Mercedes-Benz triedy E vnímajú a považujú mnohí za „pravý“ Mercedes spolu s triedou C a S. Z pohľadu počtu predaných kusov patrí k najpredávanejšiemu modelu v histórii značky Mercedes-Benz.
Samozrejme celý rad iných modelov tejto značky sa predáva už lepšie, hlavne SUV idú na „dračku“, napriek tomu stále však patrí trieda E k základným stavebným pilierom identity značky s trojcípou hviezdou.
Minulý rok absolvovala, aktuálne predávaná, piata generácia tohto modelu, facelift. My sme dostali na test verziu sedan Mercedes-Benz Triedy E 220d 4matic.
Na prvý pohľad je jasné, že dostal oblejšie tvary, iný dizajn prednej mriežky, nárazníkov a svetlometov (v testovanej verzii s jeho technologickou prednosťou – prednými Multibeam LED svetlometmi). Hlavným poznávacím znakom, sú zadné svetlomety, ktoré sú totiž po novom dvojdielne a horizontálne natiahnuté až na veko kufra. Toto riešenie auto pri pohľade odzadu opticky znižuje a rozširuje. Celkovo auto pôsobí dynamickejším dojmom ako predchodca, v tomto prípade toto konštatovanie ešte viac znásobuje dynamická úprava exteriéru v podobe balíka AMG Line.
Luxusný a moderný interiér
Vo vnútri sú zmeny menej badateľné, koncepciu pracoviska vodiča s dvomi na seba prepojenými displejmi už mal aj predošlý model. Po usadnutí do kabíny si však hneď všimnete nové materiály a nové farebné prevedenie, ktoré posúvajú kvalitu interiéru na ešte vyššiu úroveň.
V rámci faceliftu taktiež dostal Mercedes-Benz triedy E najnovšiu verziu infotainmentu MBUX (s hlasovým ovládaním a rozšírenou realitou), nový volant s dotykovými ovládačmi a po novom riešené ovládanie touchpadu na stredovom tuneli (pôvodne bolo otočné koliesko). Taktiež hlasové ovládanie už reaguje promptnejšie a v prevažnej miere tak ako očakávate, či už napríklad pri zadávaní navigácie alebo nastavení klimatizácie.
Pokiaľ by sme to porovnali s konkurenciou, tak napríklad v porovnaní s BMW a Audi je kokpit modernejší, pochvalu dostáva za detailnejšie rozlíšenie displejov (10,25“ v základe, 12,3“ za príplatok) a ich krásnu grafiku a možnosť ovládania cez volant dotykovými plôškami. Celková logika ovládanie však stále nie je tak logická a intuitívna ako pri BMW.
Testovaný Mercedes-Benz triedy E bol nabitý technológiami, s ktorými sme sa pri konkurencii BMW 5 a Audi A5 ešte nestretli. Napríklad ponúka rozšírený adaptívny tempomat či praktickú zaujímavosť: zobrazenie semaforu na prístrojovom panely pokiaľ naň šofér dobre nevidí, alebo za tmy rozsvietenie priestoru spolujazdca, ak tam natiahnete ruku.
Posed za volantom podľa očakávania dostáva pochvalu, rozmerné sedadlá s primerane bočným vedením poskytujú nadpriemernú úroveň pohodlia a dostatok opory v zákrutách. V tak bohato vybavenom aute so špičkovými technológiami, príde však trošku nepochopiteľné, že sa ešte vôbec ponúka neúplne elektrické ovládanie sedadla, t.j. nastavenie výšky sedáku a polohy operadla je elektrické, ale pozdĺžne posúvanie sedadla iba manuálne. Pokiaľ to chcete mať komplet v elektrickom ovládaní tak si za to musíte ešte ďalšie eura doplatiť. Kazí to dojem z inak luxusne pôsobiaceho vozidla vybaveného celým radom moderných prvkov výbavy.
Vzadu je priestor pre vyššie postavy viac ako postačujúci, pokiaľ však napríklad porovnáte pohodlie sedenia a voľnosť v pozdĺžnom smere s neprémiovým modelom Škoda Superb tak prekvapujúco Mercedes-Benz triedy E ťahá za kratší koniec. V Superbe máte viac miesta pre kolená a lepšie riešený, pohodlnejší posed (v triede E k optimálnemu posedu chýbajú o niečo dlhšie sedáky a hlbší posed s lepšou oporou pre stehná).
Skvelá práca asistenčných systémov
Čo však musíme pochváliť je práca asistenčných systémov (adaptívny tempomat, udržiavanie v jazdných pruhoch, sledovanie okolitej premávky,…), ktoré sme vždy nechválili pri iných modeloch tejto značky v dôsledku agresívnejšieho a nečakaného zásahu do riadenia vozidla. Preto sme mali chuť ich neraz aj vypnúť. Tu sme na to ani nepomysleli, pretože zasahujú vskutku iba vtedy keď to je potrebné a v primeranej miere. Klobúk dole pred takýmto nastavením asistenčných systémov.
Dostatočne výkonný a úsporný motor
Pod označením 220d sa skrýva známy dvojlitrový vznetový štvorvalec vykazujúci maximálny výkon 147 kW a maximálny krútiaci moment 400 Nm. Výkon tohto agregátu je prenášaný prostredníctvom 9-st. automatickej prevodovky na všetky štyri kolesá (medzi predné a zadné kolesá v pomere 45: 55). Po naštartovaní svoj pôvod nezaprie, aj keď jeho vibrácie počuť iba v exteriéri, pokiaľ sa totiž usadíte do kabíny tak jeho „dieslový“ prejav vďaka veľmi dobrému odhlučneniu takmer vôbec nevnímate. Aby sme sa však chápali, jeho prejav je na dieslový typ motora pomerne kultivovaný, k tomu prispieva použitá dvojica vyvažovacích hriadelov, ktore rotujú vzájemno proti sobe v bloku dole na úrovni klukového hriadela.
Napriek tomu, že nejde práve s touto motorizáciou o prestížnu verziu (Mercedes-Benz Triedy E má v ponuke aj výkonnejšie verzie s šesťvalcovými motormi vrátane s plug in hybridnou a mild hybrdidou technikou a športovo ladené AMG verzie s výkonom až 612k), tak ho zas netreba podceňovať, predsa len 1812 kg autu dokáže tento motor udeliť slušné zrýchlenie z 0-100km/h za 7,6 s a podľa výrobcu udeliť max. rýchlosť až 239 km/h. Čo sú aj na rýchly presun pre cestovnú limuzínu viac ako postačujúce hodnoty.
K tomuto pozitívnemu hodnoteniu prispieva jeho pružný motor, vďaka čomu sa s nim ľahko predbieha na okreskách či na diaľnici. Jeho spolupráca s 9-st. automatom je skvelá, radí rýchle, intuitívne a plynule. Pokiaľ by sa vám predsa len radenie zdalo príliš komfortné, tak je v ponuke aj režim Sport, ktorý okrem spevnenia nastaviteľného podvozka a riadenia, rýchlejšie reaguje na stlačenie plynového pedálu a 9-st. automatická prevodovka na potrebu zmeny prevodových stupňov.
Jeho silnou stránkou je pomer jazdných výkonov a spotreby. K slušnými jazdným výkonom sa pridáva na daný typ auta veľmi nízka spotreba. Bez toho aby ste sa nejak krotili dokážete s týmto autom v pohode jazdiť v rozmedzí 5-6 litrov na 100km/h.
Veľmi dobré jazdné vlastnosti
Celkový pozitívny dojem z uvedeného modelu dotvárajú veľmi dobré jazdné vlastnosti. Na daný typ auta presviedča veľmi dobrou ovládateľnosť a slušným komfortom pruženia. V tomto prípade sa môže testovaný exemplár pochváliť podvozkom Agility Control so selektívnym systémom tlmenia, ktorý poskytuje vyvážený komfort jazdy na rôznych povrchoch vozovky a taktiež, aj vďaka zníženému podvozku o 15 mm, zlepšenú stabilitu v zákrutách.
Takto disponovaný Mercedes-Benz triedy E však možno sklame tých, ktorí očakávajú od tohto modelu plavenejší charakter jazdy a bezchybnú filtráciu nerovnosti na spôsob „lietajúceho koberca“. Toto konštatovanie platí v podstate aj pre komfortnejší režim „Comfort“, ktorý aj napriek tomu, že je poddajnější ako v režime Normal a hlavne Sport a posádka je hýčkaná pri jazde pohodlím a nadpriemernou filtráciou.
Nadpriemernú filtráciu totiž vykazuje len dovtedy pokiaľ nenarazíte na väčší výmoľ či jamu, čo sa prejaví nepríjemným rázom od kolies do kabíny. Pritom hovoríme o testovanom vozidle postavenom na 18“ kolesách, nie na 20“ príplatkových kolesách.
V zhoršených adhéznych podmienkach, napríklad na zasneženej ceste, príde vhod stály pohon na všetky štyri kolesá (medzi predné a zadné kolesá v pomere 45: 55). Takáto koncepcia dynamického presúvania hnacieho pohonu a zaťaženie smerom na zadnú náravu prispieva k vysokej trakcii pri zrychlovaní. Sučasťou systému 4Matic je aj lamelová uzávierka v centrálnom diferenciáli, ktorá umožňuje v prípade potreby presúvat hnací moment variabilne v pomere na prednu a zadnú nápravu 30: 70 alebo 70:30.
Text+foto: Michal Pospíšil