Je to ťažké uveriť: Mercedes triedy C je v predaji už približne 28 rokov. Od roku 1993, kedy nahradil Mercedes 190 („Baby-Benz“), boli uvedené na trh už štyri generácie tohto modelu.
Trieda C patrí ku kľúčovým modelom značky Mercedes. Predajne čísla jeho predchodcu W 205 sú pôsobivé, od roku 2014 sa predalo viac ako 2,5 milióna kusov. Keby sme zašli ešte ďalej do histórie až po model 190 tak ich narátame viac ako 10 000 000 predaných kusov.
Tentokrát sa však šance na opakovaný úspech zdajú menej isté. Nie je to kvôli nejakej zásadnej slabine samotnej triedy C, ale kvôli tomu, že európska politika pracuje na zavedení opatrení, ktoré uprednostňujú elektrické autá pred tradičnými obľúbenými modelmi so spaľovacími motormi.
Exteriér: Evolučná zmena
Na prvý pohľad vidieť, že dizajnéri pri práci na novej triede C vsadili na evolučnú zmenu. Auto si zachováva základné tvary a dizajn nadväzujúci na minulé generácie. Dizajnový jazyk a proporcie triedy C sú citeľne športovejšie.
Po vizuálnej stránke je vidieť jeho prepojenie na vyššie triedy E a S. Napríklad tvarom prednej masky s vypuklejšími prednými svetlometmi a zadnými horizontálne umiestenými svetlometmi zasahujúcimi výrazne do veka batožinového priestoru.
Nový Mercedes sa zmenil nielen v dizajne ale aj v rozmeroch. Narástol do dĺžky + 65 mm (4751 mm), šírky +13 mm (1820 mm) a v rázvore +25 mm, je však v dôsledku nižšej línie strechy o niečo nižší – 5 mm (1437 mm). Taktiež rozchod kolies narástol do šírky vpredu +19 mm na 1583 mm a vzadu až o 48 mm na 1594 mm. Nárast rozmerov sa prejavil aj na veľkosti interiéru, vpredu sa zväčšil na šírku v oblasti lakťov o 18 mm a vzadu pre kolená o 25 mm a o 15 mm pre hlavu.
Model | Nový Mercedes C 220 d (W 206) | Mercedes C 220 d (W 205) |
Motor vznetový- objem/valce | 1993/4 | 1950/4 |
Max. výkon (kW/k) | 147/200 | 143/194 |
Max. krútiaci moment ( Nm) | 440 | 400 |
Dĺžka x šírka x výška (mm) | 4751x1820x1437 | 4686x1810x1442 |
Rázvor (mm) | 2865 | 2840 |
Kufor (l) | 455 | 455 |
Voľnosť pre kolená (mm) | 790 | 765 |
Šírka v lakťoch vpredu/vzadu | 1493/1480 | 1475/1475 |
K lepšiemu komfortu cestovania prispieva nielen nárast rozmerov ale aj sedadlá, ktoré vpredu spĺňajú nároky na komfort a zároveň aj na športovosť dobrou oporu v zákrutách a vzadu po novom na pohodlnejší posed vďaka dlhším sedákom.
Objem kufra 455 litrov zostáva na rovnakej hodnote ako mal predchodca. To je o 15 litrov menej ako ponúka menšie CLA a o 25 litrov menej ako BMW radu 3.
Kokpit ako v triede S
Po usadení do kopkpitu máte pocit, že ste si sadli do triedy S v menšom vyhotovení. Rovnako ako v luxusnej triede aj tu máte pred sebou digitálny prístrojový panel – za príplatok tak ako v testovanom modeli 12,3“ (štandardne 10,25“) a vedľa neho na prístrojovom paneli na výšku umiestenú 11,9″ dotykovú obrazovku (štandardne 9,5“). Každý je sám osve, nie je prepojený spolu ako sme mali možnosť vidieť v ostatných testovaných modeloch CLA kupé alebo triedy E a A. Nový Mercedes-Benz triedy C dostal najnovšiu verziu infotainmentu MBUX s hlasovým ovládaním a spomínanou navigáciu s rozšírenou realitou. Hlasové ovládanie už reaguje promptnejšie a v prevažnej miere tak ako očakávate, či už napríklad pri zadávaní navigácie alebo nastavení klimatizácie. Stále je však priestor na zlepšenie.
Pokiaľ by sme tento kokpit porovnali s konkurenciou (s BMW a Audi), tak v Mercedese pôsobí modernejšie. Mercedes aj v triede C ponúka technológie, s ktorými sme sa pri konkurenčných modeloch BMW 3 a Audi A4 ešte nestretnete. Napríklad ponúka praktickú zaujímavosť: navigáciu s rozšírenou realitou, ktorá na dotykovom displeji zobrazuje cestu pred vami v realite s názornými šípkami smeru jazdy. Je to hi-tech vychytávka, ktorú konkurencia nemá. Pri zastavení na križovatke sme napríklad kvitovali zobrazenie križovatky so semaforom na displeji v zornom poli vodiča. Je to praktická pomôcka pokiaľ nevidíte z pozície šoféra na samotné semafory.
Pre digitálny prístrojový panel si môžete zvoliť rôzne štýly zobrazenia (klasický, športový, minimalistický,…), pritom obraz je ostrý a to aj pri dopadajúcich slnečných lúčoch aj napriek tomu, že digitálny prístrojový panel nemá kryt. Grafika zobrazenia na displejoch a kvalita obrazu je na špičkovej úrovni – kontrast, jas a sýtosť farieb fakt nemá chybu.
Na stredovom tuneli už nie je centrálny ovládač s dotykovou plochou
Ovládanie jednotlivcoch funkcii je riešené dotykovo cez dotykový displej, ovládačmi umiestnenými na lište pod dotykovou obrazovkou a ovládačmi na volante. Na stredovom tuneli už nenájdete centrálny ovládač s dotykovou plochou, cez ktorú sa veľmi dobre a pohodlne ovládali jednotlivé funkcie. Mali sme preto obavy ako dopadne hodnotenie tejto disciplíny na novom pracovisku vodiča.
V práci sa však ukázalo, že obavy neboli namieste. Dotykový displej poskytuje aj bez spomínaného centrálneho ovládača rovnako pohodlnú obsluhu bez toho aby ste sa museli veľmi naťahovať rukou k nemu, nakoľko je prekvapujúco v blízkom dosahu vodiča. V porovnaní s obvykle riešenými dotykovými obrazovkami je totiž viac posunutý do kabíny a pootočený k vodičovi. Spolu s krásnou grafikou a prehľadnou obsluhou dostáva od nás len a len pochvalu.
Pod dotykovou obrazovkou ostali ešte zachované mechanické ovládače, resp. tlačidlá pre voľbu režimov jazdy, výstražných svetiel, ďalej senzor odtlačkov prstov s „home“ tlačidlom a ovládač hlasitosti. Tu je to v poriadku aj keď by mohli byt o niečo väčšie. Kritiku sme však museli spomenúť pri volante. Nový volant s dotykovými ovládačmi – malými dotykovými plôškami cez, ktoré dokážete ovládať oba displeje však nefunguje úplne ideálne. Napríklad pri nastavovaní palubného počítača a niekoľkých neúspešných pokusoch pri resetovaní údajov spotreby sme zatúžili po starom otočnom prepínači, ktorý mal predchodca.
Vylepšený 220 d motor
Nový model trieda C má v ponuke benzínové a naftové motory, výhradne štvorvalce s mild-hybridným pohonom (viď tabuľka motorov). Pri pohľade na túto ponuku motorov je jasné, že Mercedes ešte na diesel nerezignoval. My sme na test dostali verziu C 220 d s vylepšeným naftovým štvorvalcom OM 654 M, ktorý po úpravách (zvýšenie zdvihu z 92,3 na 94,3 mm a tým aj objemu valcov z 1950 na 1992 cm3 a nárastu max. tlaku vstrekovačov nafty z 2 500 na 2 700 barov) s dvojicou turbodúchadiel disponuje zvýšeným výkonom v porovnaní s predchodcom zo 143 kW na 147 kW a krútiacim momentom zo 400 Nm na 440 Nm. Navyše ešte motoru pomáha integrovaný štartér-generátor pracujúci v 48V sieti, ktorý pridáva ďalších 15 kW a hlavne 200 Nm. Výkon je prenášaný na zadné kolesá prostredníctvom 9-st. automatickej prevodovky.
Jeho prejav je kultivovaný aj keď nie vždy úplne utlmený. V určitých režimoch jazdy, napríklad pri voľnobehu za studena alebo pri záťaži v kopcovitejšom profile vozovky dá o sebe vedieť. Nie je to však v takej miere, aby to bolo pre posádku otravné. V prevažnej miere o ňom ani neviete, nakoľko je kabína od motora a taktiež od aerodynamického hluku a odvaľujúcich sa kolies veľmi dobre odhlučnená.
Pri jazde presviedča slušnými jazdnými výkonmi z 0-100 km/h zrýchli za 7,5 s a dokáže uháňať max. rýchlosťou až 245 km/h. Jeho akcelerácia a hlavne pružnosť je chvályhodná aj keď niekedy musíte pri zmene tempa rátať s určitými zaváhaním 9-st. automatickej prevodovky, ktorá akoby chvíľku váhala a hľadala správny rýchlostný stupeň.
Výkonný a úsporný diaľničný expres
Najlepšie sa ukázal Mercedes-Benz C 220 d na diaľnici pri ceste do Nemecka, kde auto uháňalo s veľkým sebavedomými vo vyšších rýchlostiach a pritom nezadávalo dôvod na nespokojnosť pri pohľade na ručičku palivomera. Konkrétne pri rýchlosti 160 km/h sa uskromnil so spotrebou 6,4 litra na 100km. Na našej diaľnici pri rýchliť 130 km/h (motor točí 1650 otáčok na 9-rýchl. stupeň) vám bude stačiť niečo cez 5 litrov na 100km, to je udaj, ktorý sme už dávno pri testovaných autách nenamerali.
Spotreba je jeho veľmi silná stránka. Pri jazde po okreskách pri ekonomickejšom spôsobe jazdy sa uskromní dokonca so spotrebou hlboko pod 5 litrov na 100km. Naopak v meste rátajte aj 8 litrov na 100 km. Z týchto čísel spotreby je vidieť, že v kombinácii s 66 litrovou nádržou v pohode absolvujete cez cca 1100-1200 km bez zastávky na čerpacej stanici. To je údaj, ktorý v poslednej dobe preferované elektromobily zvládnu až po troch-štyroch zastávkach na dobíjacích staniciach.
Viac komfortu ako v BMW 3 a Audi A4 nečakajte
Ten kto očakáva od Mercedesu triedy C viac komfortu ako pri BMW radu 3 či Audi A4 bude zrejme sklamaný, ten kto však vsádza na agilnejšie jazdné vlastnosti bude spokojný, hlavne ak si priplatí natáčanie zadných kolies, ktoré je pre tento model po prvýkrát v ponuke. Nová trieda C je však aj bez tejto pomôcky podľa našich skúsenosti najagilnejšia vo svojej dlhej histórii.
Auto ľahko zatáča a riadenie presne vedie vozidlo v zákrutách. Pritom prepracovaný podvozok (vpredu s lichobežníkovou a vzadu s viacprvkovou nápravou) s pevnejším naladením (a to aj v režime Comfort) zaisťuje nadmieru stability. Celkový pozitívny dojem z jazdy a samotného cestovania dotvára veľmi dobré odhlučnenie kabíny, doslova odizolovanie od okolitého sveta. To však platí len dovtedy kým nenarazíte na nekvalitnú vozovku, kedy sa môžu prenášať razy od kolies citeľnejšie ako napríklad pri jeho konkurentovi BMW radu 3.
Technologický ohňostroj
Pozitívny dojem dotvára bohatá výbava, ktorá obsahuje celý rad ultra moderných prvkov výbavy, ktoré nie sú výsadou len vyššej triedy, ale ich nájdete aj v tomto menšom modely, ako napríklad najnovšiu verziu infotainmentu MBUX s hlasovým ovládaním a spomínanou navigáciu s rozšírenou realitou či velký head-up displej (9 x 3 palcov) a inteligentné svetlá „Digital Light“ s extrémne výkonnými svetelnými diódami a s funkciou projekcie (testovaný model túto doplnkovu funkciu nemal) informačných symbolov priamo na cestu. Inak práca týchto svetlometov počas nočných jázd bola excelentná – oceňovali sme nielen ich bezkonkurenčnú účinnosť smerom dopredu s cieleným osvetlením jednotlivých oblastí, ale aj výrazne do strán (viď foto). Vďaka tomu skôr zazriete chodca na krajnici alebo na okreskách približujucu sa zver nebezpečne k vozovke.
Napriek takto obdivuhodne disponovaným svetelným podmienkam sme ocenili aj fakt, že počas nočnej jazdy nám ani raz nedali protiidúci vodiči znamenie, že sme ich oslnili.
Plusy
+ imidž značky Mercedes
+ rozsiahla ponuka príplatkovej výbavy
+ jazdné vlastnosti
+výborná dynamika a spotreba
+ dojazd
+ najmodernejšie pracovisko vodiča v danom segmente
+ servis ( 6 rokov/160 000km) v cene vozidla
+ technologicky vyspelá výbava
Mínusy
– dotykové ovládanie na volante
– menej miesta pod prednými sedákmi pre zasunutie chodidiel
– vzadu mohutný stredový tunel na podlahe
– vystupovanie zo zadných sedadiel cez vyššie prahy dverí
Viac informácii ( kompletné tech. údaje, vyrátané prevádzkové náklady, rozmery vnútorného priestoru, samotnú cenu, ceny poistenia, stratu hodnoty vozidla, záruky, …) nájdete v novembrovom vydaní časopise Autotest.
Text+foto: Michal Pospíšil