Nový Škoda Octavia bude mať svetovú premiéru 11.novembra 2019 v Prahe.
Nová Octavia narástla vo všetkých rozmeroch a je tak dlhšia a širšia než predchádzajúce generácie. Ponúka tiež ešte väčší batožinový priestor.
Nová Octavia, štvrtej generácie, dostala nový vzhľad, tvorený novým predným nárazníkom a novými, ostro rezanými prednými svetlometmi. Nové tvarové riešenie súčasne prispieva k výbornej aerodynamike. Verzia liftback vykazuje súčiniteľ odporu vzduchu cx od 0,24, karosérie modelu Octavia Combi dosahuje súčinitele odporu vzduchu cx od 0,26. Nová Octavia tak patrí k vozidlám s najlepšou aerodynamikou na svete. Aerodynamické vlastnosti karosérie prispievajú k nízkym hodnotám emisií CO2 a spotreby paliva.
Zväčšená dĺžka a šírka zvýrazňujú sebavedomý charakter tohto kompaktného vozidla. V porovnaní s treťou generáciou narástla dĺžka vozidla o 22 mm na 4 689 mm. Šírka narástla o 15 mm na 1 829. Dĺžka verzie liftback je o 19 mm väčšia, keď meria 4 689 mm, šírka narástla o 15 mm na 1 829 mm. Rázvor činí 2 686 mm. Pretiahnutú siluetu vozidla zvýrazňuje novo tvarovaný, plochý strešný nosič. Až 19 palcové kolesá z ľahkej zliatiny dodávajú vozidlu dynamický vzhľad.
ROZMERY ŠKODA OCTAVIA COMBI
Model | Octavia IV | Octavia III | Octavia II | Octavia I |
---|---|---|---|---|
Dĺžka (mm) | 4689 | 4667 | 4572 | 4513 |
Šírka (mm) | 1829 | 1814 | 1769 | 1731 |
Rázvor (mm) | 2686 | 2686 | 2578 | 2512 |
Kufor (l) | 640 | 610 | 605 | 548 |
Štvrtá generácia modelu Octavia ponúka mnoho asistenčných systémov. Niektoré z nich sú vo vozidle značky Škoda použité vôbec po prvýkrát. Nový Asistent vyhýbania pomáha vodičovi miernym zásahom do riadenia v prípade hroziacej zrážky s chodcom, cyklistom alebo iným vozidlom a kontrolovaným vybočením vozidla tak pomáha predchádzať nehodám. Funkcia Varovanie pri vystupovaní z vozidla zobrazuje vodičovi pred otvorením dverí, keď sa zozadu blíži iné vozidlo alebo cyklista. Pomocou funkcie Detekcia rukou kontroluje vozidlo, či má vodič permanentne ruky na volante, alebo vie zistiť v prípade zdravotnej indispozície, že vodič vozidlo neovláda. V prípade núdzovej situácie vie Emergency Assist vozidlo zastaviť.
Motory: TSI, TDI, G-TEC, premiéra pre mild-hybridné technológie
Ponuku naftových TDI a benzínových TSI motorov dopĺňa veľmi ekologický variant s pohonom na zemný plyn (CNG) a tiež verzia s plug-in hybridným pohonom. Po prvýkrát sa tiež objaví vo vozidle ŠKODA motor s mild-hybridnou technológiou.
U trojvalcového motora 1,0 TSI s výkonom 81 kW (110 k) a štvorvalcového motoru 1,5 TSI s výkonom 110 kW (150 k) v kombinácií so sedemstupňovou automatickou prevodovkou DGS je použitý 48 V remeňový štartér-generátor a 48V lithium-iontový akumulátor. Je tak možné s úplne vypnutým spaľovacím motorom plachtiť, zhromažďovať energiu získanú rekuperáciou pri brzdení alebo naopak využiť krútiaci moment elektromotora a zlepšiť tak možnosti spaľovacieho motora tzv. Boost. Motor je tiež pri štarte tichší a sprevádza ho menej vibrácií. Oba spomínané motory sú tiež ponúkané vo variante bez mild-hybridnej technológie, a to v kombinácií so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Pri motore 1,5 TSI a tiež pri naftových motoroch vozidla Octavia je použitá novo vyvinutá prevodovka určená pre motory s vysokým krútiacim momentom. Motor 2,0 TSI s výkonom 140 kW (190 k) je ponúkaný výhradne s pohonom všetkých kolies a sedemstupňovou automatickou prevodovkou DSG. Všetky motory TSI sú vybavené filtrom pevných častíc.
Plug-in hybridné hnacie ústrojenstvo v dvoch výkonnostných variantoch
Po modeli Škoda Superb iV, ktorý je prvým vozidlom značky Škoda s plug-in hybridným pohonom, ponúka spoločnosť Škoda Auto tiež nový model Octavia v kombinácií s benzínovým motorom 1,4 TSI a elektromotorom pod názvom Octavia iV, a to dokonca v dvoch výkonových variantoch. Vedľa varianty s celkovým systémovým výkonom 150 kW (204 k) je ešte plánovaná verzia so systémovým výkonom 180 kW (245 k). Obe prevedenia budú vybavené šesťstupňovou automatickou prevodovkou DSG.
Naftové motory novej generácie Evo vypúšťajú až o 80 % menej oxidov dusíka
Tri nové naftové motory pokrývajú výkonové spektrum od 85 kW (115 k) do 147 kW (200 k). Ekologickejšie motory TDI s objemom 2,0 l patria k novo vyvinutej generácií Evo. Motory sú vybavené filtrom pevných častíc a tiež novou evolučnou radou úpravy výfukových plynov SCR. Počas takzvaného procesu Twin Dosing dochádza k vstrekovaniu AdBlue pred dva SCR katalyzátory, ktoré sú radené za sebou. Vďaka tejto metóde a druhému katalyzátoru sa znižujú emisie oxidov dusíka (NOx) v porovnaní s predchádzajúcou generáciou motorov o približne 80 %. Motory Evo tak majú technické predpoklady na to, aby spĺňali budúcu emisnú normu Euro 6d. Varianty motorov s výkonom 110 kW (150 k) a 147 kW (200 k) sú na želanie ponúkane s pohonom všetkých kolies.
G-TEC: Variant s pohonom na zemný plyn
Aj štvrtá generácia modelu Octavia bude dostupná vo variante G-TEC s veľmi ekologickým motorom na zemný plyn. Emisie CO2 sú tak znovu o približne 25 % nižšie, ako pri prevádzke na benzín. Vozidlo tiež produkuje oveľa menej oxidov dusíka (NOx) a nevypúšťa žiadne sadze. Motor 1,5 TSI s pohonom na zemný plyn má výkon 96 kW (130 k). Celková kapacita troch nádrží na zemný plyn je 17,7 kg. V prípade potreby je k dispozícii nádrž na benzín o objeme 9 l. Obe karosárske verzie vozidla Octavia G-TEC sú ponúkané so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, alebo sedemstupňovou automatickou prevodovkou DSG.
MOTORIZÁCIA
Motor | 1.0 TSI | 1.5 TSI | 2.0 TSI | 1.4 TSI + eletromotor | - | 2.0 TDI Evo | 2.0 TDI Evo | 1.5 TSI G-Tec |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Palivo | Benzín | Benzín | Benzín | Benzínový plug-in hybrid | Diesel | Diesel | Diesel | CNG |
Počet valcov | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Výkon (kW) | 81 | 110 | 140 | 150 (180*) | 85 | 110 | 147 | 96 |
(*) plánovaná verzia
Tri možnosti nastavenia podvozku a adaptívny podvozok DCC
Nová Škoda Octavia bude k dispozícií, okrem štandardného podvozku, tiež s ďalšími dvomi podvozkami. O 15 mm znížený športový podvozok a podvozok v rámci paketu pre zlé cesty, ktorý zvyšuje svetlú výšku o 15 mm. Na želanie je k dispozícií adaptívny podvozok DCC, ktorý automaticky upravuje tlmiacu charakteristiku a pérovanie a ktorý v rámci voľby jazdného režimu Driving Mode Select ponúka rôzne jazdné režimy. V prípade modelu plug-in s hybridným pohonom zostáva svetlá výška v kombinácií s DCC rovnaká. U ostatných verzií je znížená o 10 mm.
Simply Clever: Paket pre spanie, komfortné plniace hrdlo pre AdBlue, USB-C konektor na stropnej konzole
Úplne v duchu motta značky Škoda Simply Clever ponúka tiež nový model Octavia špičkovú funkčnosť. Rad Simply Clever prvkov, typických pre značku Škoda, uľahčuje posádke Octavia každodenné cestovanie. Po prvýkrát ponúka Octavia na želanie tzv. spací paket, ktorý obsahuje dve veľké, komfortné hlavové opierky na zadných sedadlách a deku. Novinkou je tiež vylepšený, komfortný set sietí do batožinového priestoru, alebo automatické odistenie roletového krytu, ponúkané vo verzii kombi. Multifunkčné vrecko pod krytom batožinového priestoru ponúka dodatočný úložný priestor. Detskú poistku zadných dverí možno ovládať elektricky. Na zadnej strane operadiel predných sedadiel majú cestujúci vzadu k dispozícii dve odkladacie vrecká pre mobilné telefóny. K dispozícii sú aj dva USB-C konektory vpredu, na želanie aj vzadu. Novinkou je dodatočný USB-C konektor umiestnený na stropnej konzole nad vonkajším spätným zrkadlom, ktorý je ponúkaný na želanie. Typickým prvkom je dáždnik v odkladacej schránke vo dverách vodiča, kde je po novom tiež miesto pre metličku, ktorá je ponúkaná v rámci Škoda Originálneho príslušenstva. Integrovaný lievik v uzávere nádržky ostrekovača čelného skla sa objavuje aj vo vozidle Octavia. Ťažné zariadenie, ktoré je ponúkané na želanie, možno elektricky odistiť stlačením tlačidla v batožinovom priestore. Novinkou je komfortné plniace hrdlo, ktoré umožňuje tankovanie AdBlue tiež pomocou pištole určenej pre nákladné automobily.
V januári 2019 oslávil model Octavia 60. výročie zahájenia výroby. Prvé vozidlá tejto legendárnej modelovej rady zišli z výrobnej linky v závode v Mladej Boleslavi na začiatku roku 1959. V polovici deväťdesiatych rokov potom na obľúbený kompaktný model nadviazala prvá novodobá generácia vozidla Octavia. Od počiatku výroby v roku 1959 bolo vyrobených viac než 6,5 miliónov vozidiel Octavia. V uplynulých rokoch Škoda predala každoročne približne 400 000 vozidiel radu Octavia, tretia generácia tohto kompaktného vozidla vtedy tvorila približne tretinu celkových predajov značky Škoda. V súčasnej dobe je Octavia najpredávanejším vozidlom v Českej republike, Rakúsku, Švajčiarsku, Fínsku, Maďarsku, Poľsku, Srbsku a v Bielorusku. Veľký podiel na tomto úspechu má predovšetkým model Octavia Combi. Takmer dve tretiny predaných vozidiel Octavia tvorí práve verzia s karosériou kombi. Octavia Combi je tiež najpredávanejším kombi v Európe a najobľúbenejším dovážaným vozidlom v Nemecku. Preto uvádza spoločnosť ŠKODA AUTO na trh najnovšiu generáciu svojho bestselleru najprv vo verzii kombi. Verzia liftback bude nasledovať o niekoľko týždňov neskôr.