Jeep Avenger, prvé plne elektrické sériové vozidlo americkej značky Jeep, absolvuje premiéru na aktuálne prebiehajúcom  parížskom autosalóne.

Kompaktné SUV, ktoré je určené pre európsky trh, je postavené na platofrme Stellantis, prichádza s elektromotorom umiestneným vpredu a má dojazd 400 km (WLTP). Okrem elektrickej varzie EV bude Avenger dostupný aj s preplňovaným benzínovým motorom (s najväčšou pravdepodobnosťou to bude 1,2-litrový Puretech). Budúcnosť však vidí Jeep výhradne v elektrine. Do dvoch rokov chce mať v ponuke štyri elektromobily a už v roku 2030 má byť ponuka značky Jeep kompletne elektrická.

„Nový Jeep Avenger predstavuje pre značku kľúčový míľnik, pretože je prvým z portfólia úplne nových batériových elektrických vozidiel Jeep pre Európu, “ povedal Christian Meunier, Jeep Brand CEO. „ Ponúka vlastnosti vozidiel značky Jeep, ktoré sú vhodné pre európsky trh. Na parížskom autosalóne predstavíme, prečo je to skvelá alternatíva ku všetkým súčasným hráčom v segmente B-SUV. “

Exteriér sa neodchýlil od toho, na čo sme už roky pri tejto značke zvyknutí 

Značka Jeep na autosalóne v Paríži vystavuje plne elektrický Jeep Avenger. Na stánku sú vystavené dva exempláry: jeden vo vyrazno zlato-žltej matelízy s čiernou strechou a druhý vo farbe s odtieňom Granite so strechou Volcan, ktorý je doplnený o polep kapoty so vzorom X-camo, modrými detailmi a logom Avenger. Takto vyparádený vyzerá skvele. Fanúšikovia tejto značky budú s jeho vzhľadom spokojní. K tomu samozrejme prispieva skutočnosť, že sa dizajnéri držali toho čo charakterizuje vozidlá značky Jeep. To znamená, že sa exteriér neodchýlil od toho, na čo sme už roky zvyknutí pri vozidlách tejto značky.

Na prvý pohľad je vidieť charakteristický predok so sedemdrážkovou maskou chladiča, na ktorý nadväzuje delené LED svetlomety. Ďalej môžeme vidieť pomerne dlhú prednú kapotu, široké  blatníky pripomínajúce Jeep Wrangler, LED grafiku v tvare X na zadných svetlách, strešné lišty v hliníkovom štýle a veľkú dávku plastových obkladov na nárazníkoch a bočných prahoch. Jeep Avenger je postavený na platforme eCMP, rovnako ako Peugeot e-2008 , Opel Moka-e a Citroen DS3 E-Tense.

Meria 4 076 mm  na dĺžku čo je o 154 mm čím sa stáva najmenším SUV modelom v ponuke značky Jeep. Pre porovnanie: Jeep Renegade je dlhší o 154 mm a  Hyundai Kona Electric dokonca o 190 mm. Prekvapivý je preto priestranný objem kufra: 380 litrov, čím dlhší Renegade prevyšuje dokonca o 30 litrov. Ak by to nestačilo tak v kabíne nájdete ďalších 34 litrov uloženého priestoru.

Jeho vonkajšie rozmery však limitujú jeho veľkosť vnútorného priestoru. Vpredu si síce sadnú aj vyššie postavy s dostatočným komfortom sedenia voľnosťou vo všetkých smeroch, vzadu si však sadne max. 1,75 metra vysoká postava, nakoľko už vyšším pasažierom keď si sadnú za seba neostáva nazvyš miesta pre kolená. Čo je však na daný segment áut normálne. Pre hlavu je to o poznanie lepšie.

Interiér je moderný ale zároveň má pomerne jednoduchý dizajn

Interiér je moderný ale zároveň má pomerne jednoduchý dizajn s horizontálnou palubnou doskou vo farbe karosérie. Pracovisko vodiča má digitálny kokpit a  10,25-palcovú voľne stojacu dotykovú obrazovku, ktorá obsahuje najnovší infotainment Uconnect (kompatibilný s bezdrôtovým Apple CarPlay a Android Auto). Takto posadená obrazovka je pekne v zornom poli vodiča a pri sledovaní  jednotlivých dát či navigácie nemusíte toľko odvádzať pozornosť od vozovky. Usporiadanie pracoviska vodiča  pôsobí čisto, napriek tomu sa našlo miesto na zachovanie tradičných tlačidiel na ovládanie dôležitých funkcií. Napríklad teploty. Tlačidlami sa ovláda aj fungovanie samočinnej prevodovky, čím sa vyčistil stredový tunel ponúkajúci teraz viacero úložných priestorov.

Súčasťou výbavy je aj automatická klimatizácia, automatické svetlomety, 360-stupňové parkovacie senzory a spätná kamera s „vtáčim pohľadom“. Pokiaľ ide o ADAS, Avenger je schopný autonómie úrovne 2 vďaka funkciám, ako je asistent dopravnej zápchy, sledovanie mŕtveho uhla, adaptívny tempomat, centrovanie v jazdnom pruhu a aktívny parkovací asistent.

Jeep-Avenger (14)

Elektromotor umiestnený vpredu

SUV je vybavené 400-voltovým elektromotorom umiestneným vpredu s výkonom 115 kW/156 k a krútiacim momentom 260 Nm. Tieto čísla sú totožné s mnohými ďalšími elektromobilmi z portfólia Stellantis, ale Jeep hovorí, že elektromotor druhej generácie je prvým, ktorý uviedol na trh Emotors – spoločný podnik Stellantis a Nidec Leroy-Somer Holding. Systém poskytuje výkon 115 kW/156 k a krútiaci moment 260 Nm. Zatiaľ čo plug-in hybridy značky Jeep majú vďaka technológii 4x pohon všetkých kolies, nový Avenger je prvým vozidlom značky Jeep s pohonom predných kolies.

Elektrická energia je uložená v batérii s kapacitou 54 kWh, ktorá je umiestnená pod prednými a zadnými sedadlami a stredovým tunelom. Dojazd je 400 km v kombinovanom cykle ( podľa WLTP) a až 550 km v mestskom cykle, kde sú elektromobily najefektívnejšie. Na rýchlo nabíjačke s výkonom 100kW sa batéria dokáže nabiť z 20 – 80 % za 24 minút alebo pridať 30 km dojazdu za tri minúty. Po zapojení do bežného nástenného Wallboxu (11 kW) trvá plné nabitie 5,5 hodiny.

Nový Avenger je prvým vozidlom značky Jeep s pohonom predných kolies

Jeep Avenger  ponúka najlepšiu svetlú výšku 200mm (má aj kryt podvozka) vo svojom segmente, čo mu spolu s kratšími prevismi zabezpečuje dobré  offroradove parametre. Presnejšie, predný nájazdový a prejazdový uhol je 20 stupňov a zadný nájazdový uhol je 32 stupňov. Model je tiež štandardne dodávaný s Jeepom Selec-Terrain (s jazdnými  režimami Normal, Eco, Sport, Snow, Mud a Sand) a Hill Descent Control. S čím sa však budú musieť potencionálni kupci zmieriť je absencia pohonu všetkých kolies. Zatiaľ čo plug-in hybridy značky Jeep majú vďaka technológii 4x pohon všetkých kolies.

Jeep Avenger sa bude po nedávnych investíciách vyrábať v závode Stellantis v poľskom Tychy. Jeep Avenger dorazí do showroomov značky Jeep začiatkom budúceho roka, ale zákazníci si už môžu predbežne rezervovať exkluzívnu verziu Launch Edition. Táto možnosť predbežnej rezervácie však nie je pre slovenský trh dostupná.

                                                                     Text+foto: Lukáš Vajda

Reklama