosti vozidla. Pri parkovaní a pri jazde v meste kladie volant malý odpor, vďaka čomu sa s autom ľahko manévruje – spolu s malým volantom, a naopak vo vyšších rýchlostiach citeľne stuhne, vďaka čomu máte pocit väčšej kontroly nad autom.
Naladenie podvozka nie je typicky francúzske, je skôr pevnejšie ako mäkšie – pritom podvozok dokáže filtrovať aj väčšie nerovnosti a zároveň ukazovať svoje kvality stabilným chovaním pri jazde po diaľnici vo vyšších rýchlostiach a v zákrutách. A to aj na nekvalitnom povrchu bez tendencie k odskakovaniu čo nás milo prekvapilo aj vzhľadom k spomínanej jednoduchej zadnej náprave s vlečnými ramenami a torznou priečkou. Klobúk dole ako dokázali tak dobre v Peugeote naladiť podvozok s jednoduchou nápravou.
Ambície Peugeotu 3008 v zhoršených adhéznych podmienkach limituje absencia pohonu všetkých kolies. Do určitej mieri však môže byt v zhoršených adhéznych podmienkach nápomocný vylepšený elektronicky systém Advanced Grip Control, ktorú používa PSA pri svojich modeloch. Tento elektronický systém upravuje nastavenie plynového pedála, prevodovky a hlavne stabilizačného systému tak aby sa dokázal prispôsobiť rôznym povrchom. Nastaviť si môžete mód pre jazdu v piesku, snehu či blato.
Súčasťou tohto sytému je aj Hill Assist Descent Control, teda systém automatického brzdení pri schádzaní prudkých svahov.
Text+foto: Michal Pospíšil