Hyundai Grand Santa Fe ponúka v porovnaní s kratším Santa Fe väčší kufor, štandardne 7 miest na sedenie a veľkolepejší vzhľad.
Grand Santa Fe – predĺžená verzia Santa Fe (na dĺžku 225mmm a v rázvore 100 mm a symbolicky na šírku +5mm a výšku+100mm) v podstate nahrádza samostatnú modelovú radu ix55. Na pohlaď je jasne že nedošlo len k predĺženiu karosérie ale aj k zavedeniu dizajnových prvkov dodávajú vozidlu konzervatívnejší ale zároveň grandióznejší vzhľad (iní predná maska, iný tvar zadného bočného okienka s rovnou spodnou líniou pre lepší výhľad z tretieho radu sedadiel, iné zadné svetlomety, …). Pod kapotou však nečakajte nič nové. Pohonná jednotka 2,2 CRDi je rovnaká ako v kratšom Santa Fe. Ten kto by očakával vznetový 6-valec 3,0 CRDi tak ako v modely ix55 sa bude musieť zmieriť len s jediným agregátom – s uvedeným stvorvalcom 2,2 CRDI. Hyundai pri tvorbe modelu Santa Fe a pri predlženej verzii Grand v dizajne pribrzdil a upustil od rozvlnených tvarov v hojnej miere použitých u ostatných modeloch. Tie síce dobre vyzerajú hlavne na prvý pohľad, ale v našich európskych končinách môžu mať jeden hendikep – riziko rýchleho starnutia, resp. rýchleho opozerania. Európsky zákazník je skôr konzervatívne založený, preferujúci jednoduchšie tvary. Striedmejšie, ale atraktívne pôsobiaci Grand Sante Fe, má veľký potenciál osloviť európsku klientelu už samotným vzhľadom. Pre interiér to platí takisto. Nápadito tvarovaná prístrojová doska, kvalita použitých materiálov, kvalita spracovania a ergonómia pracoviska vodiča, nadpriemerne pohodlné a rozmerné sedadlá – doslova vpredu kreslá, z ktorých pri prejazde zákrutou nevypadnete, si zaslúžia pochvalu. Ocenili sme aj jednoduchú obsluhu navigácie a v dôsledku nie najlepšieho výhľadu dozadu pri parkovaní – parkovaciu kameru. K lepšej orientácii čo sa robí za vozidlom prispievajú rozmerné spätné zrkadlá, ktoré však nevykazovali obvyklý handicap aerodynamické svišťanie pri vyšších rýchlostiach.
Priestorové pomery sú nadpriemerné, vpredu aj vzadu, dokonca aj v treťom rade sa usadí nielen dieťa ale aj dospelý pasažier – priestor pre hlavu je na úrovni hatchbacku vzadu. Navyše, zadné sedadlá sú posuvné, čo zvyšuje variabilitu prepravy osôb a batožiny. Samozrejmosťou je polohovanie operadiel v druhom rade, v tomto prípade však v nezvykle veľkom rozsahu – od kolmej až po takmer ležatú polohu. Vďaka tejto variabilite, voľnosti vo všetkých smeroch a rovnej podlahe si nájdu pasažieri na zadných sedadlách nadbytok pohodlia, dokonca aj v tretom rade nie sú priestorové pomery pre dospelé osoby obmedzujúce, frflať však budú na nízko položené a krátke sedáky bez poriadnej opory pre stehná. Taktiež prostredné miesto s úzkym sedákom a tvrdším operadlom v druhom rade bude slúžiť skôr na sklopenie mohutnej lakťovej opierky ako na sedenie. Ešte musíme poznamenať, že hodnotenie využitia tretieho radu sedadiel vylepšuje relatívne pohodlné nastupovanie cez posuvne sedadlá druhého radu, ďalej samostatná klimatizačná jednotka a odkladacie priestory pre maličkosti. Pre batožinu je k dispozícii objemný 585/1570 litrový a ľahko prístupný kufor. Pri 7-miestnom usporiadaní však rátajte s menším prepravným priestorom( viď foto). Plusom je možnosť sklápanie sedadiel z kufra, pre dlhé predmety sklopná stredová časť zadných operadiel a ľahko otvárajúce sa kufrové dvere. Vyšší ľudia (viac ako 185 cm) však nebudú nadšení relatívne malým uhlom otvárania a naopak, nižší, relatívne vyššou nakladacou hranou batožinového priestoru.
ROZMERY
Typ auta | Grand Santa Fe | Santa Fe | ix 55 |
Dĺžka (mm) | 4690 | 4915 | 4840 |
Šírka (mm) | 1880 | 1885 | 1945 |
Výška (mm) | 1680 | 1690 | 1807 |
Rázvor (mm) | 2700 | 2800 | 2805 |
Svetelná výška (mm) | 185 | 185 | 181 |
Priemer otáčania (m) | 5,45 | 5,62 | – |
Kufor (l) | 585/1570 | 634/1842 | 598/1746 |
Poďme však na jazdné dojmy. Tu nemusíte mat obavy z nárastu rozmerov. Technicky si s tým poradili nad očakávanie. Auto nie je pocitovo neohrabanejšie. V podstate by sme sa podpísali pod takmer rovnaké hodnotenie jazdných vlastností ako pri kratšej verzii. Hyundai Grand Santa Fe sa na daný typ auta prekvapivo dobre ovláda. Je čitateľný v hraničných situáciách, stabilný v zákrutách, aj keď síce s náklonom ale bez prejavu nepríjemnej ťažkopádnosti, čo býva neraz hendikep v tejto váhovej kategórii a vyššej stavbe vozidiel SUV. Pritom ovládateľnosť a stabilita nie je na úkor komfortu cestovania. Podvozok aj pri 19“ kolesách nezadáva dôvod na nespokojnosť posádky pri hodnotení komfortu pruženia a absorpcii nerovností. Pokiaľ však očakávate komfortnú plavnosť , tak vás v tomto smere neuspokojí. Hyundai Grand Santa Fe, tak ako Santa Fe má tri rôzne módy nastavenia posilňovača riadenia (comfort, normal a sport). Rozdiel nastavenia je citeľný, nejde len o pro forma nastavenie. Comfort je poddajný a príjemný pri parkovaní, prípadne v mestskej premávke, normal je o niečo tuhšie a sport citeľne stuhne a najviac sprostredkúva kontakt cez kolesá s vozovkou.
Pozitívne hodnotenie turbodiesla 2,2 CRDi s max. výkonom 197koní(145kW/3800 ot.min-1 a s max. krútiacim momentom 436Nm/1800-2500 ot.min-1 platí aj pre dlhšiu a ťažšiu verziu Grand, aj keď mnohým vyznávačom 6 valcových motorov to budú prázdne slová. Z pohľadu jazdnej dynamiky nejde podlá očakávania o žiadneho športovca, skôr o kluďasa, ale s priemernou hodnotou nameraného zrýchlenia zaostávajúcou len 0,3 sekundy za Santa Fe. V spolupráci so 6-st. automatom preukazuje pri letmom zrýchlení dostatočnú dávku pružnosti, sily a ochoty do zrýchľovania. Samozrejme, hovoríme z pohľadu SUV, pokiaľ očakávate promptné radenie a okamžitú reakciu na stlačenie akcelerátora, tak ste na zlej adrese. Tu je všetko skôr vláčne a komfortné, radenie je mäkké a plynulé, reakcia vozidla v porovnaní s konkurenciou na povel vodiča síce dostatočné živá ale nie rázna. Skrátka, pohoda za volantom. S čím samozrejme treba v premavke pri predbiehaní rátať. Mimo vozovky alebo v zhoršených adhéznych podmienkach prichádza na pomoc pohon všetkých kolies (k prednému náhonu sa pripája zadný v prípade, že sa predné kolesá pretočia), v prípade, že to nestačí, napríklad na zasneženej ceste, tak je možné tlačítkom uzamknúť medzinápravový diferenciál a tým rozdelenie ťažnej sily na prednú a zadnú nápravu v pomere 50:50, funguje to len do rýchlosti 30 km/h. Hodnota spotreby v porovnaní s proklamovanými údajmi sa nevymyká z normálu obvyklého pri testovaní a meraní spotreby. Udávanú priemernú spotrebu 7,6 litrov sme nedosiahli ani pri najlepšej vôli. Pri 90 km/h 6,3 litrov/100km, pri 130 km/h 8,7 litrov, v meste 10,9 litrov a priemer v teste 8,7 l/100 km. To sú však na typ auta stále akceptovateľné hodnoty.
TECHNICKÉ PARAMETRE
MOTOR | |
Typ | Vznetový, turbo |
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Zdvihový objem (ccm) | 2199 |
Vŕtanie x zdvih (mm) | – |
Stupeň kompresie | 16,1 |
Max. výkon kW(k) ot min-1 | 197(145)/3800 |
Max. krút. moment (Nm/ot min-1) | 436/1800-2500 |
Pohon | všetkých kolies |
Prevodovka | 6-st. automat |
PODVOZOK | |
Predná náprava | McPherson |
Zadná náprava | viacprvková |
Riadenie | s el. posilňovačom |
Priemer otáčania (m) | – |
Brzdy vpredu | kotúčové chladené |
vzadu | kotúčové |
Pneumatiky | 235/55 R19 |
KAROSÉRIA | |
Typ karosérie | SUV, 7-miestna |
Dĺžka – šírka – výška (mm) | 4915-1885-1690 |
Rázvor (mm) | 2800 |
Rozchod kolies vpredu/vzadu (mm) | 1628/1639 |
Svetlá výška (mm) | 185 |
Objem batož. priestoru (l) | 634/1842 |
Objem palivovej nádrže (l) | 71 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1991 |
Užitočná hmotnosť (kg) | 639 |
Celková hmotnosť (kg) | 2630 |
VNÚTORNÉ ROZMERY (mm) Pre cestujúcich vpredu | |
Vzdialenosť plynový pedál – operadlo sedadla | 980 |
Vnútorná šírka v oblasti lakťov | 1555 |
Vnútorná šírka minimum | 1525 |
Vzdialenosť sedák – strop min./max. | 910-975 |
Vzdialenosť podlaha – sedák min./max. | 325-400 |
Pre cestujúcich vzadu 2. rad sedadiel | |
Vzdialenosť predné operadlo – zad. operadlo | 625-882 |
Vnútorná šírka v oblasti lakťov | 1525 |
Vnútorná šírka minimum | 1398 |
Vzdialenosť sedák – strop | 923 |
Vzdialenosť podlaha – sedák | 400 |
Dĺžka predný sedák | 525 |
Dĺžka zadný sedák | 480 |
Pre cestujúcich vzadu 3. rad sedadiel | |
Vzdialenosť predné operadlo – zad. operadlo | 643-895 |
Vnútorná šírka v oblasti lakťov | 1380 |
Vnútorná šírka minimum | 1120 |
Vzdialenosť sedák – strop | 870 |
Vzdialenosť podlaha – sedák | 240 |
Dĺžka predný sedák | – |
Dĺžka zadný sedák | 435 |
Priestor pre chodidla vzadu pod pred. sedákmi: | ÁNO |
JAZDNÉ VÝKONY A SPOTREBA Udávané (výrobca) | |
Zrýchlenie z 0-100 km/h | 10,3 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 200 |
Spotreba mesto (l/100 km) | 9,9 |
Spotreba mimo mesta (l/100 km) | 6,2 |
Kombinovaná spotreba (l/100 km) | 7,6 |
Emisie CO2 (kg.km-1) | 199 |
Namerané | |
Zrýchlenie z 0 – 100 km/h | 10,7 |
Spotreba v teste pri 90km/h (l/100 km) | 6,3 |
Spotreba v teste pri 130km/h(l/100 km) | 8,7 |
Spotreba v teste mesto (l/100 km) | 10,9 |
Spotreba v teste priemer (l/100 km) | 8,7 |
Brzdná dráha z 100 – 0 km/h (m) | – |
CENA MODELU OD (€ s DPH) | 43 990 |
CENA VERZIE OD (€ s DPH) | 43 990 |
CENA TESTOVANEJ VERZIE (€ s DPH) | 46 490 |
POISTENIE(€ s DPH) KOOPERATIVA a.s. | |
Havarijné,poškodenie,lúpež(5% spoluúčasť min.170€, s 30% bonusom) | 1347 |
Povinné zmluvné (s max 60% bonusom ) | 364 |
Registračný poplatok (€) | 957 |
Bez straty hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky) | |
1. rok pri najazdení 15.000 km | 4 364 |
1. rok pri najazdení 30.000 km | 6 364 |
2. rok pri najazdení 30.000 km | 8 705 |
2. rok pri najazdení 60.000 km | 12 165 |
3. rok pri najazdení 45.000 km | 11 479 |
3. rok pri najazdení 90.000 km | 17 869 |
So stratou hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky + reg-popl. + strata hodnoty) | |
1. rok pri najazdení 15.000 km | 17 854 |
1. rok pri najazdení 30.000 km | 19 854 |
2. rok pri najazdení 30.000 km | 26 656 |
2. rok pri najazdení 60.000 km | 30 655 |
3. rok pri najazdení 45.000 km | 31 949 |
3. rok pri najazdení 90.000 km | 40 559 |
Cena PHM (€/liter) | 1,300 |
Normohodina (€ s DPH) | 27,00 |
Gar. kontroly (km) | 30 000 |
Výmena oleja | 30 000 |
CENY NÁHRAD. DIELCOV (€ s DPH) | |
Predná kapota | 753 |
Predný blatník | 251 |
Svetlomet. + smerovka | 1515 |
Spätné zrkadlo el. | 399 |
Predný nárazník | 310 |
Predný tlmič | 200 |
Predné brzdové platničky | 135 |
ZÁRUKA (roky) | |
Prehrdzavenie karosérie | 12 |
Lak | 2 |
Na celé auto | 2-5 |
Motor a mechanické časti | 5 |
PREDPOKLADANÉ CENY (€ s DPH) | |
Po 1. roku 30.000 km | 33 000 |
Po 2. roku 60.000 km | 28 000 |
Po 3. roku 90.000 km | 24 000 |
KONKURENCIA
Typ auta | Audi Q7 3,0 TDI Quattro tiptronic 8-st |
Max. výkon kW(k)/ot.min-1 | 150(204)/4200 |
Max.kr. moment (N.m/min) | 450/1250-3200 |
Max. rýchlosť (km/h) | 202 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) | 9,1 |
Prevodovka | 8.st-automat |
Komb. Spotreba (l/100 km) | 5,8 |
Batožinový priestor (l) | – |
Cena motorizácie od (€) | 44 000,- |
PLUSY |
+ atraktívny, príjemný vzhľad |
+ pohodlné sedadlá – vpredu ako kreslá |
+ 7-miestna kabína, variabilita, posuvné zadné sedadlá |
+ príjemný, luxusne pôsobiaci a kvalitne spracovaný interiér |
+ priestranný a vzdušný interiér |
+ všestrannosť, pohon 4×4 |
+ objem kufra |
+ odhlučnenie kabíny |
+ dostatočne výkonný agregát |
+ na daný typ auta dobrá ovládateľnosť |
+ zvuk audiosústavy |
+ výbava |
MÍNUSY |
– výhľad dozadu |
– relatívne vyššia nakladacia hrana batožinového priestoru |
– objem kufra pri 7-miestnej verzii |
– cena blížiaca sa nemeckej konkurencii |
– na výber len jeden motor |
FOTOGALÉRIA
Sleduj náš Instagram
Sleduj náš Facebook