Science fiction sa však stáva realitou: Slovenské lietajúce auto dostalo certifikát na lietanie! Zakrátko si tak skutočne bohatšia klientela bude môcť užívať lietajúce autá. Cena by mala byť podľa uverejnených predošlých informácii cca 500-750 tis. Eur.

 

Úrad pre civilné letectvo vydáva spoločnosti AirCar osvedčenie o letovej spôsobilosti AirCar, dvojrežimovému vozidlu typu auto-lietadlo, bolo vydané oficiálne Osvedčenie o letovej spôsobilosti letovej spôsobilosti od Dopravného úradu SR po úspešnom absolvovaní 70 hodín prísnych letových skúšok v súlade s Európskou agentúrou pre bezpečnosť letectva (EASA) s viac ako 200 vzletmi a pristátiami.

Konštruktér Štefan Klein sa o oblasť začal zaujímať už na začiatku 90. rokov minulého storočia, kedy ho na projekt lietajúceho auta inšpiroval francúzsky film “Fantomas sa hnevá” s legendárnym komikom Louisom de Funèsom.

aircar-lietajuce auto (1)

Po mnohoročnej snahe postaviť lietajúce auto už málokto veril, že tento ambiciózny projekt dôjde niekedy do úspešného konca. Po úspešnom lete v roku 2013 sa o dva roky neskôr s vtedajším prototypom AirMobil zrútil, a aj keď vyviazol bez zranení, v roku 2016 svoju prácu na ňom ukončil a začal pracovať na novom AirCar s radikálne odlišnú koncepciu.

AirCar poháňa 1,6-litrový motor od BMW naladený na 140 koní, ktorý je doplnený o obrovskú vrtuľu a bezpečnostný padák. V tejto konfigurácii AirCar váži 1 200 kilogramov, čo je vskutku pôsobivé. Aj vďaka tomu mu stačí k vzletu 300-metrová ranvej a rýchlosť 120 km/h. Letová max. rýchlosť činí 170 km/h, zatiaľ čo dolet vo výške 2 500 metrov je odhadovaný na rovných tisíc kilometrov. Spotreba na hodinu letu predstavuje asi 18 litrov benzínu.

Premena z vozidla na lietadlo trvá 2 minúty a 15 sekúnd čo je čas, ktorý je úplne v pohode. Všetko je automatizované, takže na zmenu stačí povel jediného tlačidla. Rozmerovo s dĺžkou 5,2 metra je AirCar na úrovni Mercedesu triedy S, to znamená že sa zmesti na bežné parkovacie miesto.

Slovenská firma Klien Vision však už chystá nový prototyp, v prípade ktorého už bude výkon navýšený na 300 koní. K dispozícii bude mať nový výkonnejší a ľahší motor ADEPT Airmotive. Zvládnuť by preto mal max. letovú rýchlosť 300 km/h namiesto doterajších 170 km/h, pričom dolet bude  rovných tisíc kilometrov. Okrem toho by mala byť navýšená aj maximálna možná letová hladina, ktorá aktuálne činí 2,5 kilometra. K jeho certifikácii by pritom malo dôjsť do 12 mesiacov, jednať sa však už bude o produkčný model. Ako sa teda zdá, rok 2022 bude prvým rokom, kedy odštartuje éra sériových lietajúcich áut. V pláne sú však aj ďalšie verzie. Napríklad 4-miestna, obojživelná alebo dvojmotorová.

aircar-lietajuce auto (3)

Revolúcia v osobnej doprave?

Klein Vision predpokladá, že trh s lietajúcimi autami do roku 2040 dosiahne hodnotu až 1,5 bilióna dolárov. Otázne je však či bude takto naozaj vyzerať. Na inom riešení, teda elektrickom lietadle (eVTOLE) pre vertikálny štart aj pristátie, pracujú už aj v Nemecku, Veľkej Británii alebo aj Spojených štátoch. Okrem menej známych firiem ako Lilium, Volocopter či Vertical Aerospace sa do pretekov v novom druhu dopravy zapojili ale aj také značky ako Hyundai, Cadillac z koncernu General Motors alebo Uber. Tie sú ale stále vo fáze vývoja alebo testov. Uviesť tieto stroje do reálnej prevádzky sťažuje uviesť fakt, že firmy sa upínajú k bezpilotnej prevádzke.

           Zdroj: Klein Vision                                                        Michal Pospíšil

Reklama