Poruchovosť modelovej rady Mercedes-Benz CLA jen na nízkej úrovni, vozidlá podľa TÜV Report (štatistiky spoľahlivosti áut v Nemecku) doteraz nemali žiadne väčšie slabiny.

Mercedes-Benz CLA prišiel na trh v roku 2013. V roku 2015 pribudlaj verzia kombi s názvom Shooting Brake. V lete 2016 dostalo vozidlo malý facelift s miernou optickou retušou. My sme dostali práve toto modelové vyhotovenie vo verzii Mercedes-Benz CLA 200 Shooting Brake s rokom výroby 2017  a s najazdenými 66 707 kilometrami.

Špeciálny tvar karosérie

Pomenovanie Shooting Brake  v automobilovej terminológii označuje  typ vozidla, ktorý je kríženec modelov kupé a kombi. Tento, na pohlaď výnimočný  typ vozidla, nemá v podstate u konkurencii zastúpenie. Je to extrovert so športovým strihom vymykajúci sa bežnej ponuke na automobilovom trhu. Jeho vzhľad je určite atraktívny, aj tak však nemusí osloviť každého. Skôr po ňom siahnu mladší, energickejší a ambicióznejší ľudia.

Mercedes-Benz CLA 200 Schoting Brake (4)

Veľmi dobrý posed za volantom

Taktiež v interiéri nezaprie svoju výnimočnosť podloženú športovým duchom či už elegantnými bezrámovými  oknami alebo športovými sedadlami. Po nastúpení do vozidla oceňujeme veľmi dobrý posed za volantom (dobre padnúci do rúk). Ideálnu pozíciu  si nájdu rôzne typy postáv, teda aj vyšší vodiči. Doslova akoby ste si na seba kokpit navliekli, to znamená, že pracovisko vodiča vás obklopí, a tak všetko máte pod kontrolou a v pohode po ruke. Vodič ocení pri šoférovaní ľahko čitateľné klasické ciferníky otáčkomera a rýchlosti a jednoduchú obsluhu či už cez manuálne ovládače alebo cez združený otočný ovládač umiestnený na stredovom tuneli, ktorým ovládate jednotlivé funkcie, ktoré sa zobrazujú na 8“ displeji s multimediálnym systémom Comand umiestenom hore na stredovej konzole.

Pochvalu dostáva aj za dostatok odkladacích priestorov či už na stredovom tuneli (kde si dáte aj litrovú fľašu), pod lakťovou opierkou, v schránke pred spolujazdcom, alebo vo dverách dverí. Absolutórium dostávajú športové sedadlá s integrovanými opierkami hlavy, ktoré poskytujú svojim tvarom, rozmermi a vystlaním nielen dobrú oporu v zákrutách, ale aj nadpriemerný komfort sedenia. Výhľad dopredu a do strán je z pozície vodiča  v poriadku, len dozadu  cez zadné a tretie bočné okno nie je ideálny. Tu by prišla vhod príplatková cúvacia kamera, ktorú však testovaný exemplár nemá vo výbave.

Mercedes-Benz CLA 200 Schoting Brake (10)

Menej miesta vzadu

Jedinou vážnejšou nevýhodou v interiéri  je menej miesta vzadu. Zatiaľ čo vodič a spolujazdec majú stále dostatok miesta, vzadu sa to výrazne zmenšuje. Stiesnený pocit je paradoxne ani nie tak zavinený klesajúcou strechou ako skôr menšou voľnosťou v pozdĺžnom smere a zužujúcou sa kabínou na šírku (aj keď pre dvoch cestujúcich je miesta na šírku v lakťoch dostatok). Tí čo budú očakávať menej miesta na výšku pre hlavu v dôsledku zvažujúcej sa strechy nemusia mať obavy.

Pre 1,75 metra vysokého pasažiera ostáva prekvapujúco ešte 10 cm od hlavy po strop, menej miesta je však pre kolená (iba 5 cm od kolien po predné operadlo). Z týchto údajov je vidieť, že si už vyššie postavy len ťažko sadnú, s obmedzenou voľnosťou pre kolená, pohodlne na zadné sedadlá. K tomuto nie práve priaznivému hodnoteniu prispieva aj to, že si nedokážete zasunúť, resp. vystrieť  nohy (chodidlá) pod predný sedák (ak je ten v najnižšej polohe).

Mercedes-Benz CLA 200 Schoting Brake (14)

Celkovo kratší pozdĺžny priestor na zadných sedadlách a menej komfortné sedenie s príliš vzpriamenými zadnými operadlami je riešenie, ktoré je síce na úkor veľkorysejšieho vnútorného priestoru a pohodlnejšieho sedenia vzadu, ale naopak  zas toto riešenie je v prospech dlhšieho a tým aj objemnejšieho kufra. Do batožinového priestoru totiž naložíte batožinu v objeme takmer 500 litrov. Kufor je možné samozrejme ešte zväčšiť sklopením operadiel, po ktorom sa vytvorí rovná podlaha vďaka dvojitému dnu.

Pri nakladaní batožiny však musíte rátať s menším vstupným otvorom ako má bežné kombi (zadné svetlá zmenšujú výrez vstupného otvoru do kufra) a nakladacia hrana je pomerne vysoká 75cm (obvykle hodnota pre kombi cca 660-690mm). A keďže je ložná plocha 22 centimetrov pod nakladacou hranou, vykladanie je náročnejšie.

Slušné jazdné výkony

V ponuke sú iba štvorvalcové motory s manuálnou a automatickou prevodovkou. K dispozícii sú benzínové  a naftové motory s výkonom 109 až 218 koní. Verzia AMG má dokonca až impozantných 381 koní. My sme mali ako sme už spomínali benzínovú motorizáciu CLA 200.  Pod týmto označením sa skrýva štvorvalcový turbobenzín s objemom 1595 ccm disponujúci max. výkonom 115 kW(156k)/5300 ot.min-1 a max. krútiacim momentom 250Nm/1250-4000ot.min-1. Z ponúkanej palety motorov ide o druhú výkonovú úroveň (základ predstavuje CLA 180, nad testovanou motorizáciou je CLA 250, resp. ešte športová AMG verzia CLA 45).

Mercedes-Benz CLA 200 Schoting Brake (17)

Jeho výkonové parametre možno nie sú oslňujúce, ale v spolupráci so 7-st. dvojspojkovým automatom (v ponuke je aj 6-st. manuál) udáva vozidlu viac ako dobré jazdné výkony. Jeho chuť do zrýchľovania je totiž nanajvýš presvedčivá (z 0-100km/h zrýchli za 8,6s a dosiahne max. rýchlosť až 230km/h) – či už na mimomestkých cestách v prípade promptnej potreby rýchlo predbiehať pomalších účastníkov premávky, alebo vo vyšších rýchlostiach na diaľnici. Pritom spotrebou ostával vzhľadom na daný typ motora na ústretovej úrovni – po absolvovaní testovacích kilometrov spotreboval  v kombinovanom režime jazdy mix 7,6 litra/100km (udávaná 6,7 litrov/100km podľa WLTP) a pri ekonomickej jazde dokonca 5,5 litra/100km. V meste však 7,8 litra/100km a na diaľnici cca 8,1 litrov/100km. Je však pravda, že majitelia tohto auta budú skôr mladí, športovejšie založení vodiči, ktorí budú musieť pri svižnejšej jazde rátať aj s vyššou spotrebou.

Podľa nemeckého portálu www.spritmonitor.de  je priemerná reálna spotreba, ktorú zadávajú majitelia áut na tomto webe, ktorý zbiera údaje o reálnych spotrebách v kombinovanej premávke 7,91 litra/100km (cca 1/3 mesto, 1/3 mimo mesta, 1/3 diaľnica). Ide o spriemerovanú hodnotu spotreby od viacerých majiteľov tohto modelu, pričom údaje sa líšia od minimálnej reálnej kombinovanej spotreby 6,45 litra/100km až po maximálnu 9,65 litra/100km. Poznamenať však musíme, hlavne pre tých, ktorý vsádzajú na spotrebu, že CLA má k dispozícii aj veľmi úsporné (CLA 220d 4,8l/100km) a zároveň výkonné  dieselové agregáty (viď test Mercedes Benz CLA 220d kupé).

Celkový pozitívny dojem z auta dotvárajú aj jeho vyvážené  jazdné vlastnosti. Auto je veľmi dobre ovládateľné a stabilné a zároveň príjemne komfortné (a to aj na nízkoprofilových pneumatikách 225/40 R18). Aby sme si však rozumeli jeho komfort vnímame skôr pri veľmi dobrom absorbovaní malých nerovnosti, doslova ich pekne žehlí, čo bývalo výsadou tejto značky, ako mäkším charakterom. Nastavenia pruženia je: ani príliš pevné a ani príliš mäkké, umožňuje aj športovú jazdu – a to aj vďaka priamemu riadeniu.

Mercedes-Benz CLA 200 Schoting Brake (1)

Pri jazde v zákrutách ostáva vozidlo primerane pevné, bez citeľných náklonov. V podstate sa dá s ním jazdiť aj športovo, aj keď treba rátať s vyššou mierou nedotáčavosti v zákrutách, ktorá sa však dostaví až vo vyšších rýchlostiach. Naopak pri zmenách zaťaženia (uvoľnenie plynového pedálu alebo brzdenia) dochádza k pretáčavému správaniu s tým, že zadná časť vozidla je vytláčaná smerom von zo zákruty. V tomto prípade však prichádza účinne na pomoc ESP. Inak Mercedes-Benz CLA 200 Shooting Brake s prehľadom zvláda vyhýbaci manéver, tkz. losí test.

7-st. automat nie je náchylný na poruchy

7-st.dvojspojkový automat vyšiel  viackrát v testoch s kritikou za nie úplne presvedčivú prácu či už prílišným komfortným nastavením radenia alebo pri rozjazdoch nepríjemným skokovitým prejavom. My však v tomto prípade spoluprácu 7-st. dvojspojkového automatu s benzínovým motorom hodnotíme v podstate pozitívne. Sedemstupňový automat funguje harmonicky a do veľkej miery pracuje plynule, aj keď je pravda, že niekedy nie úplne bez trhania. Pri parkovaní sa však môžete spoľahnúť na jeho jemne posúvanie či už dopredu alebo pri cúvaní dozadu.

Inak, ak by sa vám radenie 7-st.dvojspojkového automatu zdalo predsa len príliš komfortné tak je k dispozícii športový režim s promptnejším radením a živšou odozvou na stlačenie plynového pedálu.

Jeho plusom je taktiež, že nie je vo všeobecnosti náchylný na poruchy, čo je dobrá správa pre tých, ktorý sa rozhodnú pre jazdené vozidlo Mercedes CLA Shoting Brake 200 s automatom. S čím však musia rátať pri vydajoch je skutočnosť, že  každých 100 000 kilometrov alebo päť rokov si vyžaduje výmenu oleja. Obavy z vyšších nákladov však vznikajú pri výmene rozvodovej reťazi inštalovanej v zadnej časti motora. V prípade výmeny je totiž potrebné demontovať motor a prevodovku, čo je časovo náročné a drahé.

Malá poruchovosť a relatívne pomalšia strata hodnoty vozidla

Vozidlo síce nie je uvedené v štatistike poruchovosti TÜV Report (nemecká obdoba STK) pre relatívne malý predaný počet kusov, ale je možne vychádzať  z triedy A, ktorá zdieľa rovnakú techniku a patrí  k najmenej poruchovým autám na trhu. V štatistiky poruchovosti TÜV Report si totiž vedie veľmi dobre. Poruchovosť tohto modelu je na nízkej úrovni, vozidlá doteraz nemali žiadne väčšie slabiny.

Poznámka: TÜV Report je zrejme najrozsiahlejšou a dosť možno najviac vierohodnou štatistikou spoľahlivosti áut, ktorá vychádza  z výsledkov nemeckých technických kontrol. Tých bolo len pre predstavu medzi júlom 2020 a júnom 2021 vykonaných viac ako 9,6 milióna.

Apropo cena? V našom prípade, t.j. pre model s rokom výroby 2017 a najazdení 66 707 kilomertov je cena stanovená v autobazáre AAA Auto na sume 23 999€. Z tohto sa ukazuje, že strata hodnoty tohto modelu je o niečo menšia ako býva obvykle pri iných značkách. Preto môže potencionálny zákazník rátať, že cena tohto auta bude klesať pomenej. V ponuke má autobazár AAA Auto aktuálne niekoľko vozidiel CLA Schoting Brake s cenou od 19 000€, resp. v prípade kúpy na úver od 17 000€.

Nový model CLA 200 Shooting Brake dostanete už iba s manuálnou prevodovkou, pokiaľ by ste chceli siahnuť po verzii s automatom tak musíte zvoliť verziu s pohonom všetkých kolies za 42 180€.

Záver  

Vozidlo boduje dobrým spracovaním (aj keď pri prejazde nerovným povrchom niekedy jemným praskaním počuť, že plasty pracujú), dobrou ovládateľnosťou a podvozkom s príjemnou filtráciou malých nerovností, slušným batožinovým priestorom a najmä atraktívnym tvarom karosérie Schooting Brake, ktorý vychádza z väčšieho Mercedesu CLS. Taktiež dokáže osloviť slušnými jazdnými výkonmi a pri bežnej, ekonomickej jazde ústretovou spotrebou. Pozitívne hodnotíme v prevažnej miere aj spoluprácu motora so 7-st. dvojspojkovou automatickou prevodovkou.

Plusy

+ stále aktuálny dizajn

+ malá poruchovosť

+ špeciálny, štýlový tvar karosérie

+ športové predné sedadlá

+ jazdné výkony

+ veľmi dobrá absorpcia malých nerovnosti

+ dobe jazdné vlastnosti

+ kvalita spracovania

+ pomalšia strata hodnoty

+ nízky aerodynamický hluk

Mínusy

– menej miesta pre kolena vzadu

– relatívne vyššia spotreba (podľa www.spritmonitor.de)

– menší vstupný otvor do kufra

– vyššia nakladacia hrana kufra

Viac informácii (kompletné tech. údaje, vyrátané prevádzkové náklady, rozmery vnútorného priestoru, splátky pri kúpe na úver či lízing, ceny poistenia, stratu hodnoty vozidla, záruky,  …) nájdete v aprílovom vydaní časopise Autotest.

 Auto zapožičal autobazár AAA Auto                          Text+foto: Michal Pospíšil

Reklama