Nová Kia Ceed tretej generácie zaujme po vizuálnej stránke nielen modernejším dizajnom s ostrými kontúrami, prednou maskou inšpirovanou luxusným, športovým modelom Kia Stinger, ale hlavne predĺženou prednou kapotou a kabínou viac posunutou dozadu. Niečo na spôsob vozidiel BMW.
Nový Ceed postavený na novej podvozkovej platforme je v porovnaní s predchodcom pri rovnakej dĺžke a rázvore, širší (+20 mm) a nižší (-23 mm). Pritom sa predný previs skrátil (-20 mm) a zadný predĺžil (+20 mm). Taktiež došlo pri uvedení novej generácie aj k zmene názvu – cee‘d sa zmenil na jednoducho Ceed. Čo má byť skratkou pre výraz „Community of Europe, with European Design“, teda niečo ako „pre európsku verejnosť s európskym dizajnom“.
Pri nastúpení do vozidla sa ukázalo, že inšpirácia pri stavbe novej Kia Ceed športovým modelom Kia Stinger neostala len pri dizajne exteriéru, ale pokračuje aj v interiéri športovejšie stvárneným pracoviskom vodiča – športovejšie tvarovaným volantom, ciferníkmi s hlboko zapustenými tubusmi, mohutnejším obopínajúcim stredovým tunelom a taktiež takou maličkosťou ako rovnakým dizajnom kľúčika diaľkového ovládania.
Vodič ocení dobre do rúk padnúci volant, množstvo praktických odkladacích priestorov, prehľadné usporiadanie ovládačov (viaceré sú umiestnené hneď po ruke na stredovom tuneli, na volante, alebo pod dotykovým displejom na stredovej konzole), jednoduchú grafiku a promptnosť ovládania dotykového displeja a jasne čitateľné ukazovatele – ciferníky – tachometra a otáčkomera. Tie sú klasické – „moderna“ v podobe digitálnych ukazovateľov sa tu zatiaľ nekoná.
Model | Kia Ceed | Kia cee´d | Ford Focus | Opel Astra | Peugeot 308 | SEAT Leon | Škoda Octavia |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Dĺžka (mm) | 4310 | 4310 | 4358 | 4358 | 4253 | 4659 | 4370 |
Šírka (mm) | 1800 | 1780 | 1823 | 1823 | 1804 | 1814 | 1809 |
Výška (mm) | 1447 | 1470 | 1484 | 1484 | 1457 | 1461 | 1485 |
Rázvor (mm) | 2650 | 2650 | 2648 | 2648 | 2620 | 2686 | 2662 |
Priemer otáčania (m) | 10,6 | 11,3 | 10,9 | 10,9 | 10,7 | 11,3 | 11,3 |
Kufor (l) | 395 | 380 | 363 | 370 | 420 | 395 | 588 |
Výška nakladacej hrany (mm) | 650 | 700 | 710 | 710 | 695 | 660 | 725 |
Voľnosť pre kolená vzadu (mm) | 758 | 794 | 765 | 765 | 745 | 798 | 836 |
Voľnosť pre hlavu vzadu (mm) | 945 | 955 | 895 | 895 | 935 | 925 | 890 |
Šírka v lakťoch vpredu (mm) | 1498 | 1470 | 1460 | 1460 | 1484 | 1460 | 1485 |
Šírka v lakťoch vzadu (mm) | 1455 | 1435 | 1416 | 1416 | 1435 | 1450 | 1440 |
Kvalita spracovania a použitých materiálov v interiéri je bez výhrad. Pracovisku vodiča v podstate nie je čo vytknúť, až na možno vizuálne nie príliš podarený, neprirodzene vyčnievajúci (náš subjektívny názor), dotykový displej na vrchu stredovej konzoly. Plusom jeho umiestnenia je však fakt, že je viac v zornom poli ako má prevažná časť konkurencie, a tak nemusí vodič počas jazdy klopiť zrak nižšie, čo má pozitívny vplyv na bezpečnosť jazdy. Konektivitu zaisťujú systémy Apple CarPlay a Android Auto.
Priestorové pomery poskytujú pre posádku vpredu dostatok miesta vo všetkých smeroch, na šírku v lakťoch 1499 mm dokonca Kia Ceed poráža celú konkurenciu. Vzadu pre 1,75 metra vysokú postavu je taktiež miesta dostatok, pokiaľ si takto vysoká postava „sadne za seba“ ostáva vzadu 45 mm voľnosti pre kolená, pre hlavu až 85 mm. Z týchto čísiel je vidieť, že pre hlavu bude dostatok voľnosti aj pre vyššie postavy, ale pre kolená to už platiť nemusí. Je to daň za posunutie kabíny viac dozadu, pri zachovaní dĺžky karosérie a veľkosti kufra, resp. dokonca jeho mierneho nárastu. Inak aj vzadu je príjemné sedenie – sedadlá sú pohodlné s hlbším posedom poskytujúce dobrú oporu pre stehná.
Pre prepravu batožiny je k dispozícii v základnom 5-miestnom usporiadaní 395 litrový kufor (medzigeneračný nárast +15 litrov), ktorý je ľahko prístupný – v porovnaní s predchodcom s väčším vstupným otvorom má dvojité dno a nakladaciu hranu nízko položenú 650 mm (z konkurencie najnižšie – viď tabuľka).
Novú Kiu Ceed sme dostali rovno s najvýkonnejšou motorizáciou – benzínovým štvorvalcovým 1.4 T-GDI 104kW, ktorý podporený turbom dokáže poriadne zamávať s 1,4 tony vážiacim vozidlom. S agregátom bola v tomto prípade spriahnutá 7-st. dvojspojková automatická prevodovka, ktorej nemáme čo vytknúť. Súhra s pohonom jednotky je príkladná: radenie rýchl. st. je plynulé a primerane promptné. To platí aj pri rozjazde či parkovacích manévroch, kedy nedochádza k trhnutiu či skokovitému prejavu, čo nebýva vždy pravidlom pri dvojspojkových automatoch pri konkurencii. K dispozícii je navyše ešte tlačidlo s voľbou režimu „sport“, ktoré prináša promptnejšiu odozvu na stlačenie plynového pedála (prevodovka drží motor dlhšie vo vyšších otáčkach) a tuhšie riadenie s lepšou spätnou odozvou.
Inak agregát presviedčal kultivovaným chodom a nízkou hladinou hluku, ktorý na voľnobeh alebo pri bežnej jazde takmer vôbec nevnímate, aj vďaka veľmi dobrému odhlučneniu kabíny. Celkovo je prenos hluku od motora, podvozku a obtekajúceho vzduchu okolo kabíny na daný segment nadpriemerne zatlačený do úzadia.
A ako hodnotíme jazdné vlastnosti? Veľmi dobre. Jeho pomerne pevnejšie nastavenie podvozka dodáva vozidlu nadpriemernú stabilitu v zákrutách či jazde po diaľnici vyššou rýchlosťou, zároveň absorpcia aj na 17“ kolesách nezadáva dôvod na kritiku. Môžeme povedať, že podvozok s rezervou sekunduje pohonnej jednotke aj pri športovejšej jazde. K dobrej ovládateľnosti a stabilnému správaniu v zákrutách prispieva aj štandardne dodávaný systém riadenia stability vozidla (VSM), ktorý zabezpečuje stabilitu pri brzdení a zatáčaní ovládaním elektronického stabilizačného systému (ESC) pri strate trakcie.
A ako je to so spotrebou? Udávaný údaj v kombinovanom režime spotreby 5,5 litra je optimistický, takúto úroveň sme dosiahli len pri jazde mimo mesta na okreskách. Reálne rátajte v kombinovanom režime so spotrebou na úrovni 7,0 litrov. My sme počas testu spotrebovali 7,3 litra/100 km (v meste 7,7 litra na 100 km, pri 130 km/h 7,5 litra na 100 km a pri 90 km/h 5,4 litra na 100 km), čo je adekvátna hodnota vzhľadom na typ motorizácie. Inak tento motor je vybavený filtrom pevných častíc a už v predstihu spĺňa prísnejšie emisné normy Euro 6d-Temp platné od budúceho roka.
Celkový pozitívny dojem dotvára rozsah výbavy testovaného exempláru. My sme mali k dispozícii najvyššiu úroveň výbavy First edition, ktorej nechýbajú v štandarde 17“ zliatinové disky, LED svetlomety, dotykový 8“ displej Supervision, navigácia, zadná kamera, bezkľúčový systém, aktívny parkovací asistent, adaptívny tempomat, systém monitorovania mŕtveho uhla BSD, vyhrievanie čelného skla či kvalitne znejúca sústava reproduktorov JBL.
Päťdverový Ceed a praktický Sportwagon (trojdverový nie je v ponuke) doplní začiatkom roka 2019 elegantný Shooting Brake s mild-hybridnou variantou pohonu.
[ult_tab_element tab_style=”Style_3″ tab_animation=”Fade” tab_max=”on” tab_title_color=”#ffffff” tab_background_color=”#dd3333″ tab_hover_title_color=”#ffffff” tab_hover_background_color=”#333333″ acttab_title=”#ffffff” acttab_background=”#333333″ disp_icon=”Disables” tab_describe_color=”#333333″ enable_bg_color=”#ffffff” resp_style=”Title” title_font_style=”font-weight:bold;”][single_tab title=”Technické info, plusy & mínusy” tab_id=”1516014048712-3-9″] [/single_tab][single_tab title=”Cenník” tab_id=”1524944358121-3-4″]