V rámci prezentácie nového modelu Opel Astra Sports Tourer na Slovensku importérom vozidiel značky Opel pre Česko a Slovensko sme mali možnosť absolvovať prvé jazdy.
Nový Opel Astra Sports Tourer nepokračoval v šľapajách svojho predchodcu v naberaní hmotnosti, naopak absolvoval výraznú redukčnú diétu (úbytok až 110-190 kg), paradoxne však pri náraste karosérie do dĺžky +4mm. V šírke -5 mm a výške -25mm však mierne ubral na rozmeroch.
V reáli naživo sme sa o tom presvedčili hneď na prvý pohľad. Tak ako hatchback, tak aj vo verzii kombi nový Opel Astra Sports Tourer vsádza na odľahčené, príjemnejšie, štíhlejšie línie – vizuálny dojem je na výsosť pozitívny, skrátka, ako keď stretnete niekoho po odtučňovacej a zdravotnej kúre. To by sa malo pozitívne prejaviť na agilnejších jazdných vlastnostiach, lepších jazdných výkonoch a nižšej spotrebe.
Už prvý dojem po prejdení pár kilometrov napĺňa naše pozitívne očakávania – vozidlo veľmi dobre skĺbilo nároky na ovládateľnosť, stabilitu prejazdu zákrutami a zároveň na komfort pruženia. V tomto prípade, by sme chceli zdôrazniť, že nejde len o bežné konštatovanie, ale o jeho významnú prednosť, resp. silnú stránku aj v porovnaní s konkurenciou.
Pre interiér platí to čo sme napísali pri hatchbacku, až na väčší vnútorný priestor v oblasti hlavy na zadných sedadlách – tu je na tom vďaka menej zvažujúcej sa línii strechy lepšie.
V pozícii vodiča rátajte s pomerne vyšším posedom a lepším výhľadom do predoboku v porovnaní s predchodcom. Vizuálne pôsobí prístrojový panel so štíhlymi líniami a mäkkými plastami veľmi príjemným a kvalitným dojmom. Potencionálnych záujemcov o tento typ auta poteší v porovnaní s predchodcom výrazná redukcia ovládačov na stredovom paneli a prehľadnejšia grafika pri obsluhe dotykovej obrazovky. Opel avizoval, že vnútorné priestory neutrpia na redukcii rozmerov a v rázvore, resp. by mali byť v pozdĺžnom smere dokonca lepšie. Po usadení 1,75 m vysokých pasažierov za sebou pocitovo vnímali voľnosť pre kolená v podstate rovnako ako pri predchodcovi, to iste platí aj na šírku pre lakte, kde tretí pasažier nemá šancu usadnúť v akom-takom pohodlí – čo je však na tento typ auta obvyklé. Sedadlá, resp. ich rozmery, tiež postihla odtučňovacia kúra – predné operadlá sú nižšie a užšie a zadné sedáky kratšie, ale na prekvapenie, aspoň na krátke sedenie poskytujú komfort sedenia bez výhrad. Rezultát však povieme ohľadom vnútorných pomerov v kabíne po premeraní rozmerov a ohľadom komfortu sedenia až pri ich užívaní počas tradičného týždňového testovania.
Poďme však snáď k tomu najdôležitejšiemu a tým je batožinový priestor. Hlavný dôvod prečo si kupujú zákazníci tento typ auta je väčší objem kufra, resp. lepšie prepravne možnosti batožiny ako má hatchback či sedan. Tu je na tom nový Opel Astra Sport Tourer veľmi dobre, či už z pohľadu objemu – 540 litrov a v porovnaní s predchodcom + 40 litrov, sklápania zadných sedadiel v pomere 40:20:40 do rovnej plochy a možnosti jeho ovládania z kufra viď foto. Vychytávkou, a v tomto segmente stále ojedinelým prvkom výbavy, je možnosť otvoriť a zatvoriť kufrové dvere pohybom nohy pod zadným nárazníkom.
A ako sú na tom motorizácie? Opel Astra Sport Tourer má ponuke celý rad pohonných jednotiek – päť benzínových (1,4 74kW, 1,0 Turbo 77kW, 1,4 Turbo 92kW, 1,4 Turbo 110 kW, 1.6 Turbo 147kW a štyri dieslové 1,6 CDTI 70kW, 1,6 CDTI 81 kW, 1,6 CDTI 100kW, 1.6 CDTI BiTurbo. My sme mali na krátke zvezenie k dispozícii vrcholnú vznetovú motorizáciu 1.6 CDTI BiTurbo 118 kW/350 Nm. Stručne povedané po pár desiatkach kilometroch jazdy môžeme skonštatovať, že uvedená motorizácia dokáže aj napriek „downsizingu“ s podporou dvojice turboduchadiel bez ujmy na dynamike nahradiť výkonnejší dvojlitrový turbodiesel 2,0 CDTI 143kW poháňajúci predošlú generáciu.
Pri uvedení novej Astry hatchback nás zaujali niektoré v danej triede ešte unikátne prvky výbavy ako napríklad adaptívne LED svetlomety a tkz. funkcia “On Star” – prepojenie s vonkajším svetom už teraz k dispozícii v 13 európskych štátoch, počas roka 2016 bude rozšírený do ďalších 19 štátov. K dispozícii sú samozrejme aj pre verziu Sport Tourer, viaceré moderné prvky výbavy: Adaptívny tempomat, aktívne udržovanie vozidla v jazdných pruhoch – ich kombinácia dokáže na cca 8-10 sekúnd predviesť vodičovi autopilota. Taktiež poteší a komfort cestovania po prvý raz použitá masážna funkcia predných sedadiel a vyhrievanie zadných sedadiel.
Ešte na záver chceme povedať, že namerané hodnoty jazdných výkonov a spotreby, ktoré objektívnejšie vyjadria ako je na tom nová Astra Sports Tourer zistime až pri samotných testovacích jazdách. Ich výsledky uverejnime v jednom z najbližších vydaní časopisu AUTOTEST v rámci redakčného testu.