Mercedes práve dnes predstavil svoju najnovšiu generáciu Triedy C. Model strednej triedy značky Mercedes –Benz preberá veľkú časť prvkov z interiéru novej Triedy S. Do predaja príde v lete roku 2021.

Tento model patrí k základným pilierom značky Mercedes-Benz, spolu s ďalšími vekovo staršími modelmi, ako sú triedy E a S. Od roku od roku 1982 sa predalo už viac 10,5 milióna kusov.

Nová Trieda C je ako prvý klasický konštrukčný rad od značky Mercedes-Benz komplexne elektrifikovaná prostredníctvom pomocných hybridných pohonov so 48-voltovou technikou a integrovaným štartovacím generátorom či prostredníctvom hybridných pohonov dobíjateľných zo siete.

Vďaka efektívnemu systému akumulátorov dosahuje ako plug-in hybrid  dojazd na úrovni približne 100 kilometrov (WLTP). V tejto triede je to doposiaľ neprekonaná hranica. Medzi technické vylepšenia zároveň patria prvky mimoriadnej výbavy, ako svetlomety DIGITAL LIGHT a riadenie zadnej nápravy. Sedan a kombi oslávia spoločne svoju premiéru, objednať ich bude možné od 30. marca a k autorizovaným partnerom sa dostanú v lete 2021.

Dizajn a rozmery

Nova Trieda C ponúkaná vo verzii sedan a kombi nadväzuje na dizajnový štýl ostatných modelov triedy A, CLA, CLS a E. Vďaka kombinácii krátkeho predného previsu, dlhého rázvoru a zadného previsu pôsobí dynamickejšie. Túto túžbu vyraziť vpred podčiarkuje športová kapota motora s charakteristickými prelismi. Čelné sklo a priestor pre cestujúcich boli posunuté dozadu – „cab-backward-design“ je odborný termín označujúci túto klasickú proporciu.

2022-Mercedes-Benz-C-Class-59-1

Prednú časť zdobí maska chladiča typická pre značku. Všetky modely disponujú centrálnou hviezdou, vyhotovenie a charakter masky chladiča sa líši v detailoch. Základný model má v tomto zmysle centrálnu hviezdu s lamelami. V prípade línie výbavy Avantgarde sa k tomu pridávajú ozdobné prvky v lamelách, ako aj pochrómovaný rám okolo obloženia chladiča a spojler. Identifikačným znakom línie výbavy AMG Line je diamantová maska chladiča s pochrómovaným dizajnom hviezdy.

Dizajn zadnej časti je typický pre sedany značky Mercedes-Benz. V prípade sedanu sú svietidlá po prvýkrát v Triede C dvojdielne, funkcie osvetlenia sú rozdelené na svietidlá na boku a na veku batožinového priestoru. Vďaka precízne navrhnutej vnútornej časti sa nárok na mimoriadne hodnotný vzhľad odráža aj v detailoch. Ozdobné prvky, ktoré sa dodávajú na želanie alebo ktoré závisia od línie výbavy v zadnom nárazníku dotvárajú dizajn zadnej časti. Paletu farieb dopĺňajú tri nové laky – spektrálna modrá, strieborná high-tech a opalitová biela.

Nová trieda C je takmer vo všetkých smeroch väčšia. Na dĺžku má 4680mm, šírku 1860 mm a výšku 1747mm. Je o 63 mm dlhšia ako predchádzajúci model a o 10mm širšia a mierne nižšia o 10mm. Batožinový priestor zostáva podľa certifikácie VDA 17,9 cu-ft – identický s predchádzajúcou generáciou triedy C. Rázvor náprav narástol o 25mm (na 2 865mm), vďaka čomu majú  cestujúci na zadných sedadlách o ďalších 20 mm viac priestoru pre nohy. Taktiež na výšku +15mm pre hlavu je viac miesta a na šírku pre lakte +25mm. Z nárastu rozmerov ťaží aj veľkosť kufra, konkrétne kombi s objemom od 490 po 1 510 litrov ponúkne o 30 litrov väčší objem kufra, pre sedan ostáva identický s predchádzajúcou generáciou triedy C.

Trieda C Sedan Predchodca Rozdiel Kombi Predchodca Rozdiel
Vonkajšie rozmery (mm)
Dĺžka 4 751 4 686 +65 4 751 4 702 +49
Šírka 1 820 1 810 +10 1 820 1 80 +10
Šírka vrátane vonkajších zrkadiel 2 033 2 020 +13 2 033 2 020 +13
Výška 1 438 1 447 -9 1 455 [10] 1 462 -7
Rázvor 2 865 2 840 +25 2 865 2 840 +25
Rozchod kolies vpredu [11] 1 582 1 563 +19 1 582 1 563 +19
Rozchod kolies vzadu [11] 1 594 1 546 +48 1 594 1 546 +48
Vnútorné rozmery (mm)
Max. priestor nad hlavou vodiča vpredu 1 041 1 039 +2 1 046 1 046 0
Priestor nad hlavou vzadu [12] 955/952 942/942 +13/+10 985/991 974/986 +11/+5
Priestor na nohy vpredu 1 059 1 059 0 1 059 1 059 0
Priestor na nohy vzadu 914 893 +21 914 893 +21
Priestor na lakte vpredu 1 476 1 454 +22 1 476 1 454 +22
Priestor na lakte vzadu 1 477 1 462 +15 1 477 1 462 +15
Šírka priestoru v oblasti pliec vpredu 1 430 1 404 +26 1 430 1 404 +26
Šírka priestoru v oblasti pliec vzadu 1 411 1 398 +13 1 411 1 398 +13
Objem batožinového priestoru

VDA (l) [13]

455 455 0 490-1 510 460-1 480 +30/+30

 

Interiér á la Trieda S

V oblasti kvality urobil veľký  krok vpred už predchodca. Nová Trieda C ide v oblasti moderného luxusu ešte ďalej: interiér preberá atraktívne prvky z novej Triedy S, pričom však pridáva aj športové akcenty. Stredobodom je veľká 11,9-palcová ( v základe 9,5“) obrazovka orientovaná na výšku. Hlavný rozdiel oproti triede S je v tom, že palubná doska a stredový displej boli naklonené k vodičovi o šesť stupňov.2022-Mercedes-Benz-C-Class-8

Okrem centrálneho displeja na výšku je pracovisko vodiča vybavené 12,3-palcovým ( v základe 10,25-palcovým)  displejom s vysokým rozlíšením. Operačný systém je najnovšou verziou MBUX, ktorá v kombinácii s hlasovým asistentom Hey Mercedes sľubuje, že používateľom ponúkne prepojený telefónny zážitok. Aktualizácie budú vytlačené bezdrôtovo (OTA) a pre navigáciu je k dispozícii nová možnosť rozšírenej reality. Týmto sa živý prenos kamery premietne na centrálny displej, kde sa potom prekrývajú navigačné pokyny.

Vzhľad obrazoviek si možno individuálne prispôsobiť prostredníctvom troch štýlov zobrazovania (Klasický, Športový, Decentný) a troch režimov (Navigácia, Asistencia, Servis).

  • V „Klasickom“ privíta vodiča známy svet zobrazovania. Osvedčené zobrazenie s dvoma tubusmi a meniacim sa obsahom uprostred ponúka všetky informácie relevantné pre jazdu.
    • V prípade „Športového“ režimu napríklad dominuje červená farba a centrálny otáčkomer je stvárnený dynamicky.
    •             V „Decentnom” režime sa obsah zredukuje na to najdôležitejšie. Okrem toho možno na oboch obrazovkách zapnúť náladové osvetlenie v siedmych farebných svetoch. To sa stará o pôsobivý farebný zážitok v interiéri.
    •             V novom „Asistenčnom režime“ sa v reálnom čase zobrazuje dopravné dianie, ktoré je doplnené o dôležité informácie na displeji.

Navigácia na celú obrazovku bola prevzatá z Triedy S a vodičovi ponúka počas jazdy najlepšiu možnú orientáciu.

2022-M2022-Mercedes-Benz-C-Class-interier -1

Prvý dieselový motor s integrovaným štartovacím generátorom

Vrcholom opatrení zameraných na ďalšie zlepšovanie efektívnosti je nový motor OM 654 M s integrovaným štartovacím generátorom (ISG) druhej generácie. Získa tým čiastkový 48-voltový elektrický systém. Vďaka rekuperácii a možnosti „kĺzania“ s vypnutým motorom je motor ešte efektívnejší. Okrem elektrifikácie, ktorá zahŕňa aj použitie elektrického kompresora na chladivo klimatizácie, sú toto najdôležitejšie zmeny, ktoré umožňujú výkon až 195 kW plus dodatočný výkon (Boost) 15 kW:

  • Nový kľukový hriadeľ zvyšuje zdvih na 94,3 mm a zdvihový objem na 1 992 cm³ (doterajšie hodnoty: 92,3 a 1 950).
    • Nárast vstrekovacieho tlaku na 2 700 bar (doteraz 2 500).
    •             Mimoriadne rýchle odozvy a rovnomerný nárast hnacej sily vďaka dvom vodou chladeným turbodúchadlám, ktoré teraz majú variabilnú geometriu lopatiek.
    •             Sodíkom naplnený kanál chladenia v oceľových piestoch – to zabezpečuje ešte lepšie odvádzanie tepla so špičkovými hodnotami v priehlbine piestu.

Najvýkonnejší štvorvalcový dieselový motor ide o krok ďalej aj pokiaľ ide o dodatočnú úpravu spalín. Medzi jeho komponenty patrí

  • akumulačný katalyzátor NOx umiestnený v blízkosti motora na redukciu oxidov dusíka
    • DPF (filter pevných častíc dieselových motorov so špeciálnou vrstvou aj na zníženie množstva oxidov dusíka)
    •             katalyzátor SCR (Selective Catalytic Reduction; s dávkovaným množstvom vstrekovaného AdBlue®), ako aj
    •             prídavný katalyzátor SCR v spodnej časti vozidla so separátne dávkovaným množstvom vstrekovaného AdBlue®.

Štvorvalcový benzínový motor s ISG druhej generácie

V novej Triede C oslavuje svoju premiéru štvorvalcový benzínový motor (M 254) s integrovaným štartovacím generátorom (ISG) druhej generácie s výkonom až do 15 kW a krútiacim momentom 200 Nm. Vďaka rekuperácii a možnosti „kĺzania“ s vypnutým motorom je benzínový motor oveľa efektívnejší.

2022-Mercedes-Benz-C-Class-6

V motore M 254 spojil Mercedes-Benz po prvýkrát všetky inovácie modulárnej rodiny štvorvalcových a šesťvalcových benzínových a dieselových motorov do jedného agregátu. Medzi inovácie patrí povrchová úprava valcov NANOSLIDE®, honovanie valcov CONICSHAPE® (trúbkové lapovanie) a dodatočná úprava spalín umiestnená priamo na motore.

Úplne nové je aj segmentové turbodúchadlo so spojením prúdov, ktoré predstavuje ďalší krok vo vývoji technológie dvojprúdového turbodúchadla (twin-scroll) pre ešte spontánnejšiu odozvu preplňovania. Úplne novovyvinuté turbodúchadlo je výsledkom spolupráce vývoja turbodúchadiel Mercedes-Benz a tímu Formuly 1 Mercedes-AMG Petronas.

Transfer technológií do sériovej výroby umožňuje určovanie nových štandardov v súvislosti s výkonom v kombinácii s vyššou efektivitou. V prípade modelu C 300 (kombinovaná spotreba paliva: 7,0-6,6 l/100 km, kombinované emisie CO2: 159-150 g/km)[2] možno pomocou funkcie Zvýšeného tlaku plnenia (overboost) krátkodobo zvýšiť výkon až o 20 kW.

Prevodovka: automatická, dnes už vo všeobecnosti v rámci sériovej výbavy

Prevodovka 9G-TRONIC bola vylepšená pre adaptáciu ISG a využíva sa vo všetkých modeloch Triedy C. Elektromotor, výkonová elektronika a chladič prevodovky sa presunuli do prevodovky, resp. na prevodovku. Vedenia, ktoré boli doteraz nevyhnutné, už nie sú potrebné, čo ponúka výhody v oblasti priestoru a hmotnosti. Okrem toho sa zvýšila aj účinnosť prevodovky.

Vďaka optimalizovanej súhre s elektrickým prídavným čerpadlom oleja sa zároveň podarilo v porovnaní s predchodcom zredukovať prepravovaný objem mechanického čerpadla o 30 percent – čo je dobré z hľadiska efektivity. K tomu sa pridáva nová generácia plne integrovaného riadenia prevodovky s viacjadrovým procesorom a nová technológia štruktúry a spájania. Okrem vyššieho výpočtového výkonu sa podarilo výrazne znížiť aj počet elektrických rozhraní, čím klesla hmotnosť riadenia prevodovky o 30 percent oproti predchodcom.

Náhon modelov 4MATIC s náhonom na všetky kolesá bol zdokonalený. S novým náhonom na prednú nápravu možno prenášať vyšší krútiaci moment a z hľadiska dynamiky jazdy poskytovať ideálne rozloženie zaťaženia náprav. Zároveň poskytuje výhodu vo forme výrazne nižšej hmotnosti voči danému konštrukčnému dielu predchádzajúceho konštrukčného radu – zlepšenie v oblasti znižovania emisií CO2. S rozdeľovacou prevodovkou, ktorá je taktiež nová, sa technikom podarilo významným spôsobom znížiť straty spôsobené trením. Okrem toho disponuje uzatvoreným okruhom oleja a nevyžaduje žiadne ďalšie opatrenia na chladenie.

    C 180 C 200 C 200 4MATIC C 300 C 300 4MATIC
Zdvihový objem cm³ 1 496 1 496 1 496 1 999 1 999
Výkon kW/k 125/170 150/204 150/204 190/258 190/258
pri 1/min 5 500-6 100 5 800-6 100 5 800-6  100 5 800 5 800
Príd. výkon (zvýšenie výkonu) kW/k 15/20 15/20 15/20 15/20 15/20
Max. krútiaci moment Nm 250 300 300 400 400
pri 1/min 1 800-4 000 1 800-4 000 1 800-4 000 2 000-3 200 2 000-3 200
Príd. krútiaci moment (zvýšenie výkonu) Nm 200 200 200 200 200
Kombinovaná spotreba paliva [2] l/100 km 6,5-6,2 6,6-6,2

(6,7-6,3)

6,9-6,5 7,0-6,6 7,3-7,0
Kombinované emisie CO2 [2] g/km 149-141 150-141

(153-143)

157-149 159-150 168-161
Zrýchlenie 0 – 100 km/h s 8,6 7,3 (7,5) 7,1 6,0 6,0
Maximálna rýchlosť km/h 231 246 (240) 241 250 250

 

A tu sú hodnoty spotreby podľa skúšobného postupu WLTP [3,4]

    C 180 C 200 C 200 4MATIC C 300 C 300 4MATIC
Kombinovaná spotreba paliva WLTP l/100 km 7,2-6,2 7,2-6,3 (7,4-6,5) 7,6-6,6 7,4-6,6 7,9-7,0
Kombinované emisie CO2 WLTP g/km 163-141 163-143 (168-149) 172-151 169-150 180-160

 

Ponuka sedanov a kombi[3] (dieselové motory):

    C 220 d C 300 d
Zdvihový objem cm³ 1 992 1 992
Výkon kW/k 147/200 195/265
pri 1/min 4 200 4 200
Príd. výkon (zvýšenie výkonu) kW/k 15/20 15/20
Max. krútiaci moment Nm 440 550
pri 1/min 1 800-2 800 1 800-2 200
Príd. krútiaci moment (zvýšenie výkonu) Nm 200 200
Kombinovaná spotreba paliva [2] l/100 km 5,2-5,0

(5,3-5,0)

5,3-5,0

(5,3-5,1)

Kombinované emisie CO2 [2] g/km 138-131

(140-133)

139-132

(141-134)

Zrýchlenie 0 – 100 km/h s 7,3 (7,4) 5,7 (5,8)
Maximálna rýchlosť km/h 245 (242) 250 (250)

 

A tu sú hodnoty spotreby podľa skúšobného postupu WLTP [3,4]

    C 220 d C 300 d
Kombinovaná spotreba paliva WLTP l/100 km 5,6-4,9 (5,8-5,1) 5,6-5,0 (5,8-5,1)
Kombinované emisie CO2 WLTP g/km 148-130 (152-134) 148-131 (152-135)

 

Štvrtá generácia hybridných vozidiel dobíjateľných( plug-in hybrid) zo siete bude nasledovať čoskoro po spustení predaja.

Riadenie zadnej nápravy: ovládateľnejšie a dynamickejšie

Nová Trieda C jazdí vďaka kombinácii voliteľného riadenia zadnej nápravy a priameho prevodu riadenia na prednej náprave mimoriadne agilne a zároveň stabilne. Uhol natočenia kolies zadnej nápravy dosahuje 2,5 stupňa. Polomer otáčania sa tým zmenšuje o 43 centimetrov na 10,64 metra.

Vodičovi okrem toho stačí urobiť menej otočení volantom, aby docielil plné zatočenie volantu. S riadením zadnej nápravy je to nezávisle od koncepcie pohonu 2,1 namiesto 2,35 (náhon na zadné kolesá s komfortným riadením), resp. 2,3 otočení (verzie 4MATIC s komfortným riadením).

Pri rýchlostiach nižších ako 60 km/h sa zadné kolesá natáčajú do opačného smeru ako predné kolesá – pri parkovaní až o 2,5-stupňa proti uhlu natočeniu kolies prednej nápravy. Rázvor sa v závislosti od situácie virtuálne skracuje a vozidlo sa vďaka tomu správa obratnejšie, svižnejšie a agilnejšie. Od rýchlosti 60 km/h sa zadné kolesá natáčajú rovnakým smerom ako predné kolesá, a to až do uhla 2,5 stupňa. Rázvor, ktorý sa tým virtuálne predĺži, ponúka citeľné výhody: vyššiu jazdnú stabilitu a bezpečnosť jazdy vo vyšších rýchlostiach, rýchlejšie zmeny jazdných pruhov alebo náhle vyhýbacie manévre.

Okrem toho je pri dynamických manévroch, napríklad počas jazdy na mimomestskej ceste, potrebný podstatne menší uhol natočenia kolies – a vozidlo reaguje na povely volantu športovejšie. Toto podporuje integrovaná regulácia dynamiky jazdy systému ESP.

Asistenčné jazdné systémy: odbremenenie a podpora v nebezpečných situáciách

Najnovšia generácia balíka asistenčných jazdných systémov obsahuje v porovnaní s predošlým konštrukčným radom Triedy C ďalšie a zdokonalené funkcie. To vodičovi vďaka odbremeneniu umožňuje v každodenných jazdných situáciách komfortné a bezpečné jazdenie. V prípade nebezpečenstva mu systémy pomáhajú reagovať na kolíziu primerane situácii. Spôsob fungovania systémov možno zažiť prostredníctvom novej koncepcie zobrazovania na displeji vodiča.

Ďalší vývoj asistenčných systémov: tri príklady

  • Aktívny asistent udržiavania odstupu DISTRONIC dokáže na všetkých typoch cestnej komunikácie – diaľnici, mimomestskej ceste či v meste – automaticky udržiavať predvolený odstup od vozidla idúceho vpredu. Novinkou je reakcia na stojace vozidlo, ktoré sa nachádza na vozovke, v rýchlostiach do 100 km/h (doteraz: 60 km/h).
    Aktívny asistent riadenia podporuje vodiča v rýchlostiach až do 210 km/h pri udržiavaní sa v jazdnom pruhu. Novinkou je rozpoznávanie jazdného pruhu spolu s 360-stupňovou kamerou, najmä v nízkych rýchlostiach pri vytváraní záchrannej uličky; významne zvýšená dostupnosť a výkonnosť pri prejazdoch zákrut na mimomestských cestách, ako aj lepšie udržiavanie sa v strede jazdného pruhu na diaľnici.
    •    Asistent sledovania dopravných značiek rozpozná okrem obvyklých značiek označujúcich maximálnu povolenú rýchlosť aj portálové konštrukcie s dopravným značením a označenia stavenísk. Systém dokáže prostredníctvom vyhodnotenia všetkých snímačov vozidla rozpoznať aj podmienené príkazy (napr. „na mokrej vozovke“). Medzi novinky patria funkcia výstrahy pred značkou Stop a pred červenou na semafore (ako súčasť balíka asistenčných jazdných systémov).

Prepracované parkovacie systémy podporujú vodiča pri manévrovaní

Vďaka výkonnejšej senzorike na snímanie okolia dokážu parkovacie systémy lepšie pomáhať vodičovi pri manévrovaní. Začlenením do systému MBUX je obsluha intuitívnejšia a rýchlejšia. Voliteľné riadenie zadnej nápravy je integrované do asistentov parkovania, čo znamená, že na základe toho sa upravuje výpočet jazdných stôp (trajektórií). Funkcie núdzového brzdenia slúžia aj na ochranu ostatných účastníkov cestnej premávky.

Voliteľný asistent manévrovania s prívesom pre verziu kombi dokáže okrem stabilizácie pri cúvaní po prvýkrát vykonať aj voľne nastaviteľné prejazdy zákrut s uhlom až 90 stupňov. Umožňuje tak presné a bezpečné umiestnenie prívesu.

Text: Mercedes-Benz+Michal Pospíšil   Foto: Mercedes-Benz

 

Reklama