Nová Octavia je v ponuke so širokou paletou motorizácii. Na výber sú klasické spaľovacie benzínové a dieslové motory, ďalej benzínové motory podporené elektromotorom, t.j. ako mild-hybrid (e-TEC) a plug-in hybrid (iV) a nakoniec benzínový motor (G-TEC) využívajúci na pohon aj zemný plyn.

Napriek tomu, že doba sprísňujúcimi emisnými normami  nepraje spaľovacím agregátom, zvlášť dieselovým, má Octavia v ponuke hneď  tri dieselové motorizácie 2.0 TDI 147kW, 2.0 TDI 110kW a 2.0 TDI 85kW.

Dostatočne výkonný

My sme dostali na test Octaviu so strednou úrovňou výbavy Ambition. Pod kapotou testovaného modelu pracovala najslabšia dieslová motorizácia 2.0 TDI 85kW spriahnutá so 6-st. manuálnou prevodovkou. Jej výkon 85kW nepôsobí práve presvedčivo a asi mnohým potencionálnym  záujemcom bude vŕtať v hlave otázka či  najslabší diesel  dokáže udávať novej Octavii dostatočné jazdné výkony.

Po pravde povedané, po našich skúsenostiach môžeme povedať, že prekvapujúco viac ako dostačujúce. Pre tých čo majú záujem o tento typ vozidla poháňaný dieslovou pohonnou jednotkou, by sme pre bežné užívanie vôbec neodporúčali ísť do výkonnejšej motorizácii. Samozrejme zohľadňujeme aj cenu. To čo ušetríte v porovnaní s výkonnejšou motorizáciou radšej investujte do výbavy.

Nástup dieselového agregátu 2.0 TDI 85kW je síce pozvoľný, ale v prípade potreby dostatočne  agilný. Obdivovali sme jeho ťah v širokom pásme otáčok. Jazda je s nim príjemnejšia a plynulejšia ako s predošlou pohonnou jednotkou 1.6 TDI, ktorá trpela turboefektom, t.j. až po prekonaní citeľne hluchých  spodných  otáčkach dokázala ukázať chuť do zrýchľovania.

Pri rozbiehaní v podstate vôbec nevnímate žiadne zaváhanie (turbodieru) alebo záber len v ohraničenom pásme otáčok, aj keď sám najlepšiu dynamiku či pružnosť  ukazuje v rozmedzí 2000 otáčok do 3500 otáčok. Zaberá však už od cca 1600 otáčok, kedy už vykazuje max. krútiaci moment 300Nm (pri 1.6 TDI 250Nm), a nechá sa ochotne bez toho aby výrazne vädol  vytočiť až po červené políčko 4500 otáčok.

Škoda Octavia 2.0 TDI 85kW/140k

Motor presviedča  živou reakciu pri predbiehaní na vedľajších okreskách či na  diaľnici pri zdolávaní aj kopcovitého profilu vozovky. Napríklad pri stúpaní na diaľnici  pri Hronskom Beňadiku  smerom na Nitru testovaná Octavia s trojčelnou posádkou vybehla 130 km/h rýchlosťou akoby sa nechumelilo.

Veľmi nízka spotreba  

K dispozícii má Octavia aj nastavenie jazdných režimov (ECO, Normal, Sport), ktoré však citeľne nezmenia jej prejav. Pri zmene režimov jazdy sme sa museli vyslovene sústrediť na to ci došlo k zmene reakcii na stlačenie plynového pedála alebo pevnosti nastavenia riadenia. Zmena je v podstate takmer nebadateľná. To isté platí aj pre úroveň spotreby. Je jedno aký máte zvolený režim, spotreba ostáva rovnako, rekordne nízka. Nie je problém jazdiť v rozmedzí 4-5 litrov aj v režime Sport. Pri ustálenej rýchlosti 90km/h sme dokonca namerali 3,4 litra/100km. Pri tejto rýchlosti motor točí na 6. rýchl. stupeň iba 1300 otáčok. V tejto úrovni otáčok by ste pri starom 1.6 TDI vnímali nepríjemné vibrácie a dunenie, tu však pracuje úplne pokojne.

Taktiež na diaľnici vykazuje nízku úroveň spotreby. Pri ustálenej rýchlosti 130 km/h mu stačí iba 4,5 litra na 100km.  Pre tých čo využívajú auto na dlhšie trasy je to zaujímavá správa. Napríklad po diaľnici do Chorvátska stačilo kolegovi pri priemernej rýchlosti 118 km/h (pri striktnom dodržiavaní všetkých dopravných značiek s povolenou max. rýchlosťou)  neskutočných  4,1 km/100km.

Z pohľadu jazdných výkonov a úrovne spotreby nás tento agregát presvedčil v plnej miere. Naozaj nevieme čo by sme vyčítali tejto pohonnej jednotke, snáď len to, že má za studena výraznejší klepotavý prejav. S týmto nebudete mať problém pokiaľ sa rozhodnete pre 1.5 TSI 96 kW, ktorý je veľmi kultivovaný a tichý aj po naštartovaní za studena.

Naopak sa však  budete musieť pri tejto benzínovej motorizácii zmierniť s horším letmým zrýchlením a vyššou spotrebou. Jednoznačne, hlavne, ak využívate auto aj na dlhšie trasy, doporučujeme z týchto dvoch agregátov turbodiesel 2.0 TDI 85kW. Benzínový 1.5 TSI 96kW nielen viac spotrebuje, samozrejme pokiaľ nejazdíte v prevažnej miere každý deň krátke trasy, ale v prípade potreby predbiehania na okreskách pôsobí pridusenejším, menej živým dojmom. Taktiež treba povedať, že uvedenú motorizáciu dostanete až v najvyššej výbave Style a výhradne s automatickou prevodovkou, čo sa premieta do výrazne vyššej ceny (viď cenník).

Aj preto búdu potencionálni záujemcovia zrejme pri výbere motorizácii  porovnávať uvedenú dieslovú verziu 2.0 TDI 85kW s cenovo porovnateľnejšou, ale výkonnejšou benzínovou 1,5 TSI 110kW, ktorú dostanete tak ako 2.0 TDI 85kW aj v druhej úrovni výbavy Ambition so 6-st.manuálnou prevodovkou.

Octavia 1,5 TSI 110kW poskytuje nielen lepšie akceleračné schopnosti, ale je dokonca lacnejšia  o 810€. Pokiaľ  sa však rozhodnete pre drahšiu motorizáciu  2.0 TDI 85kW, tak  sa vám vyššia cena vráti vďaka nižšej spotrebe, resp. nižším nákladom na PHM  už po najazdení cca 27 000€.

Model Octavia 2.0 TDI 4.generácia Octavia 1.6 TDI 3.generácia
Palivo Nafta Nafta
Objem(ccm) 1968 1598
Výkon (kW) 85 85
Krútiaci moment (Nm) 300 250
Prevodovka 6M 5M
Spotreba (l/100km) test 4,4 4,7
Palivová nádrž (l) 45 + 12 SCR 50 + 13 SCR
Zrýchlenie ( z 0-100km/h) (s) 10,3 10,3
Max. rýchlosť (km/h) 211 203
Karoséria
Dĺžka (mm) 4 689 4 670
Šírka (mm) 1 829 1 814
Výška (mm) 1 470 1 461
Rázvor(mm) 2 686 2 686
Voľnosť pre kolená (mm) 815 836
Šírka v lakťoch vpredu/vzadu(mm) 1482/1460 1460/1450
Kufor (l) 600/1555 590/1518
Poh. hmotnosť(kg) 1348-1513 1273-1436
Nosnosť (kg) 372-524 383-550
Hmotnosť nebrzdeného/brzdeného prívesu (kg) 700/1500 670/1500
Cena Ambition (€ s DPH) 23 570,- 21 900,-

 

Nadpriemerne komfortný 

V pozícii šoféra  oceníte nielen  pružnú a úspornú pohonnú jednotku, ale aj samotné jazdné vlastnosti. Auto, aj keď nepatrí k tým, ktorý udávajú tón v hodnotení jazdných vlastností, patrí k veľmi dobre ovládateľným  a zároveň nadpriemerne komfortným. Úroveň komfortu  a zároveň stability aj bez príplatkového adaptívneho podvozku je skutočne chvályhodná. Aj keď pri vyhýbacom manévri alebo opakovanom zatáčaní (slalome) dochádza k väčším náklonom a plavnejšiemu prejavu ako napríklad pri kompaktoch VW Golf či SEAT Leon. Komfortnejšie nastavený podvozok  filtruje nerovnosti veľmi dobre bez toho aby prenosom rázov od kolies do kabíny výraznejšie otravoval posádku alebo dochádzalo k nepríjemnému zavlneniu zadnej nápravy do strán (ako napríklad pri niektorých vozidlách PSA), resp. miernemu odskočeniu  zadných kolies (ako pri SEATe Leon ST).

Jednoducho podvozok pri prejazde po nerovnostiach je príjemne poddajný a pri  prejazde zákrutami na nerovnom povrchu neodskakuje a to aj s uvedenou jednoduchou zadnou nápravou. Je vidieť, že sa technici aj s lacnejším riešením zadnej nápravy veľmi dobre popasovali. Posun aj z pohľadu odhlučnenia je oproti minulej generácii  zrejmý.

Auto sa veľmi dobre šoféruje, jednoducho máte pocit, že auto počúva vás a nie vy jeho. K tomu prispieva pre bežné jazdenie optimálne nastavený posilňovač riadenia, dobrá súhra pri vytláčaní  spojkového pedála a radenia rýchlostných stupňov. Skrátka presnosť a chod radiacej páky radenia, rozmiestnenie pedálov, sily potrebné na ovládanie pedálov – záber spojky či nástup brzdného účinku, sú tak akurát, resp. bez dôvodu na kritiku. To však nemusí, tak ako pri predchodcovi  platiť pre ženskú, nežnejšiu časť populácie, pre ktorú môže byť radenie aj v novej Octavii príliš kostrbaté.

Moderný interiér

Škoda Octavia má moderne riešené pracovisko. Pred vodičom je umiestnený 10,25“ digitálny prístrojový displej (s rôznymi druhmi  zobrazenia „klasické ciferníky“, „asistenčné systemy“, „navigácia“ a „minimalistický“) a na stredovej konzole  8,25“ dotykový displej (vo vyššej výbave je k dispozícii 10“ dotykový displej ), ktorý by mohol byť však umiestnený vyššie, viac v zornom poli vodiča. Viacero funkcií ovládania sa presunula, tak ako sa na moderné pracovisko vodiča patrí,  z manuálnych ovládačov na dotykový displej. Z manuálnych ovládačov ostali iba dva otočné ovládače nastavenia audia  a niekoľko tlačidiel umiestnených pod dotykovým displejom  s rýchlym prístupom do menu.

Škoda Octavia 2.0 TDI 85kW/140k-8,25" dotykový displej

Túto zmenu nemusí každý stráviť na prvé ovládanie. My sme si už na to zvykli a nevadí nám to, aj keď je pravda, že by sme stále radšej brali, hlavne za jazdy, pre klimatizáciu klasické jednoduché manuálne ovládanie s otočnými ovládačmi. Je však pravda, že Octavia má k dispozícii našťastie funkcie klimatizácie s rýchlou voľbou uľahčujúce obsluhu: “Teplé nohy” , “Teplé ruky”, “Studené nohy”, ” Jasný výhľad” (odhmlenie okien)   a “Čerstvý vzduch”

Taktiež by mohla mať nová Octavia okrem USB-C porty pre nabíjanie aj klasický USB port, nakoľko nie všetky prístroje už majú najnovší typ konektora. Samozrejme plusom USB-C je rýchlejšie nabíjanie. Poteší aj elektrická zásuvka na 230 V.

Prístrojový panel potiahnutý komplet mäkčenými plastami v kombinácii s atraktívnym lešteným metalickým dekorom by sme ešte donedávna nečakali v tomto segmente vozidiel v druhej úrovni výbavy, ale  v najvyššej výbave či v prémiovej triede.  Tam kde už konkurencia šetri a používa samé tvrdé lacnejšie plasty, napríklad v strednej a  spodnej časti prístrojového panela (napríklad C5 Aircross), má Octavia použité mäkčené kvalitnejšie plasty. Pochvalu dostáva nielen za vyber materiálov a kvalitu spracovania, ale aj za dizajn.

Pozitívny dojem z interiéru dotvára fakt, že Škoda  vybavila Octaviu veľmi kvalitnými sedadlami z ktorých vystúpite aj po dlhšej trase bez výraznejších známok únavy. Celkový komfort sedenia v pozícii šoféra dotvára aj  taká maličkosť ako je nastaviteľná lakťová opierka nielen pozdĺžne, ale aj výškovo ( čo nebýva stále samozrejmosťou).

Veľký vnútorný priestor

Podľa očakávania Octavia opäť boduje veľkou veľkým vnútorným priestorom a  obrovským kufrom. Ten kto by  vzhľadom na rozmery auta očakával viac miesta v kabíne, konkrétne viac miesta na zadných sedadlách pre kolená v porovnaní s predchodcom ostane zrejme pri porovnaní sklamaný. Nová Octavia v pozdĺžnom smere vzadu totiž ubrala na voľnosti pre kolená, aj tak však ponúka v pozdĺžnom smere  stále nadpriemerne veľa  miesta. Za  seba sa s rezervou stále usadia do pohodlných a dostatočne rozmerných sedadiel aj vyššie postavy.

Škoda Octavia 2.0 TDI 85kW/140k-zadné sedadlá

Nameraný udaj 815 mm (predchodca 836mm) – od predného operadla po zadné operadlo – je na tom porovnateľne  ako mnohí reprezentanti strednej triedy (VW Passat 834 mm, Opel Insignia 810 mm, Renault Talisman 825mm). Na šírku sa však radí skôr medzi kompakty typu Opel Astra, Ford Focus, Kia Ceed, Peugeot 308. Pre prepravu 4 osôb je však všetko v poriadku, dvaja sa vzadu odvezú v nadpriemernom pohodlí, ale traja by už frflali na relatívne úzky interiér.

Apropo batožinový priestor – v tejto disciplíne Octavia nemá konkurenciu. Obrovský kufor s objemom 600 litrov hovorí za všetko. Plusom je nielen jeho objem, ale aj prístup do kufra  cez veľké výklopné kufrové dvere. Hendikepom je ich relatívne väčšia hmotnosť.

Ústretový pomer cena/protihodnota

Aj keď Octavia už dávno nie je lacné auto, tak viacero potencionálnych zákazníkov, a  aj našich čitateľov očakávalo pri uvedení novej Octavie predsa len ústretovejšie ceny.  Pokiaľ však auto porovnáte s konkurenciou, resp. s tým čo uvedené auto ponúka, tak opäť nič lacnejšie s rovnakou protihodnotou na trhu nedostanete.

[ult_tab_element tab_style=”Style_3″ tab_animation=”Fade” tab_max=”on” tab_title_color=”#ffffff” tab_background_color=”#dd3333″ tab_hover_title_color=”#ffffff” tab_hover_background_color=”#333333″ acttab_title=”#ffffff” acttab_background=”#333333″ disp_icon=”Disables” tab_describe_color=”#333333″ enable_bg_color=”#ffffff” resp_style=”Title” title_font_style=”font-weight:bold;”][single_tab title=”Technické info, plusy & mínusy ” tab_id=”68429a84-1c6b-10″] [/single_tab][single_tab title=”Cenník” tab_id=”1501420963896-2-4″] [/single_tab][/ult_tab_element]

                                                                                              Text +foto: Michal Pospíšil

 

Reklama