Nová Meriva dozrela faceliftom a zaradením nového turbodiesela 1,6 CDTI, ktorý nahrádza nie pravé najvydarenejšiu 1,7 CDTI.
Hlavným poznávacím znakom Merivy je typ otvárania zadných dverí. Otváranie zadných dverí proti smeru jazdy, dospelých skôr odradí ako poteší. Nevýhoda je evidentná pri spoločnom vystupovaní a nastupovaní na predné a zadné sedadlá, keď si navzájom zavadzajú. Tento typ vozidla je však koncipovaný predovšetkým ako rodinné auto a tu budú mamičky a oteckovia kvitovať systém otvárania dverí rýchlejším prístupom z predných pozícií vodiča a spolujazdca k svojim ratolestiam usadeným v detských sedačkách na zadnej lavici. Hovoríme to z vlastnej skúsenosti. Oprávnenou a logickou obavou je riziko samovoľného otvárania dverí, ktorú však vyriešil Opel uzamykateľným systémom. Plusom tohto typu áut je variabilita, praktický tvar kufra a prístup doň. Väčší vstupný otvor cez veľké dohora vyklápajúce sa piate kufrové dvere umožňujú ľahké nakladanie objemnejšej batožiny, praktický tvar s vyššie situovanou karosériou naloženie batožiny až po strechu, sklápanie posúvanie (pozdĺžne a priečne) zadných sedadiel (757 mm) dobrú variabilitu. Samotný objem v základnom 5-miestnom usporiadaní predstavuje slušných 400 litrov (údaj platí po plató), resp. posúvanie a sklápanie zadných sedadiel (1500 litrov).
Rozmerovo ostalo de facto všetko po starom. Veľkosť karosérie (dxšxv 4300x1812x1615mm, rázvor 2644mm kopíruje v podstate ostatné konkurenčné modely – len pre porovnanie Kia Venga (dך×v 4068×1765×1600, rázvor 2615 mm, Renault Scenic dך×v 4344×1845×1678, rázvor 2703 mm), napriek tomu ale musíme konštatovať, že konkurencia sa lepšie popasovala s obostavaním vnútorného priestoru. Popravde sme očakávali od Merivy (šírka vpredu/vzadu 1430/1385 mm, na dĺžku vzadu pre kolená 757 mm), vzhľadom na veľkosť karosérie, väčší vnútorný priestor. Napríklad Scénic a Venga dokázali „vydolovať“ vpredu a vzadu na šírku v oblasti lakťov (Scénic 1485/1475 mm, Venga 1474/1435 mm) a vzadu na dĺžku v oblasti kolien viac voľnosti (Scénic 790 mm, Venga 796 mm). To však neznamená, že posádka Merivy trpí klaustrofóbiou, práve naopak, vzdušný a presvetlený interiér s výrazne dopredu posunutým predným sklom a vysokým stropom patrí k najväčším kladom tohto typu vozidiel. K ďalším plusom patrí stvárnenie interiéru, príjemný dizajn prístrojového panelu à la Opel Astra v testovanej verzii s navigáciou, atraktívne pôsobiace poťahy sedadiel v kombinácii textil/koža, praktické odkladacie priestory pre 1,5 litrové fľaše vo dverách, Flex Rail – dvojica hliníkových koľajníc, po ktorých sa posúva lakťová opierka (v novej faceliftovanej verzii už vďaka kratším koľajniciam nezasahuje do priestoru nôh pasažierovi usadenému v stredovej polohe vzadu) – vďaka čomu je možné nakonfigurovať priestor medzi prednými sedadlami. Tieto chvály však platia len do určitej miery, prístrojový panel síce pôsobí atraktívne, ale so zhlukom tlačidiel pomerne neprehľadne a tvar navigácie trošku neotesane, vo dverách chýba väčší odkladací priestor na brožúry, knihy, či mapy.
A ako sme sa cítili v pozícii vodiča? No, ako v MPV, pre ktoré je typický vyšší stoličkový posed. Tento, aj napriek lepšiemu výhľadu, nemusí práve každému vyhovovať, čo je aj náš prípad. Inak musíme pochváliť, že ho do určitej miery eliminuje široký rozsah nastavenia sedáku (330-415), tvarovanie operdla poskytujúce dobrú oporu tela, dobre do rúk padnúci volant v dvoch osiach nastaviteľný a jasne čitateľné ukazovatele s novou grafikou navigácie (novinkou je príplatková parkovacia kamera). Ešte k sedadlám – tvarovanie a rozmery dostavajú plusové body, navyše vzadu je možné ich nakonfigurovať ako dve samostatné sedadlá (viď foto), s tým, že sa posunú viac do stredu a dozadu a tým poskytnú pre dvoch pasažierov viac voľnosti pre nohy a ramená. Ovládanie vozidla patrí v triede MPV k tým lepším. Vodič ocení čitateľné správanie vozidla, riadenie s dostatočnou spätnou väzbou od kolies a vzhľadom na vyššiu stavbu karosérie (vyššie položené ťažisko) relatívne malý náklon karosérie. Určitá ťažkopádnosť v 1518kg ťažkej Merive s vyššie položeným ťažiskom je však v správaní vozidla prítomná. Známy štvorvalcový turbodiesel 1,7CDTI 74kW, ktorý udával Merive len priemerné jazdné výkony (z 0-100 km/h za 14,6 s, max. rýchlosť 172 km/h), vykazoval vyššiu spotreba (počas testu 6,7 litrov/100 km) a dostával kritiku za vyššiu hlučnosť, nahradil nový agregát 1,6 CDTI s lepšou dynamikou, nižšou spotrebou 6,1 l/100 km a o poznanie lepšou kultúrou chodu motora. Bravo, potlesk pre nový agregát!
MOTOR | |
Typ | vznetový, turbo |
Počet valcov/ventilov | R4/16 |
Zdvihový objem (ccm) | 1598 |
Vŕtanie x zdvih (mm) | – |
Stupeň kompresie | – |
Max. výkon k (kW) ot min-1 | 100(81)/3500 |
Max. krút. moment (Nm/ot min-1) | 300/1750-2000 |
Pohon | predných kolies |
Prevodovka | 6-st. manuál |
PODVOZOK | |
Predná náprava | McPherson |
Zadná náprava | jednoduchá, vlečná |
Riadenie | s posilňovačom |
Priemer otáčania (m) | 11,48/11,06 |
Brzdy vpredu | kotúčové chladené |
vzadu | kotúčové |
Pneumatiky | 225/45 R17 |
KAROSÉRIA | |
Typ karosérie | MPV, 5-dverová, 5-miestna |
Dĺžka – šírka – výška (mm) | 4300 – 1812 – 1615 |
Rázvor (mm) | 2644 |
Rozchod kolies vpredu/vzadu (mm) | 1488/1509 |
Svetlá výška (mm) | – |
Objem batož. priestoru (l) | 400/1500 |
Objem palivovej nádrže (l) | 54 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1360 |
Užitočná hmotnosť (kg) | 530 |
Celková hmotnosť (kg) | 1890 |
VNÚTORNÉ ROZMERY (mm) Pre cestujúcich vpredu |
|
Vzdialenosť plynový pedál – operadlo sedadla | 980 |
Vnútorná šírka v oblasti lakťov | 1430 |
Vnútorná šírka minimum | – |
Vzdialenosť sedák – strop min./max. | 985/1070 |
Vzdialenosť podlaha – sedák min./max. | 355/425 |
Pre cestujúcich vzadu 2. rad sedadiel | |
Vzdialenosť predné operadlo – zadné operadlo | 757-602 |
Vnútorná šírka v oblasti lakťov | 1385 |
Vnútorná šírka minimum | – |
Vzdialenosť sedák – strop | 960 |
Vzdialenosť podlaha – sedák | 380 |
Dĺžka predný sedák | 530 |
Dĺžka zadný sedák | 460 |
Priestor pre chodidla vzadu pod pred. sedákmi: | ÁNO |
JAZDNÉ VÝKONY A SPOTREBA Udávané (výrobca) |
|
Zrýchlenie z 0-100 km/h | 9,9 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 197 |
Spotreba mesto (l/100 km) | 4,8 |
Spotreba mimo mesta (l/100 km) | 4,2 |
Kombinovaná spotreba (l/100 km) | 4,4 |
Emisie CO2 (kg.km-1) | 116 |
Namerané | |
Zrýchlenie z 0 – 100 km/h | 10,7 |
Spotreba v teste pri 90km/h (l/100 km) | 4,9 |
Spotreba v teste pri 130km/h(l/100 km) | 6,6 |
Spotreba v teste mesto (l/100 km) | 6,4 |
Spotreba v teste priemer (l/100 km) | 6,1 |
Brzdná dráha z 100 – 0 km/h (m) | – |
CENA MODELU OD (€ s DPH) | 14 990 |
CENA VERZIE OD (€ s DPH) | 16 090 |
CENA TESTOVANEJ VERZIE (€ s DPH) | 18 690 |
POISTENIE(€ s DPH) KOOPERATIVA a.s. | |
Havarijné, poškodenie, lúpež (5% spoluúčasť min. 133€, s 30% bonusom ) | 454 |
Povinné zmluvné (s max 60% bonusom ) | 239 |
Registračný poplatok (€) | 327 |
Bez straty hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky) | |
1. rok pri najazdení 15.000 km | 2406 |
1. rok pri najazdení 30.000 km | 4024 |
2. rok pri najazdení 30.000 km | 4755 |
2. rok pri najazdení 60.000 km | 8081 |
3. rok pri najazdení 45.000 km | 7161 |
3. rok pri najazdení 90.000 km | 12 485 |
So stratou hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky + reg-popl. + strata hodnoty) | |
1. rok pri najazdení 15.000 km | 7096 |
1. rok pri najazdení 30.000 km | 8714 |
2. rok pri najazdení 30.000 km | 11 445 |
2. rok pri najazdení 60.000 km | 14 771 |
3. rok pri najazdení 45.000 km | 14 851 |
3. rok pri najazdení 90.000 km | 21 175 |
Cena PHM (€/liter) | 1,450 |
Normohodina (€ s DPH) | 36 |
Gar. kontroly (km) | 30 000/2 roky |
Výmena oleja | 30 000/2 roky |
CENY NÁHRAD. DIELCOV (€ s DPH) | |
Predná kapota | – |
Predný blatník | – |
Svetlomet. + smerovka | – |
Spätné zrkadlo el. | – |
Predný nárazník | – |
Predný tlmič | – |
Predné brzdové platničky | – |
ZÁRUKA (roky) | |
Prehrdzavenie karosérie | 12 |
Lak | 3 |
Na celé auto | 2 |
Motor a mechanické časti | 2 |
PREDPOKLADANÉ CENY (€ s DPH) | |
Po 1. roku 30.000 km | 14 000 |
Po 2. roku 60.000 km | 12 000 |
Po 3. roku 90.000 km | 10 000 |
PLUSY |
Príjemný dospelejší vzhľad exteriéru |
Výrazne lepší nový motor 1,6 CDTi (úspornejší, kultivovanejší, dynamickejší) |
Stabilný a nerovnosti dobre absorbujúci podvozok |
Robustné prevedenie a tuhá karoséria |
Pre rodiny s malými deťmi praktické protismerné otváranie zadných dverí |
Tvarovanie a rozmery predných sedadiel |
Variabilita (posúvanie zadných sedadiel, vzadu možnosť 2-sedadlovej konfigurácie |
Ľahko prístupný kufor cez veľký vstupný otvor |
Vylepšený Flex Rail (vyberateľný skrinka, kratšia koľajnica nezasahuje do zadného priestoru cestujúcim) |
MÍNUSY |
Pomerne vyššia pohotovostná hmotnosť (1518 kg) |
Pasažieri si zavadzajú pri súbežnom vystupovaní, resp. nastupovaní cez protismerne otvárané dvere |
KONKURENCIA | ||
Typ auta | Kia Venga 1,6 CRDi | Citroën C3 Picasso HDi 115 |
Max. výkon Kw(k)/ot.min-1 | 115(85)/4000 | 115(84)/3600 |
Max. krút. moment (N.m/min) | 260/1900-2750 | 270/1750 |
Max. rýchlosť (km/h) | 182 | 184 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) | 11,5 | 10,9 |
Prevodovka | 5-st. manuál | – |
Komb. spotreba (l/100 km) | 4,9 | 4,6 |
Batožinový priestor (l) | 440 | 385 |
Cena motorizácie od (€) | 14 640,- | 15 590,- |