SEAT rozširil v polovici minulého roka ponuku modelového radu Leon novým benzínovým motorom 2.0 TSI s výkonom 140 kW (190 k) v kombinácii so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG.

My sme dostali na test SEAT Leon ST vo výbave FR poháňaný práve týmto najvýkonnejším benzínovým motorom – 2,0 litrovým štvorvalcom, ktorý konštrukčne vychádza z motora predchádzajúcej generácie, pracujúceho v tzv. Millerovom cykle, no má rozličné modifikácie pre zvýšenie efektivity a splnenie aktuálnych najprísnejších emisných noriem. Ako hlavnú zmenu motor dostal nové injektory systému priameho vstrekovania paliva, ktoré umožnili nahradiť duálny systém vstrekovania paliva (kombinácia nepriameho a priameho vstrekovania) u predchodcu. K zvýšeniu efektivity nového motora generácie Evo prispelo výrazné zníženie vnútorného trenia, ako aj nové turbodúchadlo. Tento výkonný agregát dostanete iba v športovejšie ladenej výbave FR.

Tichý a výkonný 

Takto disponovaný  Leon ST 2.0 TSI FR sa prezentuje dynamickým prejavom a chuťou za každých okolností akcelerovať ( z 0-100km/h za 7,7 s, z 60-100 km/h za 4,1s, z 80-120 km/h za 5,1s).

Ten pocit, že máte k dispozícii snáď viac výkonu ako potrebujete, a to nielen pre bežné jazdenie, ale aj dynamickejšiu športovú jazdu, je veľmi nákazlivý. 2,0 TSI zrýchľuje  pocitovo viac odspodu ako predošlá 1.8 TSI. K tomu prispieva aj práca 7-st. DSG prevodovky (s mokrými spojkami) s promptným a plynulým radením bez skokovitého prejavu pri rozchádzaní (čo býva neraz Achillovou pätou tohto typu prevodovky). Auto ide skrátka ľahko do zrýchlenia  a zároveň bez výrazného prenosu hluku do kabíny.  Pri jazde po diaľnici oceníte, že na 7. rýchlost. stupeň točí motor iba 2000 ot.min-1, toto spolu s dobrým odhlučnením kabíny prispieva, že posádka nie je otravovaná zvýšenou mierou hluku.

Taktiež spotreba, sa vzhľadom na výkonové parametre ukázala na viac ako prijateľných úrovniach – mix v teste 7,5 litra/100 km ( 7,52 l/100 km, priemerný údaj od majitelov, kombinovaná spotreba min 6,53l/100km-max 8,06 l/100km, zdroj: spritmonitor.de ). To je však údaj, ktorý zahŕňa aj naše dynamicke úseky merania akcelerácie. Pri bežnej jazde dokážete s ním dosiahnúť aj nižšiu spotrebu.

seat leon st 2.0 tsi fr (3)

Pri ekonomickej jazde prekapujúco úsporny 

Vplyv na spotrebu a jazdné výkony má samozrejme aj štýl jazdy a nastavený jazdný režim. Štandardom pre najvyšší stupeň výbavy (v ponuke iba vo výbave  FR) je totiž ovládač jazdných režimov umiestnený na stredovom tuneli. Nastaviť je možné režim eco, normal, sport, offroad a individual. V prípade ekonomickej jazdy a nastavení do režimu eco je možné jazdiť so spotrebou v rozmedzí 6-7 litrov na 100km. To je na takýto typ motora skutočne prekvapujúco nízka hodnota. Pritom aj v ekonomickom režime jazdy sa nemusíte veľmi obmedzovať, nakoľko nie je potrebné motor vytáčať tak vysoko, aby ste dosiahli požadované zrýchlenie. 

Atraktívny a dynamický vzhľad

SEAT Leon Sportstourer pôsobí dynamickým a moderným dojmom. Vpredu púta pozornosť  výrazný tvar FullLed svetlometov,  nápadný šesťuholníkový tvar prednej masky a veľké otvory pre prívod vzduchu na prednom nárazníku a vzadu na veku kufra zaujímavý prvok: brzdové svetlo zakomponované do zadnej lišty. Pri pohľade z boku zas vidieť pomerne dlhú prednú kapotu, ktorú návrhary dosiahli posunutím „A“ stĺpika viac dozadu.

Na atraktivite a dynamickom vzhľade mu pridávajú navyše v testovanej verzii 18“ zliat. disky kolies a športovejšie ladená výbava FR, ktorá pozostáva so športovejšie ladených nárazníkov vpredu a vzadu, koncovkami výfukov (aj keď ide o atrapy, tak dobre vyzerajú) a  krytmi spätných zrkadiel v sivom lakovaní.

Dobrý výhľad z auta

Kvalita plastov a dizajnové stvárnenie interiéru Leona si ST v ničom nezadá za svojimi koncernovými konkurentami od VW a Škody. V kokpite vodiča sme si pochvaľovali dobrý výhľad, modernú atmosféru a pohodlné sedadlá s dobrou bočnou oporou (vo výbave FR športové predné sedadlá)  a optimálne riešené odkladacie plochy na stredovom tuneli a posuvnú lakťovú opierku prispievajúcu k pohodlnému cestovaniu v novom Leone.

V pozícii vodiča sa sedí trošku vyššie (podlaha – sedák min. 310 mm) ako v Golfe (podlaha – sedák min. 287 mm). Vodič nie je tak utopený a má dobrý výhľad z auta. K tomu prispievajú aj relatívne úzke predné „A“ stĺpiky a umiestnenie spätných zrkadiel, viac od nich dozadu, čím sa nevytvára jednoliata hradba „A“ stĺpika a spätného zrkadla zakrývajúca výhľad do predoboku, ako pri niektorých konkurentoch.

Moderný infotainment

Tak, ako pri jeho súrodencoch Golfe a Octavii, aj pri Leone došlo k presunutiu väčšiny ovládačov do dotykovej obrazovky (v základe 8,25“, v testovanej FR verzii štandardne 10“). SEAT však išiel v tomto smere ešte ďalej a zbavil sa aj tých pár manuálnych tlačidiel na priamy vstup do menu, ktoré nájdeme pod dotykovým displejom infotainmentu v Golfe a Octavii. Každý si na to, po dlhoročných pozitívnych skúsenostiach s manuálnym ovládaním, nemusí úplne zvyknúť, hlavne pri jazde.

My sme s tým nemali problém, a to aj pri dotykovom ovládaní klimatizácie ku tkrej sa dostanete  pomerne jednoducho a rýchlo. K dispozícii sú totiž funkcie klimatizácie s rýchlou voľbou: „Teplé nohy“ , „Teplé ruky“, „Studené nohy“, „Jasný výhľad“ (rýchle odhmlenie okien) a „Čerstvý vzduch“ a taktiež hneď pod dotykovou obrazovkou lišta s dotykovým (ťukaním alebo potiahnutím) ovládaním nastavenia teploty (taktiež hlasitosti audia) alebo hneď nad ňou dotyková plocha na zoomovanie navigácie.

Ďalším novým, zaujímavým prvkom v interiéri, je radiaca páka automatickej prevodovky v minimalistickom prevedení a ambientné osvetlenie, ktoré neslúži len na vytvorenie pohodovej atmosféry pri nočných jazdách, ale aj ako praktický pomocník, napríklad pri upozornení na predbiehajúce auto v mŕtvom uhle (nahrádza diódu, ktorá je obvykle v spätnom zrkadle).

Vo verzii FR je k dispozícii štandardne digitálny prístrojový displej, ktorý poskytuje viacero grafických zobrazení, od klasického zobrazenia, až po moderné digitálne módy. Nám vyhovovalo klasické zobrazenie s tradične umiestneným otáčkomerom a rýchlomerom, v moderných módoch zobrazenia sa nám strácalo zo zorného pohľadu to najpodstatnejšie – údaj rýchlosti. Čo by sme chceli vyzdvihnúť, je ovládanie palubného počítača, ktorý ma logické ovládanie, napríklad, na rozdiel od Octavie, stačí pre vynulovanie spotreby dlhý stisk tlačidla OK na volante.

Úctyhodná voľnosť pre kolená

SEAT Leon vo verzii kombi je kus veľkého auta, ktorý na dĺžku, tak ako pred časom Octavia, prerástol svoju triedu. Na dĺžku meria 4 642mm a v porovnaní s predchodcom narástol o 107mm (v rázvore +50mm, mierne je však nižší -6 mm a užší -16 mm). Len pre porovnanie s konkurenciou: napríklad VW Golf Variant meria 4 567mm, Hyundai i30 kombi a Peugeot 308 SW zhodne 4 585 mm. Tieto úctyhodné vonkajšie rozmery sa pozitívne premietli do veľkosti vnútorného priestoru a objeme kufra.

V pozdĺžnom smere ostáva pre posádku nadpriemerne veľa miesta, to znamená, že si v pohode za seba sadnú aj pasažieri s vyššími postavami. Plusom je, že im ostáva aj viac miesta pre hlavu ako vo verzii hatchback, nakoľko sa pri kombi verzii menej zvažuje zadná časť strechy ( volnosť od hlavy po strop Leon 920mm, Leon ST 985mm). Pocitovo však voľnosť zmenšuje vzadu vystupujúci stredový tunel, ktorý pre dve osoby síce neprekáža, ale pre piatu osobu usadenú v strede už problém pre uloženie chodidiel predstavuje.

Pre prepravu štyroch osôb je však všetko v poriadku, dvaja sa vzadu odvezú v nadpriemernom pohodlí. K tomu prispievajú aj pohodlné a rozmerné sedadla, vpredu s dobrou bočnou oporou (vo verzii FR športové sedadlá). Pri vystupovani však musíte rátať, že je menej pohodlné ako pri crossoveroch či SUV modeloch s vyšsou pozíciou sedeadiel.

Objem kufra patrí k tým najlepším

Poďme však snáď k tomu najdôležitejšiemu čo charakterizuje tento model a tým je batožinový priestor. Hlavný dôvod prečo si kupujú zákazníci tento typ auta je väčší objem kufra, resp. lepšie prepravne možnosti batožiny ako má hatchback. Tu je na tom SEAT Leon ST veľmi dobre, či už z pohľadu úctyhodného objemu – 620 litrov (v porovnaní s predchodcom nabral na objeme +33 litrov), sklápania zadných sedadiel v pomere 40:20:40  do rovnej plochy a možnosti jeho sklápania z kufra.

Rekordér v tejto disciplíne Škoda  Octavia Combi s 640 litrami je na tom o niečo lepšie, naopak však horšie ponukou miesta na zadných sedadlách pre kolená. Nakladanie batožiny je jednoduché vďaka veľkému vstupnému otvoru a nízkej nakladacej hrane kufra ( výška nakladacej hrany kufra Leon ST 650mm, Leon hatchback 720mm).

Vzadu viacprvková zadná náprava  

SEAT Leon zdieľa  s Octaviou a Golfom nielen ponuku motorov, ale aj modernú platformu MQB Evo. Na rozdiel o menej výkonnej verzie 1.5 TSI 110 KW ( s jednoduchou zadnou nápravu) má vzadu testovaná výkonnejšia verzia 2.0 TSI viacprvkovú zadnú nápravu. A rozdiel je cítiť. Poznámka: Tak, ako Octavia, aj Leon má pri tejto motorizácii (do 110 kW, vrátane) jednoduchú zadnú nápravu, na rozdiel od Golfa, ktorý už pri 1.5 TSI s výkonom 110kW má viacprvkovú zadnú nápravu.

Pri razantnejšie jazde  v zákrutách na nerovnom povrchu vozovky sme kvitovali lepšie kopírovanie nerovnosti zadnými kolesami ako v prípade verzie s 1.5 TSI a taktiež  vyváženejší pomer stability podvozku a komfortu pruženia. Na daný typ auta je Leon ST skrátka pri prejazde zákrutami veľmi dobre ovládateľný a zároveň dostatočne komfortný. Pochvala za pomerne dobrý komfort pruženia však platí len dovtedy kým nenarazíte na priečne nerovnosti, ktoré podvozok nedokáže pohltiť tak aby ste ich v kabíne nepocítili.

Leon ST aj ked má označenie FR tak nemá športovejšie, tuhšie vyladený podvozok. Čo vsak nebolo potrebné nakoľko je aj takto disponovaný, veľmi dobre ovládateľný a pri prejazde zákrutami stabilný. Samozrejme pri naložení batožiny do kufra, resp. pri väčšom zaťažení zadnej časti vozidla, treba rátať, že sa pri jazde v zákrutách alebo vyhybacich manévroch jeho limit stabilného prejazdu znižuje v porovnaní s kratším hachbackom.

V hraničnej situácii v zákrutách či v prípade potreby náhleho vyhýbania sa prekážky na ceste však prichádzajú promtne na pomoc el. stabilizačné systémy, ktoré pomôžu vodičovi zvládnuť bezpečne aj  kritické situácie.

Pri jazde po tme prídu vhod výkonne FullLed svetlomety ( štandardne už od základnej výbavy), ktoré poskytujú skvelé osvetlenie vozovky (v  porovnaní s Octaviou však nejde o matrixové svetlomety).

K pozitívnemu dojmu pri jazde prispievajú aj brzdy, ktoré dostávajú pochvalu nielen za ich účinnosť ale hlavne dávkovanie. Optimálne nastavený posilňovač bŕzd stále totiž prekvapujúco nie je samozrejmosť, veľa modelov (nájdu sa aj v o VW Group) má nástup bŕzd buď príliš agresívny alebo naopak, príliš letargický.

HODNOTENIE

PLUSY
  • atraktívny vzhľad
  • jazdné výkony
  • jazdné výkony/spotreba
  • vnútorný a batožinový priestor
  • na daný typ auta veľmi dobrá ovládateľnosť
  • príjemné riadenie
  • pohodlný posed na zadných sedadlách
  • odhlučnenie kabíny
  • kvalitné spracovanie
  • moderné pracovisko vodiča
  • zaujímavé prvky výbavy (praktické ambientné osvetlenie)
MÍNUSY
  • dotykové ovládanie klimatizácie nemusí každému vyhovovať ( hlavne pri jazde)
  • absrobcia priečnych nerovností
  • menej pohodlné vystupovanie zo zadných sedadiel cez mohutnejšie vypuklé blatníky

Viac informácii (kompletné tech. údaje, vyrátané prevádzkové náklady, rozmery vnútorného priestoru, samotnú cenu,  ceny poistenia, stratu hodnoty vozidla, záruky,  …) nájdete vo februárovom vydaní časopise Autotest.

Text+foto: Michal Pospíšil

Skladové vozidlá značky SEAT – díler Autoslovák Zvolen 

Reklama