Nové BMW radu 3 Touring sa vo svetovej premiére predstaví na podujatí spoločnosti BMW Group s názvom #NextGen, ktoré sa bude 25. — 27. júna 2019 konať v priestoroch mníchovského BMW Welt.
Nové BMW radu 3 Touring predstavuje už šieste pokračovanie tejto modelovej rady. Bolo to práve BMW radu 3 Touring, ktoré pred 32 rokmi vytyčovalo cestu novému druhu automobilov. Za túto dobu sa predalo viac ako 1,7 milióna kusov, pričom len priamy predchodca novinky si pripísal viac ako 500 000 vozidiel. Pre zákazníkov v Európe, Japonsku, Južnej Kórei, na Tchaiwane, v Hong Kongu, Austrálii a na Novom Zélande sa bude vyrábať v závode BMW v Mníchove. Vozidlo príde na trh 28. septembra 2019.
Exteriér
Nové BMW radu 3 Touring narástlo oproti predchodcovi na dĺžku o 76 milimetrov na 4 709 milimetrov, o 16 milimetrov na šírku na 1 872 milimetrov a o 11 milimetrov na výšku 1 440 milimetrov. Rázvor sa predĺžil o 41 mm na 2 851 mm. Plus 43 mm si pripísal rozchod vpredu (1 587 mm) a o 21 mm je širší zadný rozchod (1 604 mm), čo prispieva k obratnej ovládateľnosti vozidla.
Rovnako ako v prípade nového BMW radu 3 Sedan, dotvára postoj vozidla na ceste predná časť s veľkými BMW obličkami mriežky chladiča, úzkymi dvojitými svetlometmi a s jemne vystupujúcim predným nárazníkom. Tento známy vzhľad umocňuje príťažlivý prelis v tvare horizontálne umiestneného písmena T stúpajúci do obrysov predných svetlometov a otvorov na vstup vzduchu (na vozidlách so štandardnou špecifikáciou, a na modeloch Sport Line a Luxury Line). Súčasťou štandardnej výbavy nového BMW radu 3 Touring sú Full LED predné svetlomety, na požiadanie sa dodávajú LED svetlomety s rozšírenými funkciami, adaptívne LED svetlomety s technológiou BMW Laserlight s diaľkovými svetlometmi proti oslepovaniu a s dosvitom 530 metrov či predné LED hmlovky.
Prepojenie línie strechy a tvarov bočných okien dodáva známej siluete vozidiel značky BMW s označením Touring dynamickú príchuť. Výrazne tvarovaná a jasne definovaná línia ramien, charakteristická línia stúpajúca z bočných panelov až po zadnú časť a Hoffmeisterov oblúk (známy spätný oblúk na konci grafiky bočných okien). To všetko vyžaruje športové zameranie a vytvára pocit, akoby sa vozidlo stále hýbalo smerom vpred. Celkový „kombi vzhľad“ umocňujú štandardne dodávané strešné pozdĺžne nosiče, hliníkové lišty na B- a C-stĺpikoch ako aj hliníkové lišty okolo bočných okien. Línie bokov vchádzajú do zadnej časti, kde dynamický vzhľad zadnej časti všetkých modelových verzií umocňujú prvky ako zadný spojler, zadné LED svetlá (s tmavšou vrchnou časťou) a dvojité koncovky výfukového potrubia.
Interiér
Spracovanie kokpitu je tak ako sme pri BMW zvyknutí navrhnuté so zameraním na vodiča, nové je zostavenie stredového displeja Control Display a prístrojovej dosky či ovládače koncentrované do menšieho počtu funkčných panelov. Súčasťou štandardnej výbavy je aj novo tvarovaný kožou čalúnený športový multifunkčný volant s plochami na palce a s pokovovanými doplnkami. To všetko dodáva do interiéru nového modelu BMW radu 3 Touring športovú atmosféru á la BMW. Novo tvarované sedadlá zvyšujú úroveň komfortu a aj vďaka nim je nové BMW radu 3 Touring ideálnym spoločníkom na dlhé cesty. Priestor v oblasti ramien sa podla slov automobilky výrazne zväčšil a nový model ponúka oproti predchodcovi viac priestoru nad hlavami na všetkých sedadlách. Zadné sedadlá vítajú pasažierov veľkorysejším priestorom na nohy ako aj jednoduchším nastupovaním a vystupovaním. Na zadné sedadlá sa ľahko upevnia tri detské sedačky, pričom dve z nich môžu využívať kotviace body Isofix.
Nové BMW radu 3 Touring sa štandardne dodáva s elektricky ovládaným vekom batožinového priestoru. Na želanie dodávaná funkcia komfortného prístupu umožňuje bezdotykové otváranie aj zatváranie. Zadné okno sa otvára samostatne, čo patrí medzi majiteľmi vozidiel značky BMW medzi obľúbené prvky, no vzniknutý otvor je o 20 milimetrov širší ako v prípade odchádzajúceho modelu. Nakladanie veľkých a ťažkých batožín bude vďaka batožinovému priestoru, ktorý je o 112 milimetrov širší, jednoduchšie. Nakladací otvor je o 112 milimetrov širší a o 30 milimetrov vyšší, nakladacia hrana je o čosi nižšie (vo výške 616 milimetrov) a z 35 mm na 8 mm sa zmenšil aj schod medzi nakladacou hranou a podlahou batožinového priestoru. Ťažné zariadenie sa na požiadanie vysúva aj zasúva elektronicky. Batožinový priestor nového BMW radu 3 Touring odvezie 500 dm3 nákladu, čo je pri obsadení všetkých sedadiel o 5 dm3 viac ako v prípade predchodcu a celkový využiteľný objem narástol o 32 dm3. Po sklopení operadiel zadných sedadiel delených v pomere 40 : 20 : 40 tak môže celkový objem narásť až na 1 500 dm3. Operadlá zadných sedadiel sa na požiadanie dajú sklápať aj pomocou tlačidiel v batožinovom priestore. Tie sa teraz nachádzajú na novo usporiadanom paneli na pravej strane batožinového priestoru. Kryt batožinového priestoru spolu s deliacou sieťou majú svoje miesto pod jeho podlahou. Na požiadanie dodávané protišmykové lišty na podlahe batožinového priestoru predstavujú nový prvok, ktorý nemá žiaden z konkurentov nového modelu BMW radu 3 Touring. Lišty sa vysunú automaticky po zatvorení veka batožinového priestoru a zabraňujú batožine, aby sa voľne pohybovala po priestore.
Začiatok predaja so šiestimi motormi
Od začiatku predaja, prípadne pár týždňov po jeho začiatku, budú pre nové BMW radu 3 Touring dostupné tri benzínové a tri naftové motory. Na špičku ponuky sa postaví výkonný model BMW M340i xDrive Touring s radovým 6-valcovým benzínovým motor s výkonom 275 kW (374 k) (kombinovaná spotreba paliva: 7,5 — 7,1 l/100 km; kombinované emisie CO2: 170 — 162 g/km). Ponuku benzínových motorov dopĺňa dvojica 4-valcových motorov s výkonom 135 kW (184 k) v modeli BMW 320i Touring (kombinovaná spotreba paliva: 6,3 — 5,8 l/100 km; kombinované emisie CO2: 144 — 133 g/km) a s výkonom 190 kW (258 k) v modeli BMW 330i Touring (kombinovaná spotreba paliva: 6,4 — 6,0 l/100 km; kombinované emisie CO2: 146 — 136 g/km). Naftové motorizácie zastupuje model BMW 330d xDrive Touring poháňaný radovým 6-valcovým motorom s výkonom 195 kW (265 k) (kombinovaná spotreba paliva: 5,6 — 5,4 l/100 km; kombinované emisie CO2: 146 — 140 g/km) a dva 4-valcové naftové motory s výkonom 110 kW (150 k) v modeli BMW 318d Touring (kombinovaná spotreba paliva: 4,9 — 4,5 l/100 km; kombinované emisie CO2: 129 — 118 g/km) a 140 kW (190 k) v modeli BMW 320d Touring (kombinovaná spotreba paliva: 4,8 — 4,6 l/100 km; kombinované emisie CO2: 125 — 119 g/km).
Štvorvalcové naftové motory v modeloch BMW 318 Touring a BMW 320d Touring sa štandardne dodávajú so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, na požiadanie s 8-stupňovou automatickou prevodovkou Steptronic (štandardne dodávaná do všetkých ostatných verzií). Inteligentný pohon všetkých kolies, ktorý zlepšuje rozdelenie výkonu, tvorí štandardnú súčasť najvýkonnejších benzínových aj naftových motorov a na požiadanie sa dodáva do verzií BMW 330i xDrive Touring (kombinovaná spotreba paliva: 6,6 – 6,3 l/100 km; kombinované emisie CO2: 151 – 143 g/km) a BMW 320d xDrive Touring (kombinovaná spotreba paliva: 4,9 – 4,6 l/100 km; kombinované emisie CO2: 129 – 121 g/km). Všetky verzie spĺňajú emisnú normu Euro 6d-TEMP. V roku 2020 prvý raz rozšíri modelovú ponuku BMW radu 3 Touring aj verzia s nabíjateľným plug-in hybridným pohonom.
Inovatívna technológia podvozka
Podľa vydanej tlačovej správy sa máme načo tešiť. Nové BMW radu 3 Touring bude vybavené nielen výkonnými 6-valcovým motorom ale aj výrazným nárastom ovládateľnosti voči predchodcovi a zároveň presvedčivým komfortom jazdy aj na dlhé vzdialenosti.
Tuhosť karosérie nového BMW radu 3 Touring sa medzigeneračne zvýšila o 25 percent a v niektorých oblastiach až o 50 percent. V porovnaní s predchodcom sú oveľa tuhšie aj silentbloky podvozka. Nové BMW radu 3 Touring má nižšie umiestnené ťažisko a hmotnosť rozloženú na nápravy v pomere 50 : 50. Napriek nárastu vonkajších rozmerov, bohatšej štandardnej výbave, zvýšenej tuhosti a upravenému odhlučneniu, je novinka až o 10 kilogramov ľahšia. Upravená aerodynamika znižuje koeficient odporu vzduchu cd na hodnotu 0,27 (BMW 320d Touring).
Štandardne dodávané odpruženie ako aj odpruženie M Sport obsahujú nové tlmiče, ktoré sa v modeli značky BMW objavujú prvý raz. Významne prispievajú k vyváženiu medzi športovými jazdnými vlastnosťami a komfortom.
Výrazným spôsobom tak určujú charakter nového BMW radu 3 Touring. Plynulé nastavenie umožňuje upravovať tuhosť tlmičov v závislosti od zdvihu pružiny, čím sa znižujú pohyby karosérie a zároveň sa aj pohlcujú vibrácie pri jazde cez nerovné vozovky a pri dynamickom prejazde zákrut.
Odpruženie M Sport (so svetlou výškou zníženou o 10 milimetrov) dopĺňajú v ponuke prvkov dodávaných na želanie elektronicky ovládané adaptívne M tlmiče. Obe spomínané verzie dávajú zákazníkom výhodu v podobe najnovšej verzie variabilného športového riadenia s ešte priamejším a presnejším pocitom. V ponuke prvkov na želanie sa nachádzajú aj štvorpiestikové predné brzdy M Sport s pevnými strmeňmi. Modro nalakované strmene nesú logo M. Do štandardnej výbavy modelu BMW M340i xDrive Touring sa dostal aj športový zadný diferenciál M Sport. Pre modely BMW 330i Touring, BMW 330i xDrive Touring a BMW 330d Touring je v ponuke prvkov dodávaných na požiadanie samosvorný diferenciál M Sport, ktorý sa spája s odpružením M Sport alebo s adaptívnym odpružením Adaptive M. Elektronicky ovládaný plne variabilný samosvorný diferenciál zlepšuje trakciu, obratnosť, stabilitu a dynamiku pri prejazde zákrutami.
Prvky výbavy na želanie.
Prémiovú hodnotu nového BMW radu 3 Touring môžu zvýšiť viaceré prvky dodávané na želanie. Základ pre ďalšie individuálne úpravy predstavujú verzie výbavy Advantage, Sport Line, Luxury Line a M Sport. Komfort a exkluzivitu potom následne zvyšujú viaceré prvky vrátane nových volantov a ozdobných prvkov, na želanie dodávané kožené čalúnenie Vernasca či z ponuky BMW Individual kožené čalúnenie Merino, palubná doska čalúnená materiálom Sensatec alebo kožou z ponuky BMW Individual, panoramatická presklená strecha, trojzónová automatická klimatizácia, nezávislé kúrenie, náladové osvetlenie, ktoré vytvára na palube novú atmosféru, zatiaľ čo audiosystém Harman Kardon. Na želanie sa dodáva aj možnosť telefonovania spojeného s indukčným bezdrôtovým nabíjaním. Zvukovo izolované čelné sklo tvorí súčasť štandardnej výbavy, na želanie sa toto sklo dodáva aj na bočné okná.
Nový pokrok na ceste k automatizovanej jazde.
Výrazne rozšírená ponuka asistenčných systémov vodiča na palube nového BMW radu 3 Touring predstavuje najnovšie pokroky na ceste k automatizovanej jazde. Štandardne sa dodáva zobrazovanie maximálnej povolenej rýchlosti a zákazu predbiehania, Kolízne varovanie a varovanie pred chodcami s funkciou brzdenia v meste. Na požiadanie sú k dispozícii systémy obsiahnuté v balíku Driving Assistant Plus: Aktívny systém udržiavania rýchlosti s funkciou Stop&Go, Asistent riadenia a jazdného pruhu (podporuje vodiča tým, že udržiava vozidlo v strede jazdného pruhu), Asistent zmeny jazdného pruhu a Asistent udržiavania jazdného pruhu s aktívnou ochranou pred bočnou kolíziou, Automatický vyhýbací manéver, Varovný systém pre križovatky, Výstraha pred hlavnou cestou a Výstraha pred vjazdom do protismeru. K dispozícii je aj nová generácia zariadenia BMW Head-Up displej.
Nový bezkonkurenčný súbor parkovacích asistentov výrazne uľahčuje parkovanie vozidla a manévrovanie s ním: Asistent parkovania – plne automatické pozdĺžne a priečne parkovanie pre vjazd a výjazd z parkovacieho miesta, Asistent cúvania (uloží posledných 50 m jazdy vpred rýchlosťou do 35 km/h, aby v prípade potreby dokázal zacúvať späť), Park Distance Control a zadná parkovacia kamera.
Ovládací systém BMW Operating System 7.0 a Inteligentný osobný asistent BMW Intelligent Personal Assistant.
NoPrepracovaný systém ovládania a zobrazovania: štandardne sa dodáva prístrojová doska s obrazovkou s uhlopriečkou od 2,7 do 5,7 palca a stredový displej Control Display s uhlopriečkou od 6,5 do 8,8 palca. Na želanie dodávaná plne digitálna prístrojová doska BMW Live Cockpit Professional má uhlopriečku 12,3 palca a 10,25-palcový Control Display v strede palubnej dosky s možnosťou rozdelenia zobrazovania na viacero individuálne nastaviteľných častí. Nový operačný systém BMW Operating System 7.0 upravuje intuitívne ovládanie pridaním viacerých možností ovládania (dotykovo cez obrazovku Control Display, ovládačom iDrive Controller či tlačidlami na volante, prípadne ovládaním gestami BMW alebo hlasovými povelmi).
Nová funkcia BMW Intelligent Personal Assistant predstavuje inteligentnú digitálnu osobnosť integrovanú do vozidla. Nik z konkurentov neumožňuje dať takémuto hlasom ovládanému asistenčnému systému meno podľa vlastného výberu. Asistent je odborník na vozidlo a reaguje na pokyny vydané bežnou rečou, aby pomohol vodičovi s mnohými úlohami na zvýšenie jeho produktivity či zlepšenie zábavy na palube. Dokáže vysvetliť spôsob fungovania mnohých prvkov výbavy („Ako funguje Asistent diaľkových svetiel?”), poskytuje informácie o aktuálnom stave („Máme dosť oleja?”) a pomáha odpovedať na otázky („Mám nejaké varovania?”). Intelligent Personal Assistant je tak ideálny spolujazdec. Digitálny asistent však zatiaľ nerozumie po slovensky. Pokiaľ ho teda vodič chce používať na Slovensku, musí si nastaviť celé rozhranie operačného systému do niektorého z podporovaných jazykov. Medzi podporovanými jazykmi sa nachádzajú angličtina, nemčina, francúzština, taliančina, španielčina či portugalčina. Rozsah dostupných funkcií a schopností sa bude s pribúdajúcimi aktualizáciami postupne rozširovať. Aktualizácie sa budú poľahky sťahovať pomocou mobilného telefónu a zabudovaného systému na diaľkovú aktualizáciu softvéru Remote Software Upgrade.
Model BMW 3 Touring (G21) BMW 3 Touring (F31)
Dĺžka (mm) 4709 4633
ŠíRka (mm) 1827 1811
Výška (mm) 1440 1429
Rázvor (mm) 2851 2810
Kufor (l) 500/1510 495/1500