Najlepšie auto na svete? Ak niečo také existuje, tak potom to bola v tomto segmente vždy trieda S od Mercedesu. Teraz BMW znovu prišlo s novým radom 7 a nenechalo kameň na kameni…Technológie, luxus, bezpečnostné asistencie, multimédiá – všetko ukazuje v tom najlepšom možnom svetle.
Po vizuálne stránke prichádza nové BMW radu 7 s novým prístupom, najmä vpredu. Vnútri čaká digitálny kokpit, kvalitné materiály a veľa luxusu.
Impozantnejší vzhľad
Nové BMW radu 7 sa prezentuje impozantnejším vzhľadom ( pripomínajúci Rolls-Royce) ako mal jeho predchodca. K tom prispieva nielen samotný dizajn, ale aj jeho rozmery 5,391 metra na dĺžku a 1,95 na šírku. Testovanému modelu navyše pridáva na atraktivite dvojfarebné vyhotovenie a efektné 21“ ( štandardne 19“, príplatkové až 22“ ) zliatinové disky kolies.
Model | Nové BMW 7 | BMW 7 (2022) | BMW 7 Long (2022) | Mercedes S |
---|---|---|---|---|
Dľžka (mm) | 5 391 | 5120 | 5260 | 5179 |
Šírka (mm) | 1950 | 1900 | 1900 | 1954 |
Výška (mm) | 1544 | 1470 | 1480 | 1503 |
Rázvor (mm) | 3 215 | 3070 | 3210 | 3106 |
Tým, ktorí na fotografiách pri jeho predstavení ohŕňali nosom nad jeho kontroverzne vyzerajúcou prednou časťou s mohutnou ľadvinkou a neharmonicky usporiadaním svetlometov a lá Citroën, to platilo aj o nás, môžeme upokojiť a povedať, že v reáli pôsobí harmonickejšie a, že vyzerá aj táto časť veľmi dobre. Čerešničkou na torte je pritom na prednej maske osvetlený rám, mohutnej prednej ľadvinky.
Vo vnútri čaká digitálny kokpit, kvalitné materiály, mimoriadny komfort a veľa luxusu
Interiér podľa očakávania, tak ako sa od tohto segmentu vozidiel očakáva, dýcha luxusom. Priestoru je nadbytok vo všetkých smeroch vpredu aj vzadu, kreslá sú veľké a mimoriadne pohodlné, materiály a spracovanie jemné a noblesné. Komfort sedenia je na vyššej úrovni, hlavne vzadu ako mal jeho predchodca. Niekto možno pokrúti neveriacky hlavou, že by bolo možné ešte zlepšiť komfort cestovania v luxusnej limuzíne tohto typu?
Skúste si však presadnúť z predošlej verzie (ak ju ešte majú napríklad v predajni) do novej verzie a zistite napríklad, že nová rada 7 poskytuje viac mieste pre kolená vzadu (ak predchodca nie je v long verzii) a pohodlnejšie a komfortnejšie sedadlá, hlavne vzadu.
Nový model BMW radu 7 prichádza aj s modernejším pracoviskom vodiča, so zakriveným displejom, teda 12,3-palcovou obrazovkou za volantom a 14,9-palcovou dotykovou obrazovkou v strede. Vizuálne brilantné, no zalomené a graficky komplikovanejšie ukazovatele sú však rovnako ťažšie čitateľné ako vo všetkých súčasných BMW. Prvýkrát sa objavuje aj BMW Interaction Bar, podsvietenie, ktoré zaberá celú šírku prístrojovej dosky a ktoré reaguje v závislosti od toho, čo používateľ robí.
V ponuke veľké kino
Za príplatok si môžu zadní pasažieri užívať, aj v tejto triede, neobvyklý prvok výbavy, veľké kino: 31,3-palcový dotykový displej s 8K rozlíšením. Systém funguje s Amazon Fire a vo formáte medzi 16:9 a 32:9. Videá, hry, hudba, aplikácie a TV sú možné počas jazdy až do 4K. Je to zážitok, hlavne s príplatkovým priestorovým audio systémom Bowers & Wilkins s 36 reproduktormi a výkonom 1965 wattov, ktorý skvele znie a skvele doprevádza obraz excelentným zvukom.
Pre úplný pôžitok odporúčame aj vysúvacie zadné sedadlo poskytujúce po sklopení a posunutí predného sedadla dopredu dokonalý komfort cestovania a sledovania vybraného programu na uvedenom veľkom displeji.
Nové BMW 7 ma tak ako napríklad Rolls-Royce el. otváranie a zatváranie dverí, ktoré pôsobí efektne, ale v praxi sme ho veľmi nevyužívali. Prečo? No otváranie dverí je nepraktické tým, že po stlačení tlačidla na kľučke sa najprv dvere iba pootvoria a až keď si odstúpite od dverí (čo je neprirodzené) tak sa otvoria. Zatváranie je v pohode, v prípade vodiča sa zatvoria nielen stlačením tlačidla, ale a vytlačením brzdového pedála.
Vyššia úroveň komfortu cestovania
Čo nás na prvý kontakt s novou radou 7 predovšetkým zaujalo v porovnaní s predchodcom bol nielen jeho nový dizajn exteriéru a interiéru, nové technológie, ale aj jeho vyššia úroveň komfortu cestovania. K tomu prispievajú nielen nadmieru pohodlné a rozmerné sedadlá, ale aj komfortnejšie nastavený podvozok. Vzduchový podvozok je skrátka vynikajúci (čo sa nedalo úplne povedať o predchodcovi), ktorý dokáže excelentne filtrovať nerovnosti a zároveň veľmi dobre podržať auto v zákrutách.
Bolo príjemne v rýchlosti prechádzať po našich vedľajších cestách bez toho aby sme výraznejšie vnímali ich nerovný a rozbitý povrch a zároveň si vychutnávať rezkejšiu jazdu aj s takým ťažkým a veľkým autom. K pozitívnemu hodnoteniu jazdných vlastnosti prispieva aj vynikajúco vyvážené a presné riadenie a systém pohonu všetkých kolies. Taktiež k veľmi dobrej manévrovatelnosti prispieva natáčanie zadných kolies.
Široká paleta motorov
BMW radu 7 prichádza so širokou paletou motorov, záujemcovia to určite nebudú mať pri rozhodovaní ľahké. V ponuke sú klasické benzínové a dieselové motory, všetky podporené mild-hybridnou technológiou, okrem to tak ako sa vzhľadom na aktuálne trendy patrí má BMW radu 7 k dispozícii aj verziu s plug-in hybridom a verziu čisto na elektrický pohon.
Model (verzia) | 740d xDrive mild. hybrid | 750e xDrive plug-in | M760e xDrive mild-hybrid | i7 xDrive60 |
---|---|---|---|---|
Výkon (kW/k) | 220/299 | 360/490 | 420/571 | 400/544 |
Zrýchlenie (0-100km/h (s) | 6.3 | 4.9 | 4.2 | 4.7 |
Max. rýchlosť (km/h) | 250 | 250 | 250 | 240 |
Spotreba (l/100) | 5,9-6,9 | 11.2 | 1,2-1,0 | - |
Dojazd (km) | 1075-1250 | 660 | 630 (vrátane 89 km na el.) | 590-625 |
Palivová nádrž (l) | 74 | 74 | 65 | - |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 2255 | 2455 | 2345 | 2715 |
Objem kufra (l) | 540 | 525 | 540 | 500 |
Cena (€ s DPH) | 114 750 | 123 950 | 139 050 | 138 400 |
My sme mali na test verziu 740d xDrive. Na Slovensku je v ponuke len táto jedna vznetová motorizácia, na iných vybraných trhoch aj slabšia verzia 730d xDrive.
Pod označením 740d xDrive sa skrýva modernizovaný trojlitrový radový šesťvalec s oceľovými piestami. Zvýšená bola účinnosť odlučovania oleja a priame vstrekovanie teraz pracuje s elektromagnetickými ventilmi, ktoré zaisťujú až 12 vstrekov na jeden zdvih s maximálnym tlakom 2.500 bar. Motor spolupracuje s osemstupňovým automatom ZF cez, ktorý je prenášaný výkon na všetky štyri kolesá.
Najväčšou zmenou predstavuje elektromotor integrovaný do prevodovky, ktorý produkuje až 13 kW (18 k) a 200 Nm. Vznetový motor generuje 210 kW (286 k) a 650 Nm. Spolu obe jednotky poskytujú 220 kW (300 k) a 670 Nm. Z 0 na 100 km/h BMW 740d xDrive zrýchli za 5,8 sekúnd.
Je cítiť zaváhanie turba? V podstate nie, trojliter číha na plyne a v prípade potreby pomôže spomínaný elektromotor. Najmä v režime „Sport“ podáva homogénne zrýchlenie. Motor v spolupráci so skvele pracujúcim osemstupňovým automat dodáva na všetky štyri kolesá 650 Newtonmetrov takmer bez preklzu !
Napriek tomu, že sme boli s dieslovou pohonnou jednotkou a jazdnými výkonmi spokojní tak musíme povedať, že predošlé BMW 740d xDrive malo vyšší výkon 235 kW/320k ( a to aj bez el. podpory) a o pol sekundy lepšiu akceleráciu (udávané hodnoty).
Úctyhodný dojazd
Takto disponovaná motorizácia presviedča nielen slušným jazdnými výkonmi (zrýchlenie z 0-100km/h za 5,8 s, max. rýchlosť 250km/h), ale hlavne veľmi dobrou spotrebou (v teste 7,5 litra /100km mix diaľnica, mesto, okresky, pritom udávaná spotreba je ešte nižšia 5,9-6,9 litra/100km) a úctyhodným dojazdom cca 960 km, resp. pri udávanej spotrebe až 1254 km.
To je de facto takmer dvakrát dlhší dojazd ako má čisto elektrická verzia a taktiež výrazne viac ako má benzínová a plug-in hybridná. Z tohto pohľadu nemá dieslová motorizácia stále konkurenciu. Pretože čo sa týka spotreby a dojazdu ju stále nikto neprekoná.
Samozrejme aj tento agregát má svoju slabšiu stránku a tou je kultúra chodu motora, resp. prenos hluku a vibrácie do kabíny, ktoré sú síce malé a výrazne zatlačené do úzadia ale pozorne ucho ich napríklad za studena po naštartovaní zaregistruje. Hlavne v porovnaní s plug-in a i7, ktorých elektromotory svojim de facto bezhlučným prejavom a bez vibrácii nedávajú o sebe vôbec vedieť.
Najlepšie auto na svete?
Po absolvovaní testovacích jázd, aj keď iba po krátkych 3-4 hodinách, môžeme povedať, že BMW týmto modelom po prvýkrát od roku 1977 keď bol uvedený na trh má potenciál ohroziť pozíciu nekorunového kráľa tohto segmentu, Mercedes Tredy S. BMW radu 7 svojim impozantným vzhľadom, vyššou úrovňou komfortu cestovania ako mal predchodca a modernými technológiami dokáže osloviť aj tých, ktorí doteraz vsádzali v tomto segmente na luxusný sedan s hviezdou na kapote.
Okrem toho má oproti Mercedes triedy S (el. verzia je v ponuke iba ako samostatný model EQS) a ostatným hlavným rivalom ako Audi A8 a Lexus LX ešte ďalšiu výhodu: i7, 100 % elektrickú verziu, ktorá je už k dispozícii, za 138 400 eur s až 625 kilometrami dojazdu. O tejto verzii vás budeme taktiež informovať v jednom z najbližších vydaní časopisu Autotest, resp. na webe autotest.sk.
Text+foto: Kristián Pospíšil