Pokiaľ častejšie meníte autá, tak by ste sa mali zamerať nielen na samotnú  kúpnu cenu, ale aj predajnú cenu ako jazdeného vozidla.

Ktorá škodovka si drží najlepšie hodnotu?

Prečo patrí vozy automobilky Škoda dlhodobo medzi najpredávanejšie nové aj ojazdené vozidlá na slovenskom trhu? Okrem tradície je jedným z dôvodov tiež to, že si oproti priemeru zvyšku trhu lepšie drží svoju hodnotu. Práve pomalšie klesajúca zostatková cena je to, prečo tieto vozy často uprednostňujú firmy aj bežní zákazníci. Mnohí z nich totiž plánujú po čase vymeniť auto za novšie, a preto požadujú, aby rozdiel medzi kúpnou a predajnou cenou bol čo možno najmenší. Aká je teda ich priemerná hodnota po dvoch či siedmych rokoch prevádzky a ktoré si stojí najlepšie?

Škoda Octavia-zostatková hodnota -2

Podľa cenovej analýzy, ktorú uskutočnila Cebia pomocou profesionálneho systému na oceňovanie vozidiel CebiCat GT a kedy porovnala najpredávanejšie ojazdené autá značky Škoda s priemerom ostatných benzínových či dieselových vozidiel z rovnakej triedy na trhu, si v porovnaní s inými vozidlami najlepšie drží cenu benzínové modely Škoda Octavia. Priemerná obvyklá cena modelu Škoda Octavia tretej generácie Ambition 1.5 TSI so 110 kW je po dvoch rokoch na 73% ceny nového vozidla.

Oproti priemeru nižšej strednej triedy benzínových vozidiel je to o 5 percentuálnych bodov viac. Po siedmich  rokoch klesne hodnota tejto Octavie na 42%, čo je opäť v porovnaní s ostatnými vozidlami o 5 percentuálnych bodov viac. Octavie v prevedení combi s dieselovým motorom 2.0 TDI  110 kW udržuje síce náskok pred ostatnými naftovými vozidlami z rovnakej triedy, po dvoch rokoch je však jej hodnota o 8 percentuálnych bodov nižšia než u benzínovej verzie (čo je dané vyšším priemerným kilometrovým nájazdom a širšou ponukou naftových verzií na trhu ojazdených vozidiel) – tj. 65% obstarávacej ceny nového vozidla (o 4 percentuálne body viac ako je priemer ostatných vozidiel). Po siedmich rokoch je jej cena na tretine (34%, to je  o 5% viac ako priemer ostatných vozidiel).

Na zostatkovú cenu má vplyv aj dostupnosť informácií z histórie vozidla

Na pomalší pokles zostatkovej ceny automobilov Škoda má pritom zásadný vplyv veľký záujem kupujúcich o tieto vozy, ktorý je daný tradíciou, úžitkovou hodnotou jednotlivých modelov, relatívne lacnými a ľahko dostupnými náhradnými dielmi, dostupnosťou servisov a v neposlednom rade tiež dostupnosťou informácií o histórii vozidiel. Práve vozidlá značky Škoda patria k tým, o ktorých sa toho dá zistiť najviac a možno povedať, že ľudia tak častejšie nekupujú mačku vo vreci ako v prípade niektorých iných značiek. To, že benzínové modely strácajú po siedmich rokoch na cene menej ako naftové, je dané predovšetkým tým, že v priemere vykazujú nižšiu kilometrový nájazd, čo má na cenu zásadný vplyv.

Škoda Superb-zostatková hodnota

Sedemročný Superb na naftu si drží o 6 percentuálnych bodov lepšie hodnotu než porovnateľná vozidlá

V prípade modelov Superb je z hľadiska poklesu zostatkovej hodnoty po dvoch rokoch od zakúpenia jedno, či máte benzínové či naftové prevedenie. V oboch prípadoch sa drží na 66%. S pribúdajúcimi rokmi však začnú modely s dieselovými motormi klesať rýchlejšie na cene ako benzínové. Po siedmich rokoch je priemerná hodnota benzínového Superbu 3. generácie Style 1.5 TSI so 110 kW 37% obstarávacej ceny nového vozidla, zatiaľ čo v prípade naftového modelu 3. generácie L & K combi 2.0 TDI so 140 kW je zostatková cena len 29%. Aj tak je ale zostatková cena o 6 percentuálnych bodov vyšší ako priemer ostatných naftových vozidiel zo segmentu vyšších stredných vozidiel. Po siedmich rokoch od výroby je rozdiel medzi pomerom zostatkovej ceny naftového Superbu a priemerom ostatných porovnateľných vozidiel väčšie ako v prípade benzínového prevedení, kde rozdiel činí len 2 percentuálne body.

Hodnota Fabie klesá najpomalšie

Fabie klesá na cene ešte pomalšie ako Octavie. Analýza benzínového modelu 3. generácie Ambition 1.0 MPI s 55 kW ukázala, že po dvoch rokoch si držia hodnotu rovnako ako benzínová Octavie na 73% obstarávacej ceny nového vozidla. Ostatné benzínové vozidlá zo segmentu nižších a malých vozidiel si však drží zostatkovú cenu rovnako na 73%. Rozdiel nastáva až po siedmich rokoch, keď zostatková hodnota Fabie dosahuje 45%, zatiaľ čo priemerná zostatková hodnota ostatných porovnateľných vozidiel 43%. Vozidlá zo segmentu nižších a malých vozidiel sú lacná, ideálne pre mestskú prevádzku alebo ako druhé auto do rodiny, a preto sa teší veľkému záujmu a ich hodnota tak klesá najpomalšie.

Škoda Fabia-zostatková hodnota -2

Dôvodom, prečo si malé, najmä dvojročné, vozidlá držia vysokú zostatkovú hodnotu, je aj skutočnosť, že sú oproti ostatným vozidlám častejšie vo vlastníctve fyzických osôb, ktoré sa ich len nerady po krátkej dobe od zakúpenia zbavujú, a ak áno, potom nie sú pripravený akceptovať vyšší cenový pokles oproti hodnote nového vozidla.

Autotest s unikátnymi informáciami

Konštatovanie, že Škoda predáva modely, ktoré patria na trhu s najmenšou stratou hodnoty potvrdzuje aj naše prepočítavania prevádzkových nákladov v rámci uverejnených testov, v ktorých zohľadňujeme pri celkových nákladov nielen servisné náklady, náklady na PHM, poistenie a registračný poplatok, ale aj zostatkovú hodnotu vozidla. Tieto údaje patria k tým informáciám, ktoré dostanete výhradne len v časopise Autotest a na webe www.autotest.sk

                                                          Text: Michal Pospíšil+Cebia  Foto: Autotest+Škoda

Reklama