Nová Fabia 1.0 TSI 81 kW DSG vo výbave Style má veľké predpoklady osloviť aj náročnejšiu klientelu tým, že nemá v podstate žiadnu výraznejšiu slabinu.
Nová Fabia vyzerá veľmi dobre. Jej vzhľad bez dizajnových výstrelkov, vyvážené proporcie karosérie a výber farieb (v tomto prípade výrazná „Oranžová Phoenix“) a zliatinových diskov kolies od 14“ až po 18“, majú veľký potenciál opäť osloviť širokú klientelu. My sme mali testovanú Fabiu postavenú na 16“ zliatinových diskoch kolies, ktoré boli obuté do zimných pneumatík 215/55 R16.
Na prvý pohľad je jasné, že pri tvorbe dizajnu sa dizajnéri držali rovnakých dizajnových prvkov ako pri aktuálne ponúkaných ostatných modeloch značky Škoda. Nová karoséria je oveľa elegantnejšia ako predtým, pričom koeficient odporu klesol z 0,32 na hodnotu 0,28, ktorý je podľa Škody v danom segmente najlepší. K tomu prispievajú žalúzie chladiča, ktoré sa dokážu sami privrieť, a tým zlepšiť aerodynamiku. Plusom tohto originálneho riešenia je úspora na palive a tým aj nižšie emisie. Škoda tvrdí, že pri rýchlosti 120 km/h dôjde k úspore na palive 0,2 l/100 km.
Nárast rozmerov
Po Pole a Ibize, ktoré absolvovali facelift, prišiel rad v rámci koncernu VW Group aj na Škodu, ktorá však uviedla, na rozdiel od uvedených súrodencov, úplne nový model Fabia. Tento model je konečne postavený na novšej platforme MQB A0, ktorú zdieľa aj Polo a Ibiza.
Nová Fabia narástla v porovnaní s predchodcom vo všetkých smeroch. Na dĺžku narástla na 4108 mm (+111 mm v porovnaní s predchodcom), v rázvore 2564 mm (+94 mm v porovnaní s predchodcom) a na šírku 1780 mm (+48 mm v porovnaní s predchodcom). Nárast rozmerov sa prejavil nárastom vnútorného priestoru a veľkosti kufra. Po usadení za volantom máte pocit, akoby ste sa usadili nie do triedy malých áut, ale do kompaktu. Vpredu sú priestorové pomery porovnateľné s modelmi o triedu vyššie. Za to môže nárast rozmerov v porovnaní s predchodcom na šírku až o 51 mm. Vzadu si nájdu priemerne vysokí pasažieri taktiež dostatok miesta, v danom segment sa radí k tomu najlepšiemu, aj keď na lídra v tejto disciplíne Hyundai i20, nemá (viď tabuľka).
Pokiaľ si sadne za seba 1,75 metra vysoký človek, tak mu pre kolená ostáva ešte 75 mm. Prekvapujúco je pre hlavu situácia ešte lepšia, pre rovnako vysokého človeka ostáva od hlavy po strop 100 mm. K pohodliu sedenia prispievajú nadrozmerné sedadlá vpredu (úctyhodná dĺžka sedáka 530 mm, bežne 490-510 mm) aj vzadu (495 mm, bežne 470-480 mm) s primerane pohodlným vystlaním a tvarovaním. Plusom je aj veľký priestor pod prednými sedákmi, pod ktoré si môžete pohodlne zasunúť nohy aj v zimných topánkach, a tým si podsadnutím urobiť pohodlnejší posed.
Porovnanie rozmerov
Model | Fabia IV | Fabia III | Fabia II | Fabia I |
---|---|---|---|---|
Dĺžka (mm) | 4107 | 3997 | 4000 | 3960 |
Šírka (mm) | 1780 | 1732 | 1642 | 1646 |
Výška (mm) | 1460 | 1467 | 1498 | 1451 |
Rázvor (mm) | 2564 | 2470 | 2465 | 2462 |
Kufor (l) | 380 | 330 | 315 | 260 |
Rekordný objem kufra
Objem kufra pribral na objeme 50 litrov, to znamená, že s hodnotou 380 litrov sa v podstate vyrovná objemu kufra modelu VW Golf (381 litrov), ktorý sa radí o triedu vyššie. Po sklopení zadných sedadiel vzrastie tento objem na 1190 litrov. Pri preprave dlhých predmetov príde vhod možnosť sklopenia operadla spolujazdca (za príplatok vo výbave Style). Taktiež je sedadlo vedľa vodiča po prvýkrát vybavené úchytmi pre detskú sedačku Isofix a TopTether.
Porovnanie s konkurenciou
Model | Nová Fabia | „Stará“ Fabia | Citroen C3 | Hyundai i20 | Kia Rio | Peugeot 208 | Renault Clio | SEAT Ibiza | Toyota Yaris | VW Polo |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Dĺžka (mm) | 4107 | 3992 | 3999 | 4040 | 4050 | 4055 | 4062 | 4059 | 3950 | 4057 |
Šírka (mm) | 1780 | 1732 | 1732 | 1775 | 1725 | 1745 | 1732 | 1780 | 1695 | 1751 |
Výška (mm) | 1460 | 1467 | 1462 | 1450 | 1450 | 1430 | 1448 | 1444 | 1510 | 1468 |
Rázvor (mm) | 2564 | 2470 | 2540 | 2580 | 2580 | 2540 | 2589 | 2564 | 2510 | 2564 |
Kufor (l) | 380 | 330 | 300 | 352 | 300 | 309 | 300 | 355 | 286 | 351 |
Miesto pre kolenávzadu(mm) | 753 | 745 | 703 | 773 | 721 | 737 | 695 | 751 | 743 | 748 |
Vnútorná šírka vpredu (mm) | 1460 | 1410 | 1406 | 1472 | 1413 | 1380 | 1442 | 1441 | 1382 | 1438 |
Vnútorná šírka v oblasti lakťov vzadu (mm) | 1420 | 1405 | 1405 | 1447 | 1375 | 1353 | 1400 | 1410 | 1362 | 1401 |
Vzdialenosť sedák – strop vzadu (mm) | 950 | 935 | 935 | 925 | 940 | 870 | 920 | 920 | 862 | 945 |
Veľmi dobrá ergonómia pracoviska vodiča
Na pracovisku vodiča sme ocenili optimálnu pozíciu za volantom (príplatkový trojramenný volant v koži veľmi dobre padne do rúk) a veľmi dobrú ergonómiu pracoviska vodiča, všetko je pekne po ruke. Inak predné sedadlá sú pohodlné a zároveň držia telo v zákrutách. Poteší možnosť sedieť pomerne nízko a nastaviť si volant v slušnom rozsahu. K úplnej spokojnosti nám chýbala polohovateľná lakťová opierka.
Testovaná Fabia bola vybavená príplatkovým 10,25″ digitálny prístrojovým štítom a 9,2“ dotykovým displejom infotainmentu (v základe 6,5“ a vo výbave Style štandardne s 8“). Poznámka: V dvoch vyšších úrovniach výbavy Ambition a Style si môžete zaobstarať za príplatok uvedený 9,2“ dotykový displej s navigáciou, ktorý je výhradne ovládaný dotykovo (8“ dotykový displej má po stranách ešte manuálne ovládače), čo každému s tým, že k viacerým funkciám sa musíte preklikať cez menu, nemusí vyhovovať. Napríklad intenzitu klimatizácie a smer ovládania prúdenia vzduchu. Našťastie, na zapnutie alebo vypnutie klimatizácie a na zvýšenie alebo zníženie teploty sú k dispozícii stále klasické mechanické otočné ovládače a tlačidlá. Tieto boli umiestnené na lište v spodnej casti stredovej konzoly spolu s manuálnymi ovládačmi vyhrievania sedadiel a vyhrievania zadného skla. Taktiež v novej Fabii ostal otočný ovládač svetiel, klasická ručná brzda a tlačidlo na vypnutia stop/štart.
Kvalitnejší a modernejší interiér
Pri pohľade do interiéru vidieť, že sa dizajnéri inšpirovali ostatnými modelmi značky Škoda (Scala a Kamiq). Nájdete však dizajnové riešenia, ktoré u iných modelov značky Škoda nenájdete, napríklad originálny tvar rukoväti dverí či guľaté výduchy umiestené po stranách prístrojovej dosky, ktoré môžete poznať z faceliftovanej Ibizy. Čo však ani u najmenšom modeli SEAT, a zrejme pri žiadnom konkurentovi v tejto triede nenájdete, sú výduchy klimatizácie umiestnené na zadnej strane stredového tunela, zlepšujúce vetranie či kúrenie pre cestujúcich vzadu.
Apropo, kvalita materiálov? Tá je na pohlaď veľmi dobrá, pritom na prístrojovom paneli ide o samé tvrdé plasty, ich spracovanie a povrchová úprava však pôsobia solídnejším dojmom ako pri predchodcovi či priamom konkurentovi Hyundai i20. V najvyššej výbave Style môžeme povedať, že z pohľadu kvality spracovania a kvality použitých materiálov patrí k tomu najlepšiemu, čo nájdete v tomto segmente vozidiel. Navyše okrem lakovanej dekorácie, po vzore Octavie, má testovaný exemplár textilný poťah na prístrojovke, čo taktiež dodáva na atraktivite interiéru. Aj opierky pre lakte v predných dverách dostali mäkký poťah, vzadu však tato výsada nie je a lakte si opriete, ako je bežné v tejto triede vozidiel, na tvrdý plast.
Škoda Fabia sa môže pochváliť nielen použitými kvalitnejšími materiálmi, ale aj vylepšeniami, ktoré nie sú na pohľad vidieť. Konkrétne o tichšej a lepšie odhlučnenej kabíne. To môžeme potvrdiť. Prenos hluku od motora, podvozka a okolia, je zatlačený výraznejšie do úzadia ako pri predošlem modeli, niečo na spôsob vyššej triedy kompaktných modelov.
Slušné jazdné výkony a nízka spotreba
Ponúkaná paleta motorov zahŕňa dva benzínové trojvalcové agregáty, s atmosférickým 1,0 MPI 59 kW/80 koní a s turbomotorom 1.0 TSI vo výkonových verziách 70 kW/95 a 81 kW/110 koní, a taktiež aj jeden benzínový štvorvalec 1.5 TSI 110 kW. Chýba ale akýkoľvek druh elektrifikácie, takže tí, ktorí preferujú motory s mild-hybridným alebo hybridným pohonom či modely čisto na elektrický pohon, budú musieť hľadať inde. Na druhej strane sú všetky benzínové motory rodiny Evo, čo znamená, že sú vybavené Atkinsonovym cyklom.
Motor 1.0 TSI 70 kW/95 k je ponúkaný výhradne s 5-st. man. prevodovkou a 1.0 TSI 81 kW/110 k (so 6-st. man. prevodovkou alebo 7DSG), slabšia verzia ma stále obtokový ventil turbodúchadla, výkonnejšia dostala turbo s variabilnou geometriou lopatiek. Na špici motorizácie tróni štvorvalec 1.5 TSI s výkonom 110 kW/150 k, spriahnutý výhradne so 7-st. DSG, ktorý dokáže šprintovať z 0-100 km/h za 7,9 s a dosiahnuť úctyhodných 225 km/h.
My sme dostali novú Fabiu poháňanú výkonnejšou verziou 1.0 TSI s max. výkonom 81 kW/110 k, ktorá bola spriahnutá so 7-st. dvojspojkovou prevodovkou DSG. Ten, kto má predsudky pred trojvalcom a jeho dynamikou, veľmi rýchlo vyvedie z omylu jeho živý prejav, ku ktorému prispieva aj automatická prevodovka DSG s rýchlym a plynulým radením a ochotou podraďovať. Toto platí hlavne v režim Sport, ktorý drží otáčky o niečo vyššie ako v ostatných režimoch Normal, Comfort ci Eco. Inak nevidíme žiaden rozdiel pri prepnutí z jedného režimu do druhého.
Ešte poznámka k jeho chuti do zrýchlovania, ktorá prešla kritikou pri testoch viacerých iných redakcií. S tým sa vôbec nestotožňujeme! Takto disponovaná Fabia zrýchli z 0-100 km/h za 9,8 s a dosiahne udávanú maximálnu rýchlosť 205 km/h, čo sú na daný typ auta viac ako dobré hodnoty. Testovaná Fabia 1.0 TSI 81 kW sa cíti sebavedome nielen v meste či na okreskách, ale aj pri jazde na diaľnici, kde ukázala, že dokáže s pomerne veľkou výkonovou rezervou uháňať diaľničnou rýchlosťou. Pri 7-rýchl. st. točí motor pomerne vysokú úroveň 3000 ot.min-1 (napríklad 1.5 TSI točí iba 2400 ot.min-1), čo však nemá vplyv na neprimeraný prenos hluku od motora do kabíny a hlavne, čo nás prekvapilo, že sa táto vyššia úroveň otáčok neodrazila na vyššej spotrebe. Hodnota iba 6,2 litra/100 km hovorí sama za seba. Obvykle rátajte s obdobnou motorizáciou v tomto segmente so 7-7,5 litra/100 km.
Spotreba je, aj napriek slušným jazdným výkonom, totiž ústretová k peňaženke prípadného majiteľa tohto vozidla. V kombinovanej prevádzke testovaná Fabia vykázala 5,7 litra/100 km a pri pendlovaní po okreskách do práce dokonca atakovala hranicu 5 litrov/100 km, čo je údaj, ktorý sme evidovali pri úspornejších dieselových motoroch.
Celkový pozitívny dojem z pohonnej jednotky dotvára jeho odhlučnenie, nakoľko benzínový trojvalec dáva o sebe vedieť „klepotavejším“ zvukom len za studena na voľnobeh po naštartovaní, inak len pozorné ucho dokáže rozlíšiť, že ide o trojvalec.
Za príplatok 50-litrová nádrž
Pre tých, ktorí potrebujú dlhší dojazd, príde vhod za príplatok 50-litrová palivová nádrž, ktorá pri spotrebe 5,7 litra/100km umožní dojazd takmer 900 kilometrov. Je to praktický prvok výbavy, ktorý zrejme využijú viacerí potencionálni záujemcovia o tento model, nakoľko objem nádrže je len 40 litrov (v porovnaní s predchodcom o 5 litrov menším).
Vyvážené jazdné vlastnosti
Škoda Fabia nevyniká ani v komforte ani v agilite. Nie je tak obratná ako Ibiza, Peugeot 208 či Fiesta alebo komfortná ako Citroën C3. Vo veľkej miere, asi snáď spolu s VW Polom najlepšie z celého segmentu, však spĺňa nároky na tieto dve protichodné vlastnosti. V porovnaní s predchodcom sa zákrutami pohybuje s väčšou istotou a cez výmole prebehne s väčšou gráciou. S autom sa skrátka veľmi dobre jazdí, je ľahko ovládateľné a v zákrutách stabilné, pritom si poradí s veľkou suverenitou s nerovnosťami a výmoľmi. Posun v porovnaní s predošlou generáciou cítiť aj v lepšom odhlučnení od motora, podvozka a okolitého sveta. V tomto by sme Fabiu radili na špicu tejto triedy vozidiel.
Bohatšia výbava
Už v základe prichádza nová Fabia s bohatšou výbavou oproti svojmu predchodcovi. V najnižšej výbave totiž vodiči nájdu všetky asistenčné systémy, ktoré dopĺňa nadštandardná záruka (5 rokov alebo 100.000 km). My sme mali na test Fabiu v najvyššej výbave Style, v ktorej nechýbala napríklad dvojzónová klimatizácia (napríklad Hyundai i20 má iba jednozónovú klímatizáciu, Kia Rio iba manuálnu), vyhrievaný kožený volant, vyhrievané predné sedadlá, vyhrievané trysky ostrekovačov čelného skla a 16“ zliatinové disky kolies. Za príplatok mal testovaný model taktiež nové Full LED predné svetlomety, cúvaciu kameru či stredovú lakťovú opierku vzadu, ktorú v tomto segmente vidíme len zriedka. Do technologickej výbavy tiež pribudol spomínaný 10,25″ digitálny prístrojový štít a 9,2“ dotykový displej infotainmentu s navigáciou.
Fungovanie Full LED predných svetlomety bolo bez výhrad, aj keď nie sú vybavené modernejším systémom svetiel Matrix s aktívnym vytieňovaním protiidúcich áut. S ich účinnosťou sme boli spokojní a automatické prepínanie diaľkových svetiel fungovalo tak, že sme nedostali negatívnu spätnú väzbu od protiidúcich áut s prípadným osvetlením. S čím však sme neboli úplne spokojní, je fungovanie bezkľúčového odomykania dverí, väčšinou funguje, ale bohužiaľ tiež niekedy nie. Je to otravné, keď prichádzate k autu a niekedy vám nechce odomknúť s tým, že sa dotknete iba kľučky a musíte vybrať kľúč z vrecka. Nevieme, či ide len o tento nie práve 100% fungujúci exemplár, alebo o celkovo chybné riešenie tohto prvku výbavy.
Fabia tiež preberá rôzne Simply Clever prvky od vyšších modelov, vodiči tak nájdu v novej generácii až 43 šikovných riešení (napríklad my sme využili známy dáždnik vo výplni dverí vodiča, odkladací priestor s flexibilným držiakom na zadnom tuneli či škrabku na okná). Päť z nich debutuje práve v tomto modeli: odnímateľný držiak na nápoje medzi prednými sedadlami, spona na kreditnú kartu v stredovej konzole, odkladací kontajner v stredovom tuneli pre zadných cestujúcich, variabilný priestor v kufri a slnečná clona na panoramatickej streche (taktiež za príplatok).
Viac informácii (kompletné tech. údaje, vyrátané prevádzkové náklady, rozmery vnútorného priestoru, samotnú cenu, ceny poistenia, stratu hodnoty vozidla, záruky, …) nájdete vo februárovom vydaní časopisu Autotest.
Text+foto: Jozef Pospíšil
Skladové vozidlá značky Škoda-díler Autoslovák Zvolen