Kórejsky výrobca automobilov, značka Kia, popri klasických karosárskych verziách typu 5-dverový hatchback a kombi zaradil do ponuky začiatkom roka 2019 v tomto segmente ojedinelý model v karosárskom vyhotovení „shooting brake“ s názvom Kia ProCeed.
Je to lákavá alternatíva ku klasickým kombi verziám. Navyše takéto modely majú pridaný marketingový bonus a dokážu meniť v pozitívnom smere pohľad na značku ako takú. Kia a taktiež sesterský Hyundai boli skrátka skôr vnímaní ako automobilové značky kráčajúce v šľapajach iných. V poslednom období však ukazujú modelmi Kia ProCeed a Hyundai Fastback i30, že majú odvahu vykročiť aj vlastným smerom.
Atraktívny vzhľad
Vizuálne sa ProCeed od Sportswagonu na prvý pohľad líši dynamickejšími tvarmi s výraznejšie klesajúcou zadnou líniou strechy. Zadné kufrové okno Proceed dosahuje uhol 64,2° od zvislej polohy a Sportswagon 52,4°. Zaujímavým dizajnovým prvkom sú zadné svetlá prepojené červenou líniou. Škoda však, že nesvietia po celej šírke ako napríklad pri Audi A7 Sportback. Už v základe je v ponuke vo výbave GT-Line (viď cenník www.kia.sk).
ProCeed s dĺžkou 4605 mm je o 5 mm dlhší ako kombi verzia Sportswagon, pričom má dlhší predný previs 885 mm. Šírku 1800 mm má rovnakú. Pri výške 1422 mm sa línia strechy nachádza o 43 mm nižšie, než vo verzii Sportswagon a zároveň sa o 5 mm znížila svetlá výška na 135 mm. Vozidlo je postavené na rovnakej platforme „K2“ ako ostatné verzie modelu Ceed, takže rázvor 2650 mm je rovnaký ako v prípade hatchbacku tak aj Sportswagonu.
V batožinovom priestore modelu ProCeed s objemom 594 litrov je o 199 litrov viac miesta, než má päťdverový hatchback Ceed a o 31 litrov menej, než v modeli Sportswagon. Kufor je dostatočne veľký aj so skoseným zadkom – len treba rátať pri nakladaní objemnejšej batožiny, že je skôr dlhší s nižšie položenou strechou 1422 mm (Sportswagon 1462 mm). Zadné sedadlá sú delené v pomere 40:20:40, ktoré sa dajú sklopiť jediným stlačením páky umiestnenej priamo na vnútornej strane dverí batožinového priestoru. Po sklopení sedadiel vznikne rovná podlaha na prevážanie nákladu.
Priestorové pomery poskytujú pre posádku vpredu dostatok miesta vo všetkých smeroch. Na šírku v lakťoch 1499 mm dokonca Kia ProCeed poráža celú konkurenciu, resp. kombi vozidlá. Vzadu pre 1,75 metra vysokú postavu je taktiež miesta dostatok, pokiaľ si takto vysoká postava „sadne za seba“, ostáva vzadu 45 mm voľnosti pre kolená, pre hlavu, aj napriek klesajúcej streche, stále dobrých 70 mm.
Z týchto čísiel je vidieť však, že vyššie postavy vzadu v oblasti hlavy a hlavne pre kolená budú mať voľnosti len tak-tak. Je to daň za posunutie kabíny viac dozadu, pri zachovaní dĺžky karosérie a veľkosti kufra (v porovnaní s predošlou koncepciou generácie cee‘d, ktorá mala kabínu posunutú viac dopredu). Inak je vzadu príjemné sedenie – sedadlá sú pohodlné s hlbším posedom poskytujúcim dobrú oporu pre stehná.
Kvalita spracovania a použitých materiálov v interiéri Kia ProCeed je bez výhrad. Pracovisku vodiča v podstate nie je čo vytknúť, až na možno vizuálne nie príliš podarený, neprirodzene vyčnievajúci (náš subjektívny názor) 8“ dotykový displej na vrchu stredovej konzoly. Plusom jeho umiestnenia je však fakt, že je viac v zornom poli ako má prevažná časť konkurencie, a tak nemusí vodič počas jazdy klopiť zrak nižšie, čo má pozitívny vplyv na bezpečnosť jazdy. Konektivitu dopĺňajú rozhrania Apple CarPlay a Android Auto.
Kia ProCeed 1,6 CRDi so 7-st. automatickou prevodovkou.
Kia ProCeed je v ponuke s tromi pohonnými jednotkami – dvomi benzínovými 1,4 T-GDi 103kW, 1,6 T-GDi 150kW a jedným dieselovým 1,6 CRDI 100kW. My sme na test dostali dieselovú motorizáciu Kia ProCeed 1,6 CRDi so 7-st. automatickou prevodovkou. Jej prejav hneď po naštartovaní dáva na známosť dieselový charakter neprepočuteľným typickým „klepotavým“ prejavom. Tu by sme očakávali lepšie utlmenie. To je však asi tak všetko, čo stojí za kritiku.
Súhra dieselového motora 1,6 CRDi a sedemstupňovej automatickej prevodovky je vynikajúca, čo vždy pre obdobnú kombináciu pri konkurencii neplatí. Motor reaguje v každej situácii plynule, ale zároveň promptne. K dispozícii sú dva módy nastavenia Normal a Sport. Už v režime Normal reaguje auto na stlačenie plynového pedála nadpriemerne živo. Mód Sport je už preto viac-menej zbytočný. Za to môže fakt, že otáčky motora nenecháva automatická prevodovka padať až tak nízko ako sme neraz svedkami pri ostatných modeloch s porovnateľnou motorizáciou v dôsledku honby za čím nižšou spotrebou a emisiami. Také riešenie síce napomáha nižšej spotreba, ale na úkor promptnej reakcii na stlačenie plynového pedála.
Tu je to však technikmi Kia tak zvládnuté, že aj napriek živému prejavu, potešil testovaný Kia ProCeed 1.6 CRDi úspornou prevádzkou v kombinovanej premávke 5,7 litra/100 km. V meste však rátajte so potrebou 7,3 litra/100 km a na diaľnici 6,7 l/100 km.
A ako hodnotíme jazdné vlastnosti? Veľmi dobre. Jeho o niečo nižšia svetlá výška 135 mm (Sportswagon 140 mm) a pevnejšie nastavenie podvozka (tuhšie zadné pružiny o 22 % a 3 % pevnejší zadný stabilizátor) v porovnaní so Sportswagonom dodávajú vozidlu nadpriemernú stabilitu v zákrutách či jazde po diaľnici vyššou rýchlosťou, zároveň absorpcia aj na 17“ kolesách s pneumatikami 245/45 nezadáva dôvod na kritiku.
K dobrej ovládateľnosti a stabilnému správaniu v zákrutách prispieva aj štandardne dodávaný systém riadenia stability vozidla (VSM), ktorý zabezpečuje stabilitu pri brzdení a zatáčaní ovládaním elektronického stabilizačného systému (ESC) pri strate trakcie.
[ult_tab_element tab_style=”Style_3″ tab_animation=”Fade” tab_max=”on” tab_title_color=”#ffffff” tab_background_color=”#dd3333″ tab_hover_title_color=”#ffffff” tab_hover_background_color=”#333333″ acttab_title=”#ffffff” acttab_background=”#333333″ disp_icon=”Disables” tab_describe_color=”#333333″ enable_bg_color=”#ffffff” resp_style=”Title” title_font_style=”font-weight:bold;”][single_tab title=”Technické info, plusy & mínusy” tab_id=”1516014048712-3-9″] [/single_tab][single_tab title=”Cenník” tab_id=”1524944358121-3-4″]