Kia Ceed vyzerá veľmi dobre, aj keď pravdou je, že už nepôsobí v danom segmente práve najmodernejšie, pritom tento model bol uvedený na trh len relatívne nedávno v roku 2018.
Nie je to len tým, že takýto typ dizajnu sa relatívne skoro opozerá, ale aj tým, že jeho vzhľad porovnávame s viacerými novinkami, ktoré v týchto mesiacoch obohatili tento segment vozidiel, napríklad modely VW Golf a SEAT Leon či modernizovaný Hyundai i30 pôsobiace predsa len modernejšie.
Povedať však treba, že Ceed je v ponuke aj vo výbave GT-Line alebo GT so športovo ladenými prvkami výbavy dodávajúce vozidlu nielen športovejší, ale aj atraktívnejší vzhľad. Ak by vás ani to však neoslovilo, tak Ceed má v talóne ešte okrem kombi verzii, crossoveru Xceed aj modelovú verziu ProCeed s ešte atraktívnejšími, dynamickejšími tvarmi s výraznejšie klesajúcou zadnou líniou strechy, tkz. „shooting brake“. Toto karosárske vyhotovenie je v tomto segmente ojedinelé.
Hodnotenie vzhľadu je však vec vyslovene subjektívna, čo je pekné a čo nie je vec vkusu a samotných preferencii prípadného potencionálneho zákazníka. Ten kto hľadá na pohľad seriózne, možno pre niekoho trochu fádne pôsobiace auto a pracovisko vodiča vybavené klasickými manuálnymi ovládačmi na stredovom paneli na rozdiel od modelov Golf či Leon, tak je v tomto prípade na správnej adrese.
VW Golf presunul až na pár ovládačov celkovú obsluhu zo stredovej konzoly na dotykový displej, Leon zašiel ešte ďalej, tam už v podstate všetky klasické manuálne ovládače, vrátane klimatizácie obvykle umiestnené na stredovej konzole boli presunuté do dotykového displeja.
Táto modernizácia kokpitov VW a SEAT môže paradoxne nahrávať Kii a (taktiež Hyundaiu i30) a nahnať do jej naručia časť tradičných zákazníkov modelov VW Golf a SEAT Leon nakoľko predsa len každý nemusí stráviť absenciu praktických manuálnych ovládačov, ktoré patrili až doteraz k základnému vybaveniu pracoviska vodiča.
Kvalitne pôsobiaci interiér
Tu je to však všetko tak, na rozdiel od nemeckej a španielskej konkurencie, ako sme boli doteraz zvyknutí. Okrem dotykového ovládania na dotykovom displeji, ktorý má jednoduchú grafiku a promptnosť ovládania, sú k dispozícii manuálne ovládače umiestnené pod dotykovým displejom na stredovej konzole, alebo sú viaceré umiestnené taktiež hneď po ruke na stredovom tunel. Inak v pozícii vodiča oceníte aj dobre do rúk padnúci volant a jasne čitateľné ukazovatele – ciferníky – tachometra a otáčkomera. Tie sú klasické – „moderna“ v podobe digitálnych ukazovateľov sa tu zatiaľ nekoná.
Kvalita spracovania a použitých materiálov v interiéri je bez výhrad. A aj keď nejde o najvyššiu výbavu (obvykle dostávame na test), ale iba strednú úroveň výbavy Gold, tak pôsobí veľmi solídne. Pracovisku vodiča v podstate nie je čo vytknúť, až na možno vizuálne nie príliš neprirodzene vyčnievajúci (čo však už nájdete aj pri iných konkurenčných modeloch) dotykový displej na vrchu stredovej konzoly. Plusom jeho umiestnenia je však fakt, že je viac v zornom poli a tak nemusí vodič počas jazdy klopiť zrak nižšie, čo má pozitívny vplyv na bezpečnosť jazdy. Konektivitu zaisťujú systémy Apple CarPlay a Android Auto.
Menej miesta vzadu
Priestorové pomery poskytujú pre posádku vpredu dostatok miesta vo všetkých smeroch, na šírku v lakťoch 1499 mm dokonca Kia Ceed poráža celú konkurenciu ( SEAT Leon 1467, Ford Focus 1460mm, VW Golf 1490mm). Vzadu pre 1,75 metra vysokú postavu je taktiež miesta dostatok, pokiaľ si takto vysoká postava „sadne za seba“ ostáva vzadu 45 mm voľnosti pre kolená (napríklad líder v tejto disciplíne SEAT Leon má však až 115mm), pre hlavu až 85 mm.
Z týchto čísiel je vidieť, že pre hlavu bude dostatok voľnosti aj pre vyššie postavy, ale pre kolená to už platiť nebude Je to daň za posunutie kabíny viac dozadu, pri zachovaní dĺžky karosérie a veľkosti kufra, resp. dokonca jeho mierneho nárastu. Inak aj vzadu je príjemné sedenie – sedadlá sú pohodlné s hlbším posedom poskytujúce dobrú oporu pre stehná.
Pre prepravu batožiny je k dispozícii v základnom 5-miestnom usporiadaní 395 litrový kufor, ktorý je ľahko prístupný, má dvojité dno skrývajúce rezervné koleso a nakladaciu hranu nízko položenú (650 mm).
Vyvážené jazdné vlastnosti
A ako hodnotíme jazdné vlastnosti? V podstate bez výhrad. Vozidlo vykazuje vyvážené jazdné vlastnosti, na jednej strane poskytuje dobrý komfort pruženia aj na nekvalitných vozovkách a na druhej slušnú stabilitu v zákrutách či jazde po diaľnici vyššou rýchlosťou.
K tomu prispieva pre štandardne dodávaná viacprvková zadná náprava pre všetky motorizácie, teda aj pre testovaný model vybavený základnou motorizáciou (na rozdiel od modelov VW Golf, SEAT Leon či ford Focus vybavených iba jednoduchou zadnou nápravou, resp. VW Golf má viacprvkovú len vo výkonnejších motorizáciách ). K dobrej ovládateľnosti a stabilnému správaniu v zákrutách prispieva aj štandardne dodávaný systém riadenia stability vozidla (VSM), ktorý zabezpečuje stabilitu pri brzdení a zatáčaní ovládaním elektronického stabilizačného systému (ESC) pri strate trakcie.
Dobre odhlučnený trojvalec
Testovaný model bol poháňaný základnou pohonnou jednotkou 1.0 T-GDi, t.j. benzínovým trojvalcom podporeným turbom vykazujúci max. výkon 73,6kW(100k)/6000 ot.min-1 a max. krútiaci moment 172Nm/1500-4000 ot.min-1. Už z uvedených parametrov je viac je jasné, že nejde o žiadneho favorita v jazdných výkonoch. Pre bežnom užívaní však jeho jazdne výkony postačujú. Diaľnicu, t.j. tempom 130km/h aj pri plnom obsadení celkom zvládne, ale pri predbiehaní či už na diaľnici alebo na okreskách si však budete musieť nechať viac času.
Ale zas to nie je nič dramatické. Z 0 -100km/h zrýchli za 12 sekúnd. Spotreba, relatívne slabšie jazdné výkony, veľmi nevyváži, nakoľko je v podstate na úrovni výkonnejšieho trojvalca 1.0 T-GDi 88kW, t.j v kombinovanej prevádzke spotrebuje 6,5 litra na 100km. Uvedený motor je spriahnutý so 6-st. manuálnou prevodovkou, ktorej nemáme čo vytknúť. Presné a primerane dlhé dráhy sú tak, ako sme pri vozidlách značky Kia zvyknutí, samozrejmosťou.
Inak agregát aj napriek tomu, že je trojvalec, tak neotravoval posádku zvýšeným trojvalcovým zvukom, vďaka veľmi dobrému odhlučneniu kabíny od motorového priestoru. Celkovo je prenos hluku od motora a obtekajúceho vzduchu okolo kabíny na daný typ auta celkom dobre zatlačený do úzadia, od podvozka by sme však očakávali lepšie odhlučnenie.
Cena a záruky
Kia Ceed sa prezentuje konkurencieschopnými cenami. V porovnaní s konkurenciou boduje nielen samotnou štartovacou cenou ale aj cenami pri porovnateľnej motorizácii a výbavy. Pokiaľ by ste porovnávali testovaný model Kia Ceed 1.0 T-GDi 73kW vo výbave Gold, resp. jeho výkonnejšiu verziu Kia Ceed 1.0 T-GDi kW vo výbave Gold napríklad s Volkswagenom Golf alebo SEAT Leon tak je na tom lepšie kórejsky model ( viď. tabuľka). Taktiež je na tom lepšie zárukou, ktorá je v prípade Kia Ceed 7 rokov a 150 000km. SEAT Leon ponuka max. dlážku záruky 5 rokov/150 00km a rovnako aj VW Golf, ale za príplatok 540€.
Samozrejme na výhodnosť kúpy daného modelu majú vplyv aj náklady na poistenie, servisné náklady a hlavne strata hodnoty vozidla. O tom a o ďalších informáciách však viacej v novembrovom vydaní časopisu Autotest.
Porovnanie s konkurenciou: Kia Ceed 1.0 T-GDi 73kW vo výbave Gold
Model | Kia Ceed 1,0T-GDi | SEAT Leon1.0 TSI | VW Golf 1.0 TSI |
Motor | Benzin/trojvalec | Benzin/trojvalec | Benzin/trojvalec |
Výkon (kW/k) | 73/100 | 66/90 | 66/90 |
Krút.moment (Nm) | 172 | 200 | 200 |
Prevodovka | 6M | 5M | 5M |
Zrýchlenie z 0-100km/h (s) | 11,8 | 12,7 | 12,7 |
Spotreba WLTP (l/100km) | 5,6-6,1 | 5,3-6,0 | 5,3-6,0 |
Kufor (l) | 395 | 380 | 381 |
Miesto pre kolená na zadných sedadlách (mm) | 758 | 830 | 795 |
Výbava | Gold | Reference | Golf |
udržiavanie v jazdnom pruhu | S | S | S |
automatické prepínanie diaľkových svetiel | S | – | 140€ |
16“ zliat.disky kolies | S | 606€ | 870€ |
Zadná park.kamera | S | – | 290€ |
Vyhrievané sedadlá a volant | S | 368€ | 560€ ( Winter Packet) |
Volant a radiac.páka v koži | S | S | S ( v rámci Winter Packetu) |
Dažď. senzor | S | S | 160€ |
El.sklopné zrkadlá | S | – | – |
8“ dotyk.obrazovka | S | 8,25“ | 8,25“ |
Apple CarPlay/Android Auto | S | 159€ | – |
Dvojzón.aut.klíma | S | jednozónová | jednozónová |
Tempomat | S | 494€ | 290€ (adaptívny) |
Dojazdová rezerva | S | S | 80€ |
Fulle LED pred.svetlomety | – | S | – |
Bezklucove štartovanie | – | S | S |
Tmavé skla od „B“ stĺpika | S | – | – |
Záruka | 3 roky bez limitu/7 rokov 150 000km | 2 roky bez limitu/5 rokov 100 000km | 2roky bez limitu/5 rokov 150 00km(530€) |
Cena modelu od (€ s DPH) | 13 390,- | 15 990,- | 15 990,- |
Cena modelu s uvedenou výbavou (€ s DPH ) | 15 990,- | 17 617,- | 18 380,- |
S- štandardný prvok výbavy – nie je v ponuke pre danú výbavu
Porovnanie s konkurenciou: Kia Ceed 1.0 T-GDi 88kW vo výbave Gold
Model | Kia Ceed 1,0T-GDi | SEAT Leon1.0 TSI | VW Golf 1.0 TSI |
Motor | Benzin/trojvalec | Benzin/trojvalec | Benzin/trojvalec |
Výkon (kW/k) | 88/120 | 81/110 | 81/110 |
Krút.moment (Nm) | 172 | 200 | 200 |
Prevodovka | 6M | 6M | 6M |
Zrýchlenie z 0-100km/h (s) | 11,1 | 10,9 | 12,7 |
Spotreba WLTP (l/100km) | 5,6-6,1 | 5,3-6,0 | 5,3-6,0 |
Kufor (l) | 395 | 380 | 381 |
Miesto pre kolená na zadných sedadlách (mm) | 758 | 830 | 795 |
Výbava | Gold | Reference | Golf |
udržiavanie v jazdnom pruhu | S | S | S |
automatické prepínanie diaľkových svetiel | S | 236€ (+ adaptívny tempomat) | 140€ |
16“ zliat.disky kolies | S | 606€ | 870€ |
Zadná park.kamera | S | – | 290€ |
Vyhrievané sedadlá a volant | S | 368€ | 560€ (Winter Packet) |
Volant a radiac. páka v koži | S | S | S (v rámci Winter Packetu) |
Dažď. senzor | S | S | 160€ |
El. sklopné zrkadlá | S | – | – |
8“ dotyk.obrazovka | S | 8,25“ | 8,25“ |
Apple CarPlay/Android Auto | S | 159€ | – |
Dvojzón.aut.klíma | S | jednozónová | jednozónová |
Tempomat | S | 494€ | 290€ (adaptívny) |
Dojazdová rezerva | S | S | 80€ |
Full LED predné svetlomety | – | S | – |
Bezklúčové štartovanie | – | S | S |
Tmavé skla od „B“ stĺpika | S | – | – |
Záruka | 3 roky bez limitu/7 rokov 150 000km | 2 roky bez limitu/5 rokov 100 000km | 2roky bez limitu/5 rokov 150 00km(530€) |
Cena modelu od (€ s DPH) | 13 390,- | 15 990,- | 15 990,- |
Cena modelu s uvedenou výbavou (€ s DPH ) | 16 790,- | 18 018,- | 19 730€,- |
S- štandardný prvok výbavy – nie je v ponuke pre danú výbavu
Plusy
+ konkurencieschopná cena
+ pracovisko vodiča
+ vyvážené jazdné vlastnosti
+ viacprvková zadná náprava
+ šírka kabíny vpredu na úrovni vozidiel o triedu vyššie
+ odhlučnenie kabíny od motora
+ kvalita spracovania
+ pohodlné sedadlá
+ výbava
+ záruka 7 rokov alebo 150.000 km
MÍNUSY
– jazdné výkony
– pre vyššie postavy vzadu menej miesta pre kolená
– pod predným sedadlom (v najnižšej polohe) málo miesta na zasunutie chodidiel vzadu sediaceho pasažiera
Viac informácii ( kompletné tech. údaje, vyrátané prevádzkové náklady, rozmery vnútorného priestoru, ceny poistenia, stratu hodnoty vozidla, …) nájdete v novembrovom vydaní časopisu Autotest.
Text+foto: Michal Pospíšil