Peugeot 208 sme pri jeho uvedení na trh pochválili za jeho príjemný dizajn. Jeho posledná faceliftovaná verzia s mierne pozmenenou maskou a svetlometmi pre modelový rok 2015 kráča v pôvodnom dobre nastavenom smere.
Peugeot 208 svojimi krivkami a prepracovaným detailmi karosérie vypadá hravo, ale zároveň seriózne a nie nudne. Za taký výsledok si dizajnéri zaslúžia veľkú pochvalu, zvládnuť a skĺbiť hravú a milú formu dizajnu, tak aby sa tváril seriózne a zároveň hravo, je chvályhodný výsledok. Aj keď ide, samozrejme, o subjektívny názor na vzhľad uvedeného vozidla, v tomto hodnotení si myslíme, že sa zhodneme viacerí. K tomuto pozitívnemu hodnoteniu vzhľadu prispievajú aj do ponuky zaradené nové dve farby – Ice Gray a Ice Silver – s matným a na dotyk drsným povrchom. Testovaná verzia bola vybavená práve týmto špeciálnym lakom – Ice Gray.
To platí aj pre interiér, ktorý taktiež pôsobí hravo, ale nie „hračkársky“, tvarovanie prístrojového panelu síce prešlo rukami kreatívneho dizajnéra, ale bez toho, aby čímkoľvek rušilo aj prípadné „oko“ konzervatívneho užívateľa. Určujúcim prvkom interiéru je však netradične umiestnenie ukazovateľov a nezvykle malý volant, ktorý nám nečakane dobre padol do rúk. Vôbec by sme sa nedivili, ak si nájde časom v konkurenčných kokpitoch ďalších nasledovníkov. Sympatický je minimalistický prístup s rozmiestnením ovládačov na stredovom paneli, veľká a prehľadná obrazovka navigácie a audio sústavy s promptným dotykovým ovládaním (kritika na oneskorené reakcie tu neplatí, tak ako pri uvedení dotykovej obrazovky pri iných modeloch PSA – viď C4 Picasso…), ale menej príjemné je umiestnenie ukazovateľov otáčok, rýchlosti, paliva a teploty motora, ktoré aspoň v polohe 1,75 m vysokého vodiča nebolo z veľkej časti kvôli zasahujúcemu volantu poriadne vidieť. Pomohlo tomu výškové nastavenie volantu, ktoré však bolo treba, pokiaľ ste chceli vidieť na ukazovatele, umiestniť do nezvykle nízkej, resp. hlbokej polohy. Vyššie postavy možno nebudú mať s tým problém, resp. ženy, ktoré si dajú sedák do vyššej polohy už aj tak pomerne vysoko situovaného predného sedáka vodiča.
Umiestnenie ukazovateľov a nezvykle malý volant však môžu byť pre viacerých potencionálnych záujemcov, hlavne pre tých konzervatívnejšie založených, príliš veľké sústo. Všeobecne vyjadriť rezultát nad týmto riešením kokpitu nie je z nášho pohľadu možné – jedným bude vyhovovať, druhým nie, skrátka si to treba reálne vyskúšať a až po osobnej skúsenosti sa prikloníte k jednému alebo druhému názoru.
Kvalita materiálov a spracovania na danú triedu je bez výhrad. V najbohatšej verzii je na danú triedu viac-menej ojedinelá, mäkčené plasty na prístrojovej doske v tejto triede vozidiel len tak nenájdete. Spolu s rôznymi solídne pôsobiacimi detailmi, ako metalickou dekoráciou a leštenými tmavými plastmi a s príplatkovými koženými sedadlami, vytvárajú dokonca pocit luxusu.
Vpredu sa sedí v pohode, aj keď možno pre niekoho príliš vysoko aj v najnižšej polohe (podlaha – sedák 330 mm, optimum 290 mm), pochvalu si zaslúžia skvele tvarované a príjemne mäkko čalúnené sedadlá poskytujúce vysokú úroveň pohodlia a zároveň oporu v zákrutách. Vzadu je situácia o niečo horšia, kratšie sedáky (470 mm, optimum 490 mm), pomerne kolmé operadlá a v pozdĺžnom smere, len priemerná ponuka miesta (710 mm) núti posádku sedieť príliš vzpriamene.
Pre batožinu je, naopak, veľmi dobre postarané, praktický tvar, ľahký prístup napriek relatívne vyššie potiahnutej nakladacej hrane a konkurencieschopný objem kufra, sú presvedčivé argumenty. Pokiaľ to nebude stačiť, tak je k dispozícii jednoduché sklápanie operadiel, ktoré vytvorí ďalší priestor na batožinu. Zmieriť sa však budete musieť s nerovnou podlahou.
Poďme však k tomu, čo nás po dizajne najviac zaujalo, resp. čo môže osloviť potencionálnych záujemcov. Tým je, na daný typ auta, hravý jazdný prejav a pre bežné jazdenie príjemne pružný nový trojvalcový turbomotor 1,2 PureTech 110k. Je fajn, že Peugeot nepristúpil na preteky v zväčšovaní a pridávaní na hmotnosti a vrátil tomuto modelu kratšími rozmermi a menšou hmotnosťou to, čo mu prináleží. Hravosť, ľahkú ovládateľnosť, jednoduchú obsluhu a dobrú manévrovateľnosť. Samozrejme, k tomu prispieva prekvapivo dobre pracujúci posilňovač riadenia vykazujúci aj snahu o spätnú väzbu od kolies a nastavenie podvozku zaručujúce vysokú mieru stability a komfortu. Riadi sa ľahko, ale s pocitom, že viete, kde vám idú kolesá, resp. s pocitom, že máte auto pod kontrolou. Hendikepom ostáva relatívne nepresné gumové radenie, nie však v takej miere, aby bolo vnímane tak kriticky ako pri predošlých modeloch značky Peugeot.
Hravému jazdnému prejavu a dobrej ovládateľnosti sadne nová pohonná jednotka – preplňovaný benzínový trojvalec 1,2 Pure nahradzajúci štvorvalec – 1,6 ako uliata (pozn. – Peugeot 208 je v ponuke výhradne len s benzínovými trojvalcami, až na verziu GTI 1,6 THP 208k). Vozidlo podporené turbom sa ľahko rozbieha už do spodných otáčok, v stredných presviedča svojou pružnosťou a aj vo vyššom pásme otáčok nestráca výraznejšie chuť do zrýchľovania – aj keď o výkonovej špičke na spôsob 1,6 sa nedá hovoriť. V spolupráci s 5-st. manuálom točí pri 130 km/h iba 2800 otáčok (1,6 3500 otáčok), čo má pozitívne vplyv na hluk v kabíne a na nižšiu spotrebu – v porovnaní s klasickou 1,6 je na tom nový trojvalec citeľne lepšie – či už hladinou hluku alebo pomerom jazdný výkon/spotreba. Inak, v tejto disciplíne sa bez problémov vyrovná TSI motorom od VW. Samozrejme, až čas ukáže ako je na tom z pohľadu životnosti, čo sa odrazí na strate hodnoty a cene ako jazdeného vozidla.