Prvá generácia modelu GLA pôsobila svojimi tvarmi karosérie dynamickejšie, pre niekoho možno aj atraktívnejšie, ako nová, druhá generácia GLA, ale za cenu menšieho vnútorného a batožinového priestoru.
Týmto prístupom prešľapával predošlý model GLA cestíčku paradoxne konkurenčným vozidlám obdobného razenia ako Audi Q3 Coupé a BMW X2. Teraz však tento smer GLA opúšťa a s nástupcom novej generácie sa zameriava viac na úžitkové hodnoty. Auto teraz vyzerá ako skutočné SUV, nie ako svalnatý, kompaktný automobil. Taktiež s príchodom druhej generácie v mnohých ohľadoch doháňa väčšie modely Mercedes.
Veľkosť nového modelu GLA sa významne nezmenila, okrem výšky. V porovnaní s predchodcom je dokonca kratší (-14mm), má však dlhší rázvor (+30mm), je širší (+30mm) a vyšší (+104mm) čo sa premieta do nárastu ponuky vnútorného priestoru a veľkosti kufra.
Výrazne väčší interiér
Interiér ponúka pocit vzdušnejšieho priestoru. Je tu viac voľnosti a vy už nemáte ten pocit klaustrofóbie spôsobený menším interiérom s menšími oknami s vyššou spodnou líniou. Pasažieri si užívajú dostatok miesta vo všetkých smeroch tak vpredu ako aj vzadu. Napríklad pre kolená v porovnaní s predchodcom ostáva o 116 mm viac miesta vzadu za prednými sedadlami ( pozn. zadné sedadla sú posuvné v pozdĺžnom smere 140mm). Pre ramená a hlavu je taktiež viac priestoru.
Týmito parametrami vnútorného priestoru nové GLA už dosahuje triedu SUV, resp. konkurentov BMW X1 a Audi Q3. V čom však stále nedosahuje ich úroveň, to je objem kufra 435 litrov/1430 litrov (Audi Q3 530 – 1 525 litrov a BMW X1 505 – 1 550 litrov), aj keď v porovnaní s predchodcom došlo k jeho nárastu (zo 421 na 435 litrov, resp. z 1 235 na 1 430 litrov). Poznamenať však treba, že Mercedes má v ponuke aj triedu GLB s objemom kufra v základom päť- miestnom usporiadaní 570 litrov.
Litre ani tak GLA nestráca na pôdoryse ako na tom, že je kufor pomerne plytký, aj keď ma dvojité dno pod ktorým je však už priestor len na odloženie nejakých maličkostí a povinnej výbavy ( trojuholník, lekárnička a pod.). Pri nakladaní batožiny však poteší nezvykle nízka nakladacia hrana kufra (od vozovky po nakladaciu hranu 690mm, je o 50 mm nižšie položená ako pri predchodcovi).
Variabilita – posúvné zadné sedadlá
Čo však stále nie je bežné, a čo by už malo byť konečne aspoň ako voliteľná výbava pre každý model vsádzajúci na úžitkové vlastnosti vozidla, sú posuvné zadné sedadlá zlepšujúce variabilitu prepravy osôb a batožiny. Testovaný model túto pomôcku má! Ak je potrebné, môže sa objemnejšia batožina prepravovať nielen sklopením zadných sedadiel ( v pomere 40:20:40), ale aj posunutím zadnej lavice až 140 mm dopredu. Plusom je, že aj pri posunutí zadných sedadiel do prednej pozície ostáva ešte miesto pre kolená pre 1,75 metra vysokú postavu usadenú za rovnako vysokým vodičom.
Vystupovanie je z vyššie položených sedadiel pohodlné, pochváliť musíme, že aj zo zadnej pozície vďaka širokým a do veľkého uhla otvárajúcim sa dverám. Tých, ktorí majú na sebe dlhé nohavice poteší fakt, že si ich pri vystupovaní nezašpinia o prahy dverí. Pokiaľ je totiž auto zašpinené, tak prahy dverí ostávajú stále čisté vďaka tomu, že sú úplne prekryté spodnou častou dverí.
Ultramoderné pracovisko vodiča
V pozícii vodiča oceníte veľmi dobré sedenie (optimálny posed si nájdu v pohode rôzne typy postav) v sedadlách s výraznejším tvarovaním a s vysúvateľným sedákom, dobre do rúk padnúci volant potiahnutý perforovanou kožou a hlavne multimediálny systém MBUX. K prednostiam tohto systému patrí moderný širokouhlý kokpit, v našom prípade s dvomi 10,25“ displejmi, jeden pred vodičom s digitálnymi prístrojovým śtítom a druhý na stredovej konzole s dotykovým ovládaním.
Ocenili sme nielen promptné a prehľadné ovládanie cez dotykový displej a cez známy pohyb prstami na dotykovej ploche cez „Touchpad“, umiestnený na stredovom tuneli, ale aj cez malé plôšky priamo na volante. Je to veľmi nákazlivé a rýchlo prídete tomu na chuť.
K dispozícii bolo aj ovládanie hlasom reagujúce na povel „Ahoj Mercedes“. Na náš hlasový pokyn dokázal nastaviť klímu, ukázať aké bude počasie či spustiť navigáciu, alebo vybrať rozhlasovú stanicu (treba mať niekedy však na jeho reakcie trošku trpezlivosť, kým pochopí, čo chcete).
Inak, ešte musíme spomenúť dobrý výhľad z pozície vodiča a to nielen vďaka pomerne tenším „A“ stĺpikom ( aj keď stále môže predný „A“ stĺpik spolu so spätným zrkadlom prekryť menšie osobné auto prichádzajúce sprava) ale aj vyššej pozície sedenia. Vodič totiž sedí o 52 mm vyššie ako v triede B a o 140 mm vyššie ako v triede A. Vzadu však naopak sedíte trochu utopený a zo zadných sedadiel je horší výhľad dopredu cez širšie a vyššie ukotvené predné sedadlá, čo bude vadiť tým, ktorí radi vedia čo sa deje na ceste pred autom.
Pružný a úsporný agregát
Testovaný model GLA poháňala základná dieslová pohonná jednotka. V tomto prípade na rozdiel od triedy A nejde o diesel 1,5 dCi z Renaultu, ale o 2-litrový štvorvalcový dieslový agregát z Mercedesu. Zákazníci majú k dispozícii tento motor v dvoch variantoch výkonu: so 150k (200d) a 190k (220d). My sme mali na test tú menej výkonnú motorizáciu. To však vôbec nezadávalo dôvod na pesimizmus, nakoľko testovanému modelu aj pri hmotnosti úplne postačuje výkon 150k.
Dieslový agregát v spolupráci so skvele spolupracujúcim dvojspojkovým 8-st. automatom (radí plynulejšie a rýchlejšie ako 7-st. automat v predošlom modeli) vykazoval úctyhodnú chuť do zrýchľovania. Motor pocitovo nemal hluché miesta aj preto, že už zaberal od pomerne nízkych cca 1400 otáčok, t.j. od hranici otáčok, kde vrcholí jeho max. krútiaci moment 320 Nm. Pritom aj napriek tomu, že sa s ním dá jazdiť dynamicky ( nameraná z 0-100km/h za 8,5s, udávaná max. rýchl. 208km/h), ostáva šetrný, k peňaženke majiteľa, s nízkou spotrebou (mix v teste 5,4 l/100km). Nie je však s nim problém jazdiť aj pod 5 litrov/100 km, čo je jeho veľmi dobrá vizitka.
Dieslový agregát je dobre odhlučnený, aj keď priečne umiestnený 2-litrový turbodieselový motor je pri náraste rýchlosti o niečo hlučnejší ako v iných modeloch, v ktorých je namontovaný pozdĺžne, napríklad v triede C alebo GLC.
A ako sú na tom jazdné vlastnosti? Najprv musíme povedať, že nová GLA je postavená, rovnako ako ostatné kompaktné modely Mercedesu, na novej platforme MFA2. Vďaka ktorému nová GLA prichádza s mnohými vylepšeniami vrátane spomínaného dlhšieho rázvoru kolies (2 729 mm v porovnaní s predchádzajúcimi 2 699 mm), širšiemu rozchodu vpredu +36mm a vzadu+46mm ( čo zlepšuje jazdnú stabilitu v zákrutách), lepšej zvukovej izolácie a pevnejšej konštrukcie karosérie.
Porovnanie rozmerov s predchodcom
GLA | Predchodca | Rozdiel | ||
Vonkajšie rozmery | ||||
Dĺžka | mm | 4 410 | 4 424 | -14 |
Šírka | mm | 1 834 | 1 804 | +30 |
Šírka vrátane vonkajších zrkadiel | mm | 2 020 | 2 022 | -2 |
Výška | mm | 1 611 | 1 507 | +104 |
Rázvor | mm | 2 729 | 2 699 | +30 |
Rozchod kolies vpredu | mm | 1 605 | 1 559 | +46 |
Rozchod kolies vzadu | mm | 1 606 | 1 560 | +46 |
Vnútorné rozmery | ||||
Max. priestor nad hlavou vpredu | mm | 1 037 | 1 015 | +22 |
Priestor nad hlavou vzadu | mm | 969 | 975 | -6 |
Priestor na nohy vpredu | mm | 1 045 | 1 063 | -18 |
Priestor na nohy vzadu | mm | 976 | 860 | +116 |
Šírka priestoru pre lakeť vpredu | mm | 1 456 | 1 422 | +34 |
Priestor na lakte vzadu | mm | 1 455 | 1 410 | +45 |
Šírka priestoru v oblasti pliec vpredu | mm | 1 419 | 1 391 | +28 |
Šírka pliec vzadu | mm | 1 393 | 1 350 | +43 |
Šírka ložného priestoru max. | mm | 1 272 | 1 187 | +85 |
Hĺbka ložného priestoru max. | mm | 1 422 | 1 395 | +27 |
Účinná šírka prístupu do batožinového priestoru | mm | 1 050 | 1 045 | +5 |
Objem batožinového priestoru podľa VDA | L | 435 | 421 | +14 |
Stále nižšia svetlá výška
Prekvapivo však, vzhľadom k tomu, že ide o SUV, zostala svetlá výška stále nízka, iba 143 mm (+9 mm v porovnaní s predchádzajúcou generáciou). Táto skutočnosť napomáha síce k lepšej stabilite a ovládateľnosti vozidla vďaka nižšiemu ťažisku, naopak však limituje priechodnosť pri výjazde mimo pevnú vozovku. Pokiaľ si vyberiete rovnakú verziu ako testujeme my, t.j. s pohonom 4×2, tak je predpoklad, že sa nebudete veľmi vyberať s autom do terénu a preto by vám to nemalo vadiť.
Škoda však, že pre verziu GLA s pohonom všetkých kolies 4Matic so špeciálnym offroad balíkom neposkytuje Mercedes vyššiu svetlú výšku, ktorá by umožňoval lepšiu priechodnosť a väčšiu suverenitu v teréne.
Jazdné vlastnosti
S autom sa veľmi dobre šoféruje. Ľahko sa ovláda, promptne reaguje na pootočenie volantom a na daný typ auta ostáva pri jazde v zákrutách nadpriemerne ovládateľné a stabilné. Na limite však už musíte rátať so zvýšenou nedotáčavosťou. Pochvalu dostáva za výbornú smerovú stabilitu a pocit bezpečia pri vysokých rýchlostiach na diaľnici. Tu nám pripadal, že je na tom ešte lepšie ako BMW X1 či Audi Q3.
Hodnotenie komfortu podvozka (Mercedes ho uvádza v štandarde ako komfortný podvozok, za príplatok je v ponuke aj adaptívny podvozok) a filtrácie nerovností je však také trošku nečakané. Očakávali sme od nového GLA na ceste mäkší, poddajnejší podvozok. Predsa len od SUV ( obuté síce do 18“ pneumatík, ale s pomerne vysokým profilom 55), sme očakávali hladšiu filtráciu malých nerovností ( hlavne tých priečnych) a pohodlnejší, lepší komfort jazdy.
Aj preto sme mali obavy, keď sa nedokáže úplne vyrovnať s malými nerovnosťami, ako sa dokáže popasovať s väčšími výmoľmi. Tie však s prekvapujúcim sebavedomím podvozok veľmi dobre filtroval a umožnil GLA jazdu, aj v takýchto podmienkach, bez toho aby posádka cítila výraznejší prenos rázov od kolies do kabíny.
Ponúkaný široký rozsah výbavy
Testovaný model bol vybavený viacerými prvkami výbavy. Napríklad: štandardne 8-st.automatickou prevodovkou, tempomatom a parkovacím balíkom s cúvacou kamerou a za príplatok funkciou výstrahy pri vystupovaní, sledovaním mŕtveho uhla, parkovacím asistentom, asistentom aktívneho udržiavania v jazdnom pruhu a asistentom systémom aktívneho brzdenie, ktorý dokáže samočinne brzdiť a tým zabrániť kolízii alebo aspoň zmierniť jej následky.
Úplne sme sa však nevedeli stotožniť, pokiaľ nejazdíte v prevažnej miere na diaľnici, s „bezohľadným“ fungovaním aktívneho asistenta udržiavania v jazdnom pruhu. Keď sa len pri vybočení dotknete kolesami vyznačených čiar vozidlom doslova trhne – zbrzdí a stočí vozidlo naspäť do jazdného pruhu. Vypnúť tento asistent je síce možné, ale po naštartovaní sa opätovne automaticky aktivuje. Na diaľnici vám to však môže pri mikrospánku zachrániť „kožu“. Inak nám to skôr prekážalo.
Rozsah výbavy v testovanom modeli však ani zďaleka nevypĺňal ponúkanú škálu prvkov výbavy. Auto je možné dovybaviť ešte celým radom prvkov výbavy, napríklad spomínaným adaptívnym podvozkom, adaptívnym tempomatom Distronic ( testovaný model mal iba spomínaný klasický tempomat a obmedzovač), adaptívnymi svetlometmi Multibeam LED alebo vychytávkou, novou funkciou pre vjazd do umývacieho zariadenia.
Ako prvý model vo svojej triede môže byť model GLA vybavený týmto prvkom výbavy, ktorý je známy z väčšieho súrodenca GLS. Jediným príkazom sa vonkajšie spätné zrkadlá sklopia a bočné okná a posuvná strecha sa zatvoria. Činnosť dažďového snímača sa zastaví, aby sa v umývacom zariadení nezapli stierače. Klimatizácia sa prepne na vnútornú cirkuláciu vzduchu a po niekoľkých sekundách sa pri príslušnej výbave s 360-stupňovou kamerou zobrazí predný pohľad, ktorý uľahčí vjazd do umývacieho zariadenia.
Pri výjazde z umývacieho zariadenia sa tieto nastavenia automaticky vrátia do pôvodného nastavenia, len čo vozidlo prekročí rýchlosť 20 km/h. Ďalšie informácie (technické informácie, prevádzkové náklady, namerané vnútorné priestory, namerané jazdné výkony,…) nájdete v časopise Autotest.
PLUSY
+ imidž značky Mercedes
+ nárast vnútorného priestoru
+ nízka spotreba
+ pružný a dostatočne výkonný motor
+ práca 8-st.automatu
+ variabilita ( posuvné zadné sedadlá)
+ multimediálny systém MBUX
+ kvalita spracovania a použitých materiálov
+ pohodlné vystupovanie
+ úplne prekryté prahy dverí
+ nižšia nakladacia hrana
+ stabilný jazdný prejav
MÍNUSY
- menej výrazný vzhľad
- relatívne príliš pevne naladený podvozok
- nižšia svetlá výška
- relatívne vyššia cena
Foto+text: Michal Pospíšil