Dramatický nárast popularity SUV si najviac odniesol segment MPV, ktorý aj napriek viacerým výhodám má zrejme už svoje dni spočítané.
Automobilky postupne ukončujú výrobu MPV modelov (viď napríklad pri Forde už nenájdete v ponuke model B-MAX či C-MAX) čo je podľa nás škoda. Zatiaľ však má značka Ford na slovenskom automobilovom trhu stále v ponuke aj MPV modely: Ford Galaxy a športovejšie strihnutý Ford S-MAX.
Na test sme dostali Ford S- MAX, ktorý aj napriek väčším rozmerom pôsobí kompaktným dojmom s prekvapujúcou dávkou športovej elegancie. Ide však o model so športovejšie ladenou výbavou ST-Line (18“ zliat.disky kolies, sada exteriérových a interiérových doplnkov viď cenník).
Druhá generácia modelu Ford S-MAX, aj napriek tomu, že už nie je nováčik – v predaji je už 6 rokov, pôsob skrátka stále moderným dojmom (na test sme dostali pritom ešte model pred faceliftom).
Interiér s prístrojovým panelom, ktorému dominuje prístrojový panel s 10″ LCD displejom a 8“ dotyková obrazovka systému SYNC 3(AppleCar Play, AndoridAuto), preberajúci viacero prvkov od Mondea, nepôsobí už najmodernejším dojmom. Spĺňa však vysoké nároky na kvalitu spracovania a ergonómiu pracoviska vodiča. Zaujímavým prvkom ovaldania je kovový otočný ovládač 8-st. automatickej prevodovky. Ovládanie je v pohode, len v zime nepríjemne kovový materiál chladí.
Vpredu sa veľmi dobre sedí – k tomu prispieva optimálne vystlanie sedadiel, ich rozmery a veľký rozsah nastavenia ( pozn. testovaný exemplár nemal k dispozícii športové pred. sedadlá potiahnuté kožou/semiš, dodávaná pre výbavu ST-Line štandardne). Vzadu už situácia nie je tak optimálna. Zbytočne vysoký posed 390 mm (optimum podlaha-sedák max 370 mm) a užšie sedadlá 455 mm (tri samostatné sedadlá s klasickou šírkou cca 500 mm nie je možné zmestiť do kabíny) neprispievajú k optimálnemu komfortu sedenia – ten však zachraňuje príjemnejšie, mäkšie vystlanie sedadiel (ako napr. v Seate Alhambre), polohovateľné operadlá, dobre tvarovateľná výsuvná opierka hlavy a možnosť hlboko zasunúť a vystrieť chodidlá pod predný sedák.
Silnou stránkou je variabilita (zadné sedadlá je možné jednotlivo posúvať, operadlá polohovať, alebo sklopiť), ľahký prístup do kufra a jeho veľkosť 700 litrov. Ten je možné ešte zväčšiť na 2020 litrov sklopením zadných operadiel do roviny – aj z kufra jednoducho tlačidlom.
A ako jazdí? No, jednoducho veľmi dobre, ako menšie auto s nižšou stavbou karosérie. Niečo na spôsob kombi vozidiel. K tomu však prispieva športové odpruženie a nižšia svetlá výška, ktorá je výsadou výbavy ST-Line. Takto disponovaný S-MAX sa veľmi dobre ovláda a zároveň nastavením podvozka, aj napriek tomu, že ide o športové odpruženie ( vo výbave ST-Line), nenechá posádku precítiť každú nerovnosť – skrátka poskytuje veľmi dobrý kompromis stability a komfortu pruženia. Inak, jeho jazdné vlastnosti sme mali možnosť preveriť aj v simulovaných zhoršených adhéznych podmienkach (na okruhu Orechová Potôň) a boli sme prekvapení ako na daný typ vozidla dokážu elektronické stabilizačné systémy udržať testované vozidlo s prekvapujúcou urputnosťou vo zvolenom smere – to je nielen prínos k lepšej ovládateľnosti a kontrole nad vozidlom, ale aj prínos k bezpečnosti jazdy.
Samotná kvalitná úroveň podvozku, optimalizované rozloženie hmotnosti vozidla na obe nápravy a práca stabilizačných systémov, nemajú vplyv len na pozitívny pocit z jazdy, ale aj na vašu bezpečnosť. Skrátka, vždy je lepšie a bezpečnejšie mať typ auta, ktoré do maximálne možnej miery „riadite a ovládate vy a nie ono vás, ako mať auto s menšou úrovňou ovládateľnosti a nepredvídateľným správaním pri náhlom zmene smeru jazdy, a tým riskovať pri zrážke s iným vozidlom, alebo neplánovaným výjazdom do priekopy „testovať“ pevnosť konštrukcie karosérie a prácu airbagov.
Poznámka: Praktické využitie modelov Ford s pohonom všetkých kolies dokumentujú na www.facebook.com/casopisAUTOTEST/ uvedené zábery S-MAXu v zákrute a pri pohýnaní na mokrej vozovke. Už mierny svah a len mierne náročnejšie adhézne podmienky pri simulovanom daždi ukazujú výhody tohto pohonu. V porovnaní s pohonom len jednej – prednej nápravy – štvorkolka S-MAX s ľahkosťou štartuje a v takýchto podmienkach necháva už po pár metroch ďaleko za sebou dvojkolku.
Pod kapotou pracoval najvýkonnejší vznetový agregát 2.0 TDCi EcoBlue twin-turbo 176 kW/240 k, ktorý sa prezentoval v spolupráci s 8-st. automatickou prevodovkou podľa očakávania poriadnou dávkou jazdného výkonu, a to aj pri plnom obsadení. Nárast akcelerácie je síce plynulý bez „kopancov“, ale úctyhodný. Tu treba poznamenať, že S-MAX je v ponuke aj s pohonom 4×4, ten však je možné kombinovať len s menej výkonnou dieslovou pohonnou jednotkou. Čo je nepochopiteľné, nakoľko práve tejto, najvýkonnejšej dieslovej motorizácii by sa hodil aj pohon 4×4.
Veľmi dobré odhlučnenie kabíny, stabilný jazdný prejav a plynulý nástup akcelerácia dokážu pocitovo eliminovať skutočnú jazdnú dynamiku vozidla. Jednoducho ani sa nenazdáte a uháňate ďaleko za povolenou max. rýchlosťou. Celkový akusticky komfort S-MAXu dostáva pochvalu – do kabíny len v malej miere prechádza hluk od motora, hluk od podvozku a obtekajúceho vzduchu.
Vzhľadom na úroveň jazdných výkonov, pohotovostnej hmotnosti 1691 kg, sa uvedený typ agregátu uspokojí s pomerne ústretovou spotrebou – mix v teste 7,6 litrov na 100 km (pri 130 km/h 7,7 l/100 km, pri 90 km/h 5,0 l/100 km, mesto 8,6 l/100 km) a na daný typ motora dobrou kultúrou chodu. Celkový akusticky komfort S-MAXu dostáva pochvalu – do kabíny len v malej miere prechádza hluk od motora, hluk od podvozku a obtekajúceho vzduchu.
Plusy
+ veľmi dobré jazdné vlastnosti
+ výkonný agregát
+ variabilita (posuvné, polohovateľne a sklápateľné zadné sedadlá)
+ odhlučnenie kabíny
+ vnútorný a batožinový priestor
+ pomer jazdné výkony/spotreba
+ ľahké nastupovanie vystupovanie
+ výhľad z vozidla
+ prijemný dizajn exteriéru
Mínusy
– vzadu kratšie sedáky a pomerne tvrdé sedadlá
– pre danú motorizáciu absencia ponuky pohonu 4×4
– grafika infotainmentu a digitálnych ukazovateľov nepôsobí najmodernejšie
– mohol by byť hrubší veniec volantu