Siedmy ročník študentského projektu Azuba dospel do finále. Jeho výsledkom je Slavia, športový spider inšpirovaný pretekárskym prototypom Škoda 1100 OHC.
Dvadsaťšesť študentov a päť študentiek Stredného odborného učilišťa strojárskeho tvorilo tohtoročnú tím projektu Azuba, v ktorom každý rok vzniká novátorsky poňatý koncept automobilu vychádzajúce z jedného zo sériových modelov značky Škoda.
Prototyp vychádzajúci z modelu Scala ponúka dizajn s precíznymi líniami a ostro rezanými hranami, vďaka ktorým pôsobí športovým a vzrušujúcim dojmom. O patričnú dynamiku 1 210 kilogramov ťažkého vozidla sa stará zážihový štvorvalec TSI s objemom 1,5 litra, ktorý prostredníctvom sedemstupňovej prevodovky DSG na kolesá posiela maximálny výkon 110 kilowattov (150 koní). Medzi ďalšie prvky prevzaté z modelu Scala patria obe nápravy, riadenia, kompletná elektrická výbava vrátane kabeláže alebo asistenčné systémy. Totožné sú tiež prístrojový panel, virtuálne kokpit a zábavný systém; novinkou v interiéri je ambientné osvetlenie.
“Stavba študentského konceptu je každý rok kľúčovým projektom odborného učilišťa. Už siedmykrát v rade študenti ukázali, ako vysoko leží latka výučby v našej továrenskej škole – od plánovania cez dizajn až po stavbu úchvatného konceptu. Dávame im možnosť navrhnúť si auto svojich snov aj ochutnať spoluprácu s profesionálmi z rady oddelenia. Výsledkom je okrem iného to, že sa už počas štúdia oboznamujú s tým, ako to v automobilke chodí, čo využijú neskôr, až školu doštudujú a odštartujú u nás svoju kariéru, “povedal Alois Kauer, ktorý sa tento rok vo februári ujal vedenia ŠKODA Akadémie.
Inšpirované históriou
Inšpiráciou k stvoreniu tohto prototypu bolo pretekárske vozidlo Škoda 1100 OHC z roku 1957. Pôvodne vznikli dva kusy ako kupé a dva práve ako otvorený spider (a neskôr ešte jeden zmontovaním z dielov) čoby pretekárske špeciály určené pre vytrvalostné preteky. Spider mal karosériu zo sklolaminátu (kupé z hliníka), čo prispievalo k nízkej váhe len 550 kilogramov. Vozidlo vďaka tomu dosahoval maximálnu rýchlosť 190 km / h. Motor s objemom 1,1 litra a výkonom 70 kilowattov bol odvodený z agregátu Škody 1101, navyše dostal dva karburátory a hliníkovou hlavu a rozvod sa zmenil na DOHC.
Práve tieto úpravy si študenti vzali za vzor, aby z vozidla Škoda Scala vznikla otvorená Slavia- vystužili spodok automobilu, upravili výfukovú sústavu, odstránili strechu a zavarili zadné dvere. Z kompaktného hatchbacku s dostatkom miesta pre päť cestujúcich tak vznikol dvojmiestny športiak.
Za zmienku stoja tiež dva charakteristické “hrby” za sedadlami, ktoré prechádzajú do taktiež úplne nového veka kufra s integrovaným spojlerom. Tvorcovia si obzvlášť dali záležať na hladkých priechodoch A-stĺpikov a dverí. Športový vzhľad potom umocňujú dvadsaťpalcové disky kolies z modelu Škoda KodiaQ RS.
LEDky v troch farbách
Opomenúť nemožno ani biely trojvrstvový lak karosérie s výrazným perleťovým efektom alebo programovateľné LED segmenty pod bočnými prahmi a za kolesami. Ich nasvietenie možno ovládať a striedať tri farby – modrú, červenú a bielu. A zaujme aj nápis Škoda na veku kufra, ktorý u tohto prototypu svieti na červeno, ale pri zaradení spiatočky zmení farbu na bielu.
Medzi lákadlá interiéru patria športové sedadlá Sparco sa štvorbodovými bezpečnostnými pásmi alebo audiosústava o výkone 320 wattov doplnená o 2250wattový subwoofer. Prekvapenie sa potom skrýva v kufri, kde svoje miesto našli dve skladacie elektrické kolobežky Škoda.
Škoda Slavia
“Študenti v tomto projekte dostávajú jedinečnú šancu si na vlastnej koži vyskúšať, čo obnáša postavenie nového automobilu, od prvých skíc na papieri až po stavbu samotného konceptu. Študenti všetko robia sami, vlastnoručne, samozrejme za veľké a neoceniteľné podpory svojich učiteľov aj odborníkov z oddelenia dizajnu, výroby a technického vývoja automobilky.
Tento v poradí už siedmy študentský voz jasne ukazuje špičkovú úroveň výučby nášho učilišťa a pre študentov predstavuje obrovskú skúsenosť, ktorá sa im v ich kariérach bude bezpochyby hodiť, “uzatvára Bohdan Wojnar, člen predstavenstva spoločnosti Škoda Auto za oblasť riadenia ľudských zdrojov.
VIDEO
Text+foto: Škoda