Kia Soul je na automobilovom trhu svojim zjavom niečo extra, niečo, čo de facto nemajú konkurenčné automobilky v ponuke.
Do boja o zákazníka sa vydáva Soul už v druhej generačnej verzii. Kia Soul druhej generácie je podľa výrobcu úplne iné auto, resp. nezdieľa s predchodcom žiadne diely. Na pohlaď je však jasné, že kráča v rovnakých šľapajach ako predchodca, teda ide opäť stavbou karosérie o mix hatchbaku a ofroadoveho SUV. Nová generácia modelu Kia Soul narástla do dĺžky +20 mm, na šírku +15 mm, a v rázvore +20 mm, len na výšku je nižšia -10 mm. Nový Soul v porovnaní s predchodcom pôsobí o poznanie výraznejšie, robustnejšie a modernejšie. V žltom prevedení, s príplatkovými 18 palcovými zliat. kolesami a panoramatickým strešným oknom, doslova vyčnieval a pútal pozornosť v automobilovej premávke, či na parkoviskách. Snáď máloktoré auto od cca 12.700 eur dokáže vzbudiť taký rozruch a pozornosť na cestách, a to sme jazdili v neďalekej Viedni, kde je predsa len bohatší automobilový park a aj konzervatívni Rakúšania z obdivom hľadeli na žltého kórejského krásavca.
To platí aj pre interiér, ktorý pôsobí spracovaním a použitými materiálmi kvalitným dojmom, aj keď išlo o bohatšiu verziu EX, kde nechýbal s kožou potiahnutý volant a hlavica radiacej páky, chrómové vnútorné kľučky dverí, Rádio s 4,3′ TFT LCD displejom, dotykovou obrazovkou a cúvacou kamerou a príplatkové prvky výbavy, napríklad balík Navi (navigácia 1990 €). V porovnaní s hatchbackmi posadká ocení vzdušnejší a priestrannejší interiér, vďaka vyššej stavbe ľahšie vystupovanie a nastupovanie. Pochvalu dostáva Soul hlavne za posed vzadu na pohodlných sedadlách s dlhým sedákom a optimálne skloneným a vysokým operadlom, ktorý je učebnicový, tak ako by sa to malo robiť. Povedať však musíme, že je to silná stránka aj ostatných modelov značky Kia. Kufor, resp. jeho objem podľa papierových údajov 354 litrov/s dvojitou podlahou 238 litrov po plató neláme rekordy, ale jeho prepravné možnosti zvyšuje fakt, že batožinu môžete v prípade potreby naložiť až po strop. To sú ďalšie litre objemu navyše. Rátať však treba s vyššou nakladacou hranou. Taktiež tí, čo očakávali lepšiu variabilitu, napríklad posuvné zadné sedadlá, sa budú musieť opäť uskromniť len s klasickou variabilitu so sklopenými zadnými operadlami v pomere 60: 40.
Poďme k jazdným dojmom. Nový Soul je postavený na upravenej platforme Kia cee“d – vozidle nižšej strednej triedy, predchodca bol na podvozku o triedu menšieho auta – Kia Rio. A je to cítiť po všetkých stránkach. S vozidlom sa veľmi dobre šoféruje. Napriek vyššej stavbe sa Soul nenakláňa, v podstate je jeho jazdný prejav na úrovni hatchbackov, ale navyše poskytuje pri prejazde nerovnosťami lepšiu filtráciu a len zanedbateľný prenos rázov do kabíny. Riadenie s posilňovačom Flex Steer (s možnosťou nastavenia režimov Comfort, Normal a Sport) a radenie 6-st. manuálu nedostáva žiadnu výčitku. Riadenie poskytuje ľahkosť pri parkovaní a primeraný odpor na diaľnici vo vyššej rýchlosti, resp. primeranú dávku spätnej väzby v zákrutách. Pri šoférovaní je plusom zosúladené vytláčanie, resp. záber spojkového pedálu a radenia rýchlostných stupňov, skrátka, spojka zaberá tak ako má a rýchlostné stupne zapadajú do kulisy rýchlo a ľahko, čo stále nie je samozrejmosťou. Dobre odhlučnený benzínový atmosféricky štvorvalec 1,6 GDI, ktorý vykazuje nielen papierové, ale aj reálne slušné jazdné výkony. Pri bežnej jazde nie je nutné agregát vytáčať do vysokých otáčok, na daný typ motora prekvapuje slušnou pružnosťou a dostatočným jazdným výkonom v nižších a stredných otáčkach. Najlepšie však aj tak od neho dostanete až pri vytočení do vyšších otáčok, čo je sprevádzane vyššou hlučnosťou a vyššou spotrebou. Apropo spotreba. To je asi jediný výraznejší hendikep. Pri jazde po diaľnici rátajte so spotrebou na hranici 9 litra/100 km, v meste 9,5 litra/100km, resp. pri využívaní potenciálu motora aj cez 10 litrov, naopak, pri 90 km/h postačilo Soulu 5,6 litrov. Mix v teste vykázal hodnotu spotreby 8,1 litra/100 km.
TECHNICKÉ PARAMETRE
MOTOR | |
Typ | Zážihový, turbo |
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Zdvihový objem (ccm) | 1591 |
Vŕtanie x zdvih (mm) | 77,00×85,44 |
Stupeň kompresie | 11,0 |
Max. výkon k(kW) ot min-1 | 132(97)/6300 |
Max. krút. moment (Nm/ot min-1) | 161/4850 |
Pohon | predných kolies |
Prevodovka | 6-st. manuál |
PODVOZOK | |
Predná náprava | McPherson |
Zadná náprava | jednoduchá |
Riadenie | s el. posilňovačom |
Priemer otáčania (m) | – |
Brzdy vpredu | kotúčové chladené |
vzadu | kotúčové |
Pneumatiky | 235/45 R18 |
KAROSÉRIA | |
Typ karosérie | SUV |
Dĺžka – šírka – výška (mm) | 4140-1800-1593 |
Rázvor (mm) | 2570 |
Rozchod kolies vpredu/vzadu (mm) | 1576/1588 |
Svetlá výška (mm) | – |
Objem batož. priestoru (l) | 354/s dvojitou podlahou 238 |
Objem palivovej nádrže (l) | 54 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1287 |
Užitočná hmotnosť (kg) | 533 |
Celková hmotnosť (kg) | 1820 |
VNÚTORNÉ ROZMERY (mm) Pre cestujúcich vpredu | |
Vzdialenosť plynový pedál – operadlo sedadla | 980 |
Vnútorná šírka v oblasti lakťov | 1473 |
Vnútorná šírka minimum | 1405 |
Vzdialenosť sedák – strop min./max. | 890/945 |
Vzdialenosť podlaha – sedák min./max. | 310/345 |
Pre cestujúcich vzadu 2. rad sedadiel | |
Vzdialenosť predné operadlo – zadné operadlo | 776 |
Vnútorná šírka v oblasti lakťov | 1469 |
Vnútorná šírka minimum | 1385 |
Vzdialenosť sedák – strop | 341 |
Vzdialenosť podlaha – sedák | 940 |
Dĺžka predný sedák | 527 |
Dĺžka zadný sedák | 505 |
Priestor pre chodidla vzadu pod pred. sedákmi: | – |
JAZDNÉ VÝKONY A SPOTREBA Udávané (výrobca) | |
Zrýchlenie z 0-100 km/h | 11,0 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 185 |
Spotreba mesto (l/100 km) | 9,1 |
Spotreba mimo mesta (l/100 km) | 6,3 |
Kombinovaná spotreba (l/100 km) | 7,3 |
Emisie CO2 (kg.km-1) | 158 |
Namerané | |
Zrýchlenie z 0 – 100 km/h | 11,3 |
Spotreba v teste pri 90km/h (l/100 km) | 5,6 |
Spotreba v teste pri 130km/h(l/100 km) | 8,8 |
Spotreba v teste mesto (l/100 km) | 9,5 |
Spotreba v teste priemer (l/100 km) | 8,1 |
Brzdná dráha z 100 – 0 km/h (m) | – |
CENA MODELU OD (€ s DPH) | 17 790 |
CENA VERZIE OD (€ s DPH) | 17 790 |
CENA TESTOVANEJ VERZIE (€ s DPH) | 21 120 |
POISTENIE(€ s DPH) KOOPERATIVA a.s. | |
Havarijné,poškodenie,lúpež (5% spoluúčasť min. 170€, s 30% bonusom) | 654 |
Povinné zmluvné (s max 60% bonusom ) | 239 |
Registračný poplatok (€) | 327 |
Bez straty hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky) | |
1. rok pri najazdení 15.000 km | 2921 |
1. rok pri najazdení 30.000 km | 4872 |
2. rok pri najazdení 30.000 km | 5765 |
2. rok pri najazdení 60.000 km | 9879 |
3. rok pri najazdení 45.000 km | 8356 |
3. rok pri najazdení 90.000 km | 14 763 |
So stratou hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky + reg-popl. + strata hodnoty) | |
1. rok pri najazdení 15.000 km | 12 282 |
1. rok pri najazdení 30.000 km | 13 175 |
2. rok pri najazdení 30.000 km | 15 075 |
2. rok pri najazdení 60.000 km | 19 189 |
3. rok pri najazdení 45.000 km | 18 716 |
3. rok pri najazdení 90.000 km | 26 137 |
Cena PHM (€/liter) | 1,400 |
Normohodina (€ s DPH) | 31,60 |
Gar. kontroly (km) | 30 000/2 roky |
Výmena oleja | 30 000/2 roky |
CENY NÁHRAD. DIELCOV (€ s DPH) | |
Predná kapota | 739 |
Predný blatník | 303 |
Svetlomet. + smerovka | 957 |
Spätné zrkadlo el. | 531 |
Predný nárazník | 291 |
Predný tlmič | 229 |
Predné brzdové platničky | 142 |
ZÁRUKA (roky) | |
Prehrdzavenie karosérie | 12 |
Lak | 5 |
Na celé auto | 3/bez obmedzenia km alebo 7/150 000 km |
Motor a mechanické časti | 3/bez obmedzenia km alebo 7/150 000 km |
PREDPOKLADANÉ CENY (€ s DPH) | |
Po 1. roku 30.000 km | 13 700 |
Po 2. roku 60.000 km | 11 800 |
Po 3. roku 90.000 km | 9 700 |
PLUSY |
+ vizážou jedinečný typ auta |
+ v testovanej verzii atraktívny a pútavý vzhľad |
+ v nízkych a stredných otáčkach veľmi tichý motor |
+ veľmi solídne porobiaci interiér |
+ presné a krátke radenie |
+ pohodlne, primerane pevne čalúnené a rozmerné sedadlá |
+ príkladný posed na zadných sedadlách |
+ vystupovanie a nastupovanie |
+ v porovnaní s predchodcom citeľne lepší jazdný prejav |
+ absorpcia nerovností aj s pneu 235/45 R18 |
+ vzdušný a dostatočne priestranný interiér |
MÍNUSY |
– s nárastom rýchlosti výraznejší nárast spotreby |
– len priemerná variabilita, schod pri sklopení zad. operadiel |