Ford Ranger prešiel pred dvomi rokmi medzigeneračnou výmenou, ktorá priniesla viacero zmien. Typického offroadového charakteru sa však – našťastie pre pravoverných vyznávačov offroadu – nedotkla tak, ako napríklad jeho konkurenta Nissan NP300 Navaru, po novom vybaveným viacprvkovou zadnou nápravou.
Aj po modernizácii a prepracovaní viacerých časti pôsobí exteriér stále robustným a offroadovým dojmom. Na prvý pohlaď púta pozornosť nová šesťuholníková maska pridávajúca vozidlu na offroadovej vizáži. Ostatné sa zmenilo len v detailoch, či už v tvare a grafiky svetlometov alebo prepracovaní nárazníkov.
Päťmiestny interiér sa po modernizácii ešte viac priblížil osobným vozidlám, čo môže, ale aj nemusí byť každému po chuti – predsa len ide o klasický offroad, resp. ide predovšetkým o „pracovný nastroj“, ktorý by mal aj v interiéri reflektovať skôr jednoduchosť, robustnosť a silu a nie „zženštilosť“ osobných vozidiel. To je však vec preferencií a vkusu. Kvalita spracovania a samotný dizajn prístrojového panelu dostáva od nás len a len pochvalou, rátať však treba len so samými tvrdými plastmi. To však vôbec neprekáža – na pohlaď aj tak pôsobí veľmi kvalitne.
V ponuke je široká výbava, ktorá si rozsahom nezadá za ostatnými bežnými autami, či už 8“ dotykovým displejom multimediálneho systému SYNC 3 (testovaný model bol vybavený ešte multimediálnym systémom SYNC 2) , kamerovým systémom sledujúcim okolie auta, bezkľúčovým vstupom atď. Skrátka, pick-upy, resp. vozidlá tohto segmentu, už majú ambíciu spĺňať nároky nielen na „tvrdú prácu“, ale ponúknuť posádke aj viac prvkov výbavy a komfortu.
Samotný komfort cestovania je však rozdielny v prípade, že sedíte vpredu alebo vzadu. Aj keď ide o 5-miestnu kabínu s dvomi radmi sedadiel, tak komfort sedenia je v prvom rade lepší ako v druhom, zadnom rade sediel. Aj keď treba podotknúť, že nie tak obmedzený ako v Nissane Navara, ktorý má kolmejšie, menej pohodlné sedenie. Pre 175 cm vysokú postavu je voľnosť, resp. rezerva od predného operadla pre kolená, cca 6 cm (keď sa „za seba“ usadí) a pre hlavu po strop bohato cez 10 cm. Posed vpredu aj vzadu je, tak ako je na tento typ auta obvyklé, vyššie situovaný. Na jednej strane to sťažuje nastupovanie, ale na druhej vyšší posed ponúka lepší výhľad a pocit bezpečia.
Pre náklad je k dispozícii za kabínou ložný priestor s rozmermi: šírka max 1560 mm, medzi podbehmi 1130 mm a dĺžka 1560 mm. Plusom je na daný typ auta nízko položená nakladacia plocha 835 mm (Mitsubishi 900 mm) a výrazne vyššia nosnosť 1035 kg (Mitsubishi L200 850 kg, Nissan Navara 910 kg).
Ford Ranger v prevedení Doble Cab je v ponuke s jedným štvorvalcovým 2,2 TDCi 118kW a jedným päťvalcovým turbodieslom 3,2 TDCI 147kW – práve túto výkonnejšiu motorizáciu sme dostali na test.
Jeho prejav je o niečom úplne inom ako sme zažili so štvorvalcom – jeho hutný, výraznejší zvuk a nadbytok sily, spolu s robustnou konštrukciou testovaného Fordu Ranger, ponúkajú potencionálnemu záujemcovi nečakaný zážitok. Po naštartovaní zabručí a pri stlačení plynu zareve do éteru ako lev v buši. Jeho rozjazd možno nie je extra ľahký, skôr silený v dôsledku nastavenia automatickej prevodovky, reflektujúci požiadavky nielen na bežnú cestu, ale aj na jazdu v teréne. To však nebráni Rangeru, aby aj so sileným úsmevom vytrel konkurencii so štvorvalcami zrak v zrýchlení z 0-100km/h za 10,5 s (Nissan Navara 11,2 s, Mitsubishi L200 11,1 s) a ešte výraznejšie letmom zrýchlení 60-100km/h a 80-120 km/h (viď tabuľka). Za svoj dynamicky a silácky prejav si však zapýta väčšiu porciu paliva – cez 10,3 litrov na 100 km (Nissan 8,5 l, Mitsubishi 8,0 l/100 km).
Takto disponovaný Ford Ranger ukázal chrbát nielen v samotnom meraní jazdných výkonov, ale aj pri prejazde členitým terénom s krížením náprav a brodením. Ford Ranger – brodivosť 800 mm (Nissan 600 mm, Mitsubishi 600 mm), kríženie náprav 250 mm (Nissan Navara 225 mm, Mitsubishi L200 210 mm) a index kríženia 78 st. (Nissan Navara 71 st., Mitsubishi L200 70 st.).
K dispozícii je pohon všetkých kolies s redukciou a uzávierkou zadného diferenciálu – tzv. 4AWD. Primárne je poháňaná zadná náprava, v prípade potreby riadiaca jednotka pripojí aj prednú. Do rýchlosti až 120 km/h je možné prepnúť na pohon 4×4. V náročnejšom teréne príde vhod aj možnosť prepnúť do režimu 4L a uzamknúť zadný diferenciál.
V členitej, a po adhéznej stránke veľmi náročnej trati, ukázal takto disponovaný Ford Ranger svoje silne stránky. Kvitovali sme, že aj s bežnými pneumatikami sa vyhrabal na pohľad z beznádejnej situácie. Dokonca vďaka skvele pracujúcemu pohonu všetkých kolies neraz aj bez potreby zaradiť redukciu. Jednoducho je fakt, že v teréne sa cíti ako ryba vo vode a v tomto prostredí nájde len ťažko vyrovnaného súpera (VW Amarok sme ešte netestovali).
Ford Ranger disponuje veľkým potenciálom osloviť zákazníkov preferujúcich nielen tento typ áut, ale preferujúcich aj bežné auta. Ten, kto to nezažije, neuverí, čo dokáže na pohľad veľké, neohrabané a ťažké vozidlo. Pre toho, kto pozná jazdu len jazdu osobným vozidlom, resp. SUV či crossoverom, je jazda s offroadom Ford Ranger nečakaným šoférskym zážitkom – to platí aj pre Nissan Navara či Mitsubishi L200. Skrátka, nielen športovo rýchla jazda prináša adrenalín do krvi, ale aj pomalá jazda v teréne. index kríženia 78 st. (Nissan Navara 71 st., Mitsubishi L200 70 st.).
Pritom je ústretovejší pre jazdu na bežnej ceste ako jeho predchodca – „poskakovanie“, tak typické pre tento typ vozidiel, sme takmer nezaznamenali. Samozrejme, nemôže sa v tejto disciplíne rovnať Navare so zadnou viacprvkovou nápravou jazdiacej už doslova ako bežné osobné vozidlo.
Hendikepom je však určitá neohrabanosť v mestskej premávke či pri parkovaní. Prekvapujúco sme si však veľmi rýchlo zvykli na veľké rozmery auta a dokázali sme s prehľadom zvládať aj tento režim jazdy.
Jednoducho, pokiaľ sa dokážete zžiť s väčšími rozmermi, a vsadíte na tento typ vozidla, tak odmenou bude pri jazde oslobodzujúci, neohrozený pocit, že s týmto autom vás nič nezastaví. Pocit neohrozenosti za volantom je nákazlivý nielen tým, že sedíte vyššie, ale aj tým, že máte pred sebou robustný dlhý predok a pod jeho kapotou výkonný agregát, a mimo pevnú vozovku úctyhodné terénne schopnosti.