Plug-in hybridné (PHEV) vozidlá znečisťujú ovzdušie emisiami podľa štúdie, ktorú zverejnili vedci z Grazu, ovzdušie oveľa viac, ako je od výrobcov udávané, dokonca aj s nabitými batériami.

Európske vlády minuli v roku 2022 približne 350 miliónov EUR na dotovanie plug-in hybridných vozidiel (PHEV). Pritom vedci Technickej univerzity v Grazi tvrdia v rámci nich zverejnenej štúdie, že namerané vyššie údaje emisií v reálnych podmienkach ako sú udávané hodnoty od výrobcov ukazujú, že sa do plug-in hybridov investícia v podobe dotácii z pohľadu ekológie de facto neoplatí.

BMW radu 3, Peugeot 308 a Renault Megane v reálnych podmienkach

Vedci z univerzity testovali tri nové plug-in hybridné vozidlá v reálnych podmienkach v rakúskom Grazi. Zistili, že BMW radu 3, Peugeot 308 a Renault Megane v reálnych podmienkach môže len ťažko  dosiahnuť udávaný dojazd (podľa WLTP) na čisto elektrický pohon. Pritom znečisťovanie ovzdušia emisiami je vyššie ako sú udávané údaje ( podľa WLTP), či už boli ich batérie plne nabité alebo nie.

Na 50 kilometrov dlhom mestskom okruhu dokázal proklamovaný dojazd s nulovými emisiami dosiahnuť len Renault Megane, zatiaľ čo BMW radu 3 dosiahol len 74 percent udávaného dojazdu na čisto el. pohon a Peugeot 308 zašiel len o polovicu menej ako by mal zvládnuť podľa udávaného dojazdu uvedeného výrobcom (podľa WLTP).

Z týchto a ďalších dôvodov, dokonca aj keď boli batérie vo vozidlách plne nabité, vedci zistili, že Megane vypúšťa o 20 percent viac CO2, Peugeot o 70 percent viac a BMW o neuveriteľných 300 percent viac, ako by malo byť podľa údajov uvedených v technických parametroch podľa WLTP.

Keď sa batérie vybili, výsledky sa samozrejme ešte zhoršili. Autá vypúšťali šokujúco päť až sedemkrát viac emisií, ako by za týchto podmienok mali.

V štúdii sa ďalej píše, že 71 percent vozidiel PHEV predaných v Európe sú firemné automobily a výskumy ukazujú, že jazdia takmer výlučne na výkon spaľovacieho motora a sú len zriedka nabíjané. Podľa vyššie uvedeného je teda zrejme že tento pohon nenapomáha ekologickejšej prevádzke, práve naopak vyššia hmotnosť vozidla  a tým pádom aj vyššia spotreba/vyššie emisie prispievajú k vyššie záťaži životného  prostredia.

Výsledky štúdie, aj keď sú obmedzené, podnietili spoločnosť Transport & Energy, aby presadzovala, aby zákonodarcovia zmenili spôsob dotovania. „Daň z osobných a firemných áut pre PHEV by mala vychádzať zo skutočne dosiahnutého zníženia CO2,“ hovorí Krajinska, zastupkiňa tejto spoločnosti. „Vlády by mali ukončiť všetky dotácie na nákup PHEV vo vozových parkoch a namiesto toho podporiť firmy, aby používali elektromobily, ktoré majú skutočne nulové emisie.

                  Zdroj: Carscoops                                  Luks Vajda

Reklama