Model BMW M135i xDrive po BMW 3Performance, BMW M5, BMW M6, je ďalším modelom nesúcim v nazve písmeno M, ktorý sa nám dostal do rúk v rámci testovacích jázd.
Čo na to povedať… Bežný zákazník musí mať z toho chaos a napadne ho, čo je vlastne skutočné M. Diktát trhu však nepustí a BMW reaguje aj takýmto spôsobom na požiadavky zákazníkov.
Na jednej strane je fajn, že BMW vychádza v ústrety zákazníkom so zaradením M športového balíku a M Performance, ktorí tužia mat M verziu, ale buď na to nemajú, alebo im úplne nesedí rýdzo športový charakter uvedených M-kových modelov, na druhej však do určitej miery znehodnocujú „background“značky M, keď pod kapotu vozidla s označením M „klepoce“ základný dvojlitrový turbodiesel. V našom prípade to však neplatí. Testovaná verzia BMW M135ixDrive aj napriek civilnému vzhľadu vylepšenému M Športového balíku, menu Mnerobí „hanbu“, práve naopak. Úctyhodná dynamika (namerané z 0-100 km/h za 4.9 s. udávaná max. rýchl. 250km/h) a obdivuhodná chuť do zrýchľovania v širokom pasme otáčok v kombinácii so skvelou ovládateľnosťou uspokojí aj tých najnáročnejších fanúšikov športovej jazdy.Spoznávanie BMW M135 xDrive vybočovalo z rutinnéhotestovania „bežných“ modelov.
BMW M135 xDrive nepatrí k bežným kompaktom. Takvyvážené vozidlo, čo sa týka jazdných výkonov a jazdných vlastností, sme uždávno na test nemali. Výkonnému 6-valcovému 3,0-litrovému motoru(320k/235kW)skvele sekunduje agilný a nadmieru stabilný podvozok. Pokiaľ staviate napiedestál pôžitok z jazdy, tak ste na správnom mieste. Obdobný zážitok vámponúknu len „superšporty“, ale za dva-tri razy takú cenu. Pritom BMW M135ixDrive z vás nevytrasie na nekvalitnej ceste dušu a v praxi spĺňa nároky naúrovni bežného 5-dverového hatchbacku. Ešte musíme poznamenať, že na úroveňjazdnej dynamiky a spotreby má vplyv nastavenie jazdného režimu – odhospodárnejšieho ale menej agilného režimu „Eco“, cez komfortný „Comfort“ až pošportové režimy Sport a Sport+ (s vypnutým stabilizačným systémom DSC), ktorévykazujú živšie reakcie na stlačenie plynového pedála a bezprostrednejší kontakts vozovkou cez pevnejšie riadenie.Fanúšikovia koncepcie – motor vpredu a poháňané kolesávzadu – zrejme budú ohŕňať nosmi. V tomto prípade však nemusia mať obavu. V BMWmysleli na svojich tradičných zákazníkov preferujúcich zadný pohon a urobili kuspráce, aby aj vo verzii s pohonom všetkých kolies xDrive zachovali typickýcharakter jazdného prejavu à la BMW. To znamená, že dokázali, aby hnacia silana predok sa neprejavila pri zatáčaní tak, aby potlačila radosť z jazdy.Stály pohon všetkých štyroch kolies pracuje v pomerepredok/zadok 40:60. Výkon sa mení, resp. presúva a distribuuje podľa potrebyviacej na predné alebo zadné kolesá. Pritom systém pohonu xDrive akobyrozmýšľal, ako zachovať spomínaný zábavný charakter „zadokolky“. Tu technici BMWodviedli výbornú robotu. V porovnaní s konkurenciou dokázali viacej zatlačiť doúzadia nedotáčavé správanie, ktoré sme kritizovali pri viacerých konkurentoch spohonom všetkých kolies.Pri vjazde do zatáčky je na zadných kolesách viacej výkonu,tým pádom nie je predná náprava tak zaťažená hnacou silou, ako pri predokolke,čo uľahčuje riadenie a lepší handling. Pokiaľ však dôjde pri výjazde kzhoršeniu trakcie zadných kolies, tak xDrive pristupuje k presunu výkonu napredné kolesá. Podľa potreby až do 100 %, čím dokáže BMW M135 xDrive, vytiahnuťpod plynom aj z pretáčaveho šmyku, resp. už pre klasické zadokolky zo stratenejsituácie. Do tejto polohy sa samozrejme dostanete skôr v športovej jazde, alebo špecifickej situácii, keď sa vám dostanú zadné kolesá na klzký povrch a pod,resp. s vypnutým stabilizačným systémom DSC, pokiaľ však ide o bežnú jazdu a DSC je zapnutý, tak v spolupráci s xDriveom ostáva jazda ako po koľajniciach – plynulá a hladká.
MOTOR | |
Typ | Zážihový, turbo |
Počet valcov/ventilov | 6/24 |
Zdvihový objem (ccm) | 2979 |
Vŕtanie x zdvih (mm) | 89,6×84,0 |
Stupeň kompresie | – |
Max. výkon k (kW) ot min-1 | 320(235)/5800-6000 |
Max. krút. moment (Nm/ot min-1) | 450/1300-4500 |
Pohon | pohon všetkých kolies |
Prevodovka | 8. st. automat |
PODVOZOK | |
Predná náprava | McPherson |
Zadná náprava | viacprvková |
Riadenie | s elektromechanickým posilňovačom |
Priemer otáčania (m) | |
Brzdy vpredu | kotúčové chladené |
vzadu | kotúčové chladené |
Pneumatiky | 225/40 R18 |
KAROSÉRIA | |
Typ karosérie | 5-miestna |
Dĺžka – šírka – výška (mm) | 4324 – 1765 – 1421 |
Rázvor (mm) | 2690 |
Rozchod kolies vpredu/vzadu (mm) | 1535/1569 |
Svetlá výška (mm) | – |
Objem batož. priestoru (l) | 365 |
Objem palivovej nádrže (l) | 52 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1595 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | – |
Celková hmotnosť (kg) | 2050 |
VNÚTORNÉ ROZMERY (mm) Pre cestujúcich vpredu |
|
Vzdialenosť plynový pedál – operadlo sedadla | 980 |
Vnútorná šírka v oblasti lakťov | 1445 |
Vnútorná šírka minimum | 1389 |
Vzdialenosť sedák – strop min./max. | 940/1010 |
Vzdialenosť podlaha – sedák min./max. | 235/270 |
Pre cestujúcich vzadu 2. rad sedadiel | |
Vzdialenosť predné operadlo – zadné operadlo | 783 |
Vnútorná šírka v oblasti lakťov | 1427 |
Vnútorná šírka minimum | 1370 |
Vzdialenosť sedák – strop | 950 |
Vzdialenosť podlaha – sedák | 290 |
Dĺžka predný sedák | 570-530 |
Dĺžka zadný sedák | 510-470 |
Priestor pre chodidla vzadu pod pred. sedákmi: | ÁNO |
JAZDNÉ VÝKONY A SPOTREBA Udávané (výrobca) |
|
Zrýchlenie z 0-100 km/h | 4,7 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 250 |
Spotreba mesto (l/100 km) | 10,8 |
Spotreba mimo mesta (l/100 km) | 6,1 |
Kombinovaná spotreba (l/100 km) | 7,8 |
Emisie CO2 (kg.km-1) | 182 |
Namerané | |
Zrýchlenie z 0 – 100 km/h | |
Spotreba v teste pri 90km/h (l/100 km) | 4,9 |
Spotreba v teste pri 130km/h(l/100 km) | 10,8 |
Spotreba v teste mesto (l/100 km) | 15,9 |
Spotreba v teste priemer (l/100 km) | 10,9 |
Brzdná dráha z 100 – 0 km/h (m) | – |
CENA MODELU OD (€ s DPH) | 21 500 |
CENA VERZIE OD (€ s DPH) | 44 900 |
CENA TESTOVANEJ VERZIE (€ s DPH) | 45 560 |
POISTENIE(€ s DPH) KOOPERATIVA a.s. | |
Havarijné, poškodenie, lúpež (5% spoluúčasť min. 133€, s 30% bonusom ) | 1320 |
Povinné zmluvné (s max 60% bonusom ) | 495 |
Registračný poplatok (€) | 2467 |
Bez straty hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky) | |
1. rok pri najazdení 15.000 km | 3014 |
1. rok pri najazdení 30.000 km | 9728 |
2. rok pri najazdení 30.000 km | 11 535 |
2. rok pri najazdení 60.000 km | 17 474 |
3. rok pri najazdení 45.000 km | 15 884 |
3. rok pri najazdení 90.000 km | 25 057 |
So stratou hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky + reg-popl. + strata hodnoty) | |
1. rok pri najazdení 15.000 km | 18 570 |
1. rok pri najazdení 30.000 km | 25 284 |
2. rok pri najazdení 30.000 km | 32 091 |
2. rok pri najazdení 60.000 km | 38 030 |
3. rok pri najazdení 45.000 km | 38 940 |
3. rok pri najazdení 90.000 km | 45 057 |
Cena PHM (€/liter) | 1,550 |
Normohodina (€ s DPH) | 76,44 |
Gar. kontroly (km) | podľa CBS dát |
Výmena oleja | podľa CBS dát |
CENY NÁHRAD. DIELCOV (€ s DPH) | |
Predná kapota | 411 |
Predný blatník | 215 |
Svetlomet. + smerovka | 645 |
Spätné zrkadlo el. | 181 |
Predný nárazník | 471 |
Predný tlmič | 157 |
Predné brzdové platničky | 186 |
ZÁRUKA (roky) | |
Prehrdzavenie karosérie | 12 |
Lak | 3 |
Na celé auto | 2 |
Motor a mechanické časti | 2 |
PREDPOKLADANÉ CENY (€ s DPH) | |
Po 1. roku 30.000 km | 30 000 |
Po 2. roku 60.000 km | 25 000 |
Po 3. roku 90.000 km | 20 000 |
PLUSY |
imidž značky M, robustná konštrukcia |
mohutný záťah motora v širokom pásme otáčok |
optimálne vyvážený komfort a ovládateľnosť |
všestrannosť (xDrive) |
sedadlá zabezpečujú vysoký komfort a oporu v zákrutách |
podvozok veľmi dobre filtruje nerovnosti |
nastaviteľný režim jazdy |
pohodlné ovládanie cez multifunkčný systém iDrive |
MÍNUSY |
pre niekoho môže byť stiesnený interiér (v porovnaní s Audi A3 Sportback) |
pomerne nepohodlné vystupovanie a nastupovanie do nízko položených sedadiel, hlavne vzadu |
nenápadný dizajn exteriéru, málo rozdielny s „bežnou verziou“ |