Nový model Mercedes-Benz GLA ako ôsmy model kompletizuje aktuálnu generáciu vozidiel nižšej strednej triedy značky Mercedes-Benz. Zároveň predstavuje vstup do rodiny modelov SUV tejto značky.
Výraznejší charakter, viac miesta, vyššia bezpečnosť
Nová GLA s výškou 1 611 milimetrov (1 616 s pozdĺžnym držiakom na strešný nosič) presahuje svojho predchodcu o viac ako desať centimetrov. Poloha sedenia je typická pre vozidlo SUV – je vyššia a poskytuje v prvom rade aj viac miesta v oblasti hlavy. Aj priestor pre nohy v oblasti zadných sedadiel je podla slov automobilky podstatne väčší – a to aj napriek tomu, že sa GLA skrátila o jeden a pol centimetra. Dizajnovými prvkami typickými pre terénne vozidlo sú rovná predná časť, krátke previsy vpredu a vzadu, ako aj obvodové a ochranné olemovanie. Modely 4MATIC sú sériovo vybavené terénnym technickým balíkom. Tento balík obsahuje dodatočný jazdný program, reguláciu rýchlosti zjazdu, animáciu pre jazdu v teréne na multimediálnom displeji a v kombinácii so svetlometmi Multibeam LED aj špeciálnu funkciu terénneho osvetlenia.
Mercedes-Benz GLA vylepšuje bezpečnosť asistenčnými jazdnými systémami s kooperatívnou podporou vodiča. K rozšíreným funkciám balíka asistenčných jazdných systémov patrí napríklad funkcia odbočovania, funkcia vytvorenia záchrannej uličky, funkcia výstrahy pred približujúcimi sa cyklistami alebo vozidlami pri vystupovaní, ako aj výstraha pred rozpoznanými osobami v priestore priechodu pre chodcov. GLA dokáže reagovať, keď vodič nereaguje. Úlohou aktívneho asistenta brzdenia v mnohých situáciách je zabrániť kolízii alebo zmierniť jej závažnosť prostredníctvom samočinného brzdenia. Do rýchlosti približne 60 km/h dokáže systém zabrzdiť dokonca aj pred stojacimi vozidlami a križujúcimi chodcami. V závislosti od situácie až do rýchlosti 50 km/h tak dokonca dokáže predísť kolíziám.
Mercedes-Benz GLA sa k európskym obchodníkom dostane na jar 2020. GLA sa vyrába v mestách Rastatt (Nemecko), Hambach (Francúzsko) a pre miestny trh v Pekingu (Čína).
Dynamický dizajn exteriéru
GLA má dynamické celkové proporcie s krátkymi prevismi vpredu a vzadu. Predná časť cez stĺpik A plynulo prechádza do opticky kompaktnej kabíny. Naznačené charakteristické prelisy na kapote motora (Powerdomes), ako aj kolesá s priemerom až 20 palcov zvýrazňujú jeho dynamický vzhľad..
Pre GLA sú typické mohutné „plecia“ karosérie a línia bočných okien pripomínajúca kupé. Takto vymodelované boky vozidla pôsobia dynamicky aj elegantne. Rovnako ako v prípade iných modelov SUV Mercedes-Benz, má maska chladiča charakteristické otvory s jednou lamelou a centrálnou hviezdou. Dvere siahajú cez prahy. Vďaka tomu na jednej strane zvyšujú komfort nastupovania a na druhej strane chránia prahy pred znečistením (a tým aj nohavice) zlepšujú ochranu proti bočnému nárazu. Ochranné lemovania zvýrazňujú terénny charakter.
Zadné svietidlá sú dvojdielne, odrazky sú presunuté nadol do nárazníka. Toto riešenie umožňuje široký otvor ložného priestoru a uľahčuje nakladanie. Zadná časť vďaka tomu zároveň pôsobí širším dojmom. Ďalšími detailmi orientovanými na používateľa, ktoré sa podľa línie výbavy dodávajú na želanie, sú integrovaný pozdĺžny držiak na strešný nosič a pochrómovaná ochrana hrany ložnej plochy.
Moderný a hodnotný interiér
Kokpit vodiča Mercedes-Benz GLA sa dodáva v troch vyhotoveniach: s dvomi 7-palcovými displejmi (17,78 cm), jedným 7-palcovým a jedným 10,25-palcovým displejom (26 cm) a v širokouhlej verzii s dvomi 10,25-palcovými displejmi.
Sériovo sa na palube nachádza infotainment MBUX. K dispozícii je navigácia s rozšírenou realitou, softvér so schopnosťou učiť sa a hlasové ovládanie aktivovateľné heslom „Hey Mercedes (Ahoj, Mercedes)“ sú najdôležitejšími výhodami systému.
Nárast rozmerov interiéru
Hoci je nový model Mercedes-Benz GLA zvonku kratší ako jeho predchodca, vnútri je priestrannejší. To platí najmä pre priestor pre nohy v oblasti zadných sedadiel a pre batožinový priestor, ako znázorňuje tabuľka s rozmermi:
GLA | Predchodca | Rozdiel | ||
Vonkajšie rozmery | ||||
Dĺžka | mm | 4 410 | 4 424 | -14 |
Šírka | mm | 1 834 | 1 804 | +30 |
Šírka vrátane vonkajších zrkadiel | mm | 2 020 | 2 022 | -2 |
Výška | mm | 1 611 | 1 507 | +104 |
Rázvor | mm | 2 729 | 2 699 | +30 |
Rozchod kolies vpredu | mm | 1 605 | 1 559 | +46 |
Rozchod kolies vzadu | mm | 1 606 | 1 560 | +46 |
Vnútorné rozmery | ||||
Max. priestor nad hlavou vpredu | mm | 1 037 | 1 015 | +22 |
Priestor nad hlavou vzadu | mm | 969 | 975 | -6 |
Priestor na nohy vpredu | mm | 1 045 | 1 063 | -18 |
Priestor na nohy vzadu | mm | 976 | 860 | +116 |
Šírka priestoru pre lakeť vpredu | mm | 1 456 | 1 422 | +34 |
Priestor na lakte vzadu | mm | 1 455 | 1 410 | +45 |
Šírka priestoru v oblasti pliec vpredu | mm | 1 419 | 1 391 | +28 |
Šírka pliec vzadu | mm | 1 393 | 1 350 | +43 |
Šírka ložného priestoru max. | mm | 1 272 | 1 187 | +85 |
Hĺbka ložného priestoru max. | mm | 1 422 | 1 395 | +27 |
Účinná šírka prístupu do batožinového priestoru | mm | 1 050 | 1 045 | +5 |
Objem batožinového priestoru podľa VDA | L | 435 | 421 | +14 |
Poloha sedenia na mieste vodiča a spolujazdca je vyššia a vzpriamenejšia, typická pre vozidlo SUV. Vodič a spolujazdec preto sedia o 140 mm vyššie ako v Triede A a o 50 mm vyššie ako v Triede B. V porovnaní s predchodcom sa zlepšil aj výhľad z vozidla – okrem iného aj vďaka optimalizovaným prierezom strešných stĺpikov, ktoré prekrývajú menší priestor.
Zadné sedadlá možno na želanie posunúť o 14 centimetrov a zadné operadlo je možné nastaviť do strmšej polohy.
Pohodlné cestovanie
K pohodliu cestovania prispieva tkz. riadenie komfortu Energizing, ktoré prepája rôzne komfortné systémy vo vozidle a využíva náladové osvetlenie a hudbu, ako aj masážnu funkciu na najrôznejšie programy zvyšujúce pohodlie. Kouč Energizing odporúča na základe situácie vyber týchto programov. V prípade pripojených hodiniek Mercedes-Benz vivoactive® 3 Smartwatch alebo kompatibilnej nositeľnej elektroniky Garmin®, osobné hodnoty ako úroveň stresu alebo kvalita spánku zlepšia presnosť tohto odporúčania.
K zvyšujúcemu komfortu cestovania prispieva aj kinematika predných sedadiel Energizing. Tento systém drobnými zmenami sklonu sedáka a operadla optimalizuje polohu pri sedení, ktorá má ortopedický prínos. Kinematika sedadla Energizing je dostupná pre predné sedadlá v kombinácii s elektrickým nastavením sedadla s pamäťovou funkciou.
Nová funkcia pre vjazd do umývacieho zariadenia
Ako prvý model vo svojej triede je GLA vybavená funkciou pre vjazd do umývacieho zariadenia, ktorá je známa z väčšieho súrodenca GLS. Jediným príkazom sa vonkajšie spätné zrkadlá sklopia a bočné okná a posuvná strecha sa zatvoria. Činnosť dažďového snímača sa zastaví, aby sa v umývacom zariadení nezapli stierače. Klimatizácia sa prepne na vnútornú cirkuláciu vzduchu a po niekoľkých sekundách sa pri príslušnej výbave s 360-stupňovou kamerou zobrazí predný pohľad, ktorý uľahčí vjazd do umývacieho zariadenia. Pri výjazde z umývacieho zariadenia sa tieto nastavenia automaticky vrátia do pôvodného nastavenia, len čo vozidlo prekročí rýchlosť 20 km/h.
Podvozok, náhon na všetky kolesá 4Matic
Na prednej náprave má nová GLA konštrukciu McPherson a na zadnej štvorprvkovú nápravu. Rozchod kolies 1 605 a 1 606 milimetrov (vpredu/vzadu) je o štyri centimetre širší ako v prípade predchodcu. Väčšie priemery podbehov a väčšie priemery 17-palcových až 20-palcových kolies zabezpečuje vyššiu svetlú výšku (143 milimetrov/+ 9 milimetrov)
Mercedes- Benz GLA je na želanie vybavená náhonom na všetky kolesá 4Matic, ktorý je k dispozícii s plne variabilným rozdeľovaním momentu. Športovo nastavený náhon na všetky kolesá ponúka prostredníctvom prepínača Dynamic Select vodičovi možnosť ovplyvniť charakteristiku systému 4Matic. K dispozícii sú tri grafy charakteristiky na riadenie spojky pripájania náhonu 4×4, systém ale pružne reaguje na príslušnú jazdnú situáciu v každom režime. V klasickom jazdnom programe je pre jazdný režim Eco/Komfort rozdelenie krútiaceho momentu na úrovni 80:20 (predná náprava:zadná náprava) základným nastavením, v programe „Šport“ je to 70:30. V terénnom režime sa používa spojka na pripájanie náhonu 4×4 ako pozdĺžna uzávierka, ktorej základné rozdelenie krútiaceho momentu predstavuje rovnomerných 50:50. Prostredníctvom množstva snímačov sa do skutočnej regulácie zapájajú informácie o aktuálnej jazdnej situácii, napríklad na základe nasledujúcich faktorov:
- rozličné prahové hodnoty zapnutia/vypnutia podľa jazdného programu
- želania vodiča (plynový pedál, brzdový pedál, riadenie)
- trenie medzi štyrmi kolesami a vozovkou
- stúpanie/klesanie
- jazda v zákrutách/v priamom smere
- rýchlosť
- prevádzka s prívesom
Terénny balík
Modely 4Matic sú sériovo vybavené terénnym balíkom. Podrobnosti o prvkoch výbavy:
- V kombinácii so svetlometmi Multibeam LED majú tieto modely k dispozícii funkciu terénneho osvetlenia. Vďaka nim možno v tme lepšie rozoznať prekážky v ťažko zjazdnom teréne. V prípade terénneho osvetlenia bude do rýchlosti 50 km/h trvalo zapnuté odbočovacie svetlo svetlometov Multibeam LED. To zabezpečí širší a žiarivejší rozptyl svetla bezprostredne pred vozidlom.
- Terénny technický balík okrem toho obsahuje prídavný jazdný program. Ten prispôsobí nielen systém 4Matic (pozri hore), ale aj priebeh výkonu motora a reguláciu systému ABS ľahkému terénu mimo vyasfaltovaných ciest. Aktivuje sa prostredníctvom prepínača Dynamic Select.
- Na multimediálnom displeji možno zobraziť animáciu jazdnej situácie. Realistické zobrazenie uhla stúpania, uhla sklonu a technických nastavení pomáha so správnym posúdením jazdného manévru.
- Regulácia rýchlosti zjazdu Downhill-Speed-Regulation (DSR) automaticky udržuje vopred nastavenú nízku rýchlosť medzi približne 2 až 18 km/h, ktorá je zobrazená na združenom displeji a na voliteľnom projekčnom displeji. Pri strmom zdolávaní klesania pomáha asistent brzdením udržať kontrolu nad vozidlom.
Modernizované motory
Nový model Mercedes-Benz GLA dostane postupne všetky modernizované štvorvalcové benzínové a dieselové motory od sesterskej triedy A.
Základom benzínovej palety je motor M 282 so zdvihovým objemom 1,33 litra v modeli GLA 200 (kombinovaná spotreba paliva 5,9-5,6 l/100 km, kombinované emisie CO2 135-129 g/km)[1]. Z dôvodu efektívnej prevádzky pri čiastočnom zaťažení disponuje tento motor funkciou odpájania valcov.
Hneď od uvedenia na trh bude k dispozícii vrchol ponuky: Mercedes‑AMG GLA 35 4MATIC (kombinovaná spotreba paliva 7,5-7,4 l/100 km; kombinované emisie CO2 171-170 g/km)1 s výkonom 225 kW (306 k). Turbomotor s objemom 2,0 litra presviedča spontánnou odozvou na pohyby plynového pedála, úctyhodnou pružnosťou (maximálny krútiaci moment 400 Nm od 3 000 ot./min), Preplňovanie zabezpečuje turbodúchadlo (twin-scroll), ktoré poskytuje optimálnu odozvu pri nízkych otáčkach s vysokým zvýšením výkonu pri vyšších otáčkach.
Vysoké technologické ambície štvorvalca potvrdzujú aj početné opatrenia na zvýšenie efektívnosti. Medzi ne patria variabilný ventilový rozvod Camtronic, inteligentný teplotný manažment pre chladiacu kvapalinu a olej, piezoelektrické vstrekovače dávkujúce s vysokou presnosťou, ako aj zapaľovanie viacerými iskrami. Patentované honovanie valcov Conicshape® znižuje vnútorné trenie motora a tiež tak prispieva k zvýšeniu efektívnosti.
Prehľad modelov:
GLA 200 | GLA 35 4MATIC AMG | ||
Motor | R4 | R4 | |
Prevodovka | automatická | 7G-DCT | AMG SPEEDSHIFT DCT 8G |
Zdvihový objem | cm³ | 1 332 | 1 991 |
Výkon | kW/k | 120/163 | 225/306 |
pri | 1/min | 5 500 | 5 800 |
Max. krútiaci moment | Nm | 250 | 400 |
pri | 1/min | 1 620-4 000 | 3 000-4 000 |
Kombinovaná spotreba paliva[2] | l/100 km | 5,9-5,6 | 7,5-7,4 |
Kombinované emisie CO21 | g/km | 135-129 | 171-170 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | s | 8,7 | 5,1 |
Maximálna rýchlosť | km/h | 210 | 250[3] |
1 Uvedené hodnoty sú zistené „hodnoty NEDC-CO2“ v zmysle čl. 2 bodu 1 vykonávacieho nariadenia (EÚ) 2017/1153. Hodnoty spotreby paliva boli vypočítané na základe týchto hodnôt. Vymeriavacím základom dane z motorových vozidiel môže byť vyššia hodnota. Ďalšie informácie o ponúkaných vozidlách, vrátane hodnôt WLTP, nájdete v jednotlivých krajinách na adrese www.mercedes-benz.com
2 Elektronicky obmedzená
3 Pre lokálny trh
4 Pre lokálny trh
5 Údaje pre 5-/7-miestnu verziu
Od kupé cez Shooting Brake až po SUV: široká ponuka v triede kompaktných vozidiel
Spolu s GLA sa nová rodina kompaktných vozidiel značky Mercedes-Benz skladá z ôsmich modelov. Ponuka je rozdelená na tri varianty rázvoru, náhon na predné kolesá a náhon na všetky kolesá, ako aj benzínové, naftové a hybridné modely. V podobe GLB značka Mercedes-Benz prvýkrát ponúka model kompaktného vozidla so siedmimi miestami na sedenie. Ponuku dopĺňajú športové verzie Mercedes-AMG. Od počiatkov prvej Triedy A v roku 1997, ktorá bola prvým vozidlom triedy kompaktných vozidiel značky Mercedes-Benz, sa celosvetovo vyexpedovalo už viac ako sedem miliónov vozidiel tohto segmentu značky Mercedes-Benz. Od uvedenia triedy GLA na trh v roku 2014 sa zákazníkom na celom svete odovzdal približne jeden milión kompaktných SUV.
Prehľad rodiny vozidiel nižšej strednej triedy:
Charakter | Výroba | Dĺžka/šírka/výška (mm) | Rázvor (mm) | Objem batožinového priestoru (l) | |
Trieda A (W 177) |
Nové kritériá v triede kompaktných vozidiel | Rastatt (D), Kecskemét (Maďarsko), Uusikaupunki (Fínsko) | 4 419/1 796/1 440 | 2 729 | 370-1 210 |
Trieda A sedan (V 177) |
Kompaktný vstup do sveta prémiových sedanov značky Mercedes-Benz | Rastatt (D), Aguascalientes (Mexiko) | 4 549/1 796/1 446 | 2 729 | 420 |
Trieda A L sedan (Z 177) |
Kompaktný sedan s dlhým rázvorom a dodatočnou ponukou priestoru v oblasti zadných sedadiel (len pre Čínu) | Peking (Čína) 3 | 4 609/1 796/1 454 | 2 789 | 420 |
Trieda B (W 247) |
Praktický SportsTourer pre rodinu | Rastatt (D) | 4 419/1 796/1 562 | 2 729 | 455-1 540 |
CLA kupé (C 118) |
Štvordverové, emocionálne kupé s vysokým potenciálom získania pozornosti | Kecskemét (Maďarsko) | 4 688/1 830/1 439 | 2 729 | 460 |
CLA Shooting Brake (X 118) |
Extravagantná kombinácia štvordverového kupé a praktického kombi | Kecskemét (Maďarsko) | 4 688/1 830/1 442 | 2 729 | 505-1 370 |
GLB (X 247) |
Kompaktné SUV poskytujúce až sedem miest na sedenie | Aguascalientes (Mexiko), Peking (Čína) 4 | 4 634/1 834/1 659 | 2 829 | 570-1 805/ 500-1 680 5 |
GLA (H 247) |
SUV- dynamickejší súrodenec funkčne orientovaného vozidla GLB | Rastatt (D), Hambach (Francúzsko), Peking (Čína)1 | 4 410/1 834/1 611 | 2 729 | 435-1 430 |