Verzia GLB s nulovými emisiami sa ukazuje ako jedno z najzaujímavejších elektrických SUV na trhu.

Mercedes EQB je v poradí piatym elektromobilom s trojcípou hviezdou. Okrem luxusných modelov EQS a SUV EQS a veľkej dodávky EQV modelová paleta zahŕňa aj tri elektrické SUV EQA, EQB a EQC.

Mercedes EQB sa nielen abecedne, ale aj rozmerovo radí s dĺžkou 4,68 metra medzi 4,46 metra dlhý Mercedes EQA a Mercedes EQC, ktorý je dlhý 4,76 metra. Po technickej stránke EQB úzko súvisí s EQA. Pohon a batéria sú rovnaké.

Na prvý podhľad rozlíšite konvenčnú  verziu GLB s elektrickou EQB pri pohľade na prednú masku, ktorá ma namiesto klasickej mriežky lesklý plný tmavý plast.  Z pohľadu vzhľadu je to v poriadku, ale z pohľadu praktickosti ide o trochu nešťastné riešenie, pretože, ako už vieme z detailov interiéru, ide o materiál, ktorý sa ľahko poškriabe a prakticky sa nedá udržiavať v čistote. Logo Mercedesu je umiestnené na tejto ploche v chrómovej úprave, vďaka ktorej vyčnieva z pozadia.

mercedes eqb (17)

7-miestny interiér

Na rozdiel napríklad od svojho väčšieho brata EQC je možné pre EQB objednať aj tretí rad sedadiel, ako príplatkový doplnok výbavy.

Nastupovanie aj vystupovanie do vozidla je ľahké, prah nie je veľmi široký a sedáky sú umiestnené v optimálnej výške. Vstupné otvory sú pre predné aj zadné sedadlá dostatočne veľké pre ľudí, nákupy aj detské autosedačky. Taktiež do tretieho radu  dá nastupovať bez toho aby ste predvádzali náročnejší telocvik a to vďaka pomerne širokému vstupnému otvoru, do veľkého uhla otvárajúcim sa zadným dverám a ľahkej manipuláciu pri sklápaní druhého radu sedadiel.

Priestorové podmienky v 3. rade sedadiel sú pre hlavu a na šírku v lakťoch pre dvoch – aj dospelých cestujúcich v podstate vyhovujúce, len v pozdĺžnom smere musíte rátať, že vyššie postavy už môžu mať problém s voľnosťou pre kolená. Za seba si do troch radov sadnú totiž maximálne 1,75 metra vysoké postavy, inak ak si do prvých dvoch radov sadnú vyššie postavy tak tretí rad už môžu využiť iba  vzrastovo menší pasažieri ( napr. deti a mládež). Tretí rad sedadiel nie je plnohodnotný, napokon rázvor 2,8 metra nie je všemocný. Automobilka sama uvádza, že sedadlá sú 3. rade pre ľudí do výšky 165 centimetrov, teda skôr pre deti.  Pre tých čo majú viac detí poteší, že tretí rad sedadiel, tak ako druhý je vybavený úchytmi Isofix.

Inak v porovnaní s rozmerovo podobnými vozidlami, ktoré  majú v ponuke tretí rad sedadiel sa snažili technici vyhnúť klasickým nedostatkom  sedenia v 3. rade –  a to veľmi nízkému posedu s takmer žiadnou oporou pre stehná a absenciou priestoru pre zasunutie chodidiel pod zadnými sedadlami v 2. rade. Tu sa môže Mercedes EQB pochváliť s postačujúcou oporou pre stehna (aj napriek tomu, že je sedadlo nižšie umiestnené) vďaka triku s dohora mierne vyklopenými sedákmi a pod sedákom 2. radu sedadiel dostatočne veľkým  priestorom na vystretie chodidiel čo je významným prínosom na zlepšenie pohodlia cestovania v 3. rade sedadiel.

mercedes eqb (4)

Dobre známe pracovisko vodiča

Po nastúpení do interiéru sme sa ocitli v dobre známom pracovisku vodiča (má rovnakú palubnú dosku ako GLB, až na niektoré zmeny v povrchovej úprave a farbách), ktorému dominuje širokouhlý panel dvoch displejov, ponúkajúci 10,25” uhlopriečku s multimediálnym systémom MBUX.  Jeden pred vodičom s digitálnymi prístrojovým štítom a druhý na stredovej konzole s dotykovým ovládaním.

V pozícii vodiča oceníte veľmi dobré sedenie (optimálny posed si nájdu v pohode rôzne typy postáv) v  sedadlách s výraznejším bočným tvarovaním a s vysúvateľným sedákom, dobre do rúk padnúci volant potiahnutý perforovanou kožou a hlavne spomínaný multimediálny systém MBUX, v tomto prípade prispôsobený modelom EQ, ktorý dokonca dokáže napríklad pri navigácii analyzovať najlepšiu trasu podľa rekuperácie či umiestnenia nabíjacích bodov, tak aby ste mohli pokračovať v ceste bez toho aby ste mali obavu o bezpečný dojazd.

Ocenili sme tiež tak ako pri iných Mercedesoch vybavených týmto systémom MBUX nielen promptné a prehľadné ovládanie cez dotykový displej a cez známy pohyb prstami na dotykovej ploche cez „Touchpad“, umiestnený na stredovom tuneli, ale aj cez malé plôšky priamo na volante. Je to veľmi nákazlivé a rýchlo prídete tomu na chuť. Taktiež treba rátať, že radiácia páka prevodových stupňov nie je tak ako pri ostatných značkách umiestnená na  stredovom tuneli, ale pod radiacou pákou (na pravej strane).

mercedes eqb (12)

Veľká variabilita interiéru  

Silnou stránkou modelu EQB je jeho variabilita  s viacerými variantami  usporiadania sedadiel a batožinového priestoru. Vďaka tomu  spĺňa vo veľkej miere rôzne nároky a požiadavky na prepravu cestujúcich a objemu batožiny. Sedadlá v druhom rade si polohujete (operadlá), posúvate (140mm v pozdĺžnom smere) alebo sklápate. Tretí rad môžete zasunúť do podlahy. Manipulácia so sedlami je ľahká a jednoduchá.

Pre batožinu je k dispozícii kufor v 5-miestom usporiadaní  s objemom 495 litrov a po sklopení 2. radu sedadiel až 1620 litrov (v prípade 5-miestnej verzii 1710 litrov, GLB 1810 litrov). Pri plnom 7-miestnom usporiadaní sa však musíte uskromniť s menším objemom kufra.

Pri nakladaní batožiny, inak do kufra cez ľahko prístupný veľký otvor, musíte rátať s pomerne vyššou nakladacou hranou 710 mm ( ideál cca po 650mm).

mercedes eqb (18)

El. pohon s výkonom až 215kW/290k.

O pohon sa starajú dva elektromotory – jeden vpredu asynchrónny a vzadu synchrónny v dvoch výkonových verziách. EQB 300 4Matic má k dispozícii 168 kW/228 koní a EQB 350 4Matic dokonca 215 kW/292 koní. Pohon 4×4 príde vhod nielen pri samotnej akcelerácií, ale aj lepšou trakciou na povrchu so zhoršenými adhéznymi podmienkami. Obe verzie sú obmedzené na rovnakú maximálnu rýchlosť 160 km/h (výrazne nižšia ako býva obvykle pri verziách so spaľovacím motorom), líšia sa len zrýchlením. Kým menej výkonná 300-ka potrebuje osem sekúnd na zrýchlenie z 0 na 100 km/h , 350-ka to zvládne za 6,2 sekundy. A kto až tak akceleráciu a pohon všetkých kolies nepreferuje  a chce tráviť menej času na nabíjacej stanici, mal by počkať, nakoľko v krátkom čase príde aj verzia iba s pohonom predných kolies a väčším dojazdom.

My sme mali na krátke jazdy zapožičanú výkonnejšou verziu  EQB 350 4Matic so spomínaným úctyhodným výkonom 215kW/292 koní, vďaka čomu sme si mohli s týmto vozidlom užívať agilnú jazdu s obdivuhodnou akceleráciou aj napriek  jeho hmotnosti 2,2 tony. Auto pritom poskytovalo nielen nadaný typ auta prekvapujúcu agilitu, stabilný prejav v zákrutách, ale aj vysoký komfort cestovania s príjemne naladeným podvozkom a skvele odhlučnenou kabínou. K tomu prispieva aj príplatkový podvozok s adaptívnymi tlmičmi, ktoré v normálnom režime poskytovali nadpriemerný komfort.

V prípade, že máte športovejšie ambície a chcete aj od tohto typu auta viac agility a istejší prejazd zákrutami  s menším náklonom tak je k dispozícii aj režim Sport. Podvozok v tomto režime spevnie, aj keď nie až tak aby to bolo citeľné na úkor komfortu cestovania a zároveň poskytne lepšiu odozvu na plynový pedál.

mercedes eqb (2)

Udávaný dojazd sa zdá byť nereálny

Model 350 4Matic sa prezentuje s kapacitou batérie 66,5 kWh a udávaným dojazdom 419 kilometrov. Dosiahnuť tento dojazd však predpokladá, že sa podarí dosiahnuť aj deklarovanú spotrebu 18,1 kWh. Podľa palubného počítača sme sa pri prvých jazdách však sotva dostali pod 21 kWh. Pri jazde po diaľnici rátajte až s 30 kWh. Z týchto údajov ja zrejmé, že réalny dojazd pri kombinovanej prevádzke bude o cca 80-100 km nižší ako uvádzaných 419 kilometrov.

Zatiaľ však nechceme robiť unáhlený rezultát, predsa len sme mali auto na krátky čas. Až samotný redakčný týždenný test, keď budeme môcť s uvedeným autom absolvovať viacej testovacích jázd, ukáže ako je na tom v skutočnosti tento elektromobil z pohľadu  spotreby a dojazdu.

Radiacimi páčkami na volante je možné nastaviť úrovne rekuperácie: od prudkého brzdenia jedným pedálom až po režim plavby na diaľnici. Páčil sa nám aj Eco-Assistant, ktorý automaticky zabrzdí, keď treba – a tým šetrí energiu. Podľa údajov výrobcu je možné nabiť batériu na rýchlonabíjačke (vďaka možnosti nabíjania s výkonom až 100 kW) z 10% na 80 % za 32 minút, nám sa to podarilo za cca 38 minút.

Plusy

Akceleračné schopnosti

Možnosť siedmych sedadiel

Spracovanie interiéru

Kvalita použitých materiálov

Adaptívny podvozok

Odhlučnenie kabíny

Variabilita

Mínusy

Kufor pri 7 sedadlách

Reálny dojazd nezodpovedá udávanému údaju

                                                                              Text+foto: Michal Pospíšil

Reklama