Citroën C3 Aircross dokázal skĺbiť prednosti MPV (variabilita a vzdušný interiér) a SUV (offroadový, robustnejší vzhľad, vyššia svetlá výška, vyšší posed zabezpečujúci dobrý výhľad a pohodlné nastupovanie a vystupovanie).

Citroën C3 Aircross má v ponuke dva benzínové  a dva dieselové motory. Benzínové agregáty sú trojvalce – jeden 1,2 PureTec 81 kW a druhý  1,2 PureTech 96kW. Diesle sú štvorvalce 1,5 BlueHDi 75kW a 1,5 BlueHDi 88kW. Všetky motory sú podporené turbom.

Dieslový motor a 6-st. aut. prevodovka

My sme dostali na test model Citroën C3 Aircross  s označením BlueHDi 120 EAT6. Z názvu bežný motorista veľa nevyčíta, aká pohonná jednotka pracuje pod kapotou. Ide o verziu poháňanú štvorvalcovým turbodieslom s objemom 1499 ccm, teda 1.5 BlueHDi vykazujúca max. výkon 88kW (120k) pri 3750 ot.min-1 a max. krútiaci moment 300Nm pri 1500 ot.min-1 spriahnutú s klasickým 6-st. automatom.

Tento agregát vychádza z predošlého motora 1.6 BlueHDi 88kW, ktorý patril k špičke vo svojej motorizácii. Ide nielen o downsizing (skrátenie zdvihu z 88,3 na 84,8 mm pri rovnakom vŕtaní 75 mm), ale aj o celkové prepracovanie agregátu (nové turbo, piesty, vstrekovanie, šestnásťventilová hlava namiesto osemventilovej,…), ktorý má primárne za ciel znížiť emisie.

Takto disponovaný agregát v spolupráci so 6-st. automatickou prevodovkou dokáže testovanému modelu udeliť z 0-100 km/h zrýchlenie 10,3 s čo je pre bežné jazdenie viac ako postačujúce. K  ešte lepšej akcelerácii z 0-100km/h bráni skutočnosť, že využiteľnosť otáčok je v podstate  ohraničená na pásmo cca 1700- 3500 otáčok., mimo týchto otáčok výraznejšie upadá chuť vozidla do zrýchľovania s čim sa musí automatická prevodovka pri vytáčaní motora popasovať voľbou správnych rychl. stupňov.

V praxi je však obvykle dôležitejšie letmé zrýchlenie ako zrýchlenie z 0-100km/h, a tu je na tom podla očakávania vzhľadom na typ motora C3 Aircross 1.5 BlueHDi 88kW bez výhrad. Pri  letmom zrýchlení necháva 6.st. automat  pracovať motor v pracovných využiteľných otáčkach vďaka čomu vozidlo vykazuje  veľmi dobrú pružnosť (max. krútiaci moment 300 Nm).

Súhra 6-st. aut. prevodovky a pohonnej jednotky je veľmi dobrá. Radenie je plynulé, pri rozbiehaní a parkovaní nevykazuje trhnutie ako býva neraz zvykom pri dvojspojkových DSG prevodovkách.

Ústretová spotreba 

Po týždňovom testovaní nám vyšla  priemerná spotreba presne 6,0 litra na 100 km ( podľa WLTP 5,7L/100km). Mimo mesta pri bežnej jazde nie je však problém jazdiť aj na úrovni 5 litrov/100 km, resp. pri ustálenej 90 km/h rýchlosti 4,9 l/100 km, naopak, na diaľnici  pri 130 km/h spotrebuje 7,0 litrov na 100km a v meste 6,9 l/100 km.

Jeho prejav z pohľadu kultúry chodu nie je najpresvedčivejší – dieslový, hrubší prejav, je po naštartovaní, resp. pri akcelerácii počuť, čo však nemusí trápiť posádku, nakoľko jeho prejav nie je na takej úrovni, aby bol otravný, resp. po zahriatí a pri jazde po diaľnici sa v aerodynamickom hluku stratí.

S prehľadom zvládne losí test

A ako hodnotíme jazdné vlastnosti? Pokiaľ preferujete športovejší prejav, resp. zábavu zo šoférovania, tak ste na zlej adrese. Tu je to viac zamerané na komfort a pohodové jazdenie. Aby sme si však rozumeli, auto je síce pocitovo ťažkopádnejšie, v zákrutách sa viac nakláňa a riadenie je menej komunikatívne, napriek tomu dokáže s prekvapujúcou stabilitou zvládať ostré zákruty s urputným držaním stopy a vyhýbacie manévre v hraničných situáciách s výraznou pomocou el. stabilizačného systému

Citroën C3 Aircross totiž patrí v losom teste k tým, ktorí s prehľadom zvládajú prudký vyhýbací manéver pri rýchlosti 77km/h ( viď video losieho testu) čo je jeho najlepšia vizitka a odpoveď tým, ktorí majú obavy z jeho ovládateľnosti v krízových situáciách. Že zvládnutie losieho testu nie je samozrejmosť ukázalo napríklad negatívne hodnotenie Toyoty RAV4, ktoré sme zverejnili na našom webe.

Má vyšši podvozok ako hatchback C3 a Crossland X 

K tomu prispieva nielen promptná práca el. stabilizačného systému a samotné nastavenie podvozka, ktoré je o niečo pevnejšie ako má súrodenecky hatchback C3, ale aj pevná karoséria ( ktorá sa „nekrúti“ v zákrutách, s vyššie vytiahnutou nakladacou hranou. V teréne či v náročnejších adhéznych podmienkach  však nečakajte žiadne zázraky, vyššia svetlá výška podvozku 170 mm, ako majú napr. hatchbacky či konkurenčný Crossland X (124 mm), umožňuje síce výjazd do ľahšieho terénu, resp. ľahko vyjsť na obrubník pri parkovaní, ale absencia pohonu 4×4 limituje v tomto smere jeho ambície.

Ten plne nenahradí ani za príplatok umiestnené na stredovom paneli „čarovné“ koliesko Grip Control, ktorý však v testovacom vozidle chýbalo. Inak ale musíme pochváliť robustný a zároveň pomerne komfortný podvozok, ktorý dokázal absorbovať dobre aj väčšie nerovnosti.

Vzdušnejší interiér ako má C3

V pozícii šoféra máte dobrý výhľad z vyššej pozície cez veľké predné sklo a cez delený predný „A“ stĺpik, taktiež výhľad dozadu nie je, aj napriek masívnemu „C“ stĺpiku, problematický. Tu je na tom lepšie ako napríklad Hyundai Kona s menším zadným oknom. Interiér pôsobí kvalitným dojmom, napriek tomu, že sú použité len lacnejšie, tvrdé plasty.

Jemná výčitka však smeruje na príliš plastovú vyplň dverí, čo je však pre vozidla tejto triedy obvyklé. Plastový dojem však zmierňuje textilná dekorácia. To platí však pre vizuálne hodnotenie, v praxi keď vám dieťa znečistí plast, tak naopak oceníte jeho jednoduché očistenie.

Prehľadné pracovisko vodiča 

Pracovisko vodiča je navrhnuté tak, aby spĺňalo čím ľahšiu obsluhu, ovládateľnosť a čitateľnosť. Umiestnenie 7″ dotykovej obrazovky na stredovom paneli je, na rozdiel od viacerých konkurenčných modelov, v pohodlnom dosahu vodičovej alebo spolujazdcovej ruky. V menu sa rýchlo orientuje a načítavanie uvedených funkcií sa zobrazuje bez dlhého otáľania, snáď až na niektoré kroky v navigácii. Napríklad zadávanie adresy cez malé ikony písmen nie je práve najpraktickejšie.

Pokiaľ vám nevyhovuje fabrická navigácia alebo celkové menu systému a vlastníte iPhone, tak s istotou oceníte užitočnú funkciu Apple CarPlay. Pomocou USB kábla spárujete váš smartfón a na dotykovej obrazovke sa objaví menu vstavaných aplikácií, ako napr. volania, správy, hudba či navigácia, ktorá je oproti tej fabrickej presnejšia a má krajšiu grafiku, avšak podmienkou je neustále pripojenie na internet.

Praktický, dobre využiteľný tvar kufra 

Poďme však k pohodliu cestovania a podmienok na prepravu batožiny. Pri užívaní Citroënu C3 Aircross pasažieri ocenia vzdušnejší interiér vďaka vyššiemu stropu, veľkému čelnému sklu posunutému dopredu (niečo na spôsob MPV) a pri preprave batožiny pravidelný, hranatý tvar kufra využiteľný až po strop strechy.

Vpredu je pre posádku postarané nanajvýš dobre – rozmerné a pohodlné sedadlá s prijemne pohodlným vystlaním a dostatok miesta vo všetkých smeroch – na šírku na daný segment síce len priemernou – sú zárukou kladného hodnotenia. Samozrejme, hovoríme v kontexte vozidiel crossover s vyšším posedom. Vzadu je však situáciu už iná, kratšie sedáky, kolmejšie postavené operadlá a len obmedzená ponuka v pozdĺžnom smere, už nedávajú dôvod na úsmev – hlavne pre vyššie postavy nad 1,75 m už nie je veľmi nazvyš miesta pre kolená (20 mm od kolien po predné operadlo). Konkurencia je na tom o niečo lepšie (SEAT Arona 70 mm, Kia Stonic 47 mm).

Za predným spolujazdcom kráľovsky veľa miesta vzadu

Toto hodnotenie platí, keď si sadnete za vodiča. Naopak za spolujazdcom je priestorová situácia pre kolená  v C3 Aircross o poznanie lepšia. Spolujazdec si môže totiž vďaka veľkému priestoru pred kolenami pred prístrojovou doskou posunúť sedadlo viac dopredu a tým nechať viac miesta pre pasažiera usadeného vzadu za ním v pozdĺžnom smere a to kráľovsky veľa 120 mm ( viď. foto )

Posuvné zadné sedadlá ( vo vybave FEEL iba za príplatok)

Posuv zadných sedadiel (asymetrický) hendikep pozdĺžnej voľnosti pre vyššie postavy nerieši, nakoľko už v zadnej krajnej polohe nie je miesta nazvyš, ale v prípade napríklad detských pasažierov na zadných sedadlách s menšími nárokmi na voľnosť pre kolená, sa pri posuve sedadiel dopredu môže zväčšiť objem kufra zo 410 litrov až na 500 litrov. Pri preprave dlhších predmetov príde vhod veľký vstupný otvor po sklopení stredovej lakťovej opierky. V testovanej dieslovej verzii tieto pomôcky neboli k dispozícii, je však ich možné zakúpiť v rámci príplatkovej výbavy.

PLUSY

+ konkurencieschopná cena

+ pružný a úsporný motor

+ vzdušný interiér

+ zvýšená svetlá výška

+ podvozok s dobrou filtráciou nerovností

+ kufor

+ bezpečný jazdný prejav v hraničných situáciách ( zvládol s prehľadom losí test)

MÍNUSY

– asymetricky posuvné sedadlá vzadu za príplatok

– výraznejší zvuk diesloveho motora za studena

– krátke zadné sedáky (450 mm, optimum 490 mm)

VIDEO

Reklama