Automobilka Subaru oslavuje 50. výročie premiéry svojho systému pohonu všetkých kolies (AWD).
Od septembra 1972, keď sa v Japonsku predstavilo prvé sériovo vyrábané osobné auto s pohonom AWD, kombi Subaru Leone 4WD Estate Van, až do dnešného dňa vyrobila spoločnosť zhruba 21 miliónov*1 vozidiel so systémom AWD.
V súčasnosti tvoria modely s pohonom AWD 98 %*2 celosvetového predaja značky Subaru. Všetky tieto modely s pohonom AWD*3 využívajú systém symetrického pohonu AWD od Subaru v kombinácii s motorom „Boxer“ s protibežnými piestami.
Najvýraznejším znakom symetrického pohonu AWD od Subaru je symetricky usporiadané hnacie ústrojenstvo skombinované s horizontálne umiestneným motorom Boxer. Spojenie nízkeho ťažiska, na ktorom má zásluhu motor Boxer, a symetrického hnacieho ústrojenstva so skvele vyváženým rozložením hmotnosti zaručuje maximálnu stabilitu a dokonalý záber kolies, čo je pre pohon všetkých kolies kľúčové. Vozidlo vďaka tomu dosahuje špičkové jazdné vlastnosti pri rôznych adhéznychpodmienkach a stavoch vozovky. Okrem týchto technických výhod Subaru neustále vylaďuje schopnosti svojho pohonu AWD podľa filozofie „človek na prvom mieste“. Cieľom je vytvoriť silnejší pocit spojenia s vozidlom, ktorý prináša vodičovi a jeho spolucestujúcim viac „potešenia z jazdy a pocitu istoty“.
Subaru ďalej rozvíja svoju technológiu AWD aj v elektrifikovaných vozidlách. Modely s pohonnou jednotkou „e-BOXER“*4, predávané v Japonsku i ďalších regiónoch sveta, využívajú veľmi citlivý elektromotor schopný ovládať systém AWD oveľa precíznejšie. To zaručuje väčší pocit istoty na vozovkách so šmykľavým povrchom, napríklad pokrytých snehom alebo ľadom, i lepšie jazdné vlastnosti na nespevnených cestách.
Pri vývoji systému AWD s dvomi elektromotormi, ktorý sa predstavil v novom elektrickom SUV Solterra, využila automobilka odborné znalosti získané počas iniciatívy zameranej na výskum a vývoj systému AWD na báze elektromotora, ktorú spustila v roku 2005, aby ponúkla jazdné schopnosti a radosť z jazdy typické pre značku Subaru.
„Systém AWD, ako jednu z kľúčových technológií, o ktoré sa Subaru opiera pri svojom záväzku k bezpečnosti a radosti z jazdy, súvisle vylepšujeme už viac ako päťdesiat rokov,“ uviedol Tomomi Nakamura, prezident a generálny riaditeľ spoločnosti Subaru Corporation. „S nastupujúcim vekom elektrifikácie budeme ešte viac zdokonaľovať dlhodobo kultivované schopnosti systému AWD s využitím technológie elektrifikácie a aj naďalej sa usilovať o vlastnosti, ktorými sa Subaru odlišuje od iných vozidiel – ako je stabilita, dynamika jazdy a manévrovacie schopnosti.“
Subaru aj naďalej zostáva verné svojmu cieľu – poskytovať zákazníkom na celom svete „potešenie z jazdy a pocit istoty“. Bude neustále vylepšovať svoje jedinečné kľúčové technológie a súčasne zdokonaľovať ich prepojenie s budúcimi technológiami, aby spĺňali potreby prichádzajúce s dobou.
*1 K 15. septembru 2022. Zahŕňa iné systémy AWD než symetrický pohon AWD.
*2 S výnimkou vozidiel dodávaných výrobcami pôvodného vybavenia (OEM).
*3 So spaľovacím motorom i pohonom HEV a PHEV.
*4 e-BOXER je originálna pohonná jednotka od Subaru, v ktorej automobilka skombinovala svoj motor Boxer s technológiou elektrifikácie a v rámci symetrického usporiadania systému AWD ho umiestnila do jednej roviny s kompaktným, vysokovýkonným elektromotorom a kompaktným lítiovo-iónovým akumulátorom.
Zdroj: Subaru
Jozef Pospíšil