Druhá generácia náhonu 4Matic oslávila svoju premiéru v Triede E v roku 1997. Elektronicky riadený náhon na všetky kolesá pracuje permanentne.
Pred 25 rokmi ponúkala inovatívna druhá generácia náhonu 4Matic ešte lepšie jazdné vlastnosti v zimnom období pri náročných podmienkach na vozovke. Namiesto použitia obvyklých uzávierok diferenciálov sa nový náhon 4Maticspoliehal na systém elektronického riadenia trakcie 4ETS: automaticky sa aktivuje v momente, keď sa na klzkom povrchu pretočí aspoň jedno koleso. Systém v takom prípade zvýši brzdový tlak na danom kolese, a to až do takej miery, kým sa nebude točiť v stanovenom pomere k ostatným kolesám. V súčasnosti je stály náhon na všetky kolesá etablovaný vo všetkých triedach programu osobných vozidiel od značky Mercedes-Benz od plnoelektrickej EQA 300 4Matic až po nový Mercedes-AMG SL 63 4Matic+.
Táto zdokonalená generácia náhonu na všetky kolesá debutuje pred 25 rokmi v Triede E konštrukčného radu 210 v modeloch E 280 4Matic a E 320 4Matic. Oba modely sú vybavené motormi V6 novovyvinutého konštrukčného radu M 112 s trojventilovou technikou a dvojitým zapaľovaním. Svetovej verejnosti boli tieto vozidlá po prvýkrát predstavené od 6. do 16. februára 1997 na autosalóne AutoRAI v Amsterdame. Hneď po tejto premiére bol k dispozícii model E 280 4Matic a v júni 1997 nasleduje uvedenie na trh variantu s väčším objemom.
Tradícia náhonu na všetky kolesá od značky Mercedes-Benz
História vozidiel Mercedes-Benz s náhonom na všetky kolesá siaha až do začiatku 20. storočia. Paul Daimler, vtedajší technický riaditeľ rakúskej spoločnosti Daimler-Motoren-Gesellschaft vo Wiener Neustadte, kladie základy konštrukcie s náhonom na všetky kolesá v roku 1903 […],“ ako sa spätne píše v novinách „Illustrirte Zeitung“ v roku 1917. Po prvých vozidlách pre rakúsku a pruskú armádu v rokoch 1905 až 1907 vyrába spoločnosť Daimler-Motoren-Gesellschaft v roku 1907 vôbec prvé osobné motorové vozidlo s náhonom a riadením na všetky kolesá s názvom „Dernburg-Wagen“, ktoré je v roku 1908 dodané do kolónie Nemecká juhozápadná Afrika. Aj v spoločnosti Benz & Cie. vznikajú v tomto čase rôzne prototypy vozidiel s náhonom na všetky kolesá. Terénne vozidlo VRL, ktoré je vyrobené len ako jedinečný kus okolo roku 1920, sa považuje za prvý automobil značky Benz s náhonom na všetky kolesá pripravený na uvedenie na trh.
Po zlúčení do vtedajšej spoločnosti Daimler-Benz AG v roku 1926 vznikajú vozidlá s náhonom na všetky kolesá značky Mercedes-Benz vhodné aj na vojenské použitie. Patria medzi ne vozidlá konštrukčného radu W 136, konkrétne typy 170 VG (s náhonom na všetky kolesá) a 170 VL (s náhonom a riadením na všetky kolesá). Mercedes-Benz G5 (W 152) s náhonom na všetky kolesá a zapínateľným riadením na všetky kolesá predstavený v roku 1938 sa okrem iného osvedčilo aj ako pohotovostné vozidlo pre horskú záchrannú službu v Berchtesgadene, ktorá tento typ používa až do 50. rokov minulého storočia.
Úspešný príbeh osobných a úžitkových vozidiel s náhonom na všetky kolesá na civilné použitie skutočne naberá na obrátkach po druhej svetovej vojne. Prvým vrcholom je „univerzálne motorové zariadenie“, Unimog, predstavené verejnosti v roku 1948. Toto všestranné vozidlo s náhonom na všetky kolesá sa dodnes presadzuje v mnohých oblastiach použitia. Prvým povojnovým nákladným motorovým vozidlom Mercedes-Benz s náhonom na všetky kolesá je LA 3500 z roku 1950. Inovatívny poľnohospodársky traktor MBtrac nasleduje v roku 1972, teda pred 50 rokmi.
Aj v roku 1972 sa začína vývoj nestarnúceho klasického vozidla s náhonom na všetky kolesá značky par excellence – Mercedes-Benz Triedy G. V roku 1979 prichádzajú na trh prvé typy z rodiny terénnych vozidiel. Vozidlá vyrába v Grazi spoločnosť Geländefahrzeug Gesellschaft mbH, spoločný podnik vtedajších spoločností Daimler-Benz AG a Steyr-Daimler-Puch.
Už prvá generácia náhonu 4Matic je míľnikom vo vývoji podvozkov v Mercedes-Benz. Predstavená bola v septembri 1985 vo Frankfurte nad Mohanom na Medzinárodnom automobilovom veľtrhu (IAA). Automaticky pripájaný náhon na všetky kolesá debutuje v sedanoch a kombi konštrukčného radu 124 so šesťvalcovými motormi, v modeloch 260 E 4MATIC a 300 E 4Matic. Tieto varianty s náhonom na všetky kolesá neskoršej prvej Triedy E sú expedované od roku 1987. Dovtedy sa ponuka modelov rozšírila o modely 300 D 4MATIC a 300 D Turbo 4Matic. 4Matic je technicky najkomplexnejší systém „Koncepcie dynamiky jazdy Mercedes-Benz“ predstavenej v roku 1985, ktorý zahŕňa aj automatický zverný diferenciál (ASD) a reguláciu preklzávania hnacích kolies (ASR).
Vozidlá predstavené pred 25 rokmi s druhou generáciou náhonu 4Matic sa vyvíjajú a vyrábajú v spolupráci so spoločnosťou Steyr-Daimler-Puch Fahrzeugtechnik AG & Co. KG (SFT) v Grazi. Rozsah výroby v SFT zahŕňa prispôsobenie holej karosérie, lakovanie technológiou vodou riediteľných lakov, ako aj kompletnú montáž vozidla. Holú karosériu, motor, prevodovku, zadnú nápravu a vybavenie interiéru dodáva značka Mercedes-Benz, zatiaľ čo komponenty špecifické pre náhon na všetky kolesá pochádzajú od SFT.
Zdroj: Mercedes-Benz Jozef Pospíšil