Opel Crossland X je členom rodiny modelov Opel X (Mokka X, Crossland X, Grandland X) a prvým výsledným produktom spolupráce s francúzskou automobilkou PSA. Táto spolupráca začalo ešte pred začlenením Oplu pod PSA.
Opel, tak ako ostatné automobilky vsádza pri uvádzaní nových modelov na populárnu triedu SUV a upúšťa v tomto segmente vozidiel od triedy MPV. Výsledkom tohto prístupu je koniec modelu Meriva ako reprezentanta triedy MPV. Tento model patril netradičným protismerným otváraním dverí a na daný segment priestranným interiérom z užívateľského hľadiska k veľmi praktickým modelom. Poďme však k hodnoteniu jeho v podstate nástupcu – crossoveru Opel Crossland X.
Opel Crossland X vyzerá veľmi sympaticky, či už v exteriéri alebo v interiéri. Dizajnéri a technici dokázali napriek francúzskym génom vtlačiť tomuto modelu charakter a vizáž značky Opel. Nielen typickou prednou maskou ale aj detailmi, napríklad líniou strechy s pochromovanou listou a dvojfarebným prevedením na spôsob modelu Adam pripomínajúce kupé. V interiéri sa tvarom volantu, klasickými analógovými ciferníkmi a rozmiestnením ovládačov a tvarom prestojovej dosky nelíši od ostatných modeloch značky Opel. Spoločné prvky však s vozidlami PSA nájdete. Tí čo majú skúsenosť s Peugeotom im môže pripomínať francúzske autá navigácia s grafikou, parkovacia kamera s vtáčou perspektívou auta a niektoré ovládače – ako napr. štartér. Apropo ovládače a tlačidlá – tých už nie je toľko ako v minulosti vďaka dotykovému displeju a sú logicky umiestnené, snáď až na príliš nenápadne umiestnený spínač výstražného trojuholníka.
Súčasťou najvyššej výbavy je navigačný systém 5.0 IntelliLink, kompatibilný s Apple CarPlay Android Auto, ako aj telematický systém Opel OnStar ( ten už od druhej úrovni výbavy Enjoy). Smartfóny, pokiaľ sú nato vybavené, sa dajú pohodlne nabíjať bezkontaktne pomocou induktívneho nabíjania. Pre fanúšikov hudby, ktorým záleží na kvalite reprodukcie, je k dispozícii kvalitnejší sound systém s 7 reproduktormi. K dispozícii sú sedadlá s výsuvnými sedákmi – čo nebýva v tejto tried zvykom, a s tradičným certifikátom ARG. Posádka sedí vo zvýšenej polohe a má lepší výhľad ako v hatchbackoch. Pochvalu dostáva v pozícii vodiča za vyhlaď do predoboku, ktorý je vďaka umiestneniu spätného zrkadla a delenému prednému stĺpiku veľmi dobrý.
Opel Crossland je dlhý 4212 m, čo je o 158 mm menej ako Opel Astra ale zároveň je vyšší o 105 mm. Platformu zdieľa s novými Citroenom C3 Aircross. V porovnaní s predchodcom –Oplom Meriva, ak sa to da tak povedať, má na dĺžku menej -90mm, na šírku -47mm na výšku, -10mm, a v rázvore -40mm. Meriva bola na tom lepšie aj vo vnútornom priestore – mierne na šírku v lakťoch vpredu/vzadu (Crossaland 1430mm/1379mm, Opel Meriva 1430/1385mm) a výraznejšie na výšku pre hlavu vzadu -60mm. Napriek tomu ponúka Crossland dostatok miesta vpredu aj vzadu, za sebou sediaci pasažier 1,75 metra vysoký má vzadu pre kolená voľnosť 30mm (lavica posunutá do zadnej polohy) a pre hlavu 58mm. Plusom je aj variabilitu prepravy osôb a batožiny, nakoľko na rozdiel od modelu Meriva, ponúka pozdĺžne posuvnú lavica v rozsahu 150mm. Pri 5- miestnom usporiadaní naložíte do Crosslandu X 410 litrov, resp. po posunutí zadných sedadiel v pozdĺžnom smere 150mm dopredu 520litrov (Meriva max. 400l) a po sklopení až 1255 litrov ( pozdĺžny posun zadných sedadiel je dispozícii za príplatok 345€)
Opel Crossland má v ponuke viacero pohonných jednotiek – tri zážihové 1,2 60kW, 1.2 TURBO (81kW/110k) Start/Stop, 1.2 TURBO (96kW/130k) Start/Stop, a dva vznetové 1.6 CDTI (74kW/99k) Start/Stop a 1.6 CDTI (88kW/120k) Start/Stop. My sme dostali na testovanie slabšiu benzínovú variantu 1,2 Turbo s max. výkonom 81kW (110k)/5500ot.min-¹ a s max. krútiacim momentom 205Nm/1500Nm spriahnutú so 6-st. autom. prevodovkou. Tento agregát sme testovali vo vozidlách značky Peugeot pod označením 1,2 PureTech.
Napriek tomu, že ide o trojvalec tak posádku neotravuje klepotaným hlukom či vibráciami, o jeho charaktere sa dozviete až po vytočení do vyšších otáčok. Agregát podporený turbom v spolupráci s plynulo a promptne pracujúcim 6-stupňovým automatom udáva vozidlu promptnú akceleráciu už od spodných otáčok, v stredných presviedča svojou pružnosťou a až vo vyššom pásme otáčok stráca výraznejšie chuť do zrýchľovania. Na diaľnici zvládal jazdu pri trojčlennej posádke a naloženej batožiny aj v členitejšom profile vozovky v pohode. V spolupráci so 6-st. automatom točí pri 130 km/h iba 2900 otáčok, čo má pozitívne vplyv na hluk v kabíne a na nižšiu spotrebu. Apropo spotreba. Opel udáva v kombinovanej prevádzke optimistických 5,3 litrov na 100km, my sme tuto hodnotu síce nedosiahli, resp. len pri ekonomickej jazde na mimocestných okruhoch, ale 6,8 litra v teste môžeme hodnotiť ako stále dobrú spotrebu. Pri 130km/h a v meste však rátajte 7,5 litra na 100km.
A ako jazdi? No, tak francúzsky mäkko s citeľnými náklonmi karosérie v zákrutách, aj keď paradoxne napríklad Peugeot 3008, ktorý sme v daný čas taktiež testovali, už toto klišé, že čo „Francúz“ to mäkký podvozok, s pevnejším podvozkom a agilným jazdným prejavom nepotvrdzuje. Opel Crossland má skrátka mäkšie naladený podvozok, v zákrutách preto treba rátať s väčším náklonom karosérie. Tí, ktorí vsádzajú na športovejší a agilnejší jazdný prejav budú sklamaní, naopak tí, ktorí preferujú komfortnejší podvozok budú spokojní. Pri bežnej jazde sa s nim však šoféruje prijemne. Riadenie je síce bez nejakej väčšej spätnej väzby, ale s jeho fungovaním na daný typ áut nemáme výhrady – pri parkovaní či v meste pri pomalom tempe má prijemne ľahký chod a vo vyšších rýchlostiach tuhší.
Pohon 4×4 bude v tomto modeli absentovať, tak ako pri Crandland X, ten nájdete len v Mokke X. Náhradkou do určitej miery môže poslúžiť za príplatok tzv. Grip Control – elektronický systém regulácie trakcie Grip Control – známy opäť z modelov PSA.